Gå til innhold

Del din ærlige mening om mitt bryllup. Er det virkelig så stusselig?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Snuppiluppi84 skrev (18 timer siden):

Det eneste jeg ville gjort annerledes er jeg ville leid en kokk. Få en kokk til å komme hjem til dere og grille. Også ville jeg hatt noe på programmet. Kan bli langdrygt med fri fest i mange timer. Da hjelper det med litt taler o.l.

Har tenkt å starte litt sent på dagen for å unngå at det blir så lang fest. Tenkte kanskje vielse kl 14 eller 15. Da får jeg også lenger tid på meg til å ordne mat og pynt først. Er det andre ting enn taler og eventuelt selskapsleker man kan ha på programmet? Har jo treplanting ihvertfall 😊

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
SisteGang skrev (4 timer siden):

Har tenkt å starte litt sent på dagen for å unngå at det blir så lang fest. Tenkte kanskje vielse kl 14 eller 15. Da får jeg også lenger tid på meg til å ordne mat og pynt først. Er det andre ting enn taler og eventuelt selskapsleker man kan ha på programmet? Har jo treplanting ihvertfall 😊

Jeg personlig (småbarnsmamma med foretrukken sengetid senest 20:30) hadde foretrukkket det motsatte, altså at vielsen var tidlig og feiringen startet tidlig('ish) slik jeg kunne gå hjem ikke alt for sent. Men you do you. Tilpass arrangementet til de som er invitert! 

Anonymkode: 8ac99...2dc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Koselig ja, men helt ærlig synes jeg det høres litt stusslig ut. Det hørtes mer ut som en hagefest og ikke et bryllup. 

Anonymkode: ffdeb...b3a

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Høres helt perfekt ut. 

Jeg ville skrevet noe om kleskode når invitasjoner sendes. Mange kan bli usikre. Når dere skal ha klær dere allerede har, og sannsynligvis ikke er stivpyntet, så vil man kanskje ikke ta på den mest pyntede kjolen man har. 

Når det gjelder mat er det enklest å lage selv eller bestille. Ville ikke hatt kurvfest. Kan være vanskelig å beregne, hvem skal sette frem og organisere?, om dere ikke tar styringen kan flere lage det samme osv. Grillmat høres bra ut. Kanskje dere kan betale en for å grille også lager dere tilbehør dagen før? Ellers kan mat tilpasses årstid. Feks skalldyr på sommeren eller en gryte som passer høsten med vilt/sopp osv. Koldtbord/tapas er også mulig. 

Bare husk å ha en plan om været blir dårlig. Kan vielsen tas inne? Partytelt? Tepper så ingen fryser, evt varmelamper? Kan feiringen flyttes inn? 

Har dere stor hage ville jeg hatt noen uteleker/spill. Slik som kubb, ringspill osv. Kjekt for barna. Og kanskje voksne. Ville nok vurdert noe musikk også. 

Anonymkode: f111d...d8c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er stor fan av å gjøre bryllupsdagen akkurat som man selv vil ha den, uten hensyn til forventninger som måtte komme fra andre. 
Jeg ville elsket å vært gjest i deres bryllup!
Men kleskode er nesten et must. Hva med: kle deg i noe du føler deg fin i? 

Anonymkode: accba...e0d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har aldri drømt om Bridezilla bryllup.

Ditt høres ut som det vi har tenkt.

Vi gifter oss på Tinghuset og så tar vi barna med oss på en langweekend til Paris og Disneyland dagen etterpå.

Selve giftemålet er for vår lille familie og for barna.

Senere på sommeren tenker vi ring sermoni i hagen og fest med mat og vin sammen med nærmeste venner og familie.

Anonymkode: 73324...157

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.8.2025 den 21.04):

Jaaa, sommerfest er det jeg skulle frem til! Det er vel mer casual enn pent antrekk, men gir likevel folk hint om å i hvertfall ikke møte i arbeidstøy eller joggebukse og crocs. 

Anonymkode: b0538...011

Jeg er glad jeg har så oppegående folk i min krets at ingen møter i arbeidstøy eller joggebukse i bryllup jeg! De fleste vet slik. 

Anonymkode: f0f47...49f

AnonymBruker
Skrevet
SisteGang skrev (På 29.8.2025 den 20.04):

Har smått begynt bryllupsplanlegging, og har fortalt de foreløpige planene til venner og familie, og har fått veldig blandet respons. Det som går igjen er at det ikke er et ordentlig bryllup (?) og at det virker litt lite. 

Vi er som sagt helt i starten og ingen datoer er bestemt, og ingenting er bestilt, men jeg ser veldig tydelig for meg hvordan jeg vil ha det. Tar gjerne imot tips og deres ærlige tanker. 

Mitt drømmebryllup er som følger: bryllupet blir iløpet av vår, sommer eller tidlig høst. Både vielse og fest er hjemme i hagen vår. Blir vel en person fra humanistisk forbund som kommer hjem til oss og vier oss. Ikke så mange gjester, kun foreldre, søsken m/barn og en håndfull venner hver. Ønsker ingen taler (bortsett fra kanskje en liten tale til mannen min), ingen gaver og ingen kleskode. Både jeg og mann er veldig opptatt av miljøet, så all pynt blir hjemmelaget, eller fra finn.no eller bruktbutikk. Alle blomster er markblomster jeg plukker selv, inkludert brudebuketten. Ønsker ikke brudekjole, og både jeg og mann kommer til å bruke penklær vi allerede har. Skal sminke meg og ordne håret mitt selv. Rett etter vielsen vil jeg at jeg og mannen planter et tre i hagen. Altså, bare setter det i et ferdiggravd hull og dekker litt med jord. Planter ordentlig senere. 

Maten vil jeg lage mest mulig selv på forhånd av lokale råvarer. Tenkte kanskje å grille? Er også åpen for litt kurvfest, hvor gjester kan ta med seg mat og kaker, men vi er kanskje for gamle for det? Det er vel mest for unge, og vi er snart 40. Vil ihvertfall ha litt enkel mat og folk setter seg der de vil i hagen. Ingen bordkort og sånt. Vi stiller med alkohol til de som vil ha, men ønsker ikke fyllefest. Kan fyre opp bålpanna på kvelden for nattmat og marsmellows til unger. 

Fotografering vil jeg gjøre en helt annen dag (altså den offisielle bryllupsfoto-seansen). Både fordi jeg ikke vil ha fullt program med mye stress, og fordi jeg ikke vil ha ventende gjester. Og hele dagen  skal være avslappende og fin. Gjester og barn og kjæledyr (så lenge de er rolige) er velkommen til å tilbringe dagen i hagen vår. Vil ikke ha noen av de typiske bryllupsaktivitene, og ikke noe stramt program. Vil ha ordentlig bryllupskake da, og kan kanskje ha sånn kakeskjæring for brudepar. Ønsker lav bakgrunnsmusikk gjennom dagen. 

Helt ærlig, hva hadde dere syntes om denne dagen? 

Ett tips, gavene kan være innsamlig til veldedighet?

Anonymkode: 5e765...8a0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Jeg personlig (småbarnsmamma med foretrukken sengetid senest 20:30) hadde foretrukkket det motsatte, altså at vielsen var tidlig og feiringen startet tidlig('ish) slik jeg kunne gå hjem ikke alt for sent. Men you do you. Tilpass arrangementet til de som er invitert! 

barnepass...

• Liker 4
Skrevet

Har smått begynt bryllupsplanlegging, og har fortalt de foreløpige planene til venner og familie, og har fått veldig blandet respons. Det som går igjen er at det ikke er et ordentlig bryllup (?) og at det virker litt lite. 

Vi er som sagt helt i starten og ingen datoer er bestemt, og ingenting er bestilt, men jeg ser veldig tydelig for meg hvordan jeg vil ha det. Tar gjerne imot tips og deres ærlige tanker. 

Mitt drømmebryllup er som følger: bryllupet blir iløpet av vår, sommer eller tidlig høst. Både vielse og fest er hjemme i hagen vår. Blir vel en person fra humanistisk forbund som kommer hjem til oss og vier oss. Ikke så mange gjester, kun foreldre, søsken m/barn og en håndfull venner hver. Ønsker ingen taler (bortsett fra kanskje en liten tale til mannen min), ingen gaver og ingen kleskode. Både jeg og mann er veldig opptatt av miljøet, så all pynt blir hjemmelaget, eller fra finn.no eller bruktbutikk. Alle blomster er markblomster jeg plukker selv, inkludert brudebuketten. Ønsker ikke brudekjole, og både jeg og mann kommer til å bruke penklær vi allerede har. Skal sminke meg og ordne håret mitt selv. Rett etter vielsen vil jeg at jeg og mannen planter et tre i hagen. Altså, bare setter det i et ferdiggravd hull og dekker litt med jord. Planter ordentlig senere. 

Maten vil jeg lage mest mulig selv på forhånd av lokale råvarer. Tenkte kanskje å grille? Er også åpen for litt kurvfest, hvor gjester kan ta med seg mat og kaker, men vi er kanskje for gamle for det? Det er vel mest for unge, og vi er snart 40. Vil ihvertfall ha litt enkel mat og folk setter seg der de vil i hagen. Ingen bordkort og sånt. Vi stiller med alkohol til de som vil ha, men ønsker ikke fyllefest. Kan fyre opp bålpanna på kvelden for nattmat og marsmellows til unger. 

Fotografering vil jeg gjøre en helt annen dag (altså den offisielle bryllupsfoto-seansen). Både fordi jeg ikke vil ha fullt program med mye stress, og fordi jeg ikke vil ha ventende gjester. Og hele dagen  skal være avslappende og fin. Gjester og barn og kjæledyr (så lenge de er rolige) er velkommen til å tilbringe dagen i hagen vår. Vil ikke ha noen av de typiske bryllupsaktivitene, og ikke noe stramt program. Vil ha ordentlig bryllupskake da, og kan kanskje ha sånn kakeskjæring for brudepar. Ønsker lav bakgrunnsmusikk gjennom dagen. 

Høres tipp topp ut, og passende for hvem du og din mann er

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.8.2025 den 20.21):

Nå skal jeg være ærlig; det meste høres helt greit ut MEN kurvfest i bryllup, der går grensen min kjenner jeg. Er ikke behov for fancy 3- eller 5-retters middag men det finnes en mellomting 😊

Anonymkode: 5042e...3f8

Det fineste bryllupet jeg har vært i var faktisk kurvfest. Og jeg har vært i storslagne bryllup med 5-retters etc.

Jeg var veldig skeptisk på forhånd og hadde jeg ikke vært der selv hadde jeg ikke trodd på meg selv. Bryllupet lignet det TS beskriver, og kurvfestdelen var utrolig godt organisert på forhånd, og brudeparet stillte med mye mat (av typen det er vanskelig å ta med seg for gjestene). 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

barnepass...

Hjelper ikke på døgnrytmen min.. Jeg vil bare hjem og i seng når klokken har passert 20 på kvelden.. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Hjelper ikke på døgnrytmen min.. Jeg vil bare hjem og i seng når klokken har passert 20 på kvelden.. 

Litt rart å håpe at brudeparet skal tilpasse ting for DEG

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Høres veldig hyggelig ut. 

men jeg ville hatt en fotograf/en som hadde ansvar for bilder, samt et felles album eller en avtale for hvor bilder tatt av gjester kunne deles 😊

og litt hjelp med maten. Alle vil jo snakke med brudeparet. Så du kan ikke gjøre alt det selv. 

Anonymkode: f2621...f6c

• Liker 3
Skrevet

Helt topp

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det høres ut som en god plan og at det vil bli en flott dag. 

Her ordnet vi det meste av mat - koldtbord til både bryllup og konfirmasjoner - antall gjester omtrent som det du antyder.  Konfirmasjonene startet riktignok med seremoni på formiddagen, så det gikk slag i slag. Mat ble laget dagen før, og satt i kjølerommet. Foccia/rundstykker og eggerøre ble laget samme dag. Men jeg hadde ikke satset på å lage maten samme dag, om det ikke var snakk om noe som måtte lages samme dag. 

Vi har hatt hjelp med maten - ei god venninne som har stilt opp. Satt frem mat, fjernet lokk etc, ryddet vekk mat, fått servise etc i oppvaskmaskinen, kokt kaffe, funnet frem kaker ++ . 

Å få spør om noen kan ta ansvar for å fotografere er også lurt, det er alltid noen som synes det er ok. I tillegg tror jeg det kan bli en del fine bilder, om det er barn som i tillegg også får muligheten til å være fotografer. 

Anonymkode: dc453...ee6

AnonymBruker
Skrevet

Miljøvennlig hagebryllup med lave skuldre og easy breezy opplegg høres helt topp ut! 
Som noen andre nevner ville jeg også hatt litt taler, det gjør det mer høytidelig og løfter stemningen. Jeg tror at jeg i tillegg ville hatt en sånn halvbue med blomster rundt som bakgrunn for selve seremonien, og ville hatt «champagne-tårn». Altså der dere setter champagneglass i en pyramide og heller fra toppen til alle glassene er fylt. Kan fint bruke rimeligere prozeco eller Mozell hvis det kommer mange under 18. Men tenk så gøy og overraskende for gjestene og kanskje noe som ikke de andre har hatt? Husk å tørrtrene med vann…. 

Anonymkode: 69008...2cc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.8.2025 den 20.22):

Koselig ja, men helt ærlig synes jeg det høres litt stusslig ut. Det hørtes mer ut som en hagefest og ikke et bryllup. 

Anonymkode: ffdeb...b3a

Og knapt nok det. Jeg er ikke for sånne overdrevne svindyre bryllup heller, men dette gikk for langt andre veien og hørtes for hverdagslig ut.

Hvis dere og gjestene skal gjøre absolutt alt selv fra matlaging til fotografering, blir det jo nesten ikke fest heller, bare fiksing, styring og jobbing for alle sammen. Når skal man liksom få tid og fred til å ha det hyggelig og feire?

Anonymkode: 51d10...005

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Stusselig? Høres jo helt patetisk ut. Skal gifte seg, men samtidig ikke. Klisjé på klisjé... kortreist, lokalt, brukt, markblomster...høres ut som en parodi.

Anonymkode: 01115...132

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Synes det høres fint ut! Litt annerledes og mer nedpå enn de fleste bryllup, men det er da deres dag, og det er da ingen grunn til å klage som gjest heller. Det er frivillig å komme. 

Som mange andre tenker jeg at dere burde si noe om kleskode, for det er kjipt for alle om noen stiller i smoking eller mørk dress, mens noen kommer i chinos og piqueskjorte. Kurvfest synes jeg også blir upassende - når man er godt voksne synes jeg det generelt er en uting, og spesielt i en bryllupsfeiring. 

Når det gjelder gaver: Her ville jeg enten vært ekstremt hard og tydelig på at dere ikke bare «ikke ønsker/trenger noe», men direkte ber gjestene om å ikke kjøpe noe - som gjest er realiteten så enkel at man føler seg tvunget til å gi noe uansett, om ikke brudeparet nærmest aktivt krever gavefritt bryllup fra absolutt alle. Sier dere bare at gjestene ikke trenger ta med gavr, kan du banne på at minst 9/10 gjør det likevel. Så enten kjør veldig hardt på ingenting, ellers bør dere komme opp med en liten ønskeliste som inneholder ting dere faktisk ønker dere. 

Anonymkode: ce640...17b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...