Gå til innhold

Del din ærlige mening om mitt bryllup. Er det virkelig så stusselig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det høres ut som et koselig bryllup, men jeg støtter de som sier skriv kleskode. Det å gi gaver i et bryllup er tradisjon. Be heller om et bidrag til idrettslaget, Leger uten grenser el. Da er det lettere for folk å komme tomhendt i selskapet. Det høres ut som det blir litt mer enn en håndfull mennesker. Husk at mange vil snakke med dere den dagen og da er det dumt om dere stikker etter vielsen for å stå på kjøkkenet med maten. Det er greit at dere vil ha en avslappet stemning, men det er tross alt et bryllup. Det er en høytidelig ting uansett hvordan du snur og vender på det. 

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tusen takk for alle innspill, jeg tar til meg det som passer 😊

Angående maten, så er det absolutt ikke pengene det står på når jeg tenkte litt kurvfest! All maten kommer fra enten reko-ringen eller lokale gårdsutsalg, så vi er ikke gjerrige på matprisene. Vi skal jo også spandere alkohol. Det var kun for å få mitt mindre arbeid for oss, pluss at folk kan være sikker på å få mat de liker godt.  Men det virker kanskje gjerrig? Jeg har bare dårlige erfaringer med catering, så derfor frister det lite. Hva med en stor viltgryte eller noe som kanstå å koke på bålpanna? Det er jo bare jobb i forveien med å kutte opp, men ellers lager den seg selv. Og så kan jeg lage litt andre småretter. 

Angående kleskode, så ser jeg nå at jeg bør skrive noe om det i innbydelsen. Poenget er bare at jeg vil unngå pyntepress, men vil at folk skal komme i det de selv føler seg fin og komfortable i. Det ødelegger ikke dagen min om noen kommer i joggebukse, liksom. Og jeg kommer ikke til å ha hvit kjole (selvom jeg da tydeligvis ikke er ordentlig brud), men jeg likte godt forslaget fra en her om å finne en egen kjole som jeg også kan gå med på bryllupsdagsfeiring senere 😊 skal ha øynene oppe etter en passende kjole. 

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
SisteGang skrev (46 minutter siden):

(...) All maten kommer fra enten reko-ringen eller lokale gårdsutsalg, så vi er ikke gjerrige på matprisene. Vi skal jo også spandere alkohol. Det var kun for å få mitt mindre arbeid for oss, pluss at folk kan være sikker på å få mat de liker godt.  Men det virker kanskje gjerrig? Jeg har bare dårlige erfaringer med catering, så derfor frister det lite. (...)

Ang mat: Gjør deg bryet å spørre folk personlig hva de ikke tåler/liker/spiser, og se til at alle får mat de kan spise. Benytter man catering er er det så simpelt som a krysse av for allergener og preferanser (gluten, laktose, vegansk, osv.).

Anonymkode: 8ac99...2dc

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke konseptet? Du vil smelte sammen sommerfest og grillparty, ingen gaver, ingen skal pynte seg? Og du kaller dette for bryllup?

Anonymkode: 73d8e...b9f

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som en fin hagefest og sannsynligvis en mye hyggeligere kveld for gjestene. For meg hadde det ikke føltes som et ekte bryllup, men hva så? Ekte bryllup er ganske kjedelig for gjestene. Hvis dette føles riktig for dere, høres det helt supert ut! Bare viktig at gjestene vet hva de kommer til - jeg hadde følt meg helt idiotisk om jeg dukket stivpyntet opp i gallakjole, høye hæler og med en dyr gave og så gikk de andre i behagelige sommerkjole og hadde med bare en liten oppmerksomhet som gave....

Anonymkode: c180e...bdc

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
SisteGang skrev (1 time siden):

Tusen takk for alle innspill, jeg tar til meg det som passer 😊

Angående maten, så er det absolutt ikke pengene det står på når jeg tenkte litt kurvfest! All maten kommer fra enten reko-ringen eller lokale gårdsutsalg, så vi er ikke gjerrige på matprisene. Vi skal jo også spandere alkohol. Det var kun for å få mitt mindre arbeid for oss, pluss at folk kan være sikker på å få mat de liker godt.  Men det virker kanskje gjerrig? Jeg har bare dårlige erfaringer med catering, så derfor frister det lite. Hva med en stor viltgryte eller noe som kanstå å koke på bålpanna? Det er jo bare jobb i forveien med å kutte opp, men ellers lager den seg selv. Og så kan jeg lage litt andre småretter. 

Angående kleskode, så ser jeg nå at jeg bør skrive noe om det i innbydelsen. Poenget er bare at jeg vil unngå pyntepress, men vil at folk skal komme i det de selv føler seg fin og komfortable i. Det ødelegger ikke dagen min om noen kommer i joggebukse, liksom. Og jeg kommer ikke til å ha hvit kjole (selvom jeg da tydeligvis ikke er ordentlig brud), men jeg likte godt forslaget fra en her om å finne en egen kjole som jeg også kan gå med på bryllupsdagsfeiring senere 😊 skal ha øynene oppe etter en passende kjole. 

Ja, det virker gjerrig med kurvfest, og ikke noe dere bør gjøre hvis ikke det står på økonomien. Viltgryte og litt småretter hadde jeg satt pris på i en sånn setting. Og om det var en nær venn hadde jeg gjerne kommet tidligere og hjulpet til med å lage maten, det føles veldig annerledes enn å bli bedt om å stå på kjøkkenet mitt hjemme hos meg selv og stresse med å kokkelere og å måtte frakte mat til festen. 

Anonymkode: c180e...bdc

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet

Det eneste jeg ville gjort annerledes er jeg ville leid en kokk. Få en kokk til å komme hjem til dere og grille. Også ville jeg hatt noe på programmet. Kan bli langdrygt med fri fest i mange timer. Da hjelper det med litt taler o.l.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Omtrent slik vårt var, beste dagen! Har nylig vært i lignende til venner og, helt nydelig. Elsker det. 

Anonymkode: 14867...151

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes alt annet enn kirkebryllup med storslagen musikk, folk i sin fineste stas, hvit brud og minst 100 gjester er stusselig, så jeg er kanskje ikke den rette å spørre....

Men dere som brudepar må jo selv velge hva som er best for dere. Ikke tenk så mye på hva andre mener.

Anonymkode: 77614...b12

AnonymBruker
Skrevet

Vi ble viet i kirken med bare oss to, prest og de to vitnene kirken stilte med til stede. Etterpå gikk vi og spiste napoleonskake. Mange synes sikkert det var stusselig også, men vi ble gift som var det viktige.

Jeg valgte likevel å kjøpe ny kjole. Mannen stilte i ny dress. Begge deler er brukt mye siden.

Anonymkode: 3fce1...52d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Høres nydelig ut, med unntak av at gjestene skal ta med mat. 

Skal dere grille, finnes det grillkokker man kan leie inn f.eks

og ang dresskode, så kan det være smart å gi gjestene beskjed om sånn ca hva de skal ha på. 

Anonymkode: 3802e...1cc

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Høres perfekt ut!

Anonymkode: a9984...576

AnonymBruker
Skrevet
SisteGang skrev (På 29.8.2025 den 20.04):

Har smått begynt bryllupsplanlegging, og har fortalt de foreløpige planene til venner og familie, og har fått veldig blandet respons. Det som går igjen er at det ikke er et ordentlig bryllup (?) og at det virker litt lite. 

Vi er som sagt helt i starten og ingen datoer er bestemt, og ingenting er bestilt, men jeg ser veldig tydelig for meg hvordan jeg vil ha det. Tar gjerne imot tips og deres ærlige tanker. 

Mitt drømmebryllup er som følger: bryllupet blir iløpet av vår, sommer eller tidlig høst. Både vielse og fest er hjemme i hagen vår. Blir vel en person fra humanistisk forbund som kommer hjem til oss og vier oss. Ikke så mange gjester, kun foreldre, søsken m/barn og en håndfull venner hver. Ønsker ingen taler (bortsett fra kanskje en liten tale til mannen min), ingen gaver og ingen kleskode. Både jeg og mann er veldig opptatt av miljøet, så all pynt blir hjemmelaget, eller fra finn.no eller bruktbutikk. Alle blomster er markblomster jeg plukker selv, inkludert brudebuketten. Ønsker ikke brudekjole, og både jeg og mann kommer til å bruke penklær vi allerede har. Skal sminke meg og ordne håret mitt selv. Rett etter vielsen vil jeg at jeg og mannen planter et tre i hagen. Altså, bare setter det i et ferdiggravd hull og dekker litt med jord. Planter ordentlig senere. 

Maten vil jeg lage mest mulig selv på forhånd av lokale råvarer. Tenkte kanskje å grille? Er også åpen for litt kurvfest, hvor gjester kan ta med seg mat og kaker, men vi er kanskje for gamle for det? Det er vel mest for unge, og vi er snart 40. Vil ihvertfall ha litt enkel mat og folk setter seg der de vil i hagen. Ingen bordkort og sånt. Vi stiller med alkohol til de som vil ha, men ønsker ikke fyllefest. Kan fyre opp bålpanna på kvelden for nattmat og marsmellows til unger. 

Fotografering vil jeg gjøre en helt annen dag (altså den offisielle bryllupsfoto-seansen). Både fordi jeg ikke vil ha fullt program med mye stress, og fordi jeg ikke vil ha ventende gjester. Og hele dagen  skal være avslappende og fin. Gjester og barn og kjæledyr (så lenge de er rolige) er velkommen til å tilbringe dagen i hagen vår. Vil ikke ha noen av de typiske bryllupsaktivitene, og ikke noe stramt program. Vil ha ordentlig bryllupskake da, og kan kanskje ha sånn kakeskjæring for brudepar. Ønsker lav bakgrunnsmusikk gjennom dagen. 

Helt ærlig, hva hadde dere syntes om denne dagen? 

Høres veldig fint og spennende ut, jeg hadde gledet meg til å komme. 

Anonymkode: 814b0...14b

Skrevet (endret)

10 av 10 fra meg. Dette høres ut til å være noe som passer for dere og de verdiene dere står for. Jeg synes det er nesten kvalmende å høre på de mest omfattende planene fra de unge brudene. Den ene skal overgå den andre...dette var grønt og deilig.

Endret av Mannisinbestealder
  • Liker 2
Skrevet

Mitt drømmebryllup er som følger:

Rett etter vielsen vil jeg at jeg og mannen planter et tre i hagen. Altså, bare setter det i et ferdiggravd hull og dekker litt med jord. Planter ordentlig senere. 

Maten vil jeg lage mest mulig selv på forhånd av lokale råvarer. Tenkte kanskje å grille? Er også åpen for litt kurvfest, hvor gjester kan ta med seg mat og kaker, men vi er kanskje for gamle for det? Det er vel mest for unge, og vi er snart 40.

Kan fyre opp bålpanna på kvelden for nattmat og marsmellows til unger. 

Du begynner med å fortelle at dette er deres drømmebryllup, og det synes jeg dere skal holde fast ved. Jeg digger beveggrunnene deres og hyller miljøprofilen.

Jeg hadde gjerne bidratt til et koldtbord om jeg var invitert, og hadde gjerne hjulpet til med f.eks en tørn ved grillen.

Til kontrast så har jeg aldri reist på slottsbrylluper i fremmede land. Jeg synes klimaavtrykket og selvdiggingen ved slike evenementer er motbydelig.

Heller da en hyggelig feiring av kjærligheten i en sommerhage.

Lykke til med planleggingen!

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Har smått begynt bryllupsplanlegging, og har fortalt de foreløpige planene til venner og familie, og har fått veldig blandet respons. Det som går igjen er at det ikke er et ordentlig bryllup (?) og at det virker litt lite. 

Vi er som sagt helt i starten og ingen datoer er bestemt, og ingenting er bestilt, men jeg ser veldig tydelig for meg hvordan jeg vil ha det. Tar gjerne imot tips og deres ærlige tanker. 

Mitt drømmebryllup er som følger: bryllupet blir iløpet av vår, sommer eller tidlig høst. Både vielse og fest er hjemme i hagen vår. Blir vel en person fra humanistisk forbund som kommer hjem til oss og vier oss. Ikke så mange gjester, kun foreldre, søsken m/barn og en håndfull venner hver. Ønsker ingen taler (bortsett fra kanskje en liten tale til mannen min), ingen gaver og ingen kleskode. Både jeg og mann er veldig opptatt av miljøet, så all pynt blir hjemmelaget, eller fra finn.no eller bruktbutikk. Alle blomster er markblomster jeg plukker selv, inkludert brudebuketten. Ønsker ikke brudekjole, og både jeg og mann kommer til å bruke penklær vi allerede har. Skal sminke meg og ordne håret mitt selv. Rett etter vielsen vil jeg at jeg og mannen planter et tre i hagen. Altså, bare setter det i et ferdiggravd hull og dekker litt med jord. Planter ordentlig senere. 

Maten vil jeg lage mest mulig selv på forhånd av lokale råvarer. Tenkte kanskje å grille? Er også åpen for litt kurvfest, hvor gjester kan ta med seg mat og kaker, men vi er kanskje for gamle for det? Det er vel mest for unge, og vi er snart 40. Vil ihvertfall ha litt enkel mat og folk setter seg der de vil i hagen. Ingen bordkort og sånt. Vi stiller med alkohol til de som vil ha, men ønsker ikke fyllefest. Kan fyre opp bålpanna på kvelden for nattmat og marsmellows til unger. 

Fotografering vil jeg gjøre en helt annen dag (altså den offisielle bryllupsfoto-seansen). Både fordi jeg ikke vil ha fullt program med mye stress, og fordi jeg ikke vil ha ventende gjester. Og hele dagen  skal være avslappende og fin. Gjester og barn og kjæledyr (så lenge de er rolige) er velkommen til å tilbringe dagen i hagen vår. Vil ikke ha noen av de typiske bryllupsaktivitene, og ikke noe stramt program. Vil ha ordentlig bryllupskake da, og kan kanskje ha sånn kakeskjæring for brudepar. Ønsker lav bakgrunnsmusikk gjennom dagen. 

Deres dag gjør det slik dere vil. Jeg har hatt stort bryllup kirke og stor fest. Ble enke noen år etterpå. Men skulle jeg giftet meg igjen. Hadde jeg bare reist til varmt land å gjort det hemmelig 😊 Lykke til.

Anonymkode: bde04...3a3

• Hjerte 1
Skrevet
SisteGang skrev (16 timer siden):

Det ødelegger ikke dagen din, men det kan være ganske kleint for den personen som kommer i joggedress når alle de andre kommer i pyntet sommerantrekk. Personlig kan jeg ikke fordra invitasjoner ala "ta på deg noe du føler deg fin i". Jeg føler meg fin i bunad, galla, lang selskapskjole, flagrende sommerkjole og bukse og topp. Hvilken av de skal jeg da velge? Til ditt selskap ville jeg håpet at det sto "pent sommerantrekk" el. Da hadde jeg gått to hakk opp fra strandkjole og mannen hadde tatt på seg linbukse og skjorte. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette er ganske langt fra mitt drømmebryllup, og for MEG ville dette blitt  mer en hagefest enn bryllup. Nå er jeg riktignok gift, og vi hadde det jeg vil definere som et klassisk bryllup med tradisjoner, noe som sannsynligvis ville vært langt fra din drøm. Vi er ulik og mennesker på et forum kan ikke definere om ditt drømmebryllup er «godt nok» - det vet bare dete selv. 

Anonymkode: e11f7...bff

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg skjønner ikke konseptet? Du vil smelte sammen sommerfest og grillparty, ingen gaver, ingen skal pynte seg? Og du kaller dette for bryllup?

Anonymkode: 73d8e...b9f

Det blir jo vielse, så bryllup er det. Men festen skal være avslappende og stressfritt. Har ikke sagt at folk ikke skal pynte seg, bare at ikke noen skal føle på pyntepress. Har f.eks en venninne som virkelig hater penklær, og jeg vil heller at hun skal være komfortabel, enn å måtte ta på noe hun ikke liker for min skyld. Og dessuten er det jo dumt med f.eks stilletthæler, for de vil bare synke ned i plenen. Men planen er at folk pynter seg i vanlige pene sommerklær, så får skrive det i invitasjonen. Og folk bør ikke kle seg i klær de er redd for, for vi har dyr, så pels blir det. Det var poenget med ingen kleskode. 

Og gaver, hva skal vi med gaver? Jeg synes bryllupsgaver er fryktelig utdatert nå som de aller fleste har i overflod allerede. Derfor ønsker jeg absolutt ikke gaver, for jeg håper denne tradisjonen kan forsvinne. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Ang mat: Gjør deg bryet å spørre folk personlig hva de ikke tåler/liker/spiser, og se til at alle får mat de kan spise. Benytter man catering er er det så simpelt som a krysse av for allergener og preferanser (gluten, laktose, vegansk, osv.).

Anonymkode: 8ac99...2dc

Vi blir jo ikke så mange, så kan spørre alle på forhånd, god idé 😊

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...