Gå til innhold

Ullpledd og tørketrommel

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er varmen som gjør at ull krymper/tover seg? Kan jeg kjøre ullpleddet mitt i tørketrommel på kaldt program for å få av hundehår? 🙊 

Anonymkode: 5d8d1...e51

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan koke ull. Det er bevegelse som tover. Vil tro du får vaskeklut etter tørketrommel

Anonymkode: 3d281...9a3

• Liker 1
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er varmen som gjør at ull krymper/tover seg? Kan jeg kjøre ullpleddet mitt i tørketrommel på kaldt program for å få av hundehår? 🙊 

Det blir tova , så nei det ville jeg ikke gjort 😅

Anonymkode: 56236...140

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tørket mitt ullpledd fra Kid i tørketrommel, det gikk fint, men det kan jo hende det er behandlet på en eller annen måte.

Anonymkode: 9accf...59e

AnonymBruker
Skrevet

Søren altså. Bruker så lang tid på å gjerne hundehår fra ullpleddet, tenkte jeg var lur 😂 var vel for enkelt. Jaja, bra jeg spurte her før jeg gjorde det 🙊

AnonymBruker
Skrevet

Luft og bank pleddet godt med en teppebanker, og vask på ullprogram. Absolutt ikke tromle det. Som andre skriver, det er når ullfibrene gnikkes mot hverandre at toving og krymping oppstår.

Anonymkode: 5e6d7...d9b

AnonymBruker
Skrevet

Bank pleddet godt først. Ta så på oppvaskhanske/gummihanske, fukt pleddet lett og gni av hårene med håndflatene. Bruk eventuelt en ren oppvaskbørste også til å ta med gjenstridige hår.

Ville ikke putta det i tørketrommel selv om det ikke hadde krympet av det, for da får du jo en trommel full av dyrehår, som vil feste seg til alt annet du tromler.

Anonymkode: 50298...250

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jeg har tørket mitt ullpledd fra Kid i tørketrommel, det gikk fint, men det kan jo hende det er behandlet på en eller annen måte.

Anonymkode: 9accf...59e

De er superwachbehandla. Altså ikke ren ull.  

Anonymkode: 3c0b4...c4f

Skrevet

Vil jo tro at en hårrulle vil suge til seg mesteparten av håret greit? Ellers vil jeg anbefale deg å heller kjøpe et fleecepledd eller lignende, istedenfor ullpledd.

Anonymkode: c00b6...286

Skrevet

Nyere tørketromler har ulltørkeprogram. Den gjør noe spesielt og justerer rotasjonshastighet og luftstrømmer slik at plagget ligger flatt og ubevegelig mot trommelen og ikke blir utsatt for friksjon. 

Så det kan gå. 

Skrevet
newman01 skrev (1 minutt siden):

Nyere tørketromler har ulltørkeprogram. Den gjør noe spesielt og justerer rotasjonshastighet og luftstrømmer slik at plagget ligger flatt og ubevegelig mot trommelen og ikke blir utsatt for friksjon. 

Så det kan gå. 

Og hvis man legger en kjøkkensvamp, sånn med én skrubbeside, i trommelen sammen med teppet, så vil alle hårene samle seg på den. 

Anonymkode: e5987...ab4

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.8.2025 den 20.16):

De er superwachbehandla. Altså ikke ren ull.  

Superwash tover ikke.

Anonymkode: ad80b...f8c

Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Superwash tover ikke.

Anonymkode: ad80b...f8c

Jeg vet det, jeg sa ikke noe annet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...