Gå til innhold

Hjelp! Min kone har ikke enda oppholdstillatelse.Få barn eller vente før min utenlandske kone har jobbet 1. år i Norge ?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg er gift med ei Filipiner etter utenlandsk rett. Hun oppholder seg på Filipinene mens jeg er i Norge. Visumprosessen og familiegjenforeningen skal starte i løpet av neste år.

Min kone ønsker å bli gravid snarest etter familiegjenforeningen blir godkjent og hun får oppholdstillatelse. Hun ønsker å føde i Norge og starte familie umiddelbart.

Dette er noe som bekymrer meg av økonomiske årsaker fordi jeg har kun en inntekt på ca 550000,- brutto i året. En lønn som er ca gjennomsnitt her i Norge vil jeg tro.

Her trenger jeg tips/hjelp/råd.

Av hva flere bekjente sier så er det lurt av hun først jobber i 1. år i Norge slik at hun oppfyller krav og rett til mødrekvoten(mamma perm), slik at vi får den en trygg økonomisk utgangspunkt som foreldre.

Dersom hun kommer til Norge gravid og føder her uten jobb og studie har jeg hørt at man får ca 90k. Men er dette med forutsetning om har en trygdeavtale?

Det er her jeg er usikker.

Så mine spørsmål er:

Hvilken goder/fordeler/stønad kan man søke om dersom hun ønsker å føde i Norge før hun i det hele tatt har jobb eller er student? Er det kun barnetrygd? )må man ha trygdeavtale?

Og litt personlig her.

Vil 90k i som engangssum holde med å betale alt en baby trenger det første året?  eller holder barnetrygd satsen på 1966,- ?

Går det greit med min inntekt dersom jeg har en enkel bolig og betaler regninger på ca 18k i mnd(etter dagens rente sats)?

Hva anbefaler dere her? Tips/råd? 

Takk på forhånd.

Endret av Victorsecret
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du svarer vel i grunnen på ditt eget spørsmål. Selvsagt lønner det seg at hun er i jobb i minimum 6 måneder før fødsel. Da vil hun/ dere få minimum 80% av den lønnen i permisjonsperioden. 

Om du med din inntekt klarer å betjene alle utgifter som huslån, kommunale avgifter, strøm, transport, mat, klær, forsikringer etc. kan dere selvsagt klare dere på din inntekt. Men om dere vil reise til Filippinene/ støtte familie der så må jo dette spares av din forholdsvis lave inntekt. Og barn blir raskt dyrere med årene. 

For din kone vil det å delta i norsk arbeidsliv være en vei inn for å bli kjent med det norske samfunnet, skaffe seg bekjente, lære språket mm. 

Her er litt mer info: https://www.norskfamilie.no/magasin/baby-okonomi-sparing/

Anonymkode: e59ce...393

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje lurt å lære seg språket først?

Jeg jobber med ei fra Filippinene som har bodd her i 12 år, men som snakker veldig dårlig norsk. Arbeidsgiver har ordnet gratis norskkurs til henne men hun takket nei. Har ikke tid pga hun har barn sier hun. 

Anonymkode: d7935...9c5

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg jobber med ei fra Filippinene som har bodd her i 12 år, men som snakker veldig dårlig norsk. Arbeidsgiver har ordnet gratis norskkurs til henne men hun takket nei. Har ikke tid pga hun har barn sier hun. 

Språkbeherskelse er nøkkelen til et godt liv. Da min kone kom til Norge første gang hadde hun allerede lært seg ganske godt norsk og selvfølgelig har du mer tid til å lære språk før du får barn. Nå fant vi raskt ut at Norge ikke var noe for oss, men uansett greit å kunne språket om vi skulle velge å flytte til Norge i fremtiden.

Jeg ville også anbefalt å få en fot innenfor arbeidslivet før eventuell familieforøkelse, med mindre hun besitter kompetanse/utdanning som gjør at hun alltid vil kunne få jobb lett.

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor ikke etablere dere ordentlig her først, før dere tenker på barn? Hun må lære seg norsk, skaffe seg en jobb og et nettverk. 

At hun har så hastverk med å få barn reiser mange røde flagg. Er dette et ankerbarn for henne? 

Anonymkode: 54e6e...95b

• Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Med tanke på barn og familieøkonomi så er det best at dama går på språkkurs og kommer seg ut i jobb helst et par år før hun/dere starter med barn. Du har jo lite kontroll på babymaking så fremt du ikke går for kondom og selv ikke da er du sikker.

Du har ikke en høy inntekt og det slike som dere ikke skjønner det er at baby blir et barn som blir en tenåring og det koster. Det blir dyrere med barn år for år. Og tror du ikke at når hun først har fått en hun vil ha en til så aldersforskjellen ikke blir så stor... Nei, skal dere ha økonomi til å forsørge dere selv og barn så må begge i jobb.

Anonymkode: c6781...492

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Det er ikke sikkert kona kommer til Norge med lav inntekt hvis Høyre kommer til makten. De skal nemlig øke inntektkravet til 660.000 kroner. Husk å stemme på riktig side av politikken.

https://www.nrk.no/norge/hoyre-vil-skjerpe-kravet-til-familieinnvandring-1.17532392

Gjennomsnittlig inntekt er 704000 kroner. Du har under gjennomsnittlig inntekt.

I tillegg tar det ca. 2 år og få familiegjenforening pr dags dato.
Kortere tid om du bor i distrikts-Norge.

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Båtsjåfør skrev (1 time siden):

Det er ikke sikkert kona kommer til Norge med lav inntekt hvis Høyre kommer til makten. De skal nemlig øke inntektkravet til 660.000 kroner. Husk å stemme på riktig side av politikken.

https://www.nrk.no/norge/hoyre-vil-skjerpe-kravet-til-familieinnvandring-1.17532392

Nei, søknader frå Fillippinene tar mykje kortare tid (så lenge det ikkje er snakk om falske dokument). 

Anonymkode: 3600e...f70

AnonymBruker
Skrevet
Victorsecret skrev (3 timer siden):

Jeg er gift med ei Filipiner etter utenlandsk rett. Hun oppholder seg på Filipinene mens jeg er i Norge. Visumprosessen og familiegjenforeningen skal starte i løpet av neste år.

Min kone ønsker å bli gravid snarest etter familiegjenforeningen blir godkjent og hun får oppholdstillatelse. Hun ønsker å føde i Norge og starte familie umiddelbart.

Dette er noe som bekymrer meg av økonomiske årsaker fordi jeg har kun en inntekt på ca 550000,- brutto i året. En lønn som er ca gjennomsnitt her i Norge vil jeg tro.

Har ho fortalt deg noko om kvifor ho vil bli gravid snarast mogleg?

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Har ho fortalt deg noko om kvifor ho vil bli gravid snarast mogleg?

Kan det være fordi norsk barn gir opphold selvom ekteskap går i oppløsning?

Anonymkode: 616bc...889

• Liker 5
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Voldsomt til hastverk med å bli gravid da… 🚩 kjenner du henne i det heletatt? 

Anonymkode: ab838...880

• Liker 5
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
Victorsecret skrev (4 timer siden):

Hvorfor det? 
Ankerbarn?

Anonymkode: 06bbf...757

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvorfor det? 
Ankerbarn?

Det er jo ikke ankerbarn hvis barnet blir født i Norge med norsk far! Et ankerbarn er et barn som sendes til Norge alene. Når barnet har fått oppholdstillatelse, så kan foreldre og søsken komme etter. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Hulderen skrev (1 minutt siden):

Det er jo ikke ankerbarn hvis barnet blir født i Norge med norsk far! Et ankerbarn er et barn som sendes til Norge alene. Når barnet har fått oppholdstillatelse, så kan foreldre og søsken komme etter. 

Ok. Jeg bare gadd å lese lenger opp. 
Der lures det jo også på hvorfor hun har det så travelt med å bli gravid..?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har ikke møtt på noen fra Filippinen som ikke prater engelsk, de har det jo som hovedspråk flere steder etter kolonitiden.
Thaier derimot er håpløse i engelsk.

Anonymkode: 7d07e...0cc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har ikke møtt på noen fra Filippinen som ikke prater engelsk, de har det jo som hovedspråk flere steder etter kolonitiden.

Engelsk kan hun  ja, men vi bor i Norge.  Må være vanskelig å følge opp barna på f eks foreldremøter når man forstå lite norsk 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det kan ho men viktig at ho er med i folketrygden her. Ellers blir det dyrt.

Anonymkode: 403cd...261

AnonymBruker
Skrevet
Båtsjåfør skrev (3 timer siden):

Helt enig, stem Høyre så slipper vi at folk kommer hit og kun er en utgift. 

Anonymkode: beb0d...287

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Her var det mange uten kunnskap. Inkludert TS.

Det lønnes selvsagt å jobbe og lære seg norsk før man får barn.

Ellers blir det engangsstønad etter fødsel på henne.

Onkelen min fikk smelt sin filippiner på tjukka før hub flyttet hit. Nå har de tre barn(eldste 7), hun kan ennå ikke norsk, og de har ikke råd til et hus på 500 000 engang… lykke til!

Anonymkode: 4db76...18a

• Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men i Norge prater vi altså ikke engelsk.. Nytter lite å prate engelsk da. 

Anonymkode: beb0d...287

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...