Gå til innhold

Hvordan få hund til å slutte å tigge mat

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har overtatt en overvektig hund som er vandt til å få menneske mat ved bordet. Har hatt hun i 2 år og hun er snart på normalvekt. 

Jeg ignorerer og ignorerer, men det gir ingen effekt. Er snakk om bjeffing og hyling i 6 timer hver dag, selv om det ikke er mat i rommet. Blir mer intenst om jeg beveger meg i leiligheten, for hun er så optimist og mister det helt og tror hun skal få mat. 

Hun må fortsatt være i kalori underskudd, men hun får mat som er mye volum. Jeg tror egentlig ikke hun er såååå sulten (bare lyst på) fordi hun er sær. Vil ha null grønnsaker osv. Prøvet forskjellig slikke brett og kong, men etter et par ganger så finner hun ut hvordan det gjøres og det holder hun opptatt under 5 min.

Jeg har prøvet aktivisere og går lange turer, men det hjelper ikke. Dyrlege sier hunden er frisk og rask, så er ikke noe underliggende sykdom

forslag?

Anonymkode: ef38a...b08

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville brukt maten som belønning og trent masse ro innendørs. I tillegg til et eller annet utendørs (f.eks. lp, rally, bruks) sånn at hun er mentalt sliten. 

Anonymkode: ece6e...458

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Om hunden er matgal kan jo søk både ut og inne være en fin aktivitet som vil slite den ut og brenne kalorier mens nesa blir brukt. 

Anonymkode: e4e30...19f

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er vanskelig å lære å slutte med noe, det er lettere å bytte ut uønsket aktivitet med ønsket. Lær hunden noe annet, kanskje den kan leke i hagen med en ball når dere spiser, eller hva som helst. Ikke tenk at du skal lære den å slutte med noe, men lær den heller noe annet, og bytt ut aktivitetene.

Anonymkode: 6b8f9...b5c

AnonymBruker
Skrevet

Har du prøvd å være bestemt? Streng? Jeg har en hund som tigger med glede hvis hun får lov. Nå nylig så passet vi også på en feit liten sak som sikkert fikk mat 24/7. Han fikk sikkert sin verden snudd opp ned, måte sitte å vente på versegod før han fikk spise og hvis han bjeffet, hoppet på oss for å be om mat eller prøvde å stjele ting som plutselig falt på gulvet så ble han stoppet og tatt på et annet rom. Siden det ikke var vår hund så orket vi ikke trene seriøst på det. Men hvis han var min hadde jeg lært kommando for gå vekk/i sengen osv å beordret vekk fra spisebord eller stua når vi spiste. Hvis det ikke funker hadde jeg leiet han bort i halsbåndet, løftet bort eller tatt bånd på og brukt det til å få han på plassen sin. 3 eller 100 ganger spiller ingen rolle. Hvis han var i samme rom og prøvde å tigge ville jeg konsekvent tatt han bort hver gang. Ved mye protest eller lyd lenger vekk/annet rom. Også annet rom hvis jeg ikke har tid/ork til å trene. 

Anonymkode: a1e32...671

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg har overtatt en overvektig hund som er vandt til å få menneske mat ved bordet. Har hatt hun i 2 år og hun er snart på normalvekt. 

Jeg ignorerer og ignorerer, men det gir ingen effekt. Er snakk om bjeffing og hyling i 6 timer hver dag, selv om det ikke er mat i rommet. Blir mer intenst om jeg beveger meg i leiligheten, for hun er så optimist og mister det helt og tror hun skal få mat. 

Hun må fortsatt være i kalori underskudd, men hun får mat som er mye volum. Jeg tror egentlig ikke hun er såååå sulten (bare lyst på) fordi hun er sær. Vil ha null grønnsaker osv. Prøvet forskjellig slikke brett og kong, men etter et par ganger så finner hun ut hvordan det gjøres og det holder hun opptatt under 5 min.

Jeg har prøvet aktivisere og går lange turer, men det hjelper ikke. Dyrlege sier hunden er frisk og rask, så er ikke noe underliggende sykdom

forslag?

Jeg hadde alltid som regel for min hund at den skulle ligge på plassen sin når vi hadde måltider. Om plassen var på kjøkkenet, stua, gangen o.l er likegyldig, plassen var et teppe/kurv o.l. egnet liggested. Om jeg pekte på plassen så skulle hunden gå dit, måtte selvfølgelig lære hunden dette først da😅Trene på å ligge på plassen til vi sa ifra at den var fri eller "værsågo" som jeg sa. Dette var for å unngå at vi snublet i hunden, unngå at den ville få i seg mat den ikke skulle ha i seg, unngå forstyrrelser ved matbordet for andre som satt der osv. Viktigste huskeregel er likevel å aldri gi mat til hunden fra spisebordet der man spiser. Alltid gi mat i skåla og til faste tider. Bruk alltid ros og lek/leker istedefor godbiter når man trener lydighet o.l. 

AnonymBruker
Skrevet

Hunden min får bare beskjed om å gå å legge seg. Måtte trene ganske mye på det, men nå legger den seg i senga hver gang den får beskjed om det, uansett situasjon. 

Anonymkode: 1f9a6...faa

AnonymBruker
Skrevet

Min legger seg på plassen sin når det er mat, for han har lært av erfaring at det er der det dukker opp noe om han får noe. 

Jeg begynte enkelt. Hver gang jeg var på kjøkkenet, gikk jeg ut av kjøkkenet og ga en godbit på plassen hans. Ingen krav. Det tok jo ikke lang tid før han skjønte at det var der det lønte seg å være, og nå går han dit når jeg går på kjøkkenet eller når jeg setter meg for å spise, helt uten kommandoer eller mas. Men man må passe på under innlæring at det ikke er mulighet for å få noe noe som helst annet sted, for én bit er nok til å ødelegge mye.

Anonymkode: 7eadf...541

AnonymBruker
Skrevet

Hunder er flinke til å tilpasse seg. Min tigger aldri på meg fordi hun aldri får noe uten at jeg inviterer til det. Får selvsagt aldri ved bordet, og derfor ligger hun et helt annet sted når det er middag osv. Men hun tigger når hun møter andre folk ute som hun har fått godbiter med før😄

Anonymkode: 55e81...e76

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.8.2025 den 17.49):

forslag?

Dette høres jo først og fremst forferdelig ut for hunden, å leve med sånt stress 6 timer daglig i så lang tid! Har du søkt hjelp hos en atferdskonsulent? Dyrleger generelt kan ikke hjelpe med stort annet enn somatikk med klare kliniske funn.

Hunden skal ikke måtte leve på denne måten du beskriver. Dette må være noe langt mer enn stress i forbindelse med matsituasjon, med mindre du sitter og spiser i 6 timer daglig? 

AnonymBruker
Skrevet
VisningsnavnPÅKREVD skrev (12 timer siden):

Dette høres jo først og fremst forferdelig ut for hunden, å leve med sånt stress 6 timer daglig i så lang tid! Har du søkt hjelp hos en atferdskonsulent? Dyrleger generelt kan ikke hjelpe med stort annet enn somatikk med klare kliniske funn.

Hunden skal ikke måtte leve på denne måten du beskriver. Dette må være noe langt mer enn stress i forbindelse med matsituasjon, med mindre du sitter og spiser i 6 timer daglig? 

Jeg er enig, kan kontakte adferdkonsulent 

Nei jeg spiser hjemme kun 1 gang om dagen 😅 Mye vannfasting så null snacks på meg ellers

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.8.2025 den 9.39):

Jeg er enig, kan kontakte adferdkonsulent 

Nei jeg spiser hjemme kun 1 gang om dagen 😅 Mye vannfasting så null snacks på meg ellers

ts

Sørg for at personen har oppdatert, vitenskapelig forankret kunnskap, og er belønningsbasert. Feks:

https://hunomhund.no/trenere-atferdskonsulenter/ 

https://gooddog.no/atferdsspesialist/?gad_source=1&gad_campaignid=22855261864&gbraid=0AAAAADoFAXWrhHwqlILcoAKe6jE06a2k8&gclid=EAIaIQobChMIspHEhbTBjwMV2mWRBR0hrRiNEAAYASAAEgJX5vD_BwE 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...