Gå til innhold

Endret lukt og smaksans

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Gradvis har lukt- og smakssans endret seg. Først var det bare lukt. Trodde først at de som gjorde rent på jobben hadde byttet vaskemiddel. Intens lukt, men kortvarig. Så møtte jeg samme lukta i en setting med mange kvinner. Det må ha vært parfyme. Deretter reagerte jeg på lukt og smak av løk. Nå gjelder det mye mat. Mat som jeg alltid har likt må jeg bare droppe pga. av både lukt i huset og smak. Prøver ulike typer mat og dessverre så kastes mye. 

Egentlig er jeg veldig glad i mat og kaker. Koser meg med å tråle nye oppskrifter og hefter ikke å bruke 3 timer på en middag til kun meg. 

Dette er krise for jeg går uønsket ned i vekt og nå er den for lav. Jeg mister interessen for å lage mat da det kjennes bortkastet ut. Bruke en time eller to på kjøkkenet og hvor det spises minimalt og resten blir kastet. Jeg er fortsatt uvel etter et rundstykke og kokte egg jeg spiste for et par timer siden.

Foreløpig går det greit med en type fruktyoughurt samt havregryn/granola med melk. Kaker smaker når jeg byttet over til formkaker. Forskjellige typer frukt går greit. Nå synes jeg all mat i kjøleskapet har fått en "kjøleskapslukt" pg smak som ikke er ok. Jeg skjønner at dette ikke er reelt for diverse mat er pakket godt inn. 

Jeg har hatt covid en eller flere ganger. Aner ikke når siden det kun er bekreftet ved blodprøve.

Jeg har ingen restriksjoner når det gjelder type mat og kalorier. Bruker ikke noe med kunstig søtstoff. 

Jeg aner ikke hvorfor dette har skjedd. Det viktigste er hva jeg selv kan gjøre. 

Har noen vært borti samme problematikken. Tips eller erfaringer? Fått noe hjelp fra helsevesenet?

Anonymkode: 2e31f...754

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det var jo mye om lukttrening når covid stod på som verst, prøv å google nøyaktig fremgangsmåte? Selv om det ikke er covid som er årsaken hos deg kan det jo hende det hjelper.

Anonymkode: 4f62d...42c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Det var jo mye om lukttrening når covid stod på som verst, prøv å google nøyaktig fremgangsmåte? Selv om det ikke er covid som er årsaken hos deg kan det jo hende det hjelper.

Anonymkode: 4f62d...42c

Takk. Skal lese meg opp på luktrening 🙂

Anonymkode: 2e31f...754

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har opplevd noe av det samme. Det var smaken min som forsvant, først merket jeg at mat smakte mer spicy enn det egentlig var, og stusset veldig på det. Så var det flere og flere ting jeg ikke likte lenger, brødskiver og middagsmat smakte ikke, noe smakte ingenting, andre ting smakte ekkelt. T.o.m pepsimax som jeg har vært litt «avhengig» av, smakte ekkelt. Dette startet for 7 mnd siden, og vedvarer egentlig fortsatt, men nå har noe mat begynt å smake littegrann igjen, endelig! Men det er fortsatt mye mer som skal endres før jeg har smaken helt tilbake. Jeg kan ikke fordra sjokolade, f.eks. Helt merkelig!  Jeg har gått ned 13 kg disse 7 månedene, men nå har vekten heldigvis stått stille siste måneden. Jeg trengte å gå ned noen kg da, men syns likevel det var guffent at jeg gikk ned i vekt uten å gå inn for det selv. Fastlegen mener jeg må ha hatt symptomfri covid tidlig i vinter, at det må være årsaken. Selv er jeg usikker, for dette kom ikke så lenge etter at jeg fikk kraftige symptomer på reflux, med hoste og vond hals ++, så jeg lurer på om det kan ha sammenheng. Har du opplevd noe sånt?

Anonymkode: b4bf3...528

AnonymBruker
Skrevet

Var det ikke også noe om at tilskudd av sink kunne hjelpe med lukt og smaksproblener etter covid?

Anonymkode: 721cd...aad

AnonymBruker
Skrevet

Kan du være gravid? 

Anonymkode: 229fc...742

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...