AnonymBruker Skrevet 29. august #1 Skrevet 29. august og jeg kjenner jeg er skikkelig skuffet. Det er kort vei til den lokale butikken fra skolen, og 13-åringen har vært der etter skolen fire av fem dager denne uka sammen med venner og kjøpt godteri. Ikke store summer, men jeg synes overhodet ikke det er greit å kjøpe godteri hver dag og det vet tenåringen meget godt. Tenåringen sier at de andre får lov. Om det er sant eller ikke vet jeg selvsagt ikke. Jeg ser jo selv ofte når jeg er i butikken at både barn og ungdom kjøper potetgull, brus, sjokolade, boller og så videre, så noe må man sikkert regne med, men hvordan er det hos dere? Er dette "normalt"? Av og til kan jeg akseptere, fire av fem dager i uken er altfor mye i mitt hodet. Og da kommer lørdagsgodteri hjemme på toppen av dette. Anonymkode: 811bf...ae5 1 2
Seff Skrevet 29. august #2 Skrevet 29. august Hvor får tenåringen penger til dette fra? Jeg synes du gjør rett i å reagere, og jeg tviler på at alle andre får lov. Noen får det sikkert, men det betyr ikke at det er riktig. 4 1
AnonymBruker Skrevet 29. august #3 Skrevet 29. august Ser ungdommer spise godteri hver eneste dag.. sjokomelk, potetgull, skolebrød. Har tatt helt av Anonymkode: 58df5...d37 1 4
AnonymBruker Skrevet 29. august #4 Skrevet 29. august De får lommepenger, og dersom de bruker det på godteri blir det mindre penger til andre ting. Deres valg. Jeg verken gir lov eller forbyr. Anonymkode: 9d250...c2e 13 4
AnonymBruker Skrevet 29. august #5 Skrevet 29. august Seff skrev (3 minutter siden): Hvor får tenåringen penger til dette fra? Jeg synes du gjør rett i å reagere, og jeg tviler på at alle andre får lov. Noen får det sikkert, men det betyr ikke at det er riktig. Tenåringen får 100 kr. i uka i ukelønn, så det er jo ikke sånn at det er mye penger til disposisjon. Det skal jo også læres og noen "tabber" må man selvsagt regne med, men ble overrasket over at det var så mye. Jeg har uttrykt min skuffelse klart og tydelig , men er usikker på hvor mye slikt jeg må "tåle". Anonymkode: 811bf...ae5 1
AnonymBruker Skrevet 29. august #6 Skrevet 29. august Her får de ikke ha med penger/kort på skolen. De må hjemme først før det hentes. Men en annen ting er at vi har snakket om dette siden 5.klasse, at det å spise godteri i hverdagen ikke er greit. Og det å handle på butikken selv, er enda verre. Det er noe annet å be om lov, å dra å handle. Eller at de stikker innom etter trening/kamp. Da også er det regler på hva som er ok å handle. Man kjøper ikke en sjokolade, fordi man er «sulten». Anonymkode: 8b003...c83 3 2
AnonymBruker Skrevet 29. august #7 Skrevet 29. august Seff skrev (8 minutter siden): Hvor får tenåringen penger til dette fra? Jeg synes du gjør rett i å reagere, og jeg tviler på at alle andre får lov. Noen får det sikkert, men det betyr ikke at det er riktig. Det synes jeg er et fullstendig feil svar. Da starter man i feil ende av oppdragelsen. Jeg fikk også penger, inkludert lunsjpenger, men respekterte jo hva det skulle brukes på - og ikke. Jeg kjøpte nok mer horn-med-ost-og skinke og urge til lunsj enn hva mamma likte, men jeg var åpen om det. Og vi fant en fin balanse mellom å være med gjengen, kose meg, men samtidig ta relativt sunne valg jevnt over. Anonymkode: b545f...855 3 2
Me0987 Skrevet 29. august #8 Skrevet 29. august (endret) AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Her får de ikke ha med penger/kort på skolen. De må hjemme først før det hentes. Men en annen ting er at vi har snakket om dette siden 5.klasse, at det å spise godteri i hverdagen ikke er greit. Og det å handle på butikken selv, er enda verre. Det er noe annet å be om lov, å dra å handle. Eller at de stikker innom etter trening/kamp. Da også er det regler på hva som er ok å handle. Man kjøper ikke en sjokolade, fordi man er «sulten». Anonymkode: 8b003...c83 Vi har også selvsagt hatt slike samtaler så det er jo ikke slik at tenåringen ikke vet hva som er greit å ikke. Så jeg opplever det som et ganske stort tillitsbrudd. Denne tenåringen er ellers veldig "snill og grei" og enkel å ha med å gjøre. Endret 29. august av Me0987
AnonymBruker Skrevet 29. august #9 Skrevet 29. august Mange gjør det, det er helt normalt. Gjorde det selv på 80-tallet. Vanskelig å få bukt med og små mengder er ikke så farlig så lenge de spiser sunn mat i tillegg. Også tenk på at det kan være immari kjedelig sånn sosialt å være den eneste i gjengen som aldri har penger. Anonymkode: 516c3...391 10
AnonymBruker Skrevet 29. august #10 Skrevet 29. august AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Mange gjør det, det er helt normalt. Gjorde det selv på 80-tallet. Vanskelig å få bukt med og små mengder er ikke så farlig så lenge de spiser sunn mat i tillegg. Også tenk på at det kan være immari kjedelig sånn sosialt å være den eneste i gjengen som aldri har penger. Anonymkode: 516c3...391 Ja, det å disponere penger skal læres og det er ikke aktuelt å inndra alle pengene. Det finner de uansett løsninger på som å handle for hverandre å vippse tilbake etterpå og lignende. Anonymkode: 811bf...ae5 2
AnonymBruker Skrevet 29. august #11 Skrevet 29. august Dette er helt vanlig. De lærer etterhvert å prioritere pengene på viktigere ting. Anonymkode: e1acc...597 6 1
AnonymBruker Skrevet 29. august #12 Skrevet 29. august Om tenåringen bare får 100 kr uka i ukepenger så er det ikke skremmende mengder godis de har råd til så jeg personlig ville ikke bekymra meg nevneverdig ut over å ta litt bedre tak i forståelsen for penger, busjett og planlegging. De 100kr er jo ikke nok til aktiviteter, kosmetikk, hygieneprodukter eller noe annet så da er jo godteri nesten det eneste det kan brukes på sett fra perspektivet til tenåringen. Anonymkode: c690f...104 7 1
AnonymBruker Skrevet 29. august #13 Skrevet 29. august AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Om tenåringen bare får 100 kr uka i ukepenger så er det ikke skremmende mengder godis de har råd til så jeg personlig ville ikke bekymra meg nevneverdig ut over å ta litt bedre tak i forståelsen for penger, busjett og planlegging. De 100kr er jo ikke nok til aktiviteter, kosmetikk, hygieneprodukter eller noe annet så da er jo godteri nesten det eneste det kan brukes på sett fra perspektivet til tenåringen. Anonymkode: c690f...104 Aktiviteter og annet "viktige" ting dekker vi, så de 100 kr er jo sånn sett myntet på "tull og fjas", men hadde håpet ikke alt skulle bli brukt på godteri. Av og til kjøpes det salat og smoothie også, så helt svart er det jo ikke 🙂 Anonymkode: 811bf...ae5 2
AnonymBruker Skrevet 29. august #14 Skrevet 29. august Da må man vel ta i bruk verktøykassa man har når det gjelder skadelige stoffer. Sukker er skadelig, som røyk og alkohol. Vet ikke hva som funker på ungdommen, men advarsler om mage/tarmkreft, dårlig hud og hormonforstyrrelser kanskje? Anonymkode: 439e2...152
AnonymBruker Skrevet 29. august #15 Skrevet 29. august Å bli skuffet.. snakke om tillitsbrudd etc fordi 13.åringen plutselig føler på friheten og drar innom butikken etter skolen… Come on! Det er litt godteri.. etniske mye man får for 100kr i uken uansett. Du kommer nok til å føle på mye skuffelser fremover.. men pass på å ikke legg all din skuffelse på barna dine. Anonymkode: 66f8e...f2e 8 1 5
AnonymBruker Skrevet 29. august #16 Skrevet 29. august AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Ser ungdommer spise godteri hver eneste dag.. sjokomelk, potetgull, skolebrød. Har tatt helt av Anonymkode: 58df5...d37 Jeg så de hadde Laban også. Anonymkode: aafe9...67a 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. august #17 Skrevet 29. august ikke overasket. her går mange innom butikken etter skolen vær eneste dag det jeg syns tok kaka var når jeg så elever bestiller fra mcdonalds til skolen Anonymkode: bff87...482
AnonymBruker Skrevet 29. august #18 Skrevet 29. august Du vet at argumentet til tenåringer er at «alle andre får lov», men det stemmer selvsagt ikke. Noen får sikkert lov, alle hjem er tross alt forskjellige der, men det stemmer ikke at alle andre får lov. Men det har uansett lite betydning om de kjøper godteri for 100kr til helgen, eller sprer de 100kr til godteri utover uken. Anonymkode: 26664...c6c 2
AnonymBruker Skrevet 29. august #19 Skrevet 29. august AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg så de hadde Laban også. Anonymkode: aafe9...67a Da har det gått for langt! Anonymkode: 70c03...4c2
AnonymBruker Skrevet 29. august #20 Skrevet 29. august Det er nok helt vanlig, og man får ikke mye gjennom uken for 100 kr uansett. Anonymkode: 70c03...4c2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå