Gå til innhold

Har fått covid på nytt, og har ikke kommet meg etter covid i 2022 enda

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk covid for 3,5 år siden og endte opp med utmattelse som jeg sliter med enda, og jeg klarer ikke å jobbe og fungerer dårlig sosialt da jeg blir så sliten.

Nå har jeg testet positivt på covid igjen, og er i elendig form med sterk hodepine, kjevesmerter, stiv i ryggen og sterke leddsmerter+tett i hodet.

Hadde mistanke om at dette måtte være covid eller influensa, da jeg på onsdag fikk sår hals, veldig sterke leddsmerter og hodepinen i ansiktet ikke gikk bort ved å ta 1 gram paracet.

Er livredd for å ende opp i enda verre form enn etter første gangen.

Har noen en solskinnshistorie til meg om at man ikke trenger å bli verre etter ny covid infeksjon?

Anonymkode: 74616...719

• Hjerte 5
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hadde jeg ikke fått long covid etter første gang hadde jeg ikke bekymret meg, men når jeg gikk fra full jobb og hobbyer som motbakkeløp og styrketrening, til å ikke klare å gå 200 m engang det første året, er jeg livredd nå😐

Ts

• Hjerte 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.8.2025 den 15.59):

Hadde jeg ikke fått long covid etter første gang hadde jeg ikke bekymret meg, men når jeg gikk fra full jobb og hobbyer som motbakkeløp og styrketrening, til å ikke klare å gå 200 m engang det første året, er jeg livredd nå😐

Ts

Jeg har ikke svar på det du lurer på, men tror selv at covid kan slå ulikt ut hver gang, også mtp ettervirkninger. Jeg vil egentlig bare råde deg til å prøve å legge bort frykten, for den frykten krever så mye energi, energi som kroppen heller burde bruke til å bekjempe covid❤️ Og som Ingvard Wilhelmsen pleier å si ang katastrofetanker; det hjelper ikke å gruble, overtenke og bekymre seg om ting man uansett ikke kan få svar på nå, svaret ligger i fremtiden. 

Det går nok bra, skal du se😊 God bedring❤️

Anonymkode: 39d08...f51

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Tråden er ryddet for brukerdebatt og latterliggjøring. 

veronica<3, mod. 

AnonymBruker
Skrevet

Covid som sirkulerer nå er milevis fra den/de som har vært tidligere. Ingen grunn til bekymring i så måte.

Beste måten å slippe uro og engstelse er å lese seg opp, holde seg oppdatert på hva som skjer og hvordan ….

Anonymkode: bba0f...a84

AnonymBruker
Skrevet

Den nevroplastiske nøkkelen av Ellen Flø Skagen. Den forklarer hvorfor du ble syk første gang, og er en enkel innføring til veien ut. 

Har du noen negative erfaringer fra tidligere i livet forresten? Som har gjort at du har fått noen destruktive mestringsstrategier du lever ut fra? (Det handler ikke om det i boka altså, bare spørsmål for min egen innsamling.) 

Anonymkode: 813e4...944

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Den nevroplastiske nøkkelen av Ellen Flø Skagen. Den forklarer hvorfor du ble syk første gang, og er en enkel innføring til veien ut. 

Har du noen negative erfaringer fra tidligere i livet forresten? Som har gjort at du har fått noen destruktive mestringsstrategier du lever ut fra? (Det handler ikke om det i boka altså, bare spørsmål for min egen innsamling.) 

Negative mestringsstrategier?

Alle blir vel stressa og negativ når man går fra å fungere 150 prosent, til nesten å bli pleiepasient på grunn av covid?

Ts

• Liker 1
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Er du vaksinert? Alle rundt meg som ikke er vaksinert har knapt merka covid, mens de som tok sprøyta virker som de blir mye dårligere... 

Anonymkode: 00505...58c

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Alle mennesker har negative erfaringer.

Anonymkode: fb531...a48

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Er du vaksinert? Alle rundt meg som ikke er vaksinert har knapt merka covid, mens de som tok sprøyta virker som de blir mye dårligere... 

To vaksiner fra 2021

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Det kan være positivt. Immunforsvaret reaktiveres og du kan få tatt unna både ny og gammel sykdom. Long covid er ofte genetisk betinget, og slik sett er du mer utsatt hver gang. Men eneste mulighet er ikke at du blir verre

Anonymkode: 777d7...ffd

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har blitt mindre syk for hver gang jeg har fått covid. Blir nå satt ut et par måneder + at det tar meg noen måneder å komme meg opp igjen der jeg var før, men på langt nær så dårlig og så langvarig veldig dårlig som jeg ble tidligere.

Min erfaring er vel også det som gjerne skjer med slike virus. For det første får vi en viss immunitet, og for det andre så er det mer gunstig for et virus å være veldig smittsomt, men ikke at vertene blir altfor dårlige. 

(Jeg er kronisk syk med et immunforsvar som ikke er optimalt.)

Forsøk å ikke gå inn i frykten du nå føler, Ts, for om du går veldig inn i den frykten så skaper du mye stress i egen kropp. Det stresset svekker immunforsvaret ditt og det tapper kroppen din bl.a. for sink, som immunforsvaret ditt også trenger ekstra i bekjempelse av infeksjoner. Pass på å spise veldig sunt både nå mens du er syk og i ukene og månedene som kommer. Spis nærmere en kilo grønnsaker daglig, få i deg sunne proteiner, få i deg nok sunt fett, unngå sukker og raske karbohydrater. Pass på at du får i deg nok D-vitaminer og sink og C-vit. (og sjekk deg gjerne hos lege for å se om du må ta tilskudd av noe av dette eller annet). 

Anonymkode: d7753...b73

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vil bare tipse om at det finnes flere gode støttegrupper på Facebook for både Long Covid og  søstersykdommen ME.  

Denne kommentaren vil få negative kommentarer om at man ikke må dyrke sykdom og at miljøet på facebook er usunt.
Jeg fulgte den tanken lenge, og endret tankemåte først da fastlegen tok en alvorsprat med meg fordi jeg bare stanget hodet i veggen. Etter at jeg satte meg grundigere inn i sykdommen og begynte å faktisk ta hensyn og leve etter min nye normal, har jeg fått en bedre hverdag. Jeg har fremdeles mye plager og lavt aktivitetsnivå, men nå opplever jeg det som mer forutsigbart og forstår hvorfor formen går opp og ned. Så for meg har det vært veldig positivt å oppsøke miljøet og lære av andres erfaringer. Særlig bruken av pulsklokke har vært nyttig for meg.  

Håper du finner noe som gir deg bedre dager på sikt. God bedring. 

Anonymkode: aebba...142

• Liker 2
Skrevet

Jeg har hatt noen runder med covid. Første runden i 2021 preger meg fremdeles (hjernetåke mm). På et merkelig vis følte jeg meg faktisk litt bedre etter runde to med covid (!) Fastlegen mente at det kunne «kickstarte» immunforsvaret på et vis.

• Nyttig 1
Skrevet

Vet ikke om det har effekt, men hadde kombinert D- og K vitaminer og l-lysin sånn i tilfelle

AnonymBruker
Skrevet
K:45 skrev (5 minutter siden):

Jeg har hatt noen runder med covid. Første runden i 2021 preger meg fremdeles (hjernetåke mm). På et merkelig vis følte jeg meg faktisk litt bedre etter runde to med covid (!) Fastlegen mente at det kunne «kickstarte» immunforsvaret på et vis.

Samme her. Jeg ble mye bedre etter runde 2 med Covid og etter tredje gang med Covid er jeg så og si helt frisk igjen😀

Anonymkode: a7952...fa7

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg er vaksinert. Aldri hatt covid. 

AnonymBruker
Skrevet
anon01 skrev (1 minutt siden):

Jeg er vaksinert. Aldri hatt covid. 

Og da vet du jo ikke hvor dårlig du blir. 

Anonymkode: 48a80...a0a

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Og da vet du jo ikke hvor dårlig du blir. 

Anonymkode: 48a80...a0a

Vil tippe at graden av hvor dårlig man blir, er forskjellig. På lik linje som de andre virusvariantene man har i denne verden. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...