AnonymBruker Skrevet 29. august #1 Skrevet 29. august Jeg har et barn på elleve uker, og føler allerede på en forventning fra spesielt besteforeldre om «tilgang» på barnebarnet. Vi er veldig heldige som har besteforeldre som ønsker å stille opp, men det oppleves også litt overveldende. Mannen min syns jeg burde gjøre faste avtaler med besteforeldrene om barnevakt på dagtid. Han mener det godt, han vil at de skal passe barnet så jeg kan sove. Jeg synes imidlertid at det er for tidlig. Jeg ammer, og når barnet er sultent trenger det meg umiddelbart. Hva er deres erfaringer? Jeg ønsker ikke å utestenge besteforeldrene, men jeg ønsker heller ikke å ignorere egne behov. Anonymkode: 99cf9...033 3
AnonymBruker Skrevet 29. august #2 Skrevet 29. august AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har et barn på elleve uker, og føler allerede på en forventning fra spesielt besteforeldre om «tilgang» på barnebarnet. Vi er veldig heldige som har besteforeldre som ønsker å stille opp, men det oppleves også litt overveldende. Mannen min syns jeg burde gjøre faste avtaler med besteforeldrene om barnevakt på dagtid. Han mener det godt, han vil at de skal passe barnet så jeg kan sove. Jeg synes imidlertid at det er for tidlig. Jeg ammer, og når barnet er sultent trenger det meg umiddelbart. Hva er deres erfaringer? Jeg ønsker ikke å utestenge besteforeldrene, men jeg ønsker heller ikke å ignorere egne behov. Anonymkode: 99cf9...033 TS her. Barnet er SYV uker, ikke elleve. Ammetåka 🤯 Anonymkode: 99cf9...033 2 3
AnonymBruker Skrevet 29. august #3 Skrevet 29. august Her gikk besteforeldre turer med babyen, mens jeg var hjemme å slappet av eller gjorde husarbeid. Eller de var hjemme med baby, mens vi var ute på ærender. Anonymkode: 55440...2ff 4
AnonymBruker Skrevet 29. august #4 Skrevet 29. august For meg hadde det vært umulig å ha barnevakt så tidlig fordi begge babyene trengte pupp og min kroppskontakt hele tiden. Men om du har baby som sover i vogna, kan du jo avtale at besteforeldrene kommer på lunsj og at dere er sammen, og at de tar med babyen ut på trilletur når det er tid for en dupp? Og at de er tilbake igjen i god tid til når det normalt sett er behov for amming? Så kan du jo få en halvtime eller en time til å bare slappe av eller sove eller ta en dusj. Men hvis du ikke selv vil, er det selvfølgelig også helt greit! Dessuten, besteforeldre kan jo få tid sammen med babyen uten at de trenger å være barnevakt. De kan da komme på besøk! Og igjen, om det passer seg der og da, kan de se til babyen mens du tar en hvil eller en dusj. Men det bør du styre ut fra hva du er komfortabel med. og det er virkelig ikke noe å stresse med med en så liten baby. Bare om et par måneder blir det mye mer forutsigbart og greit å sende en besteforelder ut på trilletur mens du får en pause. Anonymkode: db3d6...085 8
AnonymBruker Skrevet 29. august #5 Skrevet 29. august Det går jo an at de kommer på besøk til dere mens du er der. Når baby blir litt større og har faste lurer kan de gå trilletur når baby skal sove. Jeg hadde barnevakt for første gang da baby var 6 måneder gammel. Anonymkode: 0169c...c65 5 2
AnonymBruker Skrevet 29. august #6 Skrevet 29. august Jeg har bært, bysset, trillet og passet, fra 3-4 uker (venninner). Da mor har massivt søvnunderskudd, og/eller barnet er klistremerkebaby. Bare koselig. Men da er jeg jo rett i nærheten. Greit at det går seg til gradvis, og at det er kort og at man er i nærheten i begynnelsen. Anonymkode: 30548...19a 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. august #7 Skrevet 29. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har et barn på elleve uker, og føler allerede på en forventning fra spesielt besteforeldre om «tilgang» på barnebarnet. Vi er veldig heldige som har besteforeldre som ønsker å stille opp, men det oppleves også litt overveldende. Mannen min syns jeg burde gjøre faste avtaler med besteforeldrene om barnevakt på dagtid. Han mener det godt, han vil at de skal passe barnet så jeg kan sove. Jeg synes imidlertid at det er for tidlig. Jeg ammer, og når barnet er sultent trenger det meg umiddelbart. Hva er deres erfaringer? Jeg ønsker ikke å utestenge besteforeldrene, men jeg ønsker heller ikke å ignorere egne behov. Anonymkode: 99cf9...033 Hadde aldri passet et så lite barn vekk..... Anonymkode: 81d3b...ed9 5
Bolla2 Skrevet 29. august #8 Skrevet 29. august Bestemor passet eldste noen timer når hun var 6 uker mens vi var på julehandel. Men hun var flaskebarn da.
AnonymBruker Skrevet 29. august #9 Skrevet 29. august Jeg har en baby på 6 uker, og her er besteforeldrene på besøk minst en gang i uka - de har bl.a. hjulpet oss med å passe på babyen så vi har fått gjort andre ting her hjemme, og de har bidratt med litt husarbeid mens vi er med babyen. Første gang de var alene med babyen var vel da hun var rundt 4 uker - da hadde de henne i 20 minutter eller noe mens jeg var et ærend i butikken. Etter det har de passet henne ved et par andre anledninger også, i rundt 30-40 minutter av gangen. Mye bedre for babyen å være hjemme i rolige omgivelser med mennesker hun er trygg på enn å bli dratt med til butikken, til legen, på postkontoret o.l. Anonymkode: 64e0b...f0b 4
AnonymBruker Skrevet 29. august #10 Skrevet 29. august AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har en baby på 6 uker, og her er besteforeldrene på besøk minst en gang i uka - de har bl.a. hjulpet oss med å passe på babyen så vi har fått gjort andre ting her hjemme, og de har bidratt med litt husarbeid mens vi er med babyen. Første gang de var alene med babyen var vel da hun var rundt 4 uker - da hadde de henne i 20 minutter eller noe mens jeg var et ærend i butikken. Etter det har de passet henne ved et par andre anledninger også, i rundt 30-40 minutter av gangen. Mye bedre for babyen å være hjemme i rolige omgivelser med mennesker hun er trygg på enn å bli dratt med til butikken, til legen, på postkontoret o.l. Anonymkode: 64e0b...f0b Glemte å skrive at babyen spiser av flaske! Så besteforeldrene har mulighet til å mate hvis hun blir sulten 😊 Hadde hun kun diet hadde jeg nok ikke vært borte fra henne når hun er så liten. Anonymkode: 64e0b...f0b 2
AnonymBruker Skrevet 29. august #11 Skrevet 29. august Kan dere ikke ha besøk da? Du kan sove og mormor/farmor kan passe og så bare komme med baby når baby er sulten? Anonymkode: a8d3b...f88 2
AnonymBruker Skrevet 29. august #12 Skrevet 29. august Jeg har fulgt rådet om 1 måned= Max en time, to måneder = Max to timer osv. Besteforeldre har vært med barna mens vi er der- at de har et ønske om å være alene med barna uten å ta hensyn til hva barna egentlig trenger av barnevakt har vi aldri tatt hensyn til. Første natt har vært ved ca 1,5- 2 år. Jeg føler vi har hatt mye igjen for det. Anonymkode: 2088b...432 1 7
AnonymBruker Skrevet 29. august #13 Skrevet 29. august Vi har konsertbilletter i november, da er baby 6,5 måned. Da skal tante være med baby mens hun forhåpentligvis sover, og ikke vet at vi er borte et par timer. Hun tar flaske og kjenner tante veldig godt. Noe før det er ikke aktuelt. Anonymkode: 27a02...bdb 1
AnonymBruker Skrevet 29. august #14 Skrevet 29. august Trilleturer fra baby var ca ni måneder, ca en time. Samme rute hver uke. Husker ikke første gang de hadde henne en kveld, men hun var over ett år. Overnatting ved ca to år. Så besteforeldrene minst en gang i uken fra hun var nyfødt, så de var godt kjent. Anonymkode: f6b7a...96b 2
AnonymBruker Skrevet 29. august #15 Skrevet 29. august Var vel 6 måneder første gang mamma begynte å gå bæreturer (har en vognhater), og så begynte hun å passe litt mens babyen var våken ved 8 måneder. Da hadde hun en fast dag hun var innom så jeg fikk trent på dagtid. Anonymkode: 7633a...c1f 1
AnonymBruker Skrevet 29. august #16 Skrevet 29. august Blir første gang nå i helgen. Barnet er 8,5 mnd. Skal passes noen timer på kvelden. Jeg har pumpa i forkant og fryst ned. Helt uaktuelt at noen skulle passa før nå, og selv nå er jeg på speeddial og kan komme hjem på kort tid hvis jeg trengs. Anonymkode: f7cde...4ca 3
AnonymBruker Skrevet 29. august #17 Skrevet 29. august Har hatt barnevakt maks 20 minutter , ungen er 1 år 😅 Vi er to, så vi bytter bare på hvem som drar ut på ting.. Eldste hadde vi barnevakt til når han var 6 mnd, det var en times tid og besteforeldrene som passet mens han sov. 7 uker gammelt hadde vært helt uaktuelt for oss 🫣 Aldri opplevd at besteforeldre har spurt om å være barnevakt når de er babyer. Anonymkode: 2b457...fb4 2
SynneD Skrevet 29. august #18 Skrevet 29. august Trilletur eller kortere tid i nærheten fra noen uker. Første barnevakt på kveld var vel 2.5 måneder. Har gått veldig fint, og de har blitt veldig trygge unger. Om du trenger å sove så kanskje de kan trille en tur i nærområdet feks? 1
AnonymBruker Skrevet 29. august #19 Skrevet 29. august 5 uker. Men da var jeg i nabolaget og løp når bestemor ringte og sa baby var sulten Anonymkode: 1fd46...d7e
AnonymBruker Skrevet 29. august #20 Skrevet 29. august Har du lyst, så takker du ja. Forutsatt at de er hjemme hos deg/triller i nabolaget. Vil du ikke, så må du så klart ikke si ja ennå. Anonymkode: 1fd46...d7e 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå