Gå til innhold

Opplever du at hunden manipulerer deg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Samboer gir alltid mat før han går på jobb. Nå har hun begynt å slikke seg rundt munnen  og oppføre seg som om hun ikke har fått mat når jeg kommer ned trappa. I begynnelsen trodde jeg at han hadde glemt å gi mat, og ga henne en brødskive. 

Er dette et forsøkt på manipuleringen fra hundens side?

Anonymkode: 6f193...fe8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Altså, hvis du tenker manipulering som i at hunden sitter og planlegger en slags ond plan om å "lure" deg, så nei. Det tror jeg rett og slett ikke hunder er i stand til (på samme måte som babyer ikke kan manipulere noen).

Men hvis den er glad i mat, vil den selvsagt prøve hvilke muligheter som finnes. Og nå har du lært den at det finnes en mulighet for å få brødskive fra deg også, så da fortsetter den selvsagt med det?

• Liker 9
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
Gnå skrev (2 timer siden):

Altså, hvis du tenker manipulering som i at hunden sitter og planlegger en slags ond plan om å "lure" deg, så nei. Det tror jeg rett og slett ikke hunder er i stand til (på samme måte som babyer ikke kan manipulere noen).

Men hvis den er glad i mat, vil den selvsagt prøve hvilke muligheter som finnes. Og nå har du lært den at det finnes en mulighet for å få brødskive fra deg også, så da fortsetter den selvsagt med det?

nei brødskive-tradisjonen er det slutt på her i gården.  Det var bare så overraskende spilt av den hunden at jeg var sikker på at han hadde glemt det ( han er litt distre).

AnonymBruker
Skrevet

Slikking rundt munnen er ofte hundens kroppsspråk for at den føler på stress.

Kan hende at det er så lite som at du kommer ovenifra og der er litt skummelt. hvertfall om du kommer ovenifra og ser den i øynene 

Anonymkode: ed495...a84

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Kan hende at det er så lite som at du kommer ovenifra og der er litt skummelt. hvertfall om du kommer ovenifra og ser den i øynene 

godt mulig. Hva vet jeg.  Hun oppførte seg som da det var jeg som sto opp først og skulle gi mat.  Nå virket det som om hun hadde glemt at hun allerede hadde fått mat, hvis hun da ikke prøvde seg  på at han hadde glemt å gi henne det. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

godt mulig. Hva vet jeg.  Hun oppførte seg som da det var jeg som sto opp først og skulle gi mat.  Nå virket det som om hun hadde glemt at hun allerede hadde fått mat, hvis hun da ikke prøvde seg  på at han hadde glemt å gi henne det. 

Kan hende hunden også bare forbinder at noen går i trappa med mat på morgningen. Mentalt blir gåing i trappa tidlig på dagen like spennende som kjøleskapet.

Jeg pleier ta meg en brødskive på kvelden. Før dette renser jeg huden og driver med greier på badet. Når jeg kommer ut fra badet så står hunden min ved siden av kjøleskapet, for hun vet rutinen min 😂 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Det kan også være forventning, i en situasjon der de forventer godbit kommer. Det ser man på måten den slikker seg rundt munnen på, og kroppspråket forøvrig. Vi kan jo ikke vite nøyaktig hva denne hunden kommuniserer uten å se video av den i  situasjonen, men utifra beskrivelsen tenker jeg forventning om en snacks. (så kan man godt argumentere hvorvidt forventning skaper stress..) Men var det min hund hadde den garantert fått forsterket denne atferden (altså fått en snacks da jeg kom ned) 😅

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Samboer gir alltid mat før han går på jobb. Nå har hun begynt å slikke seg rundt munnen  og oppføre seg som om hun ikke har fått mat når jeg kommer ned trappa. I begynnelsen trodde jeg at han hadde glemt å gi mat, og ga henne en brødskive. 

Er dette et forsøkt på manipuleringen fra hundens side?

Nei, hunder gjør det som lønner seg. Du har forsterket atferden "se sulten ut når du kommer ned trappa, så får du mat", denne atferden har altså lønt seg for hunden, dermed fortsetter atferden.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Nei, hunder manipulerer ikke. Som skrevet over så gjør de det som lønner seg. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker ikke hunden manipulerer meg, men jeg tror bestemt at den har lært seg å lure oss litt.

Det skjer med jevne mellomrom at hun får middagsporsjonen sin to ganger hvis samboeren eller jeg kommer litt seint hjem. Da går hun til matskåla og piper, og så tenker jeg "nei, stakkar, har han ikke gitt deg mat enda!", og gir henne mat. Og så viser det seg jo at hun har fått mat. Det er jo mulig hun har glemt eller ikke forstår at hun har spist, men jeg tror ikke det. 

Hunden er korthåret, veldig glad i varme og liker å legge på steder i sofaen som noen har sittet på og varmet opp. Hun er også glad i å ligge ved siden av en av oss i den minste sofaen, og virker mindre begeistret for at begge sitter der og at det dermed er fullt.  Hun har et triks med å gå nedi første etasje og pipe på ytterdøra som om hun må ut å tisse. Og når en av oss som satt i sofaen har kommet ned trappa, så løper hun opp igjen og legger seg der vedkommende satt. Fordi vi syns det hele er litt festlig, smart av hunden og ikke noe stort problem, har vi ikke gjort noe for å avlære det. Hun får derimot ikke lov til å stå og pipe og mase på oss eller gjester for at vi skal flytte oss fra ønsket sted i sofaen. 

Anonymkode: a4f8a...74b

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.8.2025 den 10.24):

Jeg tenker ikke hunden manipulerer meg, men jeg tror bestemt at den har lært seg å lure oss litt.

Det skjer med jevne mellomrom at hun får middagsporsjonen sin to ganger hvis samboeren eller jeg kommer litt seint hjem. Da går hun til matskåla og piper, og så tenker jeg "nei, stakkar, har han ikke gitt deg mat enda!", og gir henne mat. Og så viser det seg jo at hun har fått mat. Det er jo mulig hun har glemt eller ikke forstår at hun har spist, men jeg tror ikke det. 

Hunden er korthåret, veldig glad i varme og liker å legge på steder i sofaen som noen har sittet på og varmet opp. Hun er også glad i å ligge ved siden av en av oss i den minste sofaen, og virker mindre begeistret for at begge sitter der og at det dermed er fullt.  Hun har et triks med å gå nedi første etasje og pipe på ytterdøra som om hun må ut å tisse. Og når en av oss som satt i sofaen har kommet ned trappa, så løper hun opp igjen og legger seg der vedkommende satt. Fordi vi syns det hele er litt festlig, smart av hunden og ikke noe stort problem, har vi ikke gjort noe for å avlære det. Hun får derimot ikke lov til å stå og pipe og mase på oss eller gjester for at vi skal flytte oss fra ønsket sted i sofaen. 

Det er ikke for å lure dere at hunden gjør disse tingene. Det er fordi den har lært at det lønner seg. Det fungerer lik all annen trening  - hvis jeg gjør X så oppnår jeg Y som jeg ønsker. Dermed gjør hunden X. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.8.2025 den 10.24):

Er det mulig at hunden bare er ekstra sulten, at det er derfor hun piper ved matskåla?

AnonymBruker
Skrevet
Tabris skrev (På 1.9.2025 den 13.58):

Det er ikke for å lure dere at hunden gjør disse tingene. Det er fordi den har lært at det lønner seg. Det fungerer lik all annen trening  - hvis jeg gjør X så oppnår jeg Y som jeg ønsker. Dermed gjør hunden X. 

ja, men det er jo alltid en første gang.  Om den spiller veldig sulten etter å ha fått frokost, og den aldri har gjort det før, så er det vel forsøk på lureri? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

ja, men det er jo alltid en første gang.  Om den spiller veldig sulten etter å ha fått frokost, og den aldri har gjort det før, så er det vel forsøk på lureri? 

Nei, en hund kan ikke spille. Kanskje den bare hadde lyst på mat, og så funket det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...