AnonymBruker Skrevet 29. august #1 Skrevet 29. august K40 gift på 12.året. Min mann og jeg har et godt forhold og har det stort sett bra. Men vår håndtering av økonomi er så forskjellig og skaper frustrasjon. Jeg har alltid vært fornuftig med penger og prøvd å tenke litt fremover. Min mann lever her og nå og bruker stort sett opp alt før neste lønning. Hele tiden mens vi har vært sammen har han hatt veldig ustabil inntekt og byttet jobb til stadighet. Med en tankegang om at alt ordner seg. Jeg har hatt full jobb hele tiden og forsørget hele familien i flere perioder. Resultatet er at økonomien vår er skakkjørt og noe som jeg bruker mye kapasitet på å bekymre meg over og planlegge. Jeg bruker nesten aldri penger på meg selv,da hele lønna mi går til å betale regninger. Mens han kjøper seg det han trenger, nye klær, noe godt å drikke fra polet 2-3 ganger i uka, god mat osv. Noe av dette drypper jo på meg óg, men hvis jeg bruker penger på noe annet enn mat, drivstoff e.l. så har jeg alltid dårlig samvittighet. Hvis jeg kjøper meg en latte en dag (2-3 ganger i mnd) eller kjøper meg lunsj i kantina på jobb 2-3 ganger i måneden, så kjenner jeg at det gnager litt. Når måneden nærmer seg slutten, så har jeg noen få kroner igjen, og da ber mannen min meg nesten uten unntak om å overføre halvparten av det jeg har, til ham. Så sier han at hvis det ikke hadde vært for ham så hadde vi vært blakke lenge før lønning, for jeg "bruker jo opp alt og sparer ikke" (lønna mi har jo gått til regninger og overført til ham= lite igjen). Jeg kjøper meg heller nesten aldri nye klær o.l. Nesten alle klærne jeg har er flere år gamle, mye er nuppete eller har hull i seg. Det hender seg at jeg kjøper noe brukt på nett, nå nylig hadde jeg funnet en fin jakke til 200kr på Finn, som jeg trenger. Når mannen min da ber meg om å overføre mer penger til ham, så sier jeg at jeg ikke har budsjettert det inn og prøver å få pengene til å vare frem til neste lønning. Da får jeg slengt tilbake at "nei, du prøver jo ikke på det, for du har jo nettopp kjøpt deg ny jakke".. Jeg synes det er så innmari urettferdig. Ønsker meg at han tjener nok til å dekke halvparten av regningene og ha nok til å dekke det han trenger/vil ha frem til neste lønning, uten at jeg skal forsørge ham og så få tyn for at jeg er blakk. Jada, jeg sier ifra til ham. Nei, jeg kommer ikke til å løse opp familien og gå fra ham pga dette. Måtte bare få det ut. Anonymkode: 69017...2fd 3
AnonymBruker Skrevet 29. august #2 Skrevet 29. august Men dette kan du da dokumentere med bankutskrifter? Der vises det jo hvor mye hver av dere brukt på å f.eks. betale regninger. Synes ellers du skal gi ham en smak av sin egen medisin - si at du overfører ikke noe penger til ham, fordi han har valgt å kjøpe klær eller vin i stedet for å betale regninger. Anonymkode: e007d...015 2
Rødvinsfilosofen Skrevet 29. august #3 Skrevet 29. august Dette må dere få snakket ordentlig om. Dere må sette opp et system som sørger for at alle regninger blir betalt, at dere får spart, og så kan gjenværende beløp være «lommepenger». Dere må også snakke om hva som er viktig for dere å prioritere. Hvis han elsker å handle biff og tomater på Meny, så kanskje dere kan droppe å kjøpe ferdig sushi dagen før? Pengene flyr fort når det gjelder å spise ute og alkohol. Kan dere bli enige om hvilke dager dere spiser ute, og hvilke helger som blir «hvite»? 1
AnonymBruker Skrevet 29. august #4 Skrevet 29. august Ville satt opp detaljert budsjett over kostnadene dere har, som må være der. Legg inn mat, medisiner, husholdningsartikler, klær til barn, bursdagsgaver, fritidsaktiviteter, lege, tannlege osv. Deretter deler du utgiftene på to eller etter inntekt. Det dere har igjen etter at deres del er betalt blir da lommepenger. Deretter tar du en alvorsprat med mannen din. Ser du sier at du ikke kommer til å bryte opp ekteskapet for dette. Det vet nok sikkert mannen din også at du ikke kommer til å gjøre, ville derfor tenkt nøye etter om jeg ønsker å leve videre med en mann som ikke virker å bry seg og muligens snylter på deg. Anonymkode: ea2c6...c74 1
AnonymBruker Skrevet 29. august #5 Skrevet 29. august Separat økonomi. Hver av dere setter inn halvparten av alle felles utgifter (inkl. felles sparing) på en felles regningskonto. Vin, kaffe latte, sløsing og moro skal betales fra egen konto. Bli enige om en liste over hva som kan kjøpes fra felleskontoen. Anonymkode: c0384...dc6 5 1
AnonymBruker Skrevet 29. august #6 Skrevet 29. august Vi har en felleskonto, hvor vi begge har automatisk overføring av likt beløp hver måned. Alt felles, som mat, ting til hus og unger, felles restaurantbesøk, osv, går derfra. Klær og ting og tang til oss selv betaler vi av våre egne penger. Jeg ville aldri gått med på å ha det sånn som dere. Anonymkode: 89b3e...61f 4 1
AnonymBruker Skrevet 29. august #7 Skrevet 29. august Men hvorfor skal du overføre halvparten til han? Sett opp busjett med oversikt over inntekt som kommer inn og hva de faste utgiftene er. Er tjener vi relativt likt, så når vi begge får lønn, så går det et fast beløp fra begge to til felleskonto for ALT av faste utgifter (barnehage, strøm, internett, bompenger osv osv) her har vi satt denne summen litt høyere så det er en buffer der. Deretter er det fast overførsel til matkonto, hvor all mat blir betalt fra og et fast beløp til felles sparing. Og det som da står igjen på kontoene våre bruker vi da selv som vi ønsker om det da er forbruk eller sparing til seg selv osv. Anonymkode: ba66f...b6b 1
AnonymBruker Skrevet 29. august #8 Skrevet 29. august Fy faen, nå må du ta på storjente-buksene og få slutt på dette. Sett opp budsjett og vis han skjevfordelingen Han høres ut som en barnlig idiot Anonymkode: ff503...484 3 2
Nymerïa Skrevet 29. august #9 Skrevet 29. august Han må overføre sin andel av husholdningsutgiftene til deg på lønningsdagen. Og når han er tom, er han tom. 2 3
AnonymBruker Skrevet 29. august #10 Skrevet 29. august Det er dette som er idiotien med "felles økonomi". Hvorfor har dere det sånn? Sett opp en liste over alle felles utgifter og få han til å sette opp et fast trekk hver måned til deg på halvparten av denne summen. Så kan han gjøre hva han vil med resten av det han har og du hva du vil med det du har igjen. Hvis dere skal på felles ferier eller annet må sparing til dette også inkluderes i summen over felles utgifter. Anonymkode: 5d68a...3c2 2
Nymerïa Skrevet 29. august #11 Skrevet 29. august AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er dette som er idiotien med "felles økonomi". Hvorfor har dere det sånn? Sett opp en liste over alle felles utgifter og få han til å sette opp et fast trekk hver måned til deg på halvparten av denne summen. Så kan han gjøre hva han vil med resten av det han har og du hva du vil med det du har igjen. Hvis dere skal på felles ferier eller annet må sparing til dette også inkluderes i summen over felles utgifter. Anonymkode: 5d68a...3c2 Og det faste trekket må gå øyeblikkelig når han får lønn. Sånne folk som han der evner ikke å planlegge. Det blir som før i tida når man hadde lønningsposer og konene stilte opp på arbeidsplassen og tok pengene før han forlot lokalene, ellers så drakk han det opp. Han er på det nivået. 3
AnonymBruker Skrevet 29. august #12 Skrevet 29. august Ts her. Har prøvd dette. Jeg har full oversikt over hvor mye vi trenger til løpende utgifter hver mnd, og vi er enige om at han skal overføre halvparten. Og så kommer lønningsdag, og siden han har litt varierende inntekt, så "må" han holde igjen, for hvis ikke "blir vi jo blakk i enden av mnd, for da har jo du brukt opp alt du har". Så da overfører han mindre enn vi trenger, jeg må betale det som mangler, og vipps, så går profetien i oppfyllelse og jeg er blakk. Jeg vet jeg høres dum ut, men det er jeg ikke. Det hjelper bare veldig lite å stille krav. Anonymkode: 69017...2fd 1
AnonymBruker Skrevet 29. august #13 Skrevet 29. august Skjønner ikke hvorfor du skal overføre til han? Sett opp budsjettkonto, gi han konto nr og beløpet som skal over en gang i måneden. Her går de i automatikk, settes over fra lønnskonto og over på budsjett, min mann tjener mere enn meg og betaler derfor noen gode tusenlapper mer enn meg inn, og dermed vet vi hva som er igjen. Egen feriekonto og eget bankort til matbudsjett. Du må sette krav! Anonymkode: 6e5b8...762 2
Nymerïa Skrevet 29. august #14 Skrevet 29. august AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ts her. Har prøvd dette. Jeg har full oversikt over hvor mye vi trenger til løpende utgifter hver mnd, og vi er enige om at han skal overføre halvparten. Og så kommer lønningsdag, og siden han har litt varierende inntekt, så "må" han holde igjen, for hvis ikke "blir vi jo blakk i enden av mnd, for da har jo du brukt opp alt du har". Så da overfører han mindre enn vi trenger, jeg må betale det som mangler, og vipps, så går profetien i oppfyllelse og jeg er blakk. Jeg vet jeg høres dum ut, men det er jeg ikke. Det hjelper bare veldig lite å stille krav. Anonymkode: 69017...2fd Tull. Hvordan tror du damene klarte dette før i tida når de levde på mannens inntekt? Tror du de lot barna gå sultne fordi det "ikke hjalp å stille krav"? Dette er utelukkende opp til deg. Men det krever at du faktisk stiller krav, ikke "stiller krav". 4 2
AnonymBruker Skrevet 29. august #15 Skrevet 29. august Han der høres ut som en forferdelig egoistisk mann! Du viser han tallene svart på hvitt uten at han skjønner det. Dum og egoistisk fyr. Sett ned foten en gang for alle, og si at det er nok nå. Hadde jeg bodd sammen med en mann som sørget for at jeg ikke hadde penger igjen til meg selv, så hadde det blitt fort slutt. Han klager på at du kjøper en jakke til 200,- samtidig som han går TRE ganger i uka på Polet? Den mannen er direkte slem, og du har havnet i en slags økonomisk vold. Det burde være økonomikurs for private som man kunne gå på, på lik linje med parterapi. Anonymkode: eb726...4de 1 2
Furstina Skrevet 29. august #16 Skrevet 29. august Du blir utnyttjad av mannen. Ni bör sätta upp ett brukskonto för räkningar, och ett för gemensamt sparande till hemmet (om ni vill det). Fasta överföringar till bägge kontona. Beloppen kan vara olika, men bör vara anpassade efter inkomsten, och så att varje person har egna lommepenger att slösa som de vill. Ny jacka, köpelunch eller latte, öl eller vin med vänner på byn. Ni ser över hur mycket kostnader ni har, och hur mycket varje person ska bidra till dem. Kostnaderna bör täcka både fasta huskostnader, el, gemensam bil (har ni varsinn kan den gå utanför), och rimlig matkostnad. Familjens budget går först, och varje person för hushålla med sina pengar sen. 3
AnonymBruker Skrevet 29. august #17 Skrevet 29. august AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Ts her. Har prøvd dette. Jeg har full oversikt over hvor mye vi trenger til løpende utgifter hver mnd, og vi er enige om at han skal overføre halvparten. Og så kommer lønningsdag, og siden han har litt varierende inntekt, så "må" han holde igjen, for hvis ikke "blir vi jo blakk i enden av mnd, for da har jo du brukt opp alt du har". Så da overfører han mindre enn vi trenger, jeg må betale det som mangler, og vipps, så går profetien i oppfyllelse og jeg er blakk. Jeg vet jeg høres dum ut, men det er jeg ikke. Det hjelper bare veldig lite å stille krav. Anonymkode: 69017...2fd Du blir utnyttet. Felles økonomi går ikke når han føler han kan betale mindre enn deg. Han har ingen motivasjon til å endre på dette. Det går jo bare utover deg Anonymkode: ff503...484 1 2
AnonymBruker Skrevet 29. august #18 Skrevet 29. august Sånn hadde jeg ikke orket å ha det.. Så trist 😞 Anonymkode: 59205...c0a 1
Hansehan Skrevet 29. august #19 Skrevet 29. august Er han dum, slem? Ikke at det ene utelukker det andre, altså. Jeg hadde ikke følt meg mye mandig om jeg snyltet på kona. 2
exictence Skrevet 29. august #20 Skrevet 29. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Ts her. Har prøvd dette. Jeg har full oversikt over hvor mye vi trenger til løpende utgifter hver mnd, og vi er enige om at han skal overføre halvparten. Og så kommer lønningsdag, og siden han har litt varierende inntekt, så "må" han holde igjen, for hvis ikke "blir vi jo blakk i enden av mnd, for da har jo du brukt opp alt du har". Så da overfører han mindre enn vi trenger, jeg må betale det som mangler, og vipps, så går profetien i oppfyllelse og jeg er blakk. Jeg vet jeg høres dum ut, men det er jeg ikke. Det hjelper bare veldig lite å stille krav. Anonymkode: 69017...2fd Men er det ikke sånn at det er han som er blakk i slutten av måneden? Da sier han jo helt feil. Forstår ikke at han kan påstå det, når sannheten er tydelig noe annet? Du har kontroll på akkurat hvor mye dere trenger til utgifter i måneden. Dette må du vise til ham, og fortelle at med regninger og alt så må dere dele denne summen. Dvs at du betaler kr ......, og det samme gjør han kr ...... i mnd. Dette beløpet må dere begge sette av.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå