AnonymBruker Skrevet 29. august #1 Skrevet 29. august Dette er ikke i min egen bolig, men hos noen bekjente. De bor et rekkehus som har boenheter både nede på gateplan og oppe. De bor nede, og naboen over klager på at de hører ventilasjonsanlegget, slik at det ikke kan gå om natten. Boligen er fra kanskje rundt 2000-tallet med balansert ventilasjon, og ventilasjonsanlegget er originalt som det var da huset ble bygget. Jeg er usikker på om dette er BRL eller sameie. Jeg tenker litt som så at den støyen egentlig ikke er noe som man kan hevde at bryter f.eks loven eller husordensregler eller kreve at skal være avskrudd, da dette er en fast teknisk installasjon på huset som er ment å være i drift 24/7, og ikke har blitt endret på. Når det dusjes eller tørkes klær på badet, blir det jo dugg og tropisk klima, og over tid kan jo dette føre til fuktproblemer, mugg og helseproblemer. Klær bruker dagevis på å tørke. Likevel så skjønner jeg at naboen sikkert opplever det som et reelt problem. Men er det rett at løsningen skal være at ventilasjonen ikke får gå om natten, og at de nede må passe på når det går? Hvem vil ha ansvaret for å utbedre dette? Naboen, mine bekjente, eller BRL/sameiets fellesmidler? Tidsur er heller ikke egentlig en ideell løsning, selv om mange kanskje tenker det. Det er et tett bygg og ventilasjonsanlegget er den eneste tilførselen av frisk luft. Anonymkode: 3dd86...1e8
AnonymBruker Skrevet 29. august #2 Skrevet 29. august Ventilasjonen er laget for å gå kontinuerlig, å slå av den halve døgnet er en veldig dårlig ide for inneklimaet. Som nabo under hadde jeg ikke brydd meg noe om et slikt ønske før det kom fra styret. Regner med at den går som en del av bygget og derfor er bortelaget/sameiet sitt ansvar. Så naboen over for ta det opp med de og legge inn et forlag om utbedring. Anonymkode: c6fbb...b5e 13 1
Soft mann Skrevet 29. august #3 Skrevet 29. august Ventilasjon i mitt borettslag er privat. Hvis et lager ryker, så kanskje det kan forplante seg, å bli sjenerende
AnonymBruker Skrevet 29. august #4 Skrevet 29. august En ting hadde vært om dette var noe som nylig ble installert, men når det er noe som har vært i boligen i 25 år har de ingenting de skulle ha sagt. Men, dersom det bråker sånn og er sjenerende for naboene bør man kanskje se på om alt funker som det skal. Er bråket fra ventilasjonen et nytt problem? Anonymkode: fc16f...faa
AnonymBruker Skrevet 29. august #5 Skrevet 29. august Hvem som har ansvar avhenger av avtalene i brl/sameie, og hva som evt er feil. En telefon til styreleder kan avklare hvem som tar kostnadene til service, og deretter hva man gjør videre. Ventilasjonsanlegget tilfører friskluft, og det er en svært dårlig ide å skru det av om natten. Anonymkode: 4d1c7...2e6
AnonymBruker Skrevet 29. august #6 Skrevet 29. august Naboen kan ikke kreve det. Tåler man ikke sånne vanlige lyder, skal man ikke bo i et rekkehus Anonymkode: 52b56...48c 3 1
AnonymBruker Skrevet 29. august #7 Skrevet 29. august Annlegget skal i utgangspunktet ikke lage lyd og støy. På tide å bytte filter eller ha service på anlegget? Vårt lager iallfall litt lyd når filteret begynner å bli klar for utskifting. Da kommer det en svak type pipelyd og joda, den kan man bli litt galen av Anonymkode: 758b5...e30 3
AnonymBruker Skrevet 29. august #8 Skrevet 29. august Dersom det er borettslag kan styret svare på hvem som er ansvarlig. Er dette et ventilasjoneanlegg samtlige i borettslaget/rekkehusområdet har? Lager de andre like mye støy? Har din bekjente hatt service på ventilasjonsanlegget for å se om de kan finne årsaken til støyen? Anonymkode: 5ad55...fdd
AnonymBruker Skrevet 29. august #9 Skrevet 29. august Tropp opp hos naboen med en erklæring og to vitner. La naboen og vitner signere på at de påtar seg alt økonomisk ansvar for fuktskader osv osv som forårsakes av at at balansert ventilasjon står av store deler av døgnet. Anonymkode: 61c59...56e
AnonymBruker Skrevet 29. august #10 Skrevet 29. august Ville sjekket og evt byttet filter, samt tatt en normal service på anlegget hvis det var lenge siden dette var gjort. Etter dette ville jeg forholdt meg rolig til evt ny klage kom fra nabo, hadde da bedt nabo vise til lovverk eller regler hvor det står at ventilasjonsanlegg må slås av på natt. Hadde de vist til at det ikke kan støyes på natt, måtte de ha fremlagt dokumentasjon på støymåling som viste at vi var over grensen. Anonymkode: 6ecbc...12c
AnonymBruker Skrevet 29. august #11 Skrevet 29. august De kan ikke slå av anlegget om natta. Da blir jo lufta helt tett.. kjør en service på anlegget og sett det på 24/7. Anonymkode: 4657c...59d 1
AnonymBruker Skrevet 29. august #12 Skrevet 29. august AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Naboen kan ikke kreve det. Tåler man ikke sånne vanlige lyder, skal man ikke bo i et rekkehus Anonymkode: 52b56...48c Vanlige lyder? Mest sannsynlig har ett eller annet gått dårlig med dette anlegget, og den bassduringa man hører da kan få en til å miste forstanden Ikke kan en bruke ørepropper heller fordi man føler det i hele leiligheten. Anonymkode: 9e3a7...95d 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. august #13 Skrevet 29. august Et slikt anlegg krever blant annet bytte av filter minst en gang i året, og samtidig at man støvsuger vekk støv som samler seg. I vårt sameie er dette noe den enkelte selv betaler for, men styret bestiller det inn slik at alt kommer samlet. Hvis det oppstår problemer med et aggregat som krever service, må eier av boligen bestille og betale dette. I borettslaget der sønnen min bor, har styret derimot en avtale om årlig service og filterskift som borettslaget betaler for. Så dine bekjente med først og fremst svare på om de har gjort egne tiltak, f eks filterskift, og så om det har vært noen form for service av systemet på alle disse årene. Uansett skal det stå på 24/7. Men støy fra slike anlegg er ikke uvanlig. Men har da som hovedregel en årsak som lar seg ordne. Anonymkode: a8566...139 2
AnonymBruker Skrevet 29. august #14 Skrevet 29. august Jeg hadde sagt til naboen at det er leit at de opplever dette som et problem, men du har ikke annet valg enn å kjøre ventilasjonsanlegget døgnet rundt som det er ment. Du behøver å ta vare på inneklimaet i boligen din. Så foreslår du å ta opp problemet med styret, for eksempel foreslå innkjøp av nytt mer stillegående system. Naboen har ikke noe med å si at du MÅ ikke bruke ventilasjonsanlegget. Det går ikke inn under støy etter 23. De kan spørre pent, ikke kreve. Anonymkode: b2199...03d 2
AnonymBruker Skrevet 29. august #15 Skrevet 29. august Det er umulig si uten mer fakta. Hvor ofte har dine bekjente hatt service på ventilasjonen? Når ble det sist utført en sjekk? Hvor lenge har de vært naboer, og har naboklagene vært der hele tiden? Hvorfor er dette ett problem nå, hvis ventilasjonen har vært der siden byggeår? Hva er støynivået på ventilasjonen? Anonymkode: 4f6f3...d6f
Schmuhu Skrevet 29. august #16 Skrevet 29. august Om disse anleggene ikke vedlikeholdes, så bråker de etterhvert. Det koster rundt 3000 kroner å få renset anlegget profesjonelt samt vedlikehold av aggregat. Eventuell kommer noen reservedeler på toppen. Dette er med andre ord ikke de største utgiftene for en boligeier. Om naboen har et problem med anlegget, så får han gjerne spandere på en runde med vedlikehold. Schmuhu
AnonymBruker Skrevet 29. august #17 Skrevet 29. august Høres ut som makent jeg har der jeg bor. Det er tre ulike grader på vårt. Er det på fult. Hører også naboer det. Det bruker mye unødvendig strøm å ha det på fult bestandig . Vi har kun det når vi lager mat dusjer og tørker klær. Har det mest på normal . Anonymkode: 9df71...ddb
Elle Melle Skrevet 29. august #18 Skrevet 29. august Det kan være filter, kulelager eller noe annet som er slitent og må byttes. Hvordan et annlegg er plassert har også mye å si. Det er ikke sikkert det opprinnelig er tatt nok hensyn til at vibrasjoner ikke skal forplante seg i gulv og vegger. Man blir koko av slike lyder, så om man er et normalt empatisk menneske kan man godt forsøke å redusere støy fra eget annlegg så mye som over hodet mulig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå