AnonymBruker Skrevet 29. august #1 Skrevet 29. august Sliten mor her som dessverre tar 99% av det 3.skifter alene. Mannen hjelper til HVIS han blir bedt om det eller minnet på hva som skal gjøres, men alt det administrative, huske på osv. ligger hos meg. Handler ikke jeg inn bursdagsgave får ikke personen som har bursdag noe. Med mindre jeg lar huset flyte over i dagevis «ser» han ikke rotet og forstår ikke hvorfor jeg stresser meg å rydde. Har tatt opp dette flere ganger i fortvilelse at jeg virkelig trenger mer hjelp med hus og barn, men det fungerer da i 2-3 dager før vi er tilbake i den samme rytmen. Nå orker jeg ikke mer og kommer til å sette opp en liste med arbeidsoppgaver han SKAL gjøre fast/hver dag, og i den forbindelse lurer jeg på hvordan andre har fordelt oppgaver seg i mellom? Anonymkode: e86c1...ce7 2
AnonymBruker Skrevet 29. august #2 Skrevet 29. august AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Sliten mor her som dessverre tar 99% av det 3.skifter alene. Mannen hjelper til HVIS han blir bedt om det eller minnet på hva som skal gjøres, men alt det administrative, huske på osv. ligger hos meg. Handler ikke jeg inn bursdagsgave får ikke personen som har bursdag noe. Med mindre jeg lar huset flyte over i dagevis «ser» han ikke rotet og forstår ikke hvorfor jeg stresser meg å rydde. Har tatt opp dette flere ganger i fortvilelse at jeg virkelig trenger mer hjelp med hus og barn, men det fungerer da i 2-3 dager før vi er tilbake i den samme rytmen. Nå orker jeg ikke mer og kommer til å sette opp en liste med arbeidsoppgaver han SKAL gjøre fast/hver dag, og i den forbindelse lurer jeg på hvordan andre har fordelt oppgaver seg i mellom? Anonymkode: e86c1...ce7 Huff. Føler så veldig med deg. Krev at han gjør det, skriftlig liste på synlig sted er best, og flytt fra ham hvis han ikke skjerper seg. Dere har barn, og du må ha et godt liv for å være en god forelder. Anonymkode: f1c1d...42c
mommyaka Skrevet 29. august #3 Skrevet 29. august AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Sliten mor her som dessverre tar 99% av det 3.skifter alene. Mannen hjelper til HVIS han blir bedt om det eller minnet på hva som skal gjøres, men alt det administrative, huske på osv. ligger hos meg. Handler ikke jeg inn bursdagsgave får ikke personen som har bursdag noe. Med mindre jeg lar huset flyte over i dagevis «ser» han ikke rotet og forstår ikke hvorfor jeg stresser meg å rydde. Har tatt opp dette flere ganger i fortvilelse at jeg virkelig trenger mer hjelp med hus og barn, men det fungerer da i 2-3 dager før vi er tilbake i den samme rytmen. Nå orker jeg ikke mer og kommer til å sette opp en liste med arbeidsoppgaver han SKAL gjøre fast/hver dag, og i den forbindelse lurer jeg på hvordan andre har fordelt oppgaver seg i mellom? Anonymkode: e86c1...ce7 Du e ikke alene..har holdt på slik i mange år...han gjør litt..men jeg har ikke nok energi til å forsette å lære han opp... Orker ikke lage liste... mannfolk skal ikke trenge liste... Sp jeg går hjemme på aap 2 barn og hund og gjør 95 prosent alt... Er sliten...
AnonymBruker Skrevet 29. august #4 Skrevet 29. august Det er derfor man BOR sammen med partneren i minst to år før man eventuelt får barn. Og drar ikke partneren halve lasset, så får man ikke barn med personen. Anonymkode: 851d1...e5c 3
AnonymBruker Skrevet 29. august #5 Skrevet 29. august Han lager middager, rydder kjøkken og gjør alt som krever verktøy. Det er mye i vårt hus. Gaver til sin familie må han kjøpe selv. Anonymkode: f426d...628
Macro Skrevet 29. august #6 Skrevet 29. august Ting går av seg selv. Den som er nærmest, har tid eller ser det først tar det. Oppvask, skift av sengetøy, klesbretting osv tar vi som regel sammen. Hvem som lager middag i ukedagene avhenger av hva vi skal ha. Har egentlig aldri pratet om noen fordeling, ting blir bare gjort fortløpende. 1
Forenkle Skrevet 29. august #7 Skrevet 29. august Macro skrev (Akkurat nå): Ting går av seg selv. Den som er nærmest, har tid eller ser det først tar det. Oppvask, skift av sengetøy, klesbretting osv tar vi som regel sammen. Hvem som lager middag i ukedagene avhenger av hva vi skal ha. Har egentlig aldri pratet om noen fordeling, ting blir bare gjort fortløpende. Sånn har vi det også Fordelen med å finne seg en ektefelle som er voksen og har bodd alene før man flytter sammen. Og så er det viktig å ha en god fordeling før man får barn, for da blir det mer jobb å ta av. 2
AnonymBruker Skrevet 29. august #8 Skrevet 29. august Jeg gjør det meste av normalt husarbeid inne. Han tar det meste av arbeid ute, samt renovering. Det er stort sett jeg som holder kontroll på aktiviteter, bursdager, ha med på skolen osv. Vi har prøvd å dele på dette, men når den ene skulle ha kontroll på noe og den andre på noe annet ble det mer jobb å følge opp. Så har gått tilbake til at jeg har oversikt. Har nylig opprettet felles kalender på telefon som både vi og barna ser, har tro på at det vil gjøre den delen en del enklere. Anonymkode: 35a55...0a1 1
AnonymBruker Skrevet 29. august #9 Skrevet 29. august Her er vi heldigvis begge sånne som ser det som må gjøres, og gjør det. Jeg har aldri noen sinne måttet mase på mannen for å få ham til å gjøre ting. Han setter på klesvask, svarer på bursdagsinvitasjoner, legger rene skifteklær i sekker, osv, helt av seg selv. Å ha faste oppgaver er en god idé, om en av partene sliter med å "se" det som må gjøres. Sånn gjør vi det med ungene også. De har en liste på kjøleskapet med faste oppgaver, som vi krysser av når de gjør. Gjør de ikke oppgaven, blir det ikke gjort, og de har fått seg en aha-opplevelse når de oppdager at det er konsekvenser av å ikke ha gjort ting. Anonymkode: a9944...644
AnonymBruker Skrevet 29. august #10 Skrevet 29. august Han lager middager i helgene og får barna ut på morningen. Ellers gjør jeg alt, gressklipping, 3. skiftet, handler mat, klær, planlegger måltider, lager mat, vasker hus, klær, brettet klær, vasker bad osv osv. Alt i grunn. Anonymkode: fa31d...c82
AnonymBruker Skrevet 29. august #11 Skrevet 29. august Vi har bare splittet oppgaver, for å slippe disse "hvem sin tur..", "hvem gjør.." "du så ikke..." diskusjonene. Jeg; logistikk, innkjøp, planlegging. Handling, matlaging. Økonomi, sparing, forsikringer, regninger. Feriebestilling. Bursdager. Pakking, sekker, matpakker. Klesvask. Rydding. Han: Nærmest alt husarbeid. Badene, støvsuging, oppvaskmaskin og kjøkken. rens av sluk, filter, vifter. Vindusvask. Snømåking. Alle ad-hoc oppgaver. Om noe er glemt på butikken, hente på posten. Kjøring hit og dit. Aktiviteter og verv. Lekeplassen en lørdag morgen 😅 Jeg er strålende fornøyd. Hater kjedelige rutineoppgaver og tunge (og skitne) tak. Er årevis siden jeg vasket en do, eller renset et sluk. Og han sier nok lett det samme - det å planlegge, og dra på handletur, er drepen for han. Men må også si at raushet er viktig for oss. Om oppvaskmaskinen er ferdig og jeg er på kjøkkenet så rydder jeg ut. Om vaskemaskinen er ferdig og han ser det først, så henger han opp klær. Anonymkode: 6657f...1d6 2 1 1
Janmar Skrevet 29. august #12 Skrevet 29. august AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Sliten mor her som dessverre tar 99% av det 3.skifter alene. Mannen hjelper til HVIS han blir bedt om det eller minnet på hva som skal gjøres, men alt det administrative, huske på osv. ligger hos meg. Handler ikke jeg inn bursdagsgave får ikke personen som har bursdag noe. Med mindre jeg lar huset flyte over i dagevis «ser» han ikke rotet og forstår ikke hvorfor jeg stresser meg å rydde. Har tatt opp dette flere ganger i fortvilelse at jeg virkelig trenger mer hjelp med hus og barn, men det fungerer da i 2-3 dager før vi er tilbake i den samme rytmen. Nå orker jeg ikke mer og kommer til å sette opp en liste med arbeidsoppgaver han SKAL gjøre fast/hver dag, og i den forbindelse lurer jeg på hvordan andre har fordelt oppgaver seg i mellom? Anonymkode: e86c1...ce7 Min mann har fast ansvar for å vaske bader. Det tas ca 2 ganger i uken. I tillegg er det han som ordner det meste ute. I går støvsugde han soverommene og gang. Når jeg jobber kvelder rydder han alltid kjøkkenet til jeg kommer hjem. Jeg har stortsett ansvar for klesvask, bretting og legge på plass. Og jeg tørker støv, mopper gulv og rydder. Syns vi fordeler det greit.
AnonymBruker Skrevet 29. august #13 Skrevet 29. august Vi har fordelt oppgaver og ansvar. Han har ansvar for mat og innkjøp, støvsuging, vaske bad og kjøkken. Jeg tar klesvask og skifter sengetøy. Vi kjøper gaver til hver vår familie. Begge fylte opp gaveesken når vi kom over egnede gaver, men nå kjøper barna gaver selv. Større oppgaver, som vindusvask, tar vi etter hvert. Hvordan oppgavene gjøres, f.eks at man setter igang barna, er opp til den som har ansvaret. Vi fordelte ansvar da vi flyttet sammen for snart 20 år siden. Nye oppgaver er kommet til, vi har byttet oppgaver, jeg har bedt mannen hjelpe meg med min oppgave og omvendt, men lite mas eller konflikter. Anonymkode: 63866...281
AnonymBruker Skrevet 29. august #14 Skrevet 29. august Mannen min jobber offshore-turnus og vi har ett barn som går i barnehage. Jeg tar alt av hus, hage og barn i de 2 ukene han er på jobb. Han tar det meste av hus og alt av hage og barn når han er hjemme. Han tar all levering og henting i barnehage, legetimer, frisør (og div "avtaler"), barnebursdager, handling, middagslaging. Vi rydder begge hjemme på kveldstid og legger annenhver kveld. Jeg vasker klær for alle i husstanden. Alt annet er han ansvarlig for når han er hjemme. Anonymkode: 92762...3e7
AnonymBruker Skrevet 29. august #15 Skrevet 29. august Jeg står for alt med inntekt, barn og husarbeid. Partneren min bidrar ikke med en eneste ting. Jeg klager på henne hele tiden, men hun bare ignorerer meg. Spoiler (Kanskje fordi hun ikke eksisterer.) Anonymkode: a64bf...ded
AnonymBruker Skrevet 29. august #16 Skrevet 29. august Fatter ikke at dere gidder å være sammen med sånne latsabber. Hvorfor??? Anonymkode: 73e26...4d2
AnonymBruker Skrevet 29. august #17 Skrevet 29. august Mannen har alt ansvar for mat. Innkjøp, planlegging, middagslaging. Jeg handler og lager middag jeg også, men da etter hans plan: handleliste, og han forteller meg hva vi skal ha til middag. Dette gjelder også helger og selskap, han lager lange lister og setter opp menyer til jul for eksempel. Jeg sier i fra hvis vi er tom for brød eller lignende, det gjelder også ting som dopapir og vaskepulver, hans ansvar. Så er det som regel han som lager middag, jeg rydder opp etterpå, eller hjelper til. Det er som oftest jeg som smører matpakker, men det er han som vet om vi har riktig pålegg og hvordan vi ligger an med brød. Og han bestiller på Oda, går i butikken, vet hva som er i kjøleskapet og i fryseren. Hvis vi er i Sverige, har han en handleliste han har sjekket priser på på forhånd. Jeg gjør alt med klesvask. Han kan sette på en maskin eller brette tøy, men da "hjelper han" meg, eller vasken er hans egne skjorter. Jeg har oversikten over barnas tøy. Skole og lekser (før: kontakt med barnehage) gjør vi likt/deler på, fritidsaktiviteter har vi hovedansvar for hver vår. Den andre bidrar, men den ene holder kontakt med trener og andre foreldre, oversikter og er den som deltar mest på idrett (sekretariat/kioskvakt ol), den andre følger opp korps (korpsvakt, uniform, noter, seminarer, følger til spilletimer). Vi har og tar ansvar for gaver osv til hver våre familier, barnas venner er det først og fremst jeg som husker på. Anonymkode: 03b05...7a4
AnonymBruker Skrevet 29. august #18 Skrevet 29. august Min mann gjør like mye i huset som jeg, men jeg føler nok at jeg er 'administrator', ja. Tror det er ganske vanlig, og vanskelig å endre på. Anonymkode: 0538d...4d0
AnonymBruker Skrevet 29. august #19 Skrevet 29. august Jeg er helt klart koordinatoren, og det er helt greit for meg. Vi har fire barn og jeg er i mitt ess når det er mye logistikk. Han er mye mer stresset og mindre effektiv, og det er for meg en pine å se på😅 Men han er en god vikar, så han fikser alt adekvat når jeg er bortreist eller ikke er hjemme 🥰 Husarbeid er det mest jeg som gjør, ettersom jeg har mer fritid enn han, men han lager stort sett middag og tar oppvasken. Han gjør alt med huset og det er alltid noe som må gjøres (gammelt hus). Med fire barn har vi gode systemer og rutiner, og barna må selvsagt bidra med å holde ting tålelig ryddig. Det gjør at selv om det meste av husarbeid faller på meg, så er det likevel ikke så mye at det er en plage eller at det går spesielt utover min fritid. Anonymkode: a20a3...2fc
AnonymBruker Skrevet 29. august #20 Skrevet 29. august Her går egentlig ting veldig av seg selv. Likevel har vi noe som er "hans" mens noe er "mitt". Klesvask og det som hører med, er min oppgave, middag er hans. Vi har ikke avtalt det sånn, det har bare blitt sånn. Ellers gjør vi ting når vi ser det må gjøres. Jeg holder mer styr på avtaler da, men det er mest praktisk da hans ADHD gjør ham glemsom. Anonymkode: ffeb9...d53
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå