Gå til innhold

Trenger tips råd, EL-bil


Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Livet endrer seg, og jeg skal plutselig begynne å pendle. Derfor trenger jeg en el bil. Vi trenger 2 biler, en bil jeg skal bruke i hverdagen til å levere barn på skole/bhg, og pendle med. Bilen må ha 4hjulsstrekk, den må være trafikksikker.

Bil nummer 2 blir bare brukt halve året. 

1 av bilene må ha god plass i bagasjerommet, til feks langturer. Vi har 2 barn, yngste er 3 år - så vi er ferdig med barnevogn og alt ekstrautstyr som kommer med en baby. 

Vi har en Volvo xc90 fra før, og vi ELSKER den bilen. Vil egentlig ikke selge den, men føler det blir for dumt å ha en xc90 stående halve året. 

Vi har sett på en Volvo xc40, noen som har kjennskap til denne? Har konkret sett på en 2023 modell. 

Busjettet vårt for 2 biler er ca 1 mill. 

Noen som har gode forslag?!

 

Anonymkode: c8ba3...62c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, unngå XC40, men XC90en kan dere jo bare ha? Bensin eller diesel? Husk å fylle enten 98-bensin uten etanol eller vinterdiesel når bilen skal lagres. Sett den på asfalt, ikke gress.

Ellers er firehjulsdrift jo et stramt krav for elbil. Kia EV6 er liksom toppen av kransekaka, og den fås med 4x4. Prøvekjør!

Anonymkode: 7fa85...6a1

AnonymBruker
Skrevet

Skoda Enyaq 85x anbefales! 4x4, 585 liter bagasjerom, hengerfeste og meget god rekkevidde. 10/10 herfra! 

Anonymkode: 9b064...3ab

Skrevet

Ikke behold Volvoen etter at garantien er gått ut. Kan bli rene ruinen. Har selv hatt en, fikk solgt den i grevens tid. Forhandleren ga bruktgaranti til neste eier, og den ble mildt sagt kostbar. Har nå en ex 90, fantastisk bil, men allerede mye småtull. Blir solgt når garantien utløper den også. Har også en Kia som bil nr 2. Aldri noe tull med den? Mulig bare heldig, men hvorfor ikke se på de forskjellige Kia modellene? Du får 2 nye, gode biler med 7 års garanti. 

 

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.8.2025 den 10.48):

Livet endrer seg, og jeg skal plutselig begynne å pendle. Derfor trenger jeg en el bil. Vi trenger 2 biler, en bil jeg skal bruke i hverdagen til å levere barn på skole/bhg, og pendle med. Bilen må ha 4hjulsstrekk, den må være trafikksikker.

Bil nummer 2 blir bare brukt halve året. 

1 av bilene må ha god plass i bagasjerommet, til feks langturer. Vi har 2 barn, yngste er 3 år - så vi er ferdig med barnevogn og alt ekstrautstyr som kommer med en baby. 

Vi har en Volvo xc90 fra før, og vi ELSKER den bilen. Vil egentlig ikke selge den, men føler det blir for dumt å ha en xc90 stående halve året. 

Vi har sett på en Volvo xc40, noen som har kjennskap til denne? Har konkret sett på en 2023 modell. 

Busjettet vårt for 2 biler er ca 1 mill. 

Noen som har gode forslag?!

 

Anonymkode: c8ba3...62c

Skal dere kjøpe en bil som bare skal stå parkert halve året? 🫣 Isåfall ville jeg ikke lagt mye penger i den.

Til daglig ville jeg gått for Tesla Model Y. Den har lang rekkevidde, gode lademuligheter (og enkel å lade, nå har jeg observert gjentatte ganger folk med andre elbiler som står å trøbler å må drive å laste ned apper for å bruke ladere, det hadde jeg ikke gidda). God bagasjeplass, god plass til bilstoler, beinplass er veldig bra, kjørekomforten er bra og den er driftsikker. 

Hvis du skal ta opp billån får du veldig gode rentebetingelser også.. 

Anonymkode: 64dd4...2e2

  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
isakmann skrev (34 minutter siden):

Ikke behold Volvoen etter at garantien er gått ut. Kan bli rene ruinen. Har selv hatt en, fikk solgt den i grevens tid. Forhandleren ga bruktgaranti til neste eier, og den ble mildt sagt kostbar. Har nå en ex 90, fantastisk bil, men allerede mye småtull. Blir solgt når garantien utløper den også. Har også en Kia som bil nr 2. Aldri noe tull med den? Mulig bare heldig, men hvorfor ikke se på de forskjellige Kia modellene? Du får 2 nye, gode biler med 7 års garanti. 

Mye samme erfaring her. Og flere av naboene har nå kjøpt Kia. EV9 er jo en millionbil, men du verden så fantastisk...den slår Volvo EX90 på alt, og den er eldre. Gjør meg vondt å si det, da jeg kommer fra Volvo-leiren med 145, 245 og 242 på eierlisten.

Anonymkode: 7fa85...6a1

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Til daglig ville jeg gått for Tesla Model Y. Den har lang rekkevidde, gode lademuligheter (og enkel å lade, nå har jeg observert gjentatte ganger folk med andre elbiler som står å trøbler å må drive å laste ned apper for å bruke ladere, det hadde jeg ikke gidda). God bagasjeplass, god plass til bilstoler, beinplass er veldig bra, kjørekomforten er bra og den er driftsikker. 

Hvis du skal ta opp billån får du veldig gode rentebetingelser også.. 

Anonymkode: 64dd4...2e2

Du veit at alle andre bilmerker også kan lade på en TeslaSupercharger? Man trenger appen, men den laster du ned én gang i livet. De tre minuttene kan man klare mens man sitter på do og trøkker. 

Men ja, Tesla er ganske lett å lade. Man kan lade andre biler på den måten også. VW har kaller det Plug&Charge. Støttes riktignok kun hos Ionity og E.On, men det går an. 

AnonymBruker
Skrevet

Nye Tesla Y. Lang rekkevidde, god plass, forhjulstrekk og enkel å lade.

Anonymkode: 98d29...a9e

AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (7 minutter siden):

Du veit at alle andre bilmerker også kan lade på en TeslaSupercharger? Man trenger appen, men den laster du ned én gang i livet. De tre minuttene kan man klare mens man sitter på do og trøkker. 

Men ja, Tesla er ganske lett å lade. Man kan lade andre biler på den måten også. VW har kaller det Plug&Charge. Støttes riktignok kun hos Ionity og E.On, men det går an. 

Ja, jeg veit det. Men poenget var egentlig at Tesla har ladere over alt, å du slipper å styre med forskjellige ladere og forskjellige apper 😅 Også er de kjappe å lade opp, vet ikke om det er forskjell på bilene der?

Kjenner noen som kjører Vw og de driver å må søke opp ladestasjoner fordi det ligger ikke inne automatisk i bilen, så de må finne de selv, ender da opp med å  bruke forskjellige ladere når de er på langturer, og må bruke tid på å laste ned apper, legge inn betalingskort osv. Det styret hadde jeg faktisk ikke gidda… det er veldig enkelt å bare følge kartet på bilen og stoppe når man får beskjed at man skal lade på neste ladestasjon, plugge i laderen og gå inn å kjøpe seg mat eller hva man skal.. 

Anonymkode: 64dd4...2e2

  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tesla har sine fordeler, bilene er også fortsatt konkurransedyktige fordi de er så effektive.

Men...det er Norges eneste bilmerke uten fungerende cruise control (TACC har fortsatt massevis av fantombremsinger), ergonomien er ræva, spesielt i TM3, og det er en lang, lang liste med kvalitetsutfordringer, ikke minst pga. rust. Og alt dette er før vi snakker milliardærfascisme™. Nei, takk.

Anonymkode: 7fa85...6a1

  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ja, jeg veit det. Men poenget var egentlig at Tesla har ladere over alt, å du slipper å styre med forskjellige ladere og forskjellige apper 😅 Også er de kjappe å lade opp, vet ikke om det er forskjell på bilene der?

Kjenner noen som kjører Vw og de driver å må søke opp ladestasjoner fordi det ligger ikke inne automatisk i bilen, så de må finne de selv, ender da opp med å  bruke forskjellige ladere når de er på langturer, og må bruke tid på å laste ned apper, legge inn betalingskort osv. Det styret hadde jeg faktisk ikke gidda… det er veldig enkelt å bare følge kartet på bilen og stoppe når man får beskjed at man skal lade på neste ladestasjon, plugge i laderen og gå inn å kjøpe seg mat eller hva man skal.. 

Anonymkode: 64dd4...2e2

Ja, de ingeniørene til VW er en merkelig gjeng med delvis inkompetente programmerere. Skulle nesten tro hele gjengen var på tiltak og arbeidstrening fra NAV. 

Men jeg har nå en ID7, og kan ikke si at det har plaget meg nevneverdig at jeg har noen apper. Bruker primært Tesla sitt ladenettverk, og det er rimelig enkelt å forholde seg til den appen. Velger hvilken stolpe man står på, trykker start så starter ladingen. Har også chip fra Plugsurfing som er veldig lett og elegant. Samme med Elbilforeningen sin, men den har jeg ikke prøvd. 

Men de bekjente du har som til stadighet må finne nye ladere på egen hånd og laste ned masse apper og registrere seg på nytt på hver eneste tur; hvorfor? Det er da ikke såååååå mange ladeselskaper? Har man først ladet hos et selskap har man et kundeforhold. Og hvorfor lager de ikke bare en konto og knytter dem sammen med en ladechip? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker ofte Tesla-ladere på tur, men har akkurat nå gått over til Circle-K. Ladere mer eller mindre overalt på de strekningene jeg kjører, og de har fått mulighet til å sette opp automatisk lading. Så jeg bare setter i bilen, så starter lading av seg selv, selv med min Kia E-niro.

Og så er ikke hurtiglading det viktigste punktet for meg, selv om det blir noen langturer i løpet av året, det meste av lading skjer tross alt hjemme. og det tenker jeg er en forutsetning for å ha elbil. 

Anonymkode: fdd34...43e

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg bruker ofte Tesla-ladere på tur, men har akkurat nå gått over til Circle-K. Ladere mer eller mindre overalt på de strekningene jeg kjører, og de har fått mulighet til å sette opp automatisk lading. Så jeg bare setter i bilen, så starter lading av seg selv, selv med min Kia E-niro.

Og så er ikke hurtiglading det viktigste punktet for meg, selv om det blir noen langturer i løpet av året, det meste av lading skjer tross alt hjemme. og det tenker jeg er en forutsetning for å ha elbil. 

Anonymkode: fdd34...43e

Hvordan er prisen da?

Er ikke Circle K blant de dyreste?

Schmuhu

AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (1 time siden):

Ja, de ingeniørene til VW er en merkelig gjeng med delvis inkompetente programmerere. Skulle nesten tro hele gjengen var på tiltak og arbeidstrening fra NAV. 

Men jeg har nå en ID7, og kan ikke si at det har plaget meg nevneverdig at jeg har noen apper. Bruker primært Tesla sitt ladenettverk, og det er rimelig enkelt å forholde seg til den appen. Velger hvilken stolpe man står på, trykker start så starter ladingen. Har også chip fra Plugsurfing som er veldig lett og elegant. Samme med Elbilforeningen sin, men den har jeg ikke prøvd. 

Men de bekjente du har som til stadighet må finne nye ladere på egen hånd og laste ned masse apper og registrere seg på nytt på hver eneste tur; hvorfor? Det er da ikke såååååå mange ladeselskaper? Har man først ladet hos et selskap har man et kundeforhold. Og hvorfor lager de ikke bare en konto og knytter dem sammen med en ladechip? 

Jeg aner ikke. De kjører mye mellom Norge, Sverige, Danmark og Tyskland. Og som jeg har forstått det må de finne ladestasjoner selv (i Tesla så gir bilen beskjed når det er tid for ladestopp og hvor man kan lade). Og når de da stoppet sist på tur måtte de begynne å laste ned app for å få ladet. Jeg observerte også et eldre par som sleit med det her forrige gang jeg stoppet å ladet bilen min… 

 

Jeg har aldri brukt noen lade app så det der kan jeg ikke noe om. 

Anonymkode: 64dd4...2e2

AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (1 time siden):

Ja, de ingeniørene til VW er en merkelig gjeng med delvis inkompetente programmerere.

Du burde ha sett noen intervjuer av Martin Eberhard om tiden sin hos Volkswagen etter at han forlot Tesla. Det er helt vilt. Volkswagen har ikke levert én kompetent bil siden 90-tallet og jeg skjønner ikke at de har omsetning i det hele tatt.

Anonymkode: 7fa85...6a1

Skrevet

Sjekk ut NIO ES8 eller EL8 ☺️

Anonymkode: a04d1...6df

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...