Gå til innhold

Kan man lage pizzadeig en dag før?

Anbefalte innlegg

Skrevet

3 kopper hvetemel

Halv pk gjær

Halv kopp melk

Halv kopp kefir

Olje

Vann

Kan jeg elte dette en dag før? Skal det stå i kjøleskapet eller på kjøkkenbenken?

Anonymkode: 9c234...bea

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lag kvelden før med kald væske, og sett i kjøleskap for kaldheving. Ta den ut av kjøleskap minst en halvtime før den skal brukes.

Anonymkode: 4e69b...d4d

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Dette er ikke pizzadeig....men uansett om du lager gjærdeig dagen før må den stå i kjøleskap og væsken du bruker må være kald

• Liker 3
Skrevet

Ja, bare ligg den i kjøleskapet og ta den ut litt før du skal bruke den. 

Du kan også fryse den, og lage dem enda tidligere, men trenger da lenger tid på tining osv. Jeg pleier alltid å lage flere pizzabunner om gangen og hive i frysen :)

Anonymkode: 09f04...ab8

Skrevet

Oppskrifter - Pizzamani

sjekk her så finner du gode oppskrifter som kan lages i forkant. 

Anonymkode: f82e3...b8c

Skrevet

Pizzadeigen blir som oftest bedre av å stå 2-3 dager. Men det du listet opp der er ikke en pizzadeig, og det ser også ut som for mye gjær. I tillegg bør du alltid bake etter vekt. Den type mengdemål egner seg dårlig i baking.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

3 kopper hvetemel

Halv pk gjær

Halv kopp melk

Halv kopp kefir

Olje

Vann

Kan jeg elte dette en dag før? Skal det stå i kjøleskapet eller på kjøkkenbenken?

Melk og kefir i pizza? 😅

Aner ikke hvordan det blir. Men om du lager en ordentlig pizzadeig så kan det hvertfall lages dagen før og oppbevares i kjøleskap. 

Anonymkode: 2287b...b80

• Nyttig 1
Skrevet
c_buk skrev (1 minutt siden):

Pizzadeigen blir som oftest bedre av å stå 2-3 dager. Men det du listet opp der er ikke en pizzadeig, og det ser også ut som for mye gjær. I tillegg bør du alltid bake etter vekt. Den type mengdemål egner seg dårlig i baking.

m00na skrev (6 minutter siden):

Dette er ikke pizzadeig....men uansett om du lager gjærdeig dagen før må den stå i kjøleskap og væsken du bruker må være kald

Hmmm har alltid brukt denne som pizzadeig jeg 🧐 hvilken oppskrift bruker dere da??

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja, bare ligg den i kjøleskapet og ta den ut litt før du skal bruke den. 

Du kan også fryse den, og lage dem enda tidligere, men trenger da lenger tid på tining osv. Jeg pleier alltid å lage flere pizzabunner om gangen og hive i frysen :)

Anonymkode: 09f04...ab8

Skal jeg ha like mye av gjær?

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hmmm har alltid brukt denne som pizzadeig jeg 🧐 hvilken oppskrift bruker dere da??

Ts

Gjær

Tipo 00 

Vann

Olivenolje 

Salt

Jeg gjør alt på øyemål, men du kan google italiensk pizzadeig eller napolitansk pizzadeig. Kommer an på hvilken pizza du vil ha. Du kan også fryse ned pizzadeig, så slipper du lage hver gang om dere spiser pizza ofte. Den må bare taes ut i god tid før du skal bruke den 

• Liker 2
Skrevet

Det kommer litt an på hva slags pizza jeg skal lage, og hvordan den skal stekes. Men f.eks:

400 gram tipo 00 mel

280 gram vann

7-8 gram salt

3-4 g tørrgjær 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Gjær

Tipo 00 

Vann

Olivenolje 

Salt

Jeg gjør alt på øyemål, men du kan google italiensk pizzadeig eller napolitansk pizzadeig. Kommer an på hvilken pizza du vil ha. Du kan også fryse ned pizzadeig, så slipper du lage hver gang om dere spiser pizza ofte. Den må bare taes ut i god tid før du skal bruke den 

c_buk skrev (5 minutter siden):

Det kommer litt an på hva slags pizza jeg skal lage, og hvordan den skal stekes. Men f.eks:

400 gram tipo 00 mel

280 gram vann

7-8 gram salt

3-4 g tørrgjær 

Så dere bruker ikke vanlig hvetemel? Må man kjøpe inn tipo 00 mel??? (Esktra kostnad for meg)

Skrevet

200gram mel, vanlig hvetemel går helt fint!

110gram vann

4gram gjær

Litt salt

En dæsj olje

Dette holder til én person, skal du ha til flere bare ganger du med antall personer. (F.eks til fire personer blir det da 800gram mel, 440gram vann, 16gram gjær, litt mer salt og en litt større dæsj olje)

Anonymkode: c2d6b...c1e

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Så dere bruker ikke vanlig hvetemel? Må man kjøpe inn tipo 00 mel??? (Esktra kostnad for meg)

Man må nok ikke, men resultatet blir mye bedre. Det klarer også å håndtere mer vann enn vanlig hvetemel. I tillegg blir deigen mye sterkere og lettere å håndtere. Skal du bruke hvetemel hadde jeg nedjustert vannmengden i hvert fall. Så til 400 gram mellom, 240 gram vann. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

110gram vann

4gram gjær

Litt salt

En dæsj olje

Dette holder til én person, skal du ha til flere bare ganger du med antall personer. (F.eks til fire personer blir det da 800gram mel, 440gram vann, 16gram gjær, litt mer salt og en litt større dæsj olje)

250gr midt i ovnen på varmluft, varierer fra ovn til ovn men jeg har min inne i ti minutter

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Pizza blir mye bedre med slikt mel, men den blir god med helt vanlig mel også😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Nei, du må ikke det. Det er hvetemel det også.. men det der ga ingen logikk, for du bruker penger på melk og kefir 😅

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

110gram vann

4gram gjær

Litt salt

En dæsj olje

55% vann er ganske lav hydrering for en pizzadeig. For du en åpen, lett og luftig deig av det? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Går helt fint å bruke vanlig hvetemel:) Jeg gidder ikke kjøpe mel som er dobbelt så dyrt. Prøv 400 g mel, 1 ts tørrgjær, 2,2-2,5dl kaldt vann, 0,5-1 ts salt.  sånn ca min basisoppskrift har vært i 30 år ;) Elt godt for hånd/maskin eller bruk strekkog brett teknikk( tar litt mer tid før du får satt den i kjøleskap da ) 

Anonymkode: 2ee0c...771

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...