Gå til innhold

Hva skjer med legevaktene her på Vestlandet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Man får jo ikke hjelp?? Ringer inn for å høre om det er nødvendig å komme. Og de sier ja, kom. Så kommer man til «timen» men går ikke hjelp? Værste er at når jeg ser på anmeldelsene til f.ens Bergen legevakt og Sotra legevakt så er det ufattelig mange med dårlige erfaringer? Hva skjer? Hva gjør man? 

Anonymkode: 4e96b...c78

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Man får jo ikke hjelp?? Ringer inn for å høre om det er nødvendig å komme. Og de sier ja, kom. Så kommer man til «timen» men går ikke hjelp? Værste er at når jeg ser på anmeldelsene til f.ens Bergen legevakt og Sotra legevakt så er det ufattelig mange med dårlige erfaringer? Hva skjer? Hva gjør man? 

AS Norge og service. 

Anonymkode: e0c63...ace

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

AS Norge og service. 

Anonymkode: e0c63...ace

Skremmende. Blir å bestille time hos Volvat. Drittdyrt, men det er noe alvorlig på gang her. Sykt at vi har blitt et slikt land. Har man penger til det, så får man hjelp raskere. Skulle trodd det ikke var Norge det var snakk om, men det er jo det faktisk. Får lyst å spy. 

• Liker 3
Skrevet (endret)

Hva mener du? 
Legevakter tilbyr ikke enkelttimer som man booker?

Legevakten er ikke en Mc Donalds.

Man prioriteres etter hvor akutt behovet blir vurdert.

Er man student men skal bare fornye en resept så må man vente lengre enn hvis man er en mann i 50 årene med smerter i brystet, kjevesmerter og strålende smerter.

Har man en 18 måneder gammel unge som er tett i nesen må man vente veldig lenge, hvis det kommer inn en 16 åring med knusningsskader i ansiktet, og flere kompliserte benbrudd, etter en ulykke på el-sparkesykkel.

Som pasient får man ikke vite hvorfor de andre pasientene er der, eller hvorfor noen må prioriteres foran andre. 🚦 

Endret av Rødvinsfilosofen
SkriveLeif
  • Liker 13
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Rødvinsfilosofen skrev (2 minutter siden):

Hva mener du? 

Er man student men skal bare fornye en resept så må man vente lengre enn hvis man er en mann i 50 årene med smerter i brystet, kjevesmerter og strålende smerter.

Har man en 18 måneder gammel unge som er tett i nesen må man vente veldig lenge, hvis det kommer inn en 16 åring med knusningsskader i ansiktet, og flere kompliserte benbrudd, etter en ulykke på el-sparkesykkel.

Som pasient får man ikke vite hvorfor de andre pasientene er der, eller hvorfor noen må prioriteres foran andre. 🚦 

Jo fikk time. Tro det eller ei! 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jo fikk time. Tro det eller ei! 

For å utdype: ringte inn; fikk time

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

For å utdype: ringte inn; fikk time

Hvis du da måtte vente - kan det ha oppstått noe uforutsett i mellomtiden, tror du?

Noe som kan ha hastet litt mer?

• Liker 9
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Her jeg bor er det også slik. Man ringer inn og forklarer skaden/tilstanden og får time basert på hvor alvorlig det er. Før bodde jeg i Oslo og da måtte man sitte på legevakten og vente. Jeg liker mye bedre slik det er her. 

Anonymkode: dd995...c02

AnonymBruker
Skrevet
Rødvinsfilosofen skrev (30 minutter siden):

Felles for alle eksemplene dine er at ingen høre hjemme hos legevakten, men enten hos fastlegen eller akuttmottaket. 

Syns ihvertfall det er bra alle blir anbefalt å ringe først. Så de kan luke ut folk i legevaktskøen som ikke hører hjemme der.

Anonymkode: 5ade4...272

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Legevakten har strenge prioriteringer og vi kan ikke annet en å stole på dem. En ting man derimot bare kan droppe å spørre om når man ringer inn er estimert ventetid. For det er helt umulig å svare på. Man vet aldri hva som skjer de neste minuttene og derfor får nan heller ingen kølapp på legevakten. Man snakker med sykepleier på vei inn. Spl tar nødvendige enkle undersøkelser og tar det videre med legen. I mens må pasienten sitte å vente fra alt mellom 30 min-6-8 timer alt etter hvor alvorlig de ser på sykdomsbilde.

Tviler på det er annerledes på Vestlandet. Men om man er maks uheldig å komme med sin plagsomme UVI en kveld med stor pågang, føles det jo som om noe er galt og man blir glemt.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Felles for alle eksemplene dine er at ingen høre hjemme hos legevakten, men enten hos fastlegen eller akuttmottaket. 

Syns ihvertfall det er bra alle blir anbefalt å ringe først. Så de kan luke ut folk i legevaktskøen som ikke hører hjemme der.

Det er jeg fullstendig enig med deg i! 🙂

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Å ikke få viljen sin er ikke det samme som å ikke få hjelp. De fleste som kontakter legevakten trenger ikke legehjelp i det hele tatt, de kan behandle seg selv med paracet, nesespray, hvile og tid. Av de som kanskje bør ha legetilsyn er fastlegen rette adressat, ikke legevakt, og i alle fall ikke midt på natten. Du fikk legetilsyn ts, at du ikke fikk resept, røntgen, innleggelse eller hva du måtte mene med «får hjelp» betyr ikke at du ikke fikk hjelp og adekvat behandling. Når du. I tillegg aser deg opp og mener Volvat er eneste sted som kan hjelpe, sp blir jeg ganske skeptisk. Hvorfor kontakter du ikke fastlegen for akuttime når kontoret åpner nå på morgenen? Det er det som naturlig nå man føler seg dårlig og trenger noe mer enn legevakten vurderte behov for i natt. Kanskje du er av de som renner ned fastlegen ubegrunnet? Maser om ubegrunnede undersøkelser? Jakter resepter? 
For øvrig er en av grunnene til at legevakter har dårlig omtalt på google at folk stort sett skriver når de er misforøyd. Jeg har vært på legevakten i Bergen to ganger siste året, og fått svart god, riktig og hurtig hjelpe begge gangene.  

Anonymkode: d67e8...46b

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Rødvinsfilosofen skrev (5 timer siden):

Hvis du da måtte vente - kan det ha oppstått noe uforutsett i mellomtiden, tror du?

Noe som kan ha hastet litt mer?

Ja det kan jo tenkes! Jeg er født i går og aldri vært hos legevakten, skjønner du…

AnonymBruker
Skrevet
Rødvinsfilosofen skrev (5 timer siden):

Hva mener du? 

Det er ulik praksis rundt omkring, i Bergen må man ringe på forhånd, så får man vite om man kan komme eller ikke, det er ikke bare å møte opp.

Anonymkode: 06cde...2a9

AnonymBruker
Skrevet

Bare drit i komentarer som mener du er problemet. Det du beskriver er et langvarig og kronisk problem for legevakter på Vestlandet. De behandler folk som en gjeng hypokondere og prioriterer å trøtte ut alvorlig syke eldre som alle med et halvt øye kan se at må på sykehus. Når de ikke vil ta problemstillinger en fastlege kunne løst om de hadde ubegrensede akuttimer og åpningstid og ikke kan behandle alvorlig syke eldre med komplekst sykdomsbilde og lite tid igjen: hvilke problemstillinger er det egentlig de mener er passende for legevakt? Ingen?

Anonymkode: a1466...da0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Sist jeg var på legevakten, så fikk jeg og time. Men satt i 3 timer og ventet, da det kom inn alvorligere tilfeller.

Anonymkode: 4eeb1...547

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg har vært i kontakt med bergen legevakt tre ganger og fikk snarlig og god hjelp alle gangene. Ene gangen ble jeg sydd og to av dem ble jeg fraktet videre til haukeland. Det handler vel om hvor syk man er når man kommer dit...

Anonymkode: ee36b...434

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått god hjelp både på Bergen legevakt og legevakten i Bjørnafjorden. Den sistnevnte får man time hos når man ringer, og joda, det kan bli ventetid om legen måtte rykke ut, men det går da virkelig helt fint!

Anonymkode: d8cff...37c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kun positive opplevelser med legevaktene i Bergen. Heldigvis ikke måtte ha kontakt med de så ofte, men når det er behov har det ikke vært noe negativt. 

Men generelt er jeg ikke helt fornøyd med endringen om at man må ringe først, men har forståelse for at det må være sånn. Legevakten skal ikke være en erstatning for fastlegene, men er for mer akutte ting og ting som ikke kan vente til fastlegen åpner.

Anonymkode: f91ca...653

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har vært i kontakt med bergen legevakt tre ganger og fikk snarlig og god hjelp alle gangene. Ene gangen ble jeg sydd og to av dem ble jeg fraktet videre til haukeland. Det handler vel om hvor syk man er når man kommer dit...

Anonymkode: ee36b...434

Det handler nok også om hvor travelt det er. Du kan ha vært heldig og skadet deg på et gunstig tidspunkt. Jeg kjenner folk som har sittet i timesvis med bruddskader. Inkludert min far. 

Jeg har heldigvis bare måttet innom legevakten i Bergen én gang de siste årene, og det var med en ett-åring som hadde falt og fått et stort kutt over øyet, og silblødde. Da måtte jeg ringe inn, og fikk "time", og ble likevel sittende med en utslitt liten gutt som blødde og hadde vondt i nesten to timer.. og som måtte sy nesten ti sting når vi endelig kom inn. 

Anonymkode: 27d17...2b9

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...