Gå til innhold

Må man ha kjøkkenmaskin for å bake brød?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er overhode ingen baker, men synes nybakt brød er helt fantastisk. Når jeg leser oppskrifter skal deigen eltes i kjøkkenmaskin i mange minutter. Så det betyr at man bør ha en kjøkkenmaskin når man skal bake eget brød? Alternativet er vel å elte for hånd i "evigheter!?

Er det noen erfarne bakere som kan gi meg litt tips her inne? Eltefritt kreves visst egen gryte og det er ikke måte på....

Eventuelt hvilken kjøkkenmaskin anbefales? Synes de er kjempedyre...

Anonymkode: 499e5...544

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg baker all gjærbakst uten maskin, det går helt fint! Elter ikke i evigheter, det blir bra likevel, synes jeg :)

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
bolla92 skrev (1 minutt siden):

Jeg baker all gjærbakst uten maskin, det går helt fint! Elter ikke i evigheter, det blir bra likevel, synes jeg :)

Men når det står elting i maskin i 15 min, innbiller jeg meg at man må elte dobbelt så lenge for hånd....?

Skrevet

Ja ellers må man bruke hendene i ca 15 minutter. Du må strekke og kna. 

AnonymBruker
Skrevet

Knafritt krever IKKE gryte. Det er synd at så mange i Norge tror det - det skyldes at det var matbloggeren Mat på Bordet som introduserte Jim Laheys knafrie brød på norsk, og han steker brødene sine i en gryte i ovnen, slik at de skal likne mest mulig på surdeigsbrød med tykk, hard skorpe. Men gryten er bare en måte å steke brødet på, det har ingenting med den knafrie hevemetoden å gjøre.

Det går helt fint an å lage knafritt brød i vanlig brødform, som et formet rundt eller avlangt brød på bakepapir, eller som rundstykker. Jeg foretrekker det siste. Fordelen med å droppe gryte er at krummen, altså innsiden av brødet, blir mye lettere og ikke som en tung, våt svamp.

Jeg anbefaler de knafrie oppskriftene til svenske Martin Jphansson - selv bruker jeg boken Enklare brød, som er oversatt til norsk for noen år siden. Et eksempel på en brødoppskrift fra ham her: https://www.koket.se/knadfritt-brod-med-valnotter-och-apple Og her er noen grove rundstykker, fra hans egen blogg: https://paindemartin.blogspot.com/2009/12/god-jullovsfrukost.html 

Johansson bruker også fersk gjær i de knafrie deigene sine, det gjør baksten litt lettere og mindre fuktig enn når man bruker tørrgjær, slik de fleste norske oppskrifter gjør (etter inspirasjon fra Jim Lahey, via Mat på Bordet). Selv bruker jeg bare tørrgjær når jeg lager knafri pizzadeig - der fungerer det best.

Anonymkode: 05554...15b

• Liker 4
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg er overhode ingen baker, men synes nybakt brød er helt fantastisk. Når jeg leser oppskrifter skal deigen eltes i kjøkkenmaskin i mange minutter. Så det betyr at man bør ha en kjøkkenmaskin når man skal bake eget brød? Alternativet er vel å elte for hånd i "evigheter!?

Er det noen erfarne bakere som kan gi meg litt tips her inne? Eltefritt kreves visst egen gryte og det er ikke måte på....

Eventuelt hvilken kjøkkenmaskin anbefales? Synes de er kjempedyre...

Min kjøkkenmaskin røk, i stedet for maskin kjøpte jeg boka Eltefri bakst. Genial, supergodt! men krever i utgangspunktet noe vi ikke har mye av i 2025, nemlig tid… heve over natta blant annet. Så du trenger absolutt ikke kjøkkenmaskin for å bake!😊

Anonymkode: 71453...1b1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Sitronterte skrev (6 timer siden):

Ja ellers må man bruke hendene i ca 15 minutter. Du må strekke og kna. 

Bare tull. 

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Elting i maskin i 15 min er lenge. I oppskriftene bruker det å stå 5-10 min med maskin og noe lenger for hånd. 10 min burde holde. Det er ingen krise om du elter kortere heller. Det eneste som kan skje er at brødet blir litt ryent. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei, du trenger ikke kjøkkenmaskin, men en kjøkkenmaskin gjør det enklere.

Du kan selvsagt blande og elte for hånd slik folk har gjort i tusenvis av år før noen fant opp elektrisiteten. Hvor lenge man må elte avhenger av oppskrift, men også i stor grad av kvaliteten på melet. Det er forskjell på mel. Poenget med elting er å "aktivere" de proteinene i melet som gjør at brødet henger sammen og hever godt, og det er forskjell på mel hvor mye protein det er i det og hvor mye du må elte for å få riktig konsistens på deigen. Her kan det også være stor forskell på hvordan melet er malt på mølla, både finhetsgrad/siktegrad og maleteknikk. Steinmalt mel oppfører seg ofte annerledes og kan gi fuktigere og bedre bakst enn mel malt på mer moderne valsemøller.

https://kveldemolle.no/melskolen/

Anonymkode: 090c8...817

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Men når det står elting i maskin i 15 min, innbiller jeg meg at man må elte dobbelt så lenge for hånd....?

hvis det står i oppskriften må du elte for hånd ja, dersom du er sterk og elter godt (har god teknikk) trenger ikke de 15 minuttene å være det doble altså, men om du ikke har teknikk på elting må du nok stå der en stund ekstra.. 

Anonymkode: 4806d...bdd

AnonymBruker
Skrevet

De hadde jo ikke maskin før i tiden heller. Baka brød da å. Jeg har ikke maskin en gang. Jeg baka mye når barna var små. Fikk fint det. 

Anonymkode: 6b717...338

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Lag løs deig med kaldt vann. La stå i 30 min. Brett deigen. Gjenta til den er dobbel størrelse. Det tar ca 3 timer. Stek. Dette blir verdens beste brød.

Anonymkode: 435b9...d5d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Min kjøkkenmaskin røk, i stedet for maskin kjøpte jeg boka Eltefri bakst. Genial, supergodt! men krever i utgangspunktet noe vi ikke har mye av i 2025, nemlig tid… heve over natta blant annet. Så du trenger absolutt ikke kjøkkenmaskin for å bake!😊

Jeg synes eltefritt krever mindre. 

Jeg setter deigen med kaldt vann og lite gjær på kvelden. Skrur på ovn som første ting når jeg står opp - eller senere på dagen. 

Så tar jeg en snarvei - velter deig rett ut på bakepapir, i form, eller i jerngryte. Og steker. Rører den minst mulig, da er den fortsatt luftig, og blir bedre enn ved etterheving. 

Anonymkode: 37291...c27

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri hatt maskin. 
Jeg elter i 2-3 minutter for hånd uansett hva som står i oppskriften. 

Joda, man aktiverer gluten sine egenskaper bedre om man elter lenge, men man kan fint få gode brød selv om man ikke elter så lenge. 

Prøv deg frem. Velg deg ut en oppskrift du vil bake, elt for hånd så lenge som du føler for, om det er 3 minutter eller 20 minutter, la det heve, stek, og se hvordan resultatet blir. 
Oppskrifter er fremgangsmåten for ett ideelt resultat, men det betyr ikke at resultatet blir katastrofe om man ikke følger oppskriften slavisk. 

Anonymkode: 66362...180

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg rører godt sao. Knar egentlig ikke. Bruker spiseskje til å få blandet godt. Og setter til heving. Mulig det hadde hevet bedre med maskin eller om jeg hadde knadd med hendene, men jeg fornøyd. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det går helt fint an å lage knafritt brød i vanlig brødform, som et formet rundt eller avlangt brød på bakepapir, eller som rundstykker. Jeg foretrekker det siste. Fordelen med å droppe gryte er at krummen, altså innsiden av brødet, blir mye lettere og ikke som en tung, våt svamp.

Jeg har aldri opplevd at krummen blir som en tung, våt svamp når jeg steker i gryte🤔

Anonymkode: f3f07...aef

• Liker 4
Skrevet

"Strekk og brett" er et godt alternativ til knaing, men krever ofte mindre gjær og lengre hevetid. Man drar og former deigen 3-5 ganger med en halvtimes mellomrom. Ofte brukt for surdeig, men funker også om man bruker vanlig gjær.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har aldri opplevd at krummen blir som en tung, våt svamp når jeg steker i gryte🤔

Anonymkode: f3f07...aef

Det kommer vel an på hva slags brød man foretrekker. Hvis du heller ikke har prøvd å bake feks knafrie rundstykker har du jo heller ikke noe å sammenlikne med. ;) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...