Gå til innhold

P-piller til en 14- åring ?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 

Min datter på 14 år har hatt mensen i 2 år og det siste året er menssyklusen blitt veldig kort, helt ned til 14 dager. En ung turnuslege skrev ut derfor ppiller til henne for å jevne ut syklusen. Husker ikke hva den het,  men den inneholder både østrogen og progesteron og har en del bivirkninger bl.annet økt risiko for blodpropp.

Legen foreslo også minipille Cerazette hvis vi foretrakk det istedet. Legen mente at det var vanlig å skrive ut ppiller for såpass unge jenter ved uregelmessig mens. Men det jeg lurer på , er det virkelig så vanlig? 

Noen som har erfaring med dette ? 

Hun skal også ta blodprøver for å sjekke jernstatus og hormonnivåer. 

Anonymkode: 332d2...9af

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Begynte selv på cerazette når jeg var 18. Det var et helt nytt liv. Skulle ønske jeg hadde fått begynt når jeg var 14. 4 år med rein h….. med smerter og store blødninger til å plutselig slippe og ha et normalt greit liv igjen ☺️

Anonymkode: ae3a7...311

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg begynte på p-piller når jeg var 14 på grunn av veldig sterke mens smerter. Gikk helt fint det.

Anonymkode: 25b93...0ea

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Alle p-piller har økt risiko for blodpropp som bivirkning. Jeg begynte også på p-piller i den alderen. Syns det var topp å vite når mensen kom og ha mulighet til å hoppe over. I tillegg til prevensjon 

Anonymkode: f522b...58b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Alle p-piller har økt risiko for blodpropp som bivirkning. Jeg begynte også på p-piller i den alderen. Syns det var topp å vite når mensen kom og ha mulighet til å hoppe over. I tillegg til prevensjon 

Anonymkode: f522b...58b

Ikke stor risiko. Og alt vi drikker, alt vi spiser har samme risiko. Forstår ikke problemet igrunnen. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hei! 

Min datter på 14 år har hatt mensen i 2 år og det siste året er menssyklusen blitt veldig kort, helt ned til 14 dager. En ung turnuslege skrev ut derfor ppiller til henne for å jevne ut syklusen. Husker ikke hva den het,  men den inneholder både østrogen og progesteron og har en del bivirkninger bl.annet økt risiko for blodpropp.

Legen foreslo også minipille Cerazette hvis vi foretrakk det istedet. Legen mente at det var vanlig å skrive ut ppiller for såpass unge jenter ved uregelmessig mens. Men det jeg lurer på , er det virkelig så vanlig? 

Noen som har erfaring med dette ? 

Hun skal også ta blodprøver for å sjekke jernstatus og hormonnivåer. 

Anonymkode: 332d2...9af

Dette er helt normalt. Mine jenter startet opp mer p-piller da de var 13 år pga krafrige smerter og blødninger.  Jeg selv var 12 år. Flere av venninnene deres går også på p-piller pga det samme.

Anonymkode: ec2c3...6b4

AnonymBruker
Skrevet

Det var normalt også for 30 år siden - jeg begynte 12 år gammel. Hadde heldigvis en oppegående mor og fastlege. Og det reddet hele ungdomstiden min. 

Anonymkode: b2441...d91

AnonymBruker
Skrevet

Min datter har gått på cerazette siden hun var 14, pga store menssmerter. Hun er veldig fornøyd (bivirkningen er aldri mensen, og penere hud). 

Anonymkode: b5c12...ed6

AnonymBruker
Skrevet

Datteren min fikk utskrevet Microgynon(?) et par måneder før hun ble 15 av sammme grunn.

Nå er hun snart 20 og har gått på dem siden. Ingen problemer så langt.

Anonymkode: ab526...819

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...