Gå til innhold

Er det vanlig at fedre er så ubrukelige mtp oppfølging av skole?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trenger å vite om dette er vanlig eller om det er jeg som har vært veldig uheldig. 

Alt av kommunikasjon og oppfølging av skole og barnehage er det jeg som holder på med. Han har vært med på EN utviklingssamtale, men han kunne likegodt ikke vært tilstede, for han stilte ingen spørsmål og hadde ingenting å si.

Har jeg sendt han på foreldremøte kommer han hjem og husker ca halvparten av det som ble tatt opp. Han syns egentlig foreldremøter er unødvendige. 

Har noe skjedd med ungene på skolen er det jeg som må sende eposter. Jeg inviterer unger hjem og kommuniserer med andre foreldre om det er noe.

Jeg må minne han på at ungene skal gjøre lekser. Han passer ikke på at de er gjort torsdag ettermiddag.

Er dette normalt? 

Han gjør mye praktiske ting rundt i huset. Men det betyr da vel ikke at han skal slippe å følge opp på skolen.

Med tre barn kommer dette til å bli veldig mye kjenner jeg. 

Anonymkode: 89323...758

• Liker 6
  • Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er lærer. Det er alltid flest mødre på samtaler og foreldremøter. Trist. Har jobbet på skole i 20 år. 

Anonymkode: 8dc1a...fb3

• Liker 17
  • Nyttig 5
Skrevet

Er også lærer. Kontaktlærer. Min erfaring er at det egentlig er ganske mange fedre som er engasjerte. Jeg opplever rundt 50/50 der jeg jobber. Altså, like mange fedre som mødre som engasjerer seg og følger opp. Slik er det også med mannen. Han er veldig på når det gjelder skolen.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kan bare snakke for meg selv men ja, sånn var det her og. 

Anonymkode: 5900b...5cf

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Han trenger jo ikke det når han har deg… klassisk ansvarsfraskrivelse fordi han antar mor vil fikse. 

Hos oss er det jeg mor som også fikser det meste av den typen. Far klarer ikke følge med. Så han får ta mer av matpakkelaging og oppvask.

Anonymkode: 6f991...aa3

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Min far fulgte opp.

Anonymkode: af2a7...5bc

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Her bør du møte ham med kjærlighet og forståelse, ikke direkte konfrontasjon. Det ville neppe du likt selv heller.

Be ham slutte å styre med «praktiske ting rundt i huset». Fortell ham at det er mye viktigere å følge opp barna, så kan man leie håndtverkere til å gjøre de praktiske tingene. Jobber dere begge fullt og kan dere evt redusere arbeidstiden også? Mange velger å jobbe redusert i småbarnsfasen. Be ham i hvert fall om å unngå ekstrajobb og overtid.

Akkurat foreldremøter er jeg enig meg ham i, veldig ofte mye bortkastet tid der med stillelek for å ikke bli FAU-representant. Det må du da være enig i.. ganske imponerende å huske halvparten..

Anonymkode: 147c9...3e9

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hos oss er det far som tar foreldremøter. Han er ner tålmodig enn meg. Vi bytter på å møte på utviklingssamtaler. Begge kan minne barna på lekser men utover det overlater vi ansvaret til barna. Ingen av oss inviterer andre barn. Det ordner de selv. Det har aldri vært aktuelt å sende eposter til skole eller andre.

Anonymkode: efed1...c92

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her stiller far like mye opp som mor. Men enig i at han ikke ser problemer i alt som jeg gjør, han mener mer at ting går seg til.

Ellers så er det vel sånn at man har sine styrker og svakheter.

Anonymkode: adc96...39e

AnonymBruker
Skrevet

Mannen min tar like mye ansvar for skoleting som meg, sikkert mer. Vet ikke hva som er vanlig. Jeg drar tidlig på jobb så han fikser alt om morgen til hverdags. Vi er begge på alle samtaler og bytter på foreldremøte avhengig av hvem som er ledig/hvem som var sist. Men han husker halvparten ja, men det er likt om det er foreldremøte eller ut med vennene 😆. Jeg opplever det som at fedre på begge trinnene er ganske involvert. Eneste mannen ikke vil er å være med på FAU men han er introvert så da tar jeg ett for laget da jeg ikke synes det er så grusomt. Barna fikser lekser selv men begge kan hjelpe til om det er noe. 

Anonymkode: c1db9...edf

AnonymBruker
Skrevet
SPOCA skrev (12 minutter siden):

Er også lærer. Kontaktlærer. Min erfaring er at det egentlig er ganske mange fedre som er engasjerte. Jeg opplever rundt 50/50 der jeg jobber. Altså, like mange fedre som mødre som engasjerer seg og følger opp. Slik er det også med mannen. Han er veldig på når det gjelder skolen.

Dette er min erfaring også.

Anonymkode: f844f...ed7

AnonymBruker
Skrevet

Enig i at foreldremøter er fullstendig bortkastet. Jeg deltar på de fleste utviklingssamtaler, og pakker halvparten av alle matpakker. Følger opp de fleste lekser. Og gjør alt praktisk i og utenfor huset. Skjønner mannen din hvis dere har en fordelng der han gjør mest i huset. Hvis han skal følge opp skolen mer, må dere jo begynne å dele på alt som må gjøres inkludert det praktiske som veldig mange glemmer, særlig her på KG.

Far til to.

Anonymkode: 6c1ad...09f

• Nyttig 2
Skrevet

Foreldresamtaler, møter pga mobbing, møter hos BUP, fritidsaktiviteter etc. Det er mitt gebet. For meg var det viktigste at en av oss hadde overblikket. Å hoppe inn og ut av administrasjonen er nervøst. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Enig i at foreldremøter er fullstendig bortkastet. Jeg deltar på de fleste utviklingssamtaler, og pakker halvparten av alle matpakker. Følger opp de fleste lekser. Og gjør alt praktisk i og utenfor huset. Skjønner mannen din hvis dere har en fordelng der han gjør mest i huset. Hvis han skal følge opp skolen mer, må dere jo begynne å dele på alt som må gjøres inkludert det praktiske som veldig mange glemmer, særlig her på KG.

Far til to.

Anonymkode: 6c1ad...09f

Altså, jeg er mye alene om husarbeid og. Med praktiske ting han gjør i huset mener jeg; henge opp en hylle. Ta ut søppel. Rense filter osv. Ikke enorme mengder med jobb. 

Anonymkode: 89323...758

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Haha..nå tror jeg ikke barnefar her er representativ, men det var to foreldremøter på samme tid, så han måtte ta ett..

Og han gikk, lyttet og på slutten snakket han med læreren og sa at han var far til "Kari". Men Kari gikk jo ikke i den klassen. Han hadde gått til feil klassemøte etter at de delte seg opp i klasser. 

Anonymkode: e99f2...c99

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Samme her. Gjelder ikke bare skole, men også idretten hos oss. Tre barn som skal meldes av/på treninger, kamper og cuper. Vet ikke hvorfor han ikke får det med seg, han får jo samme varsler som meg. Jeg sender han alltid på utviklingssamtaler og foreldremøter pga dette. Enkelte ganger er jeg også med slik at vi drar begge to. Lærerne tror sikkert han er en superengasjert pappa siden han alltid dukker opp, men han er sendt dit bevisst for å faktisk få med seg hva som skjer.

Anonymkode: 73b2e...82b

• Hjerte 1
Skrevet

men du har vel selv valgt å få 3 barn med han ??

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg følger opp skole, mannen følger opp fritidsaktiviteter. En arbeidsfordeling vi begge er fornøyd med. Jeg er kontaktlærer og spør ungdommene hvem de ønsker jeg skal kontakte først. Veldig mange svarer pappa. På foreldremøter/utviklingssamtaler er det omtrent 50/50. De siste årene har det blitt vanligere at de kommer begge to

Anonymkode: fb182...7f3

• Nyttig 1
Skrevet

Har vært på mange foreldremøter. Der møter den som kan. På samtaler er vi alltid med begge to. Ut fra det jeg har sett, er det kanskje en ørliten overvekt av mødre som er på foreldremøter. 

AnonymBruker
Skrevet

Heldige dere som har virkelig engasjerte fedre. Håper dere setter pris på det. Jeg ville gitt høyrehånda for å fått det.

Her lurer gubben de fleste trill rundt. I hverdagen gjør han stort sett ingenting. Av til så må han bli med på eventer, da preiker han som om han er engasjert. Lurer lærere og alle han prater med. Han virker engasjert ut, aktiv og ansvarsbevisst i heimen. Men slik er det ikke. Jeg tvinger ham til å følge til den ene aktiviteten. Med tre barn i hus så kan han ikke lure seg unna alt. Gnien som han er så stiller han nok bare fordi han ikke vil være med å betale for en aktivitet barna ikke bruker. 

Jeg derimot følger opp skole, alt fra matpakke laging, lekser, møter og osv. Husarbeidet faller også på meg, og alt av innkjøp til barna ( eldstemann er 12 og en kan telle på en hånd de gangene han har  gjort det) Og innkjøp til husholdningen. Ja, å matlaging.. legebesøk, aktiviteter osv.

Gubben styrer med sitt, sofasliting og så henger han i garagen og leker seg med hobbyen.

Kjenner jeg orker ham snart ikke mer.

Anonymkode: e5514...c5b

• Liker 1
  • Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...