AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #1 Skrevet 21 timer siden Jeg håper noen kan gi meg noe tips. Er 45 år og startet med styrketrening for to år siden. Fokuserte mest på teknikk i starten og har gradvis økt belastningen. Nå løfter jeg TUNGT og ser tydelig forandring. Føler jeg kan løfte tyngre også. Men jeg er støl i 3-4 dager etterpå etter hver økt. Så støl at jeg ikke klarer å gå normalt. Hva gjør jeg feil? Anonymkode: 2fcec...df1 1
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #2 Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg håper noen kan gi meg noe tips. Er 45 år og startet med styrketrening for to år siden. Fokuserte mest på teknikk i starten og har gradvis økt belastningen. Nå løfter jeg TUNGT og ser tydelig forandring. Føler jeg kan løfte tyngre også. Men jeg er støl i 3-4 dager etterpå etter hver økt. Så støl at jeg ikke klarer å gå normalt. Hva gjør jeg feil? Anonymkode: 2fcec...df1 Trener du ofte nok? 1 til 2 hviledager imellom hver styrkeøkt for de ulike muskelgruppene bør jo være godt nok😉 Anonymkode: 1390e...96e
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #3 Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg håper noen kan gi meg noe tips. Er 45 år og startet med styrketrening for to år siden. Fokuserte mest på teknikk i starten og har gradvis økt belastningen. Nå løfter jeg TUNGT og ser tydelig forandring. Føler jeg kan løfte tyngre også. Men jeg er støl i 3-4 dager etterpå etter hver økt. Så støl at jeg ikke klarer å gå normalt. Hva gjør jeg feil? Anonymkode: 2fcec...df1 Kan være mange ting det. Spiser du nok? Sover du nok? Lang nok hvile? Driver du å endrer på programmet ditt? Hvor mange sett per muskel i uken trener du? Hvilken split bruker du? Trener du styrke eller kroppsbygging? Anonymkode: 079e1...18e 1
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #4 Skrevet 19 timer siden Kosthold spiller en stor rolle! Du må også tilpasse trening dagsform (søvn, stress, påkjenninger og form ellers, hvor god restitusjon og hvile har vært siste dager - og ikke minst også kostholdet ditt siste dagene). Høres ut som om du kanskje overtrener sett i forhold til disse andre faktorene. Dessuten, jo tyngre du løfter, jo lengre restituering, så om du stadig løfter veldig tungt, uten nok restituering og ikke nok fokus på de andre faktorene, så vil du trenge enda lengre tid mellom hver tøffe økt. Anonymkode: b5c7d...3d0
anonymLala Skrevet 19 timer siden #5 Skrevet 19 timer siden (endret) Når jeg trener 4 ganger i uken (omtrent samme øvelser eller varianter) blir jeg sjeldent støl. Om jeg trener nye øvelser, eller sjeldnere, blir jeg støl av absolutt ingenting. Gjetter på at du trener tungt 2-3 ganger i uken? I splitt? I såfall anbefaler jeg å trene litt oftere, og lettere. Kanskje flere sett av samme øvelser, rundt 70% av maks, med 3-5 reps i reserve? Endret 19 timer siden av anonymLala
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #6 Skrevet 19 timer siden anonymLala skrev (10 minutter siden): Når jeg trener 4 ganger i uken (omtrent samme øvelser eller varianter) blir jeg sjeldent støl. Om jeg trener nye øvelser, eller sjeldnere, blir jeg støl av absolutt ingenting. Gjetter på at du trener tungt 2-3 ganger i uken? I splitt? I såfall anbefaler jeg å trene litt oftere, og lettere. Kanskje flere sett av samme øvelser, rundt 70% av maks, med 3-5 reps i reserve? 3-5 RiR er for mye, da vil ikke man få noen effekt av treningen i det hele tatt. Anonymkode: 079e1...18e
anonymLala Skrevet 19 timer siden #7 Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): 3-5 RiR er for mye, da vil ikke man få noen effekt av treningen i det hele tatt. Anonymkode: 079e1...18e Jo, det gjør man definitivt. Har trent i godt over 10 år, fortsatt fremgang slik:-) Kan og bør varieres med et par økter med færre rir, men om ts blir fort støl tenker jeg han/hun trenger bli vant til treningen først, om han/hun trener slik jeg mistenker. Trenger mer info der. 2
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #8 Skrevet 19 timer siden anonymLala skrev (5 minutter siden): Jo, det gjør man definitivt. Har trent i godt over 10 år, fortsatt fremgang slik:-) Kan og bør varieres med et par økter med færre rir, men om ts blir fort støl tenker jeg han/hun trenger bli vant til treningen først, om han/hun trener slik jeg mistenker. Trenger mer info der. Hva har du i benkpress da? Som kvinne skal du ha minimum 101 kg benkpress etter 5 år, ellers har ikke du peiling på hva du snakker om. Anonymkode: 079e1...18e
anonymLala Skrevet 19 timer siden #9 Skrevet 19 timer siden (endret) AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hva har du i benkpress da? Som kvinne skal du ha minimum 101 kg benkpress etter 5 år, ellers har ikke du peiling på hva du snakker om. Anonymkode: 079e1...18e Vil ikke avsløre for mye om meg selv med nick, men har deltatt internasjonalt med mer enn det i benkpress ja. Ellers tar du feil, genetikk og hvilken kroppsbygning du har har mye å si for hvilke øvelser du er god i. Mange kvinner med lange armer som tar over 200 i markløft, kan slite med 100 kg i benkpress f eks. Bare se på resultatene fra Vm i styrkeløft. Skal gjøre det enkelt for deg; her er resultatene fra VM: BP = benkpress DL= markløft https://goodlift.info/onecompetition.php?lid=0&cid=1045 Endret 19 timer siden av anonymLala 3
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #10 Skrevet 18 timer siden anonymLala skrev (4 minutter siden): Vil ikke avsløre for mye om meg selv med nick, men har deltatt internasjonalt med mer enn det i benkpress ja. Ellers tar du feil, genetikk og hvilken kroppsbygning du har har mye å si for hvilke øvelser du er god i. Mange kvinner med lange armer som tar over 200 i markløft, kan slite med 100 kg i benkpress f eks. Bare se på resultatene fra Vm i styrkeløft. Lystløgner er du det. 70% 1RM med 3-5 RiR? Er du mentalt tilbakestående? Selv på 85% 1RM er dette for mye RiR. Anonymkode: 079e1...18e
anonymLala Skrevet 18 timer siden #11 Skrevet 18 timer siden (endret) AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Lystløgner er du det. 70% 1RM med 3-5 RiR? Er du mentalt tilbakestående? Selv på 85% 1RM er dette for mye RiR. Anonymkode: 079e1...18e Ok😂 Så du i det hele tatt på resultatene? Det er flere konkrete bevis der på at det du sier er feil, Ta joy Nnamani i -57 f eks. Konkurrert siden 2016, tar 225 i markløft, men ‘’bare’’ 100 i benkpress. Klarte medalje blant verdens beste likevel. Hun har ikke peiling på hva hun driver med altså? TS må gjerne gi met info om egen trening, ellers er det veldig vanskelig å si hvor problemet kan ligge. Det høres ut som frekvensen er for lav om stølheten henger i så lenge som 4-5 dager. * 70% av 1rm ja. Om du har en maks på 100 f eks er noen toppsett på 70 kg for reps (med 3 rir) helt fint å trene med, som et eksempel. Det er absolutt ikke ‘’bortkastet’’. Endret 18 timer siden av anonymLala 3
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #12 Skrevet 18 timer siden anonymLala skrev (4 minutter siden): Ok😂 Så du i det hele tatt på resultatene? Det er flere konkrete bevis der på at det du sier er feil, Ta joy Nnamani i -57 f eks. Konkurrert siden 2016, tar 225 i markløft, men ‘’bare’’ 100 i benkpress. Klarte medalje blant verdens beste likevel. Hun har ikke peiling på hva hun drivet med altså? Fordi de blir målt på 3 øvelser tilsammen, så om du er en freak of nature i 1 av de kan du score jævla bra da det blir summert. Om sjakk og 100 meter spring blir slått sammen til en konkurranse så gjør Magnus Carlsen det neppe bra på sprint delen, men han hadde grust sprinterne i sjakk og kunne klatret opp listen på den måten. Norske Hildeborg Hugdal tar 232,5 kg i benkpress. Tar du en tilfeldig gjennomsnittlig kvinne ut av gaten og trener hun i 10 år så tar hun 135 kg i benkpress så og si 100% garantert. Anonymkode: 079e1...18e
anonymLala Skrevet 18 timer siden #13 Skrevet 18 timer siden (endret) AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Fordi de blir målt på 3 øvelser tilsammen, så om du er en freak of nature i 1 av de kan du score jævla bra da det blir summert. Om sjakk og 100 meter spring blir slått sammen til en konkurranse så gjør Magnus Carlsen det neppe bra på sprint delen, men han hadde grust sprinterne i sjakk og kunne klatret opp listen på den måten. Norske Hildeborg Hugdal tar 232,5 kg i benkpress. Tar du en tilfeldig gjennomsnittlig kvinne ut av gaten og trener hun i 10 år så tar hun 135 kg i benkpress så og si 100% garantert. Anonymkode: 079e1...18e Vet godt hvem hun er. Hildeborg Hugdal er verdensmester, en benkspesialist selv om hun konkurrerer i 3-løft og. Ingen gjennomsnittelig kvinne. 232,5 er tatt MED UTSTYR. Regner med at du kan forskjellen? Uten utstyr har hun resultat på 142,5, som også er enormt, men igjen; hun er verdensmester her. Du roter fælt her altså. Ta en titt på resultatlistene igjen, så ser du at flertallet av konkurrerende kvinner i styrkeløft- VM ligger under 100 kg i benkpress. Dette er verdenseliten. Lurer på hvem disse damene med 135 + i benkpress er? Noen du liksom har trent, siden du tror så sterkt på det? Hva baserer du det du sier på? Gi meg eksempler, eller ser det bare ut som du drar tall ut av ræva. I Norge vet jeg kun om Marte Kjenner og Hildeborg Hugdal. Endret 18 timer siden av anonymLala 2
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #14 Skrevet 18 timer siden anonymLala skrev (9 minutter siden): Vet godt hvem hun er. Hildeborg Hugdal er verdensmester, en benkspesialist selv om hun konkurrerer i 3-løft og. Ingen gjennomsnittelig kvinne. 232,5 er tatt MED UTSTYR. Regner med at du kan forskjellen? Uten utstyr har hun resultat på 142,5, som også er enormt, men igjen; hun er verdensmester her. Du roter fælt her altså. Ta en titt på resultatlistene igjen, så ser du at flertallet av konkurrerende kvinner i styrkeløft- VM ligger under 100 kg i benkpress. Dette er verdenseliten. Er Magnus Carlsen flink i sprint? Klarte ikke du å sjønne? Kan jeg spørre deg en ting, som alle som er erfarne løftere kan svaret på, hva gir mest DOMS, HV LIT eller LV HIT? Anonymkode: 079e1...18e
anonymLala Skrevet 18 timer siden #15 Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Er Magnus Carlsen flink i sprint? Klarte ikke du å sjønne? Kan jeg spørre deg en ting, som alle som er erfarne løftere kan svaret på, hva gir mest DOMS, HV LIT eller LV HIT? Anonymkode: 079e1...18e Jeg tror du ikke klarer å forstå, siden du ikke gir konkrete eksempler på at det du påstår, og samtidig ignorerer eksemplene jeg gir deg. 1
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #16 Skrevet 18 timer siden anonymLala skrev (1 minutt siden): Jeg tror du ikke klarer å forstå, siden du ikke gir konkrete eksempler på at det du påstår, og samtidig ignorerer eksemplene jeg gir deg. Hva gir mest DOMS, HV LIT eller LV HIT? Anonymkode: 079e1...18e
anonymLala Skrevet 18 timer siden #17 Skrevet 18 timer siden (endret) AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Hva gir mest DOMS, HV LIT eller LV HIT? Anonymkode: 079e1...18e Hva med å backe de påstandene du nettopp kom med i stedet for å forsøke å ro deg unna? Ble det for vanskelig å bevise med konkrete eksempler foran deg? Endret 18 timer siden av anonymLala 2
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #18 Skrevet 18 timer siden anonymLala skrev (7 minutter siden): Hva med å backe de påstandene du nettopp kom med i stedet for å forsøke å ro deg unna? Ble det for vanskelig å bevise med konkrete eksempler foran deg? Hva gir mest DOMS, HV LIT eller LV HIT? Ekstremt lett å svare på. Anonymkode: 079e1...18e
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #19 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jeg håper noen kan gi meg noe tips. Er 45 år og startet med styrketrening for to år siden. Fokuserte mest på teknikk i starten og har gradvis økt belastningen. Nå løfter jeg TUNGT og ser tydelig forandring. Føler jeg kan løfte tyngre også. Men jeg er støl i 3-4 dager etterpå etter hver økt. Så støl at jeg ikke klarer å gå normalt. Hva gjør jeg feil? Anonymkode: 2fcec...df1 Det høres ut som muskulær overtrening, og eneste løsning på det er hvile, og ny oppstart med lavere belastning. ( lavere vekter, færre repetisjoner, og/eller færre treninger) Kosthold og søvn er også veldig viktig for restitusjon! Anonymkode: 698f3...0f0 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå