AnonymBruker Skrevet 30. august #21 Skrevet 30. august Som foreleser er det ok å lage ren nettundervisning i opptak. Det er også ok å streame i samtid. Det er ikke ok at en student kan få og potensielt kunne dele et opptak fritt, og hybridundervisning med klasse i salen i tillegg er vanskelig. Vi får ikke hjelp til filming, redigering og tekst. Alle timene i arbeidsåret vårt har en konkret arbeidsoppgave, som sykepleiestudenter stoppeklokka. Det er lite tid til hver ting og ingen ekstra tid til digitalisering. Å slå av og på lyd samtidig som jeg håndterer 70 studenter i rommet som både er kresne og kvalitetsbevisst er krevende. Jeg er positiv til tilrettelegging, men ville anbefalt denne studenten å lese mer på pensum og tilbudt streaming i samtid av rene forelesninger. Oftest benytter jeg imidlertid dialog gjennom hele timen. Hvordan lære vitenskapsteori uten å reflektere sammen? Anonymkode: f5954...74b 3 1
AnonymBruker Skrevet 30. august #22 Skrevet 30. august AnonymBruker skrev (På 28.8.2025 den 20.47): Universitet avslo opptak av forelesninger. Nemnd kaller det diskriminering Saken gjelder en kvinnelig student ved et av landets universiteter. Hun hadde behov for tilrettelegging av undervisninga på grunn av flere funksjonsnedsettelser. Derfor søkte hun om tilrettelegging i form av videoopptak av forelesningene i vår- og høstsemesteret 2023. Da universitetet avslo søknaden, klagde studenten til Diskrimineringsnemnda. Både student og universitet er anonymisert i uttalelsen fra nemnda. Det må være noe mer bak denne saken jeg ikke forstår. Betyr det at hvis hun får opptak, så får alle andre elever også opptaket? Vil ikke dette bare kunne bidra til at folk dropper forelesning fordi de kan se på det hjemme istedenfor? Og har foreleser mulighet til å si nei til opptak, uten at det krenker elevens rett til tilrettlegging? Kan hun ikke heller bare bruke lydopptak? Mange apper gjør den jobben. Anonymkode: 0a2e4...fb4 Det er diskriminering hvis en ikke kan gi komme med en sakelig grunn, nødvendig og ikke uforholdsmessig inngripende; hvis en har dårlig saksbehandler, som en sikkert har her om universitet trodde en hadde en god sak, så vil det som ikke er diskriminering bli klasifisert som diskriminering (det er ikke en domstol, for å få fullstendig belysning av saken ville en måtte en part ha møtt nemda i domstolen) Her er paragrafen som gjelder Lov om likestilling og forbud mot diskriminering (likestillings- og diskrimineringsloven) - Lovdata " § 9.Lovlig forskjellsbehandling Forskjellsbehandling er ikke i strid med forbudet i § 6 når den a. har et saklig formål b. er nødvendig for å oppnå formålet og c. ikke er uforholdsmessig inngripende overfor den eller de som forskjellsbehandles. I arbeidsforhold og ved valg og behandling av selvstendig næringsdrivende og innleide arbeidstakere er direkte forskjellsbehandling på grunn av kjønn, etnisitet, religion, livssyn, funksjonsnedsettelse, seksuell orientering, kjønnsidentitet og kjønnsuttrykk bare tillatt hvis denne egenskapen har avgjørende betydning for utøvelsen av arbeidet eller yrket, og vilkårene i første ledd er oppfylt. Aldersgrenser som følger av lov eller forskrift, og fordelaktige priser på grunn av alder, er ikke i strid med forbudet i § 6." Anonymkode: dd71b...061
AnonymBruker Skrevet 30. august #23 Skrevet 30. august AnonymBruker skrev (På 28.8.2025 den 20.47): Universitet avslo opptak av forelesninger. Nemnd kaller det diskriminering Saken gjelder en kvinnelig student ved et av landets universiteter. Hun hadde behov for tilrettelegging av undervisninga på grunn av flere funksjonsnedsettelser. Derfor søkte hun om tilrettelegging i form av videoopptak av forelesningene i vår- og høstsemesteret 2023. Da universitetet avslo søknaden, klagde studenten til Diskrimineringsnemnda. Både student og universitet er anonymisert i uttalelsen fra nemnda. Det må være noe mer bak denne saken jeg ikke forstår. Betyr det at hvis hun får opptak, så får alle andre elever også opptaket? Vil ikke dette bare kunne bidra til at folk dropper forelesning fordi de kan se på det hjemme istedenfor? Og har foreleser mulighet til å si nei til opptak, uten at det krenker elevens rett til tilrettlegging? Kan hun ikke heller bare bruke lydopptak? Mange apper gjør den jobben. Anonymkode: 0a2e4...fb4 Det er diskriminering hvis en ikke kan gi komme med en sakelig grunn, nødvendig og ikke uforholdsmessig inngripende; hvis en har dårlig saksbehandler, som en sikkert har her om universitet trodde en hadde en god sak, så vil det som ikke er diskriminering bli klassifisert som diskriminering (det er ikke en domstol, for å få fullstendig belysning av saken må en part møte nemda i domstolen) Her er paragrafen som gjelder Lov om likestilling og forbud mot diskriminering (likestillings- og diskrimineringsloven) - Lovdata " § 9.Lovlig forskjellsbehandling Forskjellsbehandling er ikke i strid med forbudet i § 6 når den a. har et saklig formål b. er nødvendig for å oppnå formålet og c. ikke er uforholdsmessig inngripende overfor den eller de som forskjellsbehandles. I arbeidsforhold og ved valg og behandling av selvstendig næringsdrivende og innleide arbeidstakere er direkte forskjellsbehandling på grunn av kjønn, etnisitet, religion, livssyn, funksjonsnedsettelse, seksuell orientering, kjønnsidentitet og kjønnsuttrykk bare tillatt hvis denne egenskapen har avgjørende betydning for utøvelsen av arbeidet eller yrket, og vilkårene i første ledd er oppfylt. Aldersgrenser som følger av lov eller forskrift, og fordelaktige priser på grunn av alder, er ikke i strid med forbudet i § 6." Anonymkode: dd71b...061
AnonymBruker Skrevet 30. august #24 Skrevet 30. august AnonymBruker skrev (6 timer siden): Som foreleser er det ok å lage ren nettundervisning i opptak. Det er også ok å streame i samtid. Det er ikke ok at en student kan få og potensielt kunne dele et opptak fritt, og hybridundervisning med klasse i salen i tillegg er vanskelig. Vi får ikke hjelp til filming, redigering og tekst. Alle timene i arbeidsåret vårt har en konkret arbeidsoppgave, som sykepleiestudenter stoppeklokka. Det er lite tid til hver ting og ingen ekstra tid til digitalisering. Å slå av og på lyd samtidig som jeg håndterer 70 studenter i rommet som både er kresne og kvalitetsbevisst er krevende. Jeg er positiv til tilrettelegging, men ville anbefalt denne studenten å lese mer på pensum og tilbudt streaming i samtid av rene forelesninger. Oftest benytter jeg imidlertid dialog gjennom hele timen. Hvordan lære vitenskapsteori uten å reflektere sammen? Anonymkode: f5954...74b Helt enig. Jeg får null ekstra tid i min arbeidsplan for tilrettelegging, uansett hva det er snakk om. Null. Tiden mine arbeidsoppgaver faktisk tar er allerede grovt underestimert. Anonymkode: 4b9df...c08 1 1
AnonymBruker Skrevet 30. august #25 Skrevet 30. august AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det er diskriminering hvis en ikke kan gi komme med en sakelig grunn, nødvendig og ikke uforholdsmessig inngripende; hvis en har dårlig saksbehandler, som en sikkert har her om universitet trodde en hadde en god sak, så vil det som ikke er diskriminering bli klassifisert som diskriminering (det er ikke en domstol, for å få fullstendig belysning av saken må en part møte nemda i domstolen) Her er paragrafen som gjelder Lov om likestilling og forbud mot diskriminering (likestillings- og diskrimineringsloven) - Lovdata " § 9.Lovlig forskjellsbehandling Forskjellsbehandling er ikke i strid med forbudet i § 6 når den a. har et saklig formål b. er nødvendig for å oppnå formålet og c. ikke er uforholdsmessig inngripende overfor den eller de som forskjellsbehandles. I arbeidsforhold og ved valg og behandling av selvstendig næringsdrivende og innleide arbeidstakere er direkte forskjellsbehandling på grunn av kjønn, etnisitet, religion, livssyn, funksjonsnedsettelse, seksuell orientering, kjønnsidentitet og kjønnsuttrykk bare tillatt hvis denne egenskapen har avgjørende betydning for utøvelsen av arbeidet eller yrket, og vilkårene i første ledd er oppfylt. Aldersgrenser som følger av lov eller forskrift, og fordelaktige priser på grunn av alder, er ikke i strid med forbudet i § 6." Anonymkode: dd71b...061 Det virker ikke her som universitetet har utført en grundig utredning av prosessen og sett de ulike tiltakene opp mot hverandre. Om de bare begrunner det med at det forringer undervisningen er jo det et nokså generelt utsagt. De burde også ha tatt opp dette med personvern og om foreleser faktisk ønsker at studenten skal se opptaket hjemme. Om det bare er hun som får opptaket, hvordan kan forhindre at hun deler det videre? Må de ha en egen klausul i kontakten ang dette? Jeg synes jo at opptak av forelesning er ganske inngripende tiltak. jeg har studert på nett. Fordelen med min kronisk syke kropp er at jeg da slapp å dra noe sted for å studere. Men der var det bare forelesning i sanntid. Om man trenger video tenker jeg at det er mye se på youtube. Mange la ut forelesningsvideoer under pandemien som kan være nyttig for alle. Jeg blir jo litt nysgjerrig på hva slags diagnoser og tilrettelggingsbehov denne personen har,som kan få en så inngripende tilrettelegging. Er det noe alle kronisk syke studenter kan få om man slåss for det? Anonymkode: 0a2e4...fb4 1
AnonymBruker Skrevet 30. august #26 Skrevet 30. august AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Jeg blir jo litt nysgjerrig på hva slags diagnoser og tilrettelggingsbehov denne personen har,som kan få en så inngripende tilrettelegging. Er det noe alle kronisk syke studenter kan få om man slåss for det? Anonymkode: 0a2e4...fb4 Konsentrasjonsvansker, ME Anonymkode: f5954...74b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå