Gå til innhold

Er det diskriminerende å ikke gi elev opptak av forelesning?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Universitet avslo opptak av forelesninger. Nemnd kaller det diskriminering

Saken gjelder en kvinnelig student ved et av landets universiteter. Hun hadde behov for tilrettelegging av undervisninga på grunn av flere funksjonsnedsettelser. Derfor søkte hun om tilrettelegging i form av videoopptak av forelesningene i vår- og høstsemesteret 2023.

Da universitetet avslo søknaden, klagde studenten til Diskrimineringsnemnda. Både student og universitet er anonymisert i uttalelsen fra nemnda.

Det må være noe mer bak denne saken jeg ikke forstår.  Betyr det at hvis hun får opptak, så får alle andre elever også opptaket? Vil ikke dette bare kunne bidra til at folk dropper forelesning fordi de kan se på det hjemme istedenfor? Og har foreleser mulighet til å si nei til opptak, uten at det krenker elevens rett til tilrettlegging? Kan hun ikke heller bare bruke lydopptak? Mange apper gjør den jobben.

Anonymkode: 0a2e4...fb4

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke sikkert det er nok med kun lyd, spesielt ikke om foreleser bruker tavla for tegninger har ppt med bilder osv.

Anonymkode: 6fec6...efd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei det ikke diskriminerende. Anbefaler å lese kommentarfeltet på khrono på fb, der er en ansatt som forklarer veldig godt hvorfor det ikke er diskriminerende, og problemene opptak kan medføre. Jeg underviser selv i høyere utdanning og hadde sagt nei til opptak, da hadde det kun blitt studentaktiv læring med flipped classroom ect der man ikke kan ta opptak uten at alle de involverte samtykker. 

Anonymkode: 21d41...319

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er ikke sikkert det er nok med kun lyd, spesielt ikke om foreleser bruker tavla for tegninger har ppt med bilder osv.

Anonymkode: 6fec6...efd

Ja det er sant. Men hvis det er et pedagogisk fag, med masse psykologisk prat, så kan lydopptak være til hjelp.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Nei det ikke diskriminerende. Anbefaler å lese kommentarfeltet på khrono på fb, der er en ansatt som forklarer veldig godt hvorfor det ikke er diskriminerende, og problemene opptak kan medføre. Jeg underviser selv i høyere utdanning og hadde sagt nei til opptak, da hadde det kun blitt studentaktiv læring med flipped classroom ect der man ikke kan ta opptak uten at alle de involverte samtykker. 

Jeg vet ikke om du kunne ha sagt nei og samtidig ikke blitt felt for diskriminering.  

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Universitet avslo opptak av forelesninger. Nemnd kaller det diskriminering

Saken gjelder en kvinnelig student ved et av landets universiteter. Hun hadde behov for tilrettelegging av undervisninga på grunn av flere funksjonsnedsettelser. Derfor søkte hun om tilrettelegging i form av videoopptak av forelesningene i vår- og høstsemesteret 2023.

Da universitetet avslo søknaden, klagde studenten til Diskrimineringsnemnda. Både student og universitet er anonymisert i uttalelsen fra nemnda.

Det må være noe mer bak denne saken jeg ikke forstår.  Betyr det at hvis hun får opptak, så får alle andre elever også opptaket? Vil ikke dette bare kunne bidra til at folk dropper forelesning fordi de kan se på det hjemme istedenfor? Og har foreleser mulighet til å si nei til opptak, uten at det krenker elevens rett til tilrettlegging? Kan hun ikke heller bare bruke lydopptak? Mange apper gjør den jobben.

Selv om det skulle være greit for foreleser, så er det ikke sikkert det er greit for medstudenter å bli filmet og tatt lydopptak av. Og hvem skulle gjort jobben?  Mange forelesere legger forresten ut power pointene fra forelesningene sine på fronter, slik at studentene kan lese dem der. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hater forelesninger som skal legges ut som video, da er det kun en monolog, ingen spørsmål, ingen interaksjon mellom foreleser og studenter. Det ødelegger jo undervisningen for alle de andre... De fleste blir også veldig selvbevisste om de vet det filmes, så det kan også påvirke negativt. jeg synes det er bra at ikke alt skal kunne filmes.

Anonymkode: bb458...4d3

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er så lei av de som alltid roper diskriminering. Selvfølgelig finnes det, men det er gjerne i saker der det ikke er relevant det blir nevnt. Dette her har jo ingenting med diskriminering å gjøre, men derimot læring og personvern.

Blir det samme med tog saken jeg leste i NRK for ikke lenge siden. En dame som skulle være med et tog, så veide stolen mer enn det som var tillatt på toget. Dette hadde hun ikke undersøkt først. Så hun fikk ikke være med, og mente det var diskriminering. Sikkerhet først.

Anonymkode: b10d4...020

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg er så lei av de som alltid roper diskriminering. Selvfølgelig finnes det, men det er gjerne i saker der det ikke er relevant det blir nevnt. Dette her har jo ingenting med diskriminering å gjøre, men derimot læring og personvern.

Blir det samme med tog saken jeg leste i NRK for ikke lenge siden. En dame som skulle være med et tog, så veide stolen mer enn det som var tillatt på toget. Dette hadde hun ikke undersøkt først. Så hun fikk ikke være med, og mente det var diskriminering. Sikkerhet først.

Jeg leste samme saken. Jeg forsto det sånn at togselskapet hadde vurdert stolen på øyemål, tatt bilde av den, men ikke sjekket målene, og at vekt og høyde var innafor. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Grüner skrev (43 minutter siden):

Selv om det skulle være greit for foreleser, så er det ikke sikkert det er greit for medstudenter å bli filmet og tatt lydopptak av. Og hvem skulle gjort jobben?  Mange forelesere legger forresten ut power pointene fra forelesningene sine på fronter, slik at studentene kan lese dem der. 

Ang filming så blir det vel som under pandemien at bare foreleser og skjermen filmes. Om andre vil si noe, må foreleser skru av mikrofonen.

Jeg er kroniker selv, og har vært forsinket i mange studieløp. Er dette med opptak av forelesning noe jeg har rett på? Ikke at jeg skal tvinge frem min rett til dette....

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Jeg vet ikke om du kunne ha sagt nei og samtidig ikke blitt felt for diskriminering.  

Joda, det skulle gått fint. Studenten som ønsker opptak har ingen rett til å få opptak av andre studenter, hverken i bilde eller tale, de har rett på personvern. Ergo er det bare å kjøre med undervisning etter pedagogiske prinsipper med masse studentinnvolvering, så blir det kun et par minutter her og der der foreleser snakker, og de er helt verdiløse for studenten når hun mangler kontekst. Gruppearbeid, diskusjoner,  just in time teaching, flipped classrom, mcq, brettspill, peer to peer teaching ect. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er helt uaktuelt for min del å filme undervisningen. Jeg og medstudenter har krav på personvern. Den ville uansett hatt lite verdi, da det gjørs praktiske øvelser underveis i undervisningen. Dersom man ikke kan møte, finnes det rene nettstudier. Der stiller alle på lik linje, det er noe annet. 

Anonymkode: e7593...20b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da må du lese saken på nytt for du har ikke fått med deg biten om at hun ikke bare hadde sjekka måla som var godt innenfor kravene men fått det bekrefta at stolen var godkjent for strekningen hun skulle reise.

Klart tilfelle av feilbehandling fra konduktør.

Anonymkode: 3c259...35b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jo det hadde hun. 

Vanskelig å ta argumentene dine seriøst når du bare kaster ut løse påstander sånn. Fort å bli lei problemstillinger man ikke gidder å sette seg inn i ja! 

Anonymkode: 2a080...15e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi har fysisk undervisning, men det strømmes også på Teams så man velger selv hvordan man vil delta. Opptak gjøres derimot ikke, man skal jo snakke sammen og løse oppgaver i gruppe så det hadde ikke fungert.

Anonymkode: ab5bf...010

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde en foreleser som tilbydde skype de dagene jeg ikke greide å fysisk komme på skolen. Det fungerte relativt greit, da det ikke var andre valg. Ingen ble filmet, så personvern var ivaretatt. Det beste er å fysisk være til stede, og jeg liker heller ikke å bli filmet i en slik setting. Men jeg er evig takknemmlig for at jeg fikk tatt eksamen-pga foreleser som inkluderte meg.

Anonymkode: 5259c...291

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men når studiestedet blir nødt til å gi eleven videoopptak, betyr det at alle de andre studentene også får tilgang til opptak? At forelesningen tas opp er jo ingen hemmelighet for noen. De må skru av kamera og lyd når elever spør om noe. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Da må du lese saken på nytt for du har ikke fått med deg biten om at hun ikke bare hadde sjekka måla som var godt innenfor kravene men fått det bekrefta at stolen var godkjent for strekningen hun skulle reise.

Klart tilfelle av feilbehandling fra konduktør.

Anonymkode: 3c259...35b

Men hvordan skal en konduktør kunne vite hvor mye en rullestol veier når folk bare dukker opp? De har jo rutetider å følge, og kan ikke bare trylle fram en vekt. Og nei, man kan som ansatt ikke bare stole på hva passasjerer eller kunder sier når det er snakk om sikkerhetsspørsmål.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Ang filming så blir det vel som under pandemien at bare foreleser og skjermen filmes. Om andre vil si noe, må foreleser skru av mikrofonen.

Jeg er kroniker selv, og har vært forsinket i mange studieløp. Er dette med opptak av forelesning noe jeg har rett på? Ikke at jeg skal tvinge frem min rett til dette....

Foreleseren vil nok også påvirkes av å vite at dette filmes (og i praksis kan legges ut hvor som helst og ting kan dras ut av sammenheng etc). Så da blir det oftest litt mer stivt og "korrekt" og dermed tyngre og kjipere. 

Trenger man nettstudier bør man ta nettstudier i stedet.

På studiet mitt ligger en del forelesninger ute på nett. De er helt ok, men jeg lærer mye mer på de forelesningene jeg er til stede på fysisk og man har en frem og tilbake interaksjon mellom studenter og foreleser. Synd om vi som trives mer med det skal miste den muligheten.

Anonymkode: bb458...4d3

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Det blir jo flere og flere nettbaserte utdanninger, noe som er fint for alle med fysiske funksjonshemninger og som bor usentralt. Men de fleste av dem er vel heller undervisning i sanntid på teams, ikke opptak.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...