Gå til innhold

Betale ned studiegjeld eller ta lappen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ingen andre lån enn studiegjelden min på ca. 250k. Jeg har spart opp 70k og er nå usikker på hva som er lurest for meg å gjøre med disse pengene. 

Jeg har ikke lappen og hadde egentlig tenkt å bruke pengene på dette da det ble foreslått for meg å bruke de på studiegjelden isteden. Jeg får AAP og det finnes en mulighet for delvis uførhet i fremtiden (sier dette da jeg vet at man kan få slettet studiegjeld ved uførhet). Er det noen som har peiling på dette og kan gi meg noen tips om hva som kan lønne seg å gjøre i min situasjon?

Takk :D

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig ta lappen? 

Anonymkode: 50239...7d9

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Selvfølgelig ta lappen? 

Hvorfor er det en selvfølge? Jeg spør jo her fordi jeg har ingen aning, hehe.

AnonymBruker
Skrevet

Ville tatt lappen. Jeg er passert 40 og ikke ordnet førerkort enda. Har i mange år ikke hatt bruk for bil men savner det nå. Nå har jeg ikke tid til opplæringen og det er alltids noe annet å bruke pengene på.  Jeg er avhengig av å bo i nærheten av god kollektivtrafikk, nært butikk ol. Hadde vært mye friere med bil. 

Anonymkode: cd20c...f08

Skrevet

Betalt ned studielån. Man må ikke ha lappen om man bor sentralt 😊

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig best å ta lappen.

Anonymkode: 2609f...373

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du problemer med å betjene lånet nå? Eller vil du få det hvis du blir ufør? Da tenker jeg at å betale ned lån er lurt.

Men dersom du ikke har problemer med det ville jeg tatt lappen. Tror du at du kan få råd til bil en dag?

Anonymkode: 245ff...fa2

AnonymBruker
Skrevet

Ville betalt ned studielånet. Førerkort trenger man bare om man skal bo på bygda. 

Anonymkode: 73a9e...021

• Nyttig 1
Skrevet

Ta lappen

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Egenkapital. Bolig. Begge alternativer du vurderer er idioti før det er på plass. 

Anonymkode: beb03...ced

Skrevet
Nysgjerrig95 skrev (31 minutter siden):

Jeg har ingen andre lån enn studiegjelden min på ca. 250k. Jeg har spart opp 70k og er nå usikker på hva som er lurest for meg å gjøre med disse pengene. 

Jeg har ikke lappen og hadde egentlig tenkt å bruke pengene på dette da det ble foreslått for meg å bruke de på studiegjelden isteden. Jeg får AAP og det finnes en mulighet for delvis uførhet i fremtiden (sier dette da jeg vet at man kan få slettet studiegjeld ved uførhet). Er det noen som har peiling på dette og kan gi meg noen tips om hva som kan lønne seg å gjøre i min situasjon?

Å ta lappen for en nyttig investering for framtiden som vil gi deg større frihet mht hvor du kan bo og reise.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ville betalt ned studielånet. Førerkort trenger man bare om man skal bo på bygda. 

Det kan jo hende ts gjør det, og lappen gir henne støtte frihet både mht hvor hun kan bo og reise. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Nysgjerrig95 skrev (26 minutter siden):

Hvorfor er det en selvfølge? Jeg spør jo her fordi jeg har ingen aning, hehe.

Vel, du skriver ikke noe om hvor du bor? Ser flere antar du bor sentralt uten behov for lappen. Men du skrev selv du hadde tenkt å bruke pengene på lappen, antok derfor at du bor ett sted hvor du trenger bil? Som faktisk er de fleste stedene i Norge, med unntak av de største byene?

Som nevnt kan studielån bli slettet om du blir ufør, og du har minst 3 år hvor du kan utsette tilbakebetaling. Så det ville jeg benyttet meg av.

AnonymBruker
Skrevet
Mardina skrev (14 minutter siden):

Betalt ned studielån. Man må ikke ha lappen om man bor sentralt 😊

Helt enig

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Riktig.

Du bør betale ned studielånet istedet for å ta lappen!

Anonymkode: 22512...aee

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Her vi bor er lappen «et must». Må ha bil for å kunne ha jobb… 

Anonymkode: 0a2a1...f51

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ta lappen! Med tanke på fremtidige jobber. Og så blir det bare verre å ta lappen jo eldre du blir!

Anonymkode: 765e0...dc8

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Nysgjerrig95 skrev (40 minutter siden):

Det spørs jo, trenger du egentlig lappen? 

Bor du i by er jo bil egentlig bare ei enorm eksteautgift.. 

Anonymkode: 7d106...466

Skrevet

Hjelper ikke å ta lappen om du ikke har råd til bil eller har tenkt å ta en jobb som krever at man har lappen.

Ville dog ikke hastet med å betale studielånet, da det å ha en buffer på 70 000 er en trygghet i seg selv og studielån ikke er det dyreste man har. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det spørs jo, trenger du egentlig lappen? 

Bor du i by er jo bil egentlig bare ei enorm eksteautgift.. 

Anonymkode: 7d106...466

Trenger jo ikke kjøpe bil. Lappen i seg selv gir frihet til å kunne låne bil, leie bil eller kjøpe bil, og kjøre hvor man vil, når man vil. Slik frihet får man aldri uten lappen uansett hvor sentralt man måtte bo.. 

Til Ts: ta lappen. Men det koster vel neppe 70K? Jeg brukte 20K i 2003, og min datter brukte knapt 30K i 2021, tviler på ar du bikker 35K? Så setter du resten på bufferkonto. 

Anonymkode: df32c...d88

Skrevet

Har du noen du kan øvelseskjøre med, og/eller har du prøvd å kjøre? Med mindre det er noe som tilsier at du ikke skulle bli en god sjåfør, ville jeg selv tatt førerkortet. Studielånet ville jeg ikke prioritert, spesielt om det er sykdom inni bildet. 

Hva med å lese teori og ta teoriprøven i første omgang? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...