Gjest Gjest_kusinen_* Skrevet 26. mars 2006 #1 Skrevet 26. mars 2006 Starter en ny tråd for å ikke ødelegge en annens... Jeg har en fetter som er schizofren. Han klarer seg ikke så veldig bra alene, og bor sammen med moren sin. De senere årene har både han selv og vi andre i familien lagt merke til at schizofreni nærmest er blitt et skjellsord. Mange ser ut til å tro at han er en tikkende bombe som snart kommer til å drepe noen Spesielt etter trikkedrapet så har ting blitt ille.. Fetteren min har slitt med mye depresjoner, og diverse nyhetsoppslag gjør bare ting verre.. Måtte bare skrive ut litt frustrasjon.. Ble både sint og såret av å lese at folk foreslår en voldtektsmann sikkert er schizofren. Schizofrene skader som regel seg selv...veldig sjeldent andre.
Gjest Gjesta Skrevet 26. mars 2006 #2 Skrevet 26. mars 2006 Jeg syns det er skremmende med sinnslidelser, fordi mennesker med dette blir uforutsigbare. Det er ikke dermed sagt at jeg ikke har respekt for dem eller medfølelse med dem og deres pårørende, men litt skummelt; ja.
Gjest 1111 Skrevet 26. mars 2006 #3 Skrevet 26. mars 2006 Det jeg syns er skummelt er folk som oppfører seg truende, det enten om de er shizofrene eller ikke.
Gjest gjest1 Skrevet 26. mars 2006 #4 Skrevet 26. mars 2006 Jeg syns det er skremmende med sinnslidelser, fordi mennesker med dette blir uforutsigbare. ← Dette er jo ikke sant. Alle som har en psykisk sykdom er jo ikke uforutsigbare. Nei, jeg er ikke redd for schizofrene. Dette er mennesker det er svært synd på, og som er veldig, veldig syke. Men med riktig og langvarig hjelp kan de få en mye bedre livskvalitet og til og med bli friske. Problemet med psykiatrien er at det ikke er tid nok (eller penger nok, og dermed for liten tid.) Jeg kjenner flere som er og har vært schizofrene, og de var ikke mer uforutsigbare enn at de klarte å si ifra når de gikk inn i en psykose - på den måten var de jo forutsigbare og kontrollerte i sin sykdom på en måte. Alle Schizofrene er heller ikke uforutsigbare. De som eventuelt er det, er de som ikke har fått god nok hjelp - for det er ikke sånn at schizofreni er en kronisk sykdom man aldri kan bli frisk av, eller om man har vært innlagt i to år uten bedring, automatisk er et håpløst tilfelle. Det er ikke schizofrene eller psykisk syke som er uforutsigbare, det er psykiatrien (hjelpen) i seg selv.
Gjest Gjest Skrevet 26. mars 2006 #5 Skrevet 26. mars 2006 Ja jeg er redd for slike og når jeg ser folk på gaten eller i offntlige rom snakke høyt med seg selv og er i sin egen verden blir jeg redd og holder meg unna! Hvorfor skal slike være på Deichmanske hele tiden?!
Gjest Gjest_kusinen_* Skrevet 26. mars 2006 #6 Skrevet 26. mars 2006 Ja jeg er redd for slike og når jeg ser folk på gaten eller i offntlige rom snakke høyt med seg selv og er i sin egen verden blir jeg redd og holder meg unna! Hvorfor skal slike være på Deichmanske hele tiden?! ← Mener du at man burde sperre inne alle som er litt annerledes.. Sukk.
Gjest Gjest Skrevet 26. mars 2006 #7 Skrevet 26. mars 2006 Mener du at man burde sperre inne alle som er litt annerledes.. Sukk. ← Ja, synes de burde være på egne anstalter og medisineres, ikke være ut ei det offentlig rom og skremme andre.
Gjest gjest1 Skrevet 26. mars 2006 #8 Skrevet 26. mars 2006 Dette er jo ikke sant. Alle som har en psykisk sykdom er jo ikke uforutsigbare. Nei, jeg er ikke redd for schizofrene. Dette er mennesker det er svært synd på, og som er veldig, veldig syke. Men med riktig og langvarig hjelp kan de få en mye bedre livskvalitet og til og med bli friske. Problemet med psykiatrien er at det ikke er tid nok (eller penger nok, og dermed for liten tid.) Jeg kjenner flere som er og har vært schizofrene, og de var ikke mer uforutsigbare enn at de klarte å si ifra når de gikk inn i en psykose - på den måten var de jo forutsigbare og kontrollerte i sin sykdom på en måte. Alle Schizofrene er heller ikke uforutsigbare. De som eventuelt er det, er de som ikke har fått god nok hjelp - for det er ikke sånn at schizofreni er en kronisk sykdom man aldri kan bli frisk av, eller om man har vært innlagt i to år uten bedring, automatisk er et håpløst tilfelle. Det er ikke schizofrene eller psykisk syke som er uforutsigbare, det er psykiatrien (hjelpen) i seg selv. ← Men folk rundt som ikke kjenner den syke kan jo ikke vite om h*n er uforutsigbar eller ikke... Kanskje det som er vanskelig også. Lettere med fysisk sykdom ofte, for den ser man, mens den åsykiske kan være godt skjult, og dersom man ser noe til den kan man bli usikker.
Gjest Gjest_kusinen_* Skrevet 26. mars 2006 #9 Skrevet 26. mars 2006 Ja, synes de burde være på egne anstalter og medisineres, ikke være ut ei det offentlig rom og skremme andre. ← Jeg ble riktignok såret av innlegget skrevet i en annen tråd, men svarene dine gjør meg bare oppgitt. Men oppgitt på en god måte kanskje, fordi jeg innser at jeg ikke kan la humøret mitt ble påvirket av folk som er fordomsfulle. Er veldig fristet til å minne deg hvilke historiske personer har tenkt de samme tankene som deg. Så burde vel takke deg, fikk mer pågangsmot til å forandre håpløse holdninger blant folket (men ikke på kvinneguiden..).
Gjest Gjesta Skrevet 26. mars 2006 #10 Skrevet 26. mars 2006 Det jeg syns er skummelt er folk som oppfører seg truende, det enten om de er shizofrene eller ikke. ← Samme her.
Gjest nobilian Skrevet 26. mars 2006 #11 Skrevet 26. mars 2006 (endret) Nå har jeg jobba fulltid noen år med psykisk syke, og har enda ingen forutsetninger for å kunne si verken det ene eller det andre om mennesker med den nevnte diagnosen. Noen klarer å si fra før psykosen kommer, andre klarer det ikke. Noen skader seg selv, noen skader ingen, andre skader omgivelsene eller tilfeldige mennesker. Det jeg KAN si, er at dette er en diagnose som ofte er fastsatt i mangel av noe "bedre". Det er først i senere tid (siste 10 år), at man har greid å skille lidelser slik at man kan danne seg et klarere (aldri helt klart) bilde av hvordan lidelsen arter seg. Selv har jeg respekt for alle mennsker, lidelser eller ikke, men jeg er også oppmerksom på at ikke alle kan behandles likedan. Noen må man ta mer hensyn til, være forberedt på plutselige skifter i humør, andre er like forutsigbare som dere og meg. Har selv blitt forsøkt drept av en person med personlighetsforstyrrelse, faktisk, men som dere ser - det gikk bra. Det jeg ser som det største problemet i forhold til sinnslidelser, er rett og slett mangel på kunnskap hos omgivelsene. Endret 26. mars 2006 av nobilian
Colargol Skrevet 26. mars 2006 #12 Skrevet 26. mars 2006 Jeg ble riktignok såret av innlegget skrevet i en annen tråd, men svarene dine gjør meg bare oppgitt. Men oppgitt på en god måte kanskje, fordi jeg innser at jeg ikke kan la humøret mitt ble påvirket av folk som er fordomsfulle. Er veldig fristet til å minne deg hvilke historiske personer har tenkt de samme tankene som deg. Så burde vel takke deg, fikk mer pågangsmot til å forandre håpløse holdninger blant folket (men ikke på kvinneguiden..). ← Nå vet jeg ikke om det var mitt svar i en annen tråd du ble såret av, men det håper jeg ikke.. Jeg er ikke redd schizofrene! De er jo som oftest "inne i" seg selv med sykdommen og dette skader jo ingen andre en personen selv! Har også en venn med denne sykdommen som jeg er veldig glad i! Men, det jeg ser på er at kombinasjoner av forskjellige sykdommer kan være skummelt! Om man har en diagnose som innbærer å være psykotisk i tillegg til å være feks. schizofren, -da er jeg mer redd. Men da snakker vi ikke lenger om milde personlighetsforstyrrelser der man "bare" skader seg selv. (har studert innenfor noe av disse emnene..) Men å stenge folk inne ,uansett hvilken lidelse de har,i den forstand at man skal fjerne dem fra det offentlige rom? Et menneske er da vel like mye verdt som et annet? Hvis vi streber etter det perfekte samfunnet, så kommer vi ikke til å kunne takle nye utfordringer når nye generasjoner kommer! (å fjerne folk med div. handicap var noe Hitler gjorde, husk det!)
Gjest Gjest Skrevet 26. mars 2006 #13 Skrevet 26. mars 2006 Men, det jeg ser på er at kombinasjoner av forskjellige sykdommer kan være skummelt! Om man har en diagnose som innbærer å være psykotisk i tillegg til å være feks. schizofren, -da er jeg mer redd. Men da snakker vi ikke lenger om milde personlighetsforstyrrelser der man "bare" skader seg selv. (har studert innenfor noe av disse emnene..) ← Bare en liten ting. Schizofreni innebærer ofte at personer med lidelsen er psykotiske... En psykopat er ikke psykotisk. Viktig å holde disse begrepene adskilt..
Gjest Bellatrix Skrevet 26. mars 2006 #14 Skrevet 26. mars 2006 (endret) Nå kjenner jeg ingen schizofrene, men jeg vet at de stort sett gjør mer skade på seg selv enn andre. Og som noen skriver, med riktig behandling kan de fungere normalt. Det hender jeg ser mennesker som snakker med seg selv og virker litt i sin egen verden. Men det gjør meg ikke redd. Endret 26. mars 2006 av Bellatrix
Gjest Gjesta Skrevet 26. mars 2006 #15 Skrevet 26. mars 2006 Nå kjenner jeg ingen schizofrene, men jeg vet at de stort sett gjør mer skade på seg selv enn andre. Og som noen skriver, med riktig behandling kan de fungere normalt. Det hender jeg ser mennesker som snakker med seg selv og virker litt i sin egen verden. Men det gjør meg ikke redd. ← Jeg er heller ikke redd mennesker på gaten som ser litt bortkommen ut og/eller som går og snakker med seg selv. Og det er nok sant som mange sier, at de er mest skadelige for seg selv. (jeg syns det er skummelt nok jeg da). Schizofrene er vel syke i perioder, og fungerer mer og mindre godt i mellomperiodene. Med et godt apparat som fanger de opp og som tolker signalene når en mindre god periode er på vei kunne mye vært gjort. Dessverre er ikke det alltid virkeligheten..
Gjest Gjest Skrevet 26. mars 2006 #16 Skrevet 26. mars 2006 Jeg aner ikke om jeg er redd dem. Har aldri møtt noen som jeg vet har denne lidelsen. Stort sett blir jeg litt ille til mote av mennesker jeg ikke er trygg på. Og da mener jeg ikke trygg som i at jeg tror de skal gjøre meg vondt, men trygg som i at jeg ikke vet hvordan de vil reagere på noe. Altså, jeg småsnakker om været, og de forteller meg om tåneglene sine. Da blir jeg ille til mote og usikker, men det gjelder uansett om de har en diagnose eller ei.
Gjest Gjest1 Skrevet 26. mars 2006 #17 Skrevet 26. mars 2006 Jeg må ærlig innrømme at folk man tydelig merker er psykisk syke kan være skremmende. Rett og slett fordi jeg vet så lite om slikt at jeg ikke helt vet hva man kan forvente. Dette er vel en av tingene jeg kunne ha godt av å lære mer om.
Colargol Skrevet 26. mars 2006 #18 Skrevet 26. mars 2006 Bare en liten ting. Schizofreni innebærer ofte at personer med lidelsen er psykotiske... En psykopat er ikke psykotisk. Viktig å holde disse begrepene adskilt.. ← Jeg vet, ble en skriveleif.., men du skjønnte hva jeg mente tydeligvis -så da er det jo greit!
Gjest GreenSky Skrevet 26. mars 2006 #19 Skrevet 26. mars 2006 Å være schizofren er ikke det samme som å være voldelig. Nei, jeg er ikke spesielt redd schizofrene.
Gjest Chrizzy Skrevet 26. mars 2006 #20 Skrevet 26. mars 2006 Etter som jeg har forstått det så er det et typisk trekk ved sykdommen å ha psykoser?! Jeg er ikke redd mennesker med den diagnosen, har et veldig god venninne som er schizofren. Hun er den snilleste jeg vet om. Jeg har vært og besøkt henne og truffet mange andre med samme diagnose, jeg var ikke redd når jeg traff de. Men klart jeg forstår at det kan virke skremmende med mennesker som oppfører seg "helt merkelig". Hun er en liten og nett person, det kan virke mye verre om det er en stor mann.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå