Gå til innhold

Forlovelsesring - er jeg bare bortskjemt?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ikke hatt en dyr ring. Jeg og samboeren har matchende ringer i rustfritt stål som symbol på vårt fellesskap.

Men kobberring ville jeg ikke hatt. Forsølvingen forsvinner snart og man har ha en kobberring  som gjør fingeren grønn.

Anonymkode: fb336...8a0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde fått allergi av en kobberring. Ikke fordi jeg er allergisk mot kobber, men de bruker jo nikkel for å lage det til- og DET er jeg allergisk mot. 

Så selvssagt hadde jeg blitt skuffet da. Jeg kunne ikke brukt ringen. Og hvor kjekt er det når den blir grønn etter en stund selv om du tåler den? Den skal minst være sølv, og jeg har aldri hørt om noe annet enn gull.. 

Anonymkode: 6dfdb...31c

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.8.2025 den 19.50):

Jeg synes 4000 på en ring er helt hinsides. Det er jo så enkelt å miste de. 

Anonymkode: 0f298...6ef

Hvordan er det enkelt å miste ringer? Så lenge de passer, ramler de jo ikke av... Det er vel ikke vanlig å drive og stadig ta gifteringen av og på?

Jeg synes det høres litt rart ut at TS synes ringen var kjempefin helt til hun fikk vite prisen :P Men også litt rart at han bare har bestilt en ring og sendt den til TS uten å fri..? Kobber er jo ikke noe godt ring-materiale dersom det er en ring man skal gå med ofte/lenge, så det skjønner jeg at man kan være misfornøyd med.

AnonymBruker
Skrevet
Uanonym bruker skrev (8 minutter siden):

Hvordan er det enkelt å miste ringer? Så lenge de passer, ramler de jo ikke av... Det er vel ikke vanlig å drive og stadig ta gifteringen av og på?

Jeg synes det høres litt rart ut at TS synes ringen var kjempefin helt til hun fikk vite prisen :P Men også litt rart at han bare har bestilt en ring og sendt den til TS uten å fri..? Kobber er jo ikke noe godt ring-materiale dersom det er en ring man skal gå med ofte/lenge, så det skjønner jeg at man kan være misfornøyd med.

Når man jobber i helsevesenet må alle ringer av alltid når man er på jobb...

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Mitt svar var til de som mener at ringens verdi symboliserer "hva er du verdt for ham følelsesmessig". 

Anonymkode: ad343...42b

Da er vi faktisk enige i at det er et tullete utsagn. 

Men jeg står i at jeg setter enormt stor pris på min fine ring, som jeg har bært i 20 år nå. Og mammas ring, som har gått i arv til meg. Akkurat forlovelsesringen er for mange et veldig viktig smykke - uten at det handler om graden av kjærlighet og forpliktelse. Så det å snakke ned bruk av penger på dette, samtidig som man ønsker tilleggsutstyr+lakk til 300 000 i sin mye IX som man mulig har i 5-6 år før den blir solgt igjen, synes jeg bare er latterlig. 

Anonymkode: e15d8...b32

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Når man jobber i helsevesenet må alle ringer av alltid når man er på jobb...

Jeg har et sekssifret beløp på hendene. Har aldri mistet en ring. 

Men de ligger selvfølgelig trygt hjemme når jeg er på fjelltur, fisking, eller på reise til mer utsatte områder når det gjelder kriminalitet. Det ville de også gjort om jeg hadde den type jobb der de må legges i en lomme eller skap, selv om ringen var verdt noen hundre kroner. 

Anonymkode: e15d8...b32

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Skuffet?

Han ga deg ALLE muligheter til å fortelle han hvordan ring du VILLE ha. Han sendte deg masse eksempler.
Han inviterte 100% til en samtale om hva du ønsket. Du kunne sagt "det må jo være gull" f.eks. 
Spør du meg virket du ikke så veldig ivrig på å få en ring du ønsket deg, så jeg synes det er veldig rart å være skuffet.

Og mtp fremtidig ekteskap: hvis du har spesifikke ønsker om noe - ikek forvent at mannen skal være tankeleser eller klare å gjette seg til hva du vil ha. Du må FORTELLE han det - med ekte ærlige ord. Det vil spare deg for så mye trøbbel i ekteskapet.

Da min mann fridde var det uten ring, han ville jeg skulle velge en jeg likte. SÅ dro vi sammen og fant en jeg elsket. Var ikke uromantisk av den grunn. Han er smart. Samme med gifteringene, de dro vi på tur for å kjøpe, det var veldig koslig :) Begge fant ringer vi likte og ville gå med resten av livet. Og da fikk jeg både metallet og diamantene jeg ønsket meg, slik jeg liker at de er. Hadde jo ikke endt slik om han skulle gjettet seg til hva jeg likte.

Så her synes jeg kjæresten din var smart og flink og prøvde å få deg involvert, men jeg skjønner at han ga opp da du ikke ville ut med hva du hadde lyst på. Da tenker jeg du må ta det du får. 

Anonymkode: af074...562

Hvis mannens budsjett var 500 kroner tviler jeg på at han var interessert i å kjøpe ekte gull og diamanter.

Anonymkode: 06637...587

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk en "promise ring" da vi hadde vært sammen i 8 mnd. 

Han hadde da designet den selv i hvitt gull med en diamant.

Vi hadde ikke pratet noe om ringer annet enn at jeg ikke liker store glorete ringer og smykker. Jeg bruker ikke sånt til daglig. Er bare i veien.

Ringen han designet var helt nydelig med en passe diamant. Men verdien av kroner betydde ikke noe. Det var at han designet den med kjærlighet på en måte som gjorde at den også viste vår historie.

Den ble noen måneder etter døpt til en forlovelsesring.

Han vil at vi skal designe gifteringene sammen 💞

Med det sagt. Om en skal fri hadde en kobber ring ikke vært noe jeg hadde gått med.

Det hadde også vist meg at han ikke kjente meg i det hele tatt....

Anonymkode: 322e2...79f

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Problemet er at det er ikke noe eenhetlig tradisjon og kultur rundt dette som folk lærer. Så mange menn bare gjetter seg fram, blant annet fordi man ikke snakker om dette og enes om forventninger seg i mellom. 

Så har det litt med alder å gjøre. Er man ung og fattig så må man handle etter evne og ikke etter drømmer. Jeg ville nok gitt en klassisk diamantring til mangegangeren av dette. Men jeg er eldre og tjener brukbart. En forlovelse er spesielt og det skal føles spesielt. Forlovelsesringen bør ikke bli utkonkurrert av noe man kunne impulskjøpt selv på en vanlig hverdag ;)

MEN!  Jeg er også av oppfatningen at tanken teller mer enn det materielle. Jeg forstår ikke omstendighetene rundt dette. Skal dere ha en forlovelse senere så er jo dere ikke forlovet? Da er jo heller ikke dette en forlovelsesring.  Er dette en troskapsring som enkelte gir før forlovelse? De er typisk i sølv.  Hva slags økonomi har dere?? Er dere i en fase hvor det er fornuftig å bruke masse penger på dette?  Mange faktorer å vurdere. Det mest tradisjonelle i Norge er vel egentlig å kjøpe skikkelige gifteringer til bryllupet. Men, som sagt, det har blitt så mange ulike varisjoner på dette nå.  

Utakknemlighet er aldri sjarmerende, selv om jeg forstår du blir litt paff når du ser at ringen du oppfatter er av kobber og koster 500,-  Men dere virker litt lite i synk mht forventninger.

Anonymkode: 3b78b...8af

• Liker 1
Skrevet

Jeg kan forstå at du er skuffet, men du likte jo ringen før du visste at den er laget av kobber. Jeg er også forlovet og jeg og samboeren kjøpte et par med forlovelsesringer til ca 1000 kr, hvis jeg husker riktig. Jeg er ikke materialistisk av meg og for meg er ikke utseende og verdien til/på ringen viktig. Det som er viktig for meg er kjærligheten. Det kunne like gjerne vært en ring til 10 kr for min del. 

Skrevet

Jeg forstår skuffelsen din ts. 

• 1 måned senere...
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke hvordan du trodde den var av sølv eller hvitt gull, kobber er jo en helt annen farge…

Anonymkode: fce2f...841

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg skjønner ikke hvordan du trodde den var av sølv eller hvitt gull, kobber er jo en helt annen farge…

Anonymkode: fce2f...841

Den var rhodinert/forsølvet. 

Anonymkode: 3898f...59a

AnonymBruker
Skrevet

Om du har lov til å være skuffet? Absolutt!!! Kjærester på VGS gir hverandre dyrere ringer. 

Du kan ikke gå rundt med en ring av kobber. 

Anonymkode: beaaf...314

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes du godt kan være skuffet. Man gir ikke en kobberring som forlovelsesring med mindre det er avtalt på forhånd. En kobberring med sølvfarge er simpelt, ikke enkel eleganse, og ikke noe varig.

Jeg hadde blitt kjempeskuffet. Jeg kunne heller ikke brukt den, da jeg reagerer. Ville heller hatt en sølvring av billigste sort. Den er i det minste varig.

Anonymkode: 9b8ef...137

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...