Gå til innhold

Forlovelsesring - er jeg bare bortskjemt?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Kålrota skrev (16 timer siden):

Jeg forstår ikke at verdien har noe å si, virkelig ikke. Du synes ringen er fin, men ikke hvis den ikke koster en halv årslønn?

Jeg forstår heller ikke skikken med at mannen skal overraske dama med ring heller (vi valgte ringer sammen). 

Er det meningen at hun skal gå med den en måned eller resten av livet? 

Anonymkode: 8cfc7...5c4

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Takk for alle svar. Vi er teknisk sett ikke forlovet enda. Det er visstnok planlagt noe, men jeg får ikke vite noe enda 😉 men det har lenge ligget i kortene at vi skal gifte oss.

Ringen er pen, det jeg stusset over, var at det er kobber. Den er jo opplagt forsølvet, den er så blank og fin, atte. Men jeg blir såklart skeptisk når jeg ser dere som snakker om hvor fort det blir slitt av. Jeg tenker allerede å legge på noe for å gjøre selve ringen tykkere og mer solid. Nå er den for tynn. Da må de selvfølgelig bruke sølv, i det minste. 💍

Anonymkode: 0847f...859

Men om dere ikke er forlovet, er jo ikke dette en "forlovelsesring". 

Jeg har forøvrig aldri forstått dette oppstusset om "forlovelse". Vi bare bestemte oss for å gifte oss (via samtaler), så da var vi jo strengt tatt "forlovet", men vi brukte aldri uttrykket. Vi bare sa at "vi gifter oss i september". Og så gikk vi ut og fant ringer vi kunne tenke oss sammen, som vi tok på oss på bryllupsdagen.

Anonymkode: 2ac25...f80

• Liker 5
Skrevet

Det helt meningsløst å svi av masse penger på smykker når mottaker ikke klarer å kjenne/se forskjell uansett. Du har ikke grunn til å bli skuffet.

Et annet tips er å si hva du vil ha når det helt tydelig foreligger krav og forventninger. Det er også innafor å betale noe selv også.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Ja, jeg forstår at du ble skuffet. For min del handler det en del om symbolverdien. Man er ikke verdt mer, og i tillegg ikke være helt ærlig heller. Det virker som noe man bare har rasket med seg.

Og bare for å si det; jeg trenger ingen dyr ring. Hadde min mann laget en ring i tre og brukt timesvis på denne, så hadde jeg sett på den med all den kjærlighet og omsorg den representerer. En billig kobberring er ikke det samme altså.

Her ble mannen og jeg enige om å gifte oss. Vi valgte begge å gå med forlovelsesringer, og valgte ringer sammen. Jeg valgte en ring i hvitt gull med safir og diamanter, mannen en ring i hvitt gull. I tillegg kjøpte vi to vanlige gifteringer i gult gull. I dag går vi begge med to ringer (mannen også). 

Ringer trenger ikke å være dyre. Jeg mener vi ga 2500 kr for mannens ring i hvitt gull. 

Så nei. Jeg synes egentlig ikke du høres bortskjemt ut. Det handler om mer enn bare kroneverdi, men hva noe symboliserer og verdien. Noen av de fineste gavene jeg har fått av mannen har ikke kostet mye, men har vist hvor godt han kjenner meg, og hvor mye han elsker meg og setter pris på meg. 

En slik ring du beskriver her hadde fått meg til å føle meg relativt verdiløs og ganske billig. Men, jeg legger ganske mye jobb ned i alle gaver jeg gir, og det gjør også min mann.

Endret av SPOCA
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

In the end, etter f.eks 10 år som gift, kommer du til å riste på hodet av de tankene du har nå. En ring har absolutt ingenting å si. 

Anonymkode: bc465...080

Hva? Fordi du regner med hun er skilt om 10 år? 
Jeg har hatt min på i 26 år nå . Min frier var seriøs, og en klassisk diamant på hvitt gull funker alltid, og den er like fin og vil gå i arv når jeg ikke er mer. 

Anonymkode: 8cfc7...5c4

• Liker 1
Skrevet

Ja du er bortskjemt. Har giftering (som før det var forlovelsesring) i sølv , den kostet 800,- har brukt den daglig i 12 år uten å tenke på at den kostet for lite 🤷‍♀️

AnonymBruker
Skrevet

Er det noe jeg brur meg lite om , så er det smykker,  da jeg ikke bruker sånt. Ikke suntes jeg så mye om pompøse frierier heller.

Fog hadde jeg blitt skuffet av en ring til 500kr. Hvis vi begge var fattige og inneforstått med at plast ring er ok nok, så ville det vært noe annet. Skal jeg først ha en forlovelsesring, så må det være av ordentlig sølv eller gull. Noe annet ville jeg ha tatt som en fornermelse.å forlove seg er en viktig  hendelse,  og da kommer man ikke med "glitter" ring og later som det er gull. Vi har gjenbruk på våre gidteringer. Da vi begge ønsket kun å ha en ring, og begge likte forlovelsesringene våre.  

Men hadde han latt som det var en dyr ring og det var glittering i slik viktig hendelse, tenker heg det sier nok om hvor lite pålitelig han er, så hadde vurdert å dumpe. Evnt iallefall  aldri sagt ja til noe gifte mål nei

Anonymkode: fc464...007

Skrevet

På en skikkelig forlovelsesring så tenker jeg at man velger materiale som mottaker vil ha. Men er dette en forlovelsesring eller bare en kjærestering? Jeg tolker det mer som en kjærestegreie og da er det jo greit nok.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trenger ikke forlovelsesring engang, ville heller lagt ned litt ekstra i selve gifteringen.

Anonymkode: 0e1f4...4ab

AnonymBruker
Skrevet

Du likte ringen før du fikk beskjed om verdien? 

Så altså vurderer du ting etter pengeverdi? 

Jeg syns du er heldig og er utrolig utakknemlig. 

Min forlovelsering kostet 199 og gifteringen 399. Fordi jeg likte de. Prisen har null nada niks å si etter min mening.

Anonymkode: 2d00e...f24

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
hjärterdam skrev (29 minutter siden):

Ja du er bortskjemt. Har giftering (som før det var forlovelsesring) i sølv , den kostet 800,- har brukt den daglig i 12 år uten å tenke på at den kostet for lite 🤷‍♀️

Sølv varer lengre enn kobber. Kobber er ikke egnet materiale til en forlovelsesring eller giftering da dette er ringer ment til å brukes daglig resten av livet.

Anonymkode: fd67e...657

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

In the end, etter f.eks 10 år som gift, kommer du til å riste på hodet av de tankene du har nå. En ring har absolutt ingenting å si. 

Anonymkode: bc465...080

Jeg giftet meg i 2003. Ingen av de jeg kjenner har to ringer. Forlovelsesringen ble gifteringen. Jeg vet av kun unge folk som har to ringer. 

Anonymkode: 0f1e1...08e

Og jeg giftet meg i 2004. Jeg har to ringer. Forlovelse og giftering (diamantbond). Vi kommer til å kjøpe en til for sølvbryllup om fire år for å ha sammen med disse. 

Begge er like fine - tross at de er brukt daglig i så mange år - på badeferier, jobb, oppussing,trening, og mye mer. Fordi de har god kvalitet. (et-par runder med vedlikehold hos guldsmed) 

Nå har jeg også en av mammas "ekteskaps"ringer på andre handen, som også har holdt seg fin gjennom mange tiår med alt livet innebærer. Og mormor sin i skuffen, den er dessverre for liten for meg. 

Synes det er en veldig fin ting å ha disse ringene som minner, og noe varig. Ikke noe som blir ødelagt etter noen få år. Men noe som kan gå i arv enda en gang. 

Anonymkode: e15d8...b32

Skrevet

En ring i kobber vil aldri se ut som sølv eller hvitt gull. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel er han..

Anonymkode: b17b8...eff

Skrevet

Vil du virkelig ha en mann som synes du er verdt 500 kr... 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Men, kobber lukter da veldig metallisk, særlig når det reagerer med svetten som utsondres fra huden, så man merker vel kjapt at det ikke er edelt metall..?

Anonymkode: 34fb9...0dc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.8.2025 den 20.28):

Hvor har dere det fra at det ikke var et frieri eller at de ikke er forlovet? Det har ikke TS sagt. 

Jeg forstår godt at du er skuffet. Alle dere som mener at prisen ikke har betydning - det er jo en mellomting mellom 500,- og 30 000,-, da. Og det er kun her på KG ingen bryr seg om ringer. Alle i min omgangskrets har diamantringer til 20-30 000,-. 

Anonymkode: e556d...4f8

De fleste i min omgangskrets har enkle gullringer. Koster vel fra ca 4000 kr/stk. Har selv gullring som forlovelsesring, som også ble giftering. Begge datoene er inngravert på innsiden.

Anonymkode: fb666...a92

Skrevet

Hvis mannen har vanlig jobb og normale utgifter hadde jeg blitt veldig skuffet og lei meg. Og det sier jeg som ikke engang tror på ekteskapet og derfor ikke bryr meg om ringer. Man kjøper gull eller sølv og er det en sten skal den være edel.

• Liker 2
Skrevet

Dette er den merkeligste forlovelsen jeg har hørt om noen gang...

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ok, for å klargjøre. Ringen er nydelig, men jeg måtte ta den ut siden den var for liten. Da strekker de ut materialet, så selve båndet/ringen blir tynnere. Nå er det for tynt og jeg må få lagt på noe så den blir tykkere og mer solid. 

Da jeg leverte ringen hos gullsmeden, ble den lagt i en sånn liten pose og det ble skrevet utenpå at jeg ikke visste hva slags metall. Da jeg fikk den tilbake, hadde de skrevet "kobber" og "verdi 500,-" Den ble altså taksert uten å bli bedt om det. Kobber sa meg ingenting, men jeg forstår jo etter å ha lest her, at det er uheldig. Når det gjelder verdien som sådan, er ikke den så viktig. Helt sant. 

Vi er voksne begge to. Jeg er skilt, han har aldri vært gift. Takk for innspill alle sammen. 

Anonymkode: 0847f...859

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...