Gå til innhold

Forlovelsesring - er jeg bare bortskjemt?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Selvfølgelig ble hun skuffet. Hun tenkte sikkert at hennes verdi i kjærestens øyne var mer enn 500 kroner 

Anonymkode: 4c0c8...b01

Dere legger altfor mye i dette.

Og dere har sett altfor mye på TV og romantiske komedier

Anonymkode: ad343...42b

• Liker 3
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Har jeg grunn til å være skuffet? 

Nå hadde vi ikke forlovelsesringer, men når vi giftet oss var det selvfølgelig gull, og kona fikk en liten diamant på sin

Om vi skulle hatt forlovelsesringer og jeg kom med en lurvete etterligning av en forlovelsesring hadde vi ikke vært gift nå :fy:

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei.
Ikke med mindre du er golddigger 

Anonymkode: 81a5e...63c

AnonymBruker
Skrevet

Takk for alle svar. Vi er teknisk sett ikke forlovet enda. Det er visstnok planlagt noe, men jeg får ikke vite noe enda 😉 men det har lenge ligget i kortene at vi skal gifte oss.

Ringen er pen, det jeg stusset over, var at det er kobber. Den er jo opplagt forsølvet, den er så blank og fin, atte. Men jeg blir såklart skeptisk når jeg ser dere som snakker om hvor fort det blir slitt av. Jeg tenker allerede å legge på noe for å gjøre selve ringen tykkere og mer solid. Nå er den for tynn. Da må de selvfølgelig bruke sølv, i det minste. 💍

Anonymkode: 0847f...859

AnonymBruker
Skrevet

Dårlig kommunikasjon.

Ringen var viktig for meg.

Mannen er ikke tankeleser.

Så jeg kjøpte bare min egen ring. 

Anonymkode: e15d8...b32

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Dårlig kommunikasjon.

Ringen var viktig for meg.

Mannen er ikke tankeleser.

Så jeg kjøpte bare min egen ring

Jeg ga også kona en Rolex da vi giftet oss. Men er ikke forlovelse viktig....

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for alle svar. Vi er teknisk sett ikke forlovet enda. Det er visstnok planlagt noe, men jeg får ikke vite noe enda 😉 men det har lenge ligget i kortene at vi skal gifte oss.

Ringen er pen, det jeg stusset over, var at det er kobber. Den er jo opplagt forsølvet, den er så blank og fin, atte. Men jeg blir såklart skeptisk når jeg ser dere som snakker om hvor fort det blir slitt av. Jeg tenker allerede å legge på noe for å gjøre selve ringen tykkere og mer solid. Nå er den for tynn. Da må de selvfølgelig bruke sølv, i det minste. 💍

Du kan ikke seriøst mene at du skal bruke mere penger på å fikse denne ringen enn det han har gitt for den?

Anonymkode: fd67e...657

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Du kan ikke seriøst mene at du skal bruke mere penger på å fikse denne ringen enn det han har gitt for den?

Jeg tenker det. Den må jo være brukervennlig. Hvis den blir stygg etter en tids bruk, blir jo alt bare trist. Jeg kommer ikke til å si noe til ham, da blir han bare lei seg. 

Jeg tenker at det kanskje kan være en ide å rett og slett flytte steinen over på en sølvring. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tenker det. Den må jo være brukervennlig. Hvis den blir stygg etter en tids bruk, blir jo alt bare trist. Jeg kommer ikke til å si noe til ham, da blir han bare lei seg. 

Jeg tenker at det kanskje kan være en ide å rett og slett flytte steinen over på en sølvring. 

Dette er ikke riktig måte å starte en forlovelse eller ekteskap på. I et ekteskap så kommer det så mange flere mer alvorlige utfordringer at viss du skal starte med å fikse opp alle feil han gjør ovenfor deg i skjul så kan ikke dette bli et sterkt solid ekteskap. Dere skal jo løfte hverandre gjennom livet. Ikke start på denne måten. 

Du bruker mer krefter, følser, tid og penger på denne ringen enn han har lagt omtanke i den. Viss du insisterer på å ordne opp på hans vegne kjøp deg heller en ordentlig ring og vær åpen om det.

Jeg vet ikke om du er veldig ung eller bare veldig forelsket men ikke legg mere skuffede og såre følser inn i denne ringen. Dette er en ring som egentlig skal bringe dere nærmere sammen og gi deg glede. I det du fikser på den i skjul starter hele denne forlovelsen med en enorm avstand i både forventninger, kommunikasjon og det å være et team. 

Jeg hadde en slik ex som kun gjorde halvhjertet forsøk på å glede meg og vise meg omtanke. Slik var det gjennom hele forholdet. Jeg unnskyldte han og prøvde å late som ingenting, glattet over men det var jo ikke liv laget det forholdet. Vi var ikke et ordentlig team, jeg ga så mye mer enn jeg fikk igjen og den sårhet den forsvant ikke før forholdet røk. 

Et solid forhold starter med god ærlig kommunikasjons og respekt for deg selv du fortjener bedre.

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke blitt skuffet over ringen, men ville blitt skuffet hvis han ikke fridde ordentlig. Jeg vil ha et frieri der han går ned på et kne, tar hånden min, sier noe pent om meg - og så spør han om jeg vil gifte meg med han.

Det både bør og skal gjøres ordentlig, ellers hadde jeg sagt nei :fnise:

Anonymkode: 3ecd7...4ee

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

For å legge til noe, enkle ringer i hvitt gull er ikke veldig dyre heller. Vi betalte 4000 kr for våre gifteringer. For 10 år siden, da. 

Anonymkode: ad343...42b

Vi betalte ca 10000 for hver ring  for enkle gifteringer for fire år siden. Gullprisen har steget mye. 

Anonymkode: e97ca...cde

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har en kjæreste. Det har lenge ligget i kortene at vi skal gifte oss. Jeg skulle (selvsagt) få en ring. Det var mye styr med denne ringen. Han sendte meg massevis av bilder av ringer og lurte på hvilken jeg synes var finest. Jeg må si ingen. Det var store ringer, glorete og kunne vært kjøpt på Glitter. Så ble denne ringen han valgte sendt til meg fra et eller annet sted. Jeg er litt usikker på hvorfor det ble gjort sånn, men anyway. 

Jeg fikk ringen og den var nydelig. Akkurat en sånn ring jeg selv ville ha valgt. Den var litt liten, så jeg leverte den til en gullsmed for å få den tatt ut. Jeg fortalte at jeg ikke visste hva slags metall det var, sølv eller hvitt gull. (Jeg ser ikke forskjell) Jeg fikk den tilbake og tenkte jeg skulle få lagt på noe på selve ringen/båndet. Det ble litt for tynt etter den ble tatt ut. Jeg forstår det slik at de bare trekker det ut. 

Så ser jeg på den lille posen den kom tilbake i. Der står det kobber. Og verdi 500,-. Jeg ble så skuffet. Den er nydelig fortsatt, for all del, men den sank endel i verdi for meg. Ikke i kroneverdi som sådan, men mentalt, for å si det sånn. Det er visstnok planlagt en forlovelse på gang, og jeg elsker mannen, ingen tvil om det. 

Etter min mening, nei. Men mannen min ga meg en ring av tre som han lagde selv. Verdien var 0 kr. Men ærlighet varer lengst, så hvis du hadde sett for deg en ring i gull eller sølv, så si det til ham. Forresten, kobber oksiderer også, bare så det er sagt.

AnonymBruker
Skrevet

Siden han har bestilt denne på nett og det var mye om og men og den til slutt ble sendt fra et annet sted - så ville min tanke vært at han er blitt utsatt for svindel, at han trodde han kjøpte noe i edelmetall, men har fått forsølvet kobber.

Om mannen kjøpte en kobberring så hadde jeg blitt dypt skuffet. Ikke pga. verdi, ikke pga. det materielle, men fordi det ville vært en lettvint løsning og en ring som ikke ville holde lange tiden. 

Da hadde jeg heller villet ha en trering som mannen hadde laget selv, som TildaTegneGlad over her fikk :)

Ts, snakk med ham, for det virker som om det er sjanse for at han er blitt svindlet.

Alternativet er jo enten at han er gneten, eller han han planlagt en større overraskelse til deg når (hvis) han frir.

Jeg har sett kvinner som har fått lovnader om store frierier, mannen skulle ha regien og bestemme tidsrommet - og ingenting skjedde. Ikke før han fant en annen... 

Giftemål tenker jeg er en så stor livsbestemmelse at det bør diskuteres åpent og direkte, ikke bare "ligge i kortene", eller liksomhemmelig at det skal skje noe overraskende som holder den andre i uvisshet.

Anonymkode: d8f1f...399

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

"Kjære mannen min. Jeg fikk akkurat vite av gullsmeden at verdien på ringen bare er 500kr, og at den består av kobber. Jeg vet at du aldri ville kjøpt en så billig ring til meg. Jeg er sikker på at du ville kjøpt meg noe ordentlig. Jeg elsker ringen og synes den er nydelig, men den kommer ikke til å vare livet ut. Jeg vet ikke hvor du har kjøpt den, men jeg tror du har blitt lurt av butikken du kjøpte den av. At den er falsk. Kan vi finne ut av dette sammen, og prøve å finne en annen ring som ligner?"

Anonymkode: 9584a...936

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
test1e skrev (7 timer siden):

Jeg ga også kona en Rolex da vi giftet oss. Men er ikke forlovelse viktig....

Vi ble enige om å gifte oss. Er bare trist med kvinner som synes det er ok at mannen er den som plutselig skal bestemme når det er på tide, og som selv bare går og tripper og venter. 

Og så kjøpte vi selv de ringene vi helst ville ha. 

Anonymkode: e15d8...b32

AnonymBruker
Skrevet

Jeg elsker smykker og har massevis i ulike metall, nikkelfri kobber inkludert og avhengig av behandling og egen hud så blir man ikke nødvendigvis grønn av de heller men da snakker man ikke heldags hverdagsbruk i årevis men mer sporadisk pynting.

Kobber er et fabelaktig og like ekte materiale som edelmetaller, historisk har kobbersmykker vært brukt over hele verden til alle tider, materialet er mer levende enn gull og er nydelig til sitt bruk men helt forlovelse og giftering-verdig i 2025 er det ikke og da mer av praktiske årsaker enn verdi og utseende i seg selv.

En for liten ring som nå har blitt strekt og er for tynn vil ganske enkelt ikke vare, den vil bli skadd fryktelig rask og kan både vri seg og knekke så den er et dårlig alternativ for bruken den er tiltenkt. Det er ihvertfall det jeg tenker er viktigst å formilde her. Ringen er nydelig men den vil ikke tåle bruken så nei ts, du er ikke bortskjemt du har lov å være skuffa og du må kommunisere dette til mannen du planlegger å dele livet med.

Anonymkode: f7f68...08f

• Liker 1
Skrevet

Det tar ikke lang tid før du blir grønn, så jeg hadde vært nokså skuffet. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg synes du kan være skuffet. Om man skal ha en forlovelsesring så bør den være ekte. Ikke nødvendigvis med diamant, men minimum en gullring. Ellers kan man jo bare droppe ring. Altså, å få en forlovelsesring som i teorien kunne vært kjøpt på glitter? Du kan være skuffa ja. 

Anonymkode: 5797e...1a7

🤦🏻‍♀️

Anonymkode: 5ab05...195

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg skjønner veldig godt at du er skuffet. Jeg sendte også masse bilder av forskjellige ringer og vi ble også enig om prisklasse. Jeg har en 2 karat prinsessering, ja den er kanskje voldsom og dyr for noen men den betyr så mye for meg. Vi skal ikke ha noe fest så pengene ble heller brukt på ring til meg. 

Anonymkode: 542c9...fb9

Primsessering? Virkelig 🙄

Anonymkode: 5ab05...195

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, du har lov til å bli skuffet. En ring i forsølvet kobber er å karakterisere som bijouteri, eller med renere ord: juggel. Jeg ville heller unngått ring enn å bruke en kobberring. Ringer slites en del, og da vil forsølvingen fort bli borte, og du sitter med grønnfarging på huden av kobberet. 

Anonymkode: 7195c...480

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...