Gå til innhold

Forlovelsesring - er jeg bare bortskjemt?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Jdz skrev (4 minutter siden):

Dette er den merkeligste forlovelsen jeg har hørt om noen gang...

Vi er ikke forlovet enda 😉

Anonymkode: 0847f...859

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.8.2025 den 19.42):

For å legge til noe, enkle ringer i hvitt gull er ikke veldig dyre heller. Vi betalte 4000 kr for våre gifteringer. For 10 år siden, da. 

Anonymkode: ad343...42b

Hvordan kan du sammenligne dette? Dere har jo ringer i hvitt gull, og ts fikk en ring i kobber. Jeg hadde blitt skuffet, for en forlovelsesring skal jo helst være i gull, tenker jeg. Ekte og varig gull, som symbol på at forholdet skal være varig. For min del kunne det gjerne ha vært en liten gullring av de billigste typene, men det hadde vært viktig at det var gull. 

Anonymkode: 18d92...923

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.8.2025 den 19.42):

Nei du har ingen grunn til å være skuffet. Viktigste er jo deres kjærlighet. Og jeg fatter ikke at folk vil ha slike flotte ringer. Jeg hadde ikke turt å bruke den en gang. 

Anonymkode: 0f1e1...08e

Har du aldri hatt gullringer? De finnes i alle prisklasser, trenger jo ikke være så dyre. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er forvirret over hva denne ringen var til, dersom det ikke var forlovelse? :klo:

Man gir ikke ringer av kobber som forlovelsesring (med mindre man forventer at ekteskapet skal vare enda kortere enn legeringen på kobberet) En ring skal symbolisere evigheten, og da må den være laget av et materiale som varer. Typisk gull eller platina. 

Anonymkode: a7906...b71

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Vi er ikke forlovet enda 😉

Nettop, og det er det som gjør meg forvirret...

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ok, for å klargjøre. Ringen er nydelig, men jeg måtte ta den ut siden den var for liten. Da strekker de ut materialet, så selve båndet/ringen blir tynnere. Nå er det for tynt og jeg må få lagt på noe så den blir tykkere og mer solid. 

Da jeg leverte ringen hos gullsmeden, ble den lagt i en sånn liten pose og det ble skrevet utenpå at jeg ikke visste hva slags metall. Da jeg fikk den tilbake, hadde de skrevet "kobber" og "verdi 500,-" Den ble altså taksert uten å bli bedt om det. Kobber sa meg ingenting, men jeg forstår jo etter å ha lest her, at det er uheldig. Når det gjelder verdien som sådan, er ikke den så viktig. Helt sant. 

Vi er voksne begge to. Jeg er skilt, han har aldri vært gift. Takk for innspill alle sammen. 

Ok, du har klargjort: det er en ring du syns er nydelig, du bryr deg ikke om verdien på den, det er en gave, ingen forlovelsesring. Mitt svar er da: nei, du har ingen grunn til å være skuffet, og hvorfor spør du? 

Anonymkode: 3594c...bb3

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.8.2025 den 19.41):

Kanskje litt kravstor?

Anonymkode: 32a51...a37

Kravstor? En kobber ring? Mulig det bare er meg, men hadde aldri brukt en kobberring. Kan man ikke bli grønn/mørk på ringstedet i tillegg? 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du skriver at det er en forlovelsesring samtidig som dere ikke er forlovet? 🤔 Jeg skjønner ikke helt greien ... Det å bli forlovet handler om at man lover hverandre at man skal gifte seg. 

Ellers så hadde jeg nok blitt skuffet over en kobberring, siden den kommer til å bli kobberfarget etterhvert. Jeg hadde nok foretrukket en forlovelsesring i sølv og deretter gullring til bryllupet.  Prisen hadde ikke vært så viktig for meg personlig, med mindre fyren hadde masse penger og omga seg kun med dyre og eksklusive gjenstander. Da hadde jeg jo lurt på hvorfor han brukte så mye penger på seg selv, men ikke ønsket å gi meg en like fin ting som han selv omga seg med. 

Anonymkode: 87806...d24

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du skriver at det er en forlovelsesring samtidig som dere ikke er forlovet? 🤔 Jeg skjønner ikke helt greien ... Det å bli forlovet handler om at man lover hverandre at man skal gifte seg. 

Vi er ikke forlovet enda. Dvs han har ikke formelt fridd og gitt meg ringen. Jeg bruker den selvfølgelig ikke enda. 

AnonymBruker
Skrevet

Det høres ut som om dere er litt unge og trenger å jobbe litt med kommunikasjon. Men har du lyst å gifte deg med vedkommende hadde jeg bare sett bort fra dette, forlovelsesringer er noe USA greier anyways. Gift dere, også velger dere noen fine gifteringer i gull og brukt heller de. Jeg bruker så og si nesten aldri min forlovelsesring.

Anonymkode: 80b21...44c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det høres ut som om dere er litt unge og trenger å jobbe litt med kommunikasjon. Men har du lyst å gifte deg med vedkommende hadde jeg bare sett bort fra dette, forlovelsesringer er noe USA greier anyways. Gift dere, også velger dere noen fine gifteringer i gull og brukt heller de. Jeg bruker så og si nesten aldri min forlovelsesring.

Vi er godt voksne begge to. Jeg har et langt ekteskap bak meg. Han har aldri vært gift. 

Skrevet

Jeg føler med deg :hjerte: 

Min mann tjener godt og jeg fikk den billigste Cartier Love ringen i gull uten en eneste diamant. Tenke først at han kan bedre, men det er bare en forlovelsesring. Kanskje han sparer opp til en skikkelig fin giftering til deg? Det var det min mann gjorde, elsker ringen og elsker han! :klem: 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Vi er godt voksne begge to. Jeg har et langt ekteskap bak meg. Han har aldri vært gift. 

Skjønner, men da synes jeg du er litt umoden. Han vil gifte seg med deg, det er vel viktigere enn en ring?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Skjønner, men da synes jeg du er litt umoden. Han vil gifte seg med deg, det er vel viktigere enn en ring?

Det er da ikke umodent å være klar over at ringen det er snakk om rett og slett ikke vil funke til den tiltenkte bruken over tid.

Ringen er for tynn pga justering av størrelse samt av et materiale som ikke vil tåle hverdagsbruk. Det er realiteter som ikke handler om hva ringen symboliserer engang.

Anonymkode: f7f68...08f

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er da ikke umodent å være klar over at ringen det er snakk om rett og slett ikke vil funke til den tiltenkte bruken over tid.

Ringen er for tynn pga justering av størrelse samt av et materiale som ikke vil tåle hverdagsbruk. Det er realiteter som ikke handler om hva ringen symboliserer engang.

Anonymkode: f7f68...08f

Hvordan skulle mannen få vite det da? Og hvorfor tok hun det med til gullsmed? Hadde ikke fått vite noe om ringen om hun ikke hadde åpna pakken og levert til gullsmed. Kan ikke hun bare vente på å faktisk bli fridd?

Så hadde hun sagt ja, fått ringen, brukt ringen med kjærlighet (han har vel valgt akkurat den ringen til hun fordi han synes ringen var fin). Når ringen gikk sunn så kunne hun feks si hun likte ringen så godt og skulle ønske den varte lengre, så kanskje han da kunne finne noe lignende i en litt mer slitesterk materiale.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ok, for å klargjøre. Ringen er nydelig, men jeg måtte ta den ut siden den var for liten. Da strekker de ut materialet, så selve båndet/ringen blir tynnere. Nå er det for tynt og jeg må få lagt på noe så den blir tykkere og mer solid. 

Hvorfor ble ringen ikke bare byttet til en større der den var kjøpt? 

Anonymkode: 495fc...684

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hvordan kan du sammenligne dette? Dere har jo ringer i hvitt gull, og ts fikk en ring i kobber. Jeg hadde blitt skuffet, for en forlovelsesring skal jo helst være i gull, tenker jeg. Ekte og varig gull, som symbol på at forholdet skal være varig. For min del kunne det gjerne ha vært en liten gullring av de billigste typene, men det hadde vært viktig at det var gull. 

Vi har gifteringer som vi kjøpte til hverandre. Jeg hadde ikke lyst på forlovelsesring. Jeg syns det er fullstendig tullete at kvinner skal legge sin verdi i hvilken sum mannen velger å legge i en ring han selv velger ut. Det er en utdatert tradisjon vi kun har grunnet romantiske komedier fra USA. 

Hvilken sum legger dere kvinner i forlovelsesgave til deres mann? Blir han lei seg hvis dere ikke legger nok tid, krefter og penger i gaven?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vi har gifteringer som vi kjøpte til hverandre. Jeg hadde ikke lyst på forlovelsesring. Jeg syns det er fullstendig tullete at kvinner skal legge sin verdi i hvilken sum mannen velger å legge i en ring han selv velger ut. Det er en utdatert tradisjon vi kun har grunnet romantiske komedier fra USA. 

Hvilken sum legger dere kvinner i forlovelsesgave til deres mann? Blir han lei seg hvis dere ikke legger nok tid, krefter og penger i gaven?

😂

Jeg liker pene smykker. Å velge seg en spesiell ring for å markere forlovelse, så bryllup, synes jeg er en fin ting. Da ringene er ment "for resten av livet" og deretter arv, synes jeg det er en fin ting å legge penger i. 

Det handler ikke om hvor stor eller liten kjærligheten er. Men er tilpasset vår økonomi og våre ønsker. 

Han ønsket seg ikke noe annet enn en enkel gullring. Men da han noen år senere begynte å se på en Breitling til et sekssifret beløp så fikk det bli jubileumsgave det året. Det jubileumet var det ingenting jeg ønsket meg. Men nå er det snart 25 år som gift, og da blir det en tredje ring sammen med giftering og forlovelsesring. 

Du vet, det går an å si "jeg hadde ikke lyst på", uten å kalle andres valg for tullete :)

Anonymkode: e15d8...b32

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

😂

Jeg liker pene smykker. Å velge seg en spesiell ring for å markere forlovelse, så bryllup, synes jeg er en fin ting. Da ringene er ment "for resten av livet" og deretter arv, synes jeg det er en fin ting å legge penger i. 

Det handler ikke om hvor stor eller liten kjærligheten er. Men er tilpasset vår økonomi og våre ønsker. 

Han ønsket seg ikke noe annet enn en enkel gullring. Men da han noen år senere begynte å se på en Breitling til et sekssifret beløp så fikk det bli jubileumsgave det året. Det jubileumet var det ingenting jeg ønsket meg. Men nå er det snart 25 år som gift, og da blir det en tredje ring sammen med giftering og forlovelsesring. 

Du vet, det går an å si "jeg hadde ikke lyst på", uten å kalle andres valg for tullete :)

Anonymkode: e15d8...b32

Jeg står fremdeles for hva jeg sa: 

Jeg syns det er fullstendig tullete at kvinner skal legge sin verdi i hvilken sum mannen velger å legge i en ring han selv velger ut.

Ønsk deg gjerne en ring, men å legge egen verdi i summen han betaler for den? Ja vel

AnonymBruker
Skrevet

Ja, du har lov til å være skuffet. Mange i kommentarfeltet liker å være skinnhellige, men det handler om symbolet ringen representerer, hva er du verdt for ham følelsesmessig, og hvordan vise det med en viktig, "en gang i livet"-gave.

Jeg er nylig blitt forlovet, ring med flere diamanter til 3700kr. Tre av søsknene mine har forlovelsesringer til mer enn det dobbelte. Vi har dårlig råd og ble enige på forhånd hvor mye penger som skulle legges i ringen. 

Jeg syns du skal prate med ham om det, kommunikasjon løser det meste. Samme med måten frieriet ble gjort, om det var intensjonen? Snakk med ham om dine forventninger og hans forventninger så finner dere nok ut av det❤️

Anonymkode: e05ce...b60

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...