AnonymBruker Skrevet 28. august #1 Skrevet 28. august Og legen avfeier pasientens bekymring omkring sin helse som psykisk, når prøvene ikke viser noe galt og man blir fortalt at man ikke skal kjenne så mye etter symptomer. Har erfart at man får særlig høre dette hvis man er kvinne i 40/50 årene, og kroniker. I sommer fikk jeg glassbiter på begge øynene og endte på legevakten. Legen ville kun kikke på det ene øyet med lommelykt, fordi han sa det var nesten umulig å få glassbiter inn på begge øynene, men sa at han så at jeg var sår på slimhinnene i øyet, men han skulle skylle og så ble alt bra i løpet av tre dager ved bruk av salve. Etter tre dager var det like ubehagelig, og jeg kontaktet vikaren til fastlegen som gav meg time fire dager senere. Han kikket på øynene med lommelykt og sa at alt så fint ut, og at jeg ikke skulle kjenne etter. Spurte også om de kunne henvise til øyelege eller om jeg skulle gå til optiker som kunne sjekke meg skikkelig med utstyr, men fikk vite at det var helt unødvendig etter at de (legene) hadde undersøkt meg. Siden dette var i fellesferien var det vanskelig å få time hos optiker, så jeg måtte vente helt til i dag for å komme til. Optiker undersökte meg med riktig utstyr og så at det var glass i øyet, og jeg kunne selv se det på bilder på skjermen. Fikk skylt øynene skikkelig og må gjennom flere skyllinger, og hvis bitene sitter fast må jeg legges i narkose hos øyelege som må prøve å fjerne de. Glassbitene har ligget og rotet til synet mitt, og det er derfor jeg har hatt lysglimt, skygger, floaters og dobbeltsyn som ikke kommer til å gå bort. Har null tiltro til leger, utenom å få resept på hostesaft eller en penicillin kur for blærekatarr eller noe i den duren. Anonymkode: 2a39c...8a6 8 10 4
Honey Dew Skrevet 28. august #2 Skrevet 28. august Da må du skifte fastlege. Det er legene som har kunnskapen, ikke du og jeg. 7 3
AnonymBruker Skrevet 28. august #3 Skrevet 28. august Dette er behandling som du må klage på. Leger blir heller ikke bedre dersom de ikke får tilbakemelding dersom de gjør noe feil. Anonymkode: c00fe...c10 10 13
AnonymBruker Skrevet 28. august #4 Skrevet 28. august AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Dette er behandling som du må klage på. Leger blir heller ikke bedre dersom de ikke får tilbakemelding dersom de gjør noe feil. Anonymkode: c00fe...c10 Har gitt tilbakemelding til legevakten og til min fastlege, men tviler på at jeg får noe annet svar tilbake enn at alt virket greit når de undersøkte meg, og "lykke til/god bedring" Ts Anonymkode: 2a39c...8a6 1 3
AnonymBruker Skrevet 28. august #5 Skrevet 28. august Honey Dew skrev (9 minutter siden): Da må du skifte fastlege. Det er legene som har kunnskapen, ikke du og jeg. Det har ikke vært ledig fastlege i kommunen på tre år Ts Anonymkode: 2a39c...8a6 1 3
AnonymBruker Skrevet 28. august #6 Skrevet 28. august Dette var en stygg historie. Og slik oppførsel er grunnen til at jeg ikke liker leger. Godt du fikk ordentlig hjelp. Anonymkode: 76088...228 9
AnonymBruker Skrevet 28. august #7 Skrevet 28. august AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har gitt tilbakemelding til legevakten og til min fastlege, men tviler på at jeg får noe annet svar tilbake enn at alt virket greit når de undersøkte meg, og "lykke til/god bedring" Ts Anonymkode: 2a39c...8a6 Ja, de er ufeilbarlige og ting får aldri konsekvenser. Derfor er det bra at legelisten finnes, her kan du gå og gi anmeldelse: https://www.legelisten.no/ Anonymkode: 76088...228 5 5
AnonymBruker Skrevet 28. august #8 Skrevet 28. august Honey Dew skrev (9 minutter siden): Da må du skifte fastlege. Det er legene som har kunnskapen, ikke du og jeg. De har ikke kunnskap, og bør henvise pasienter til den yrkesgruppen som har utstyr til å undersøke skikkelig. Ts Anonymkode: 2a39c...8a6 4 5
AnonymBruker Skrevet 28. august #9 Skrevet 28. august AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Og legen avfeier pasientens bekymring omkring sin helse som psykisk, når prøvene ikke viser noe galt og man blir fortalt at man ikke skal kjenne så mye etter symptomer. Har erfart at man får særlig høre dette hvis man er kvinne i 40/50 årene, og kroniker. I sommer fikk jeg glassbiter på begge øynene og endte på legevakten. Legen ville kun kikke på det ene øyet med lommelykt, fordi han sa det var nesten umulig å få glassbiter inn på begge øynene, men sa at han så at jeg var sår på slimhinnene i øyet, men han skulle skylle og så ble alt bra i løpet av tre dager ved bruk av salve. Etter tre dager var det like ubehagelig, og jeg kontaktet vikaren til fastlegen som gav meg time fire dager senere. Han kikket på øynene med lommelykt og sa at alt så fint ut, og at jeg ikke skulle kjenne etter. Spurte også om de kunne henvise til øyelege eller om jeg skulle gå til optiker som kunne sjekke meg skikkelig med utstyr, men fikk vite at det var helt unødvendig etter at de (legene) hadde undersøkt meg. Siden dette var i fellesferien var det vanskelig å få time hos optiker, så jeg måtte vente helt til i dag for å komme til. Optiker undersökte meg med riktig utstyr og så at det var glass i øyet, og jeg kunne selv se det på bilder på skjermen. Fikk skylt øynene skikkelig og må gjennom flere skyllinger, og hvis bitene sitter fast må jeg legges i narkose hos øyelege som må prøve å fjerne de. Glassbitene har ligget og rotet til synet mitt, og det er derfor jeg har hatt lysglimt, skygger, floaters og dobbeltsyn som ikke kommer til å gå bort. Har null tiltro til leger, utenom å få resept på hostesaft eller en penicillin kur for blærekatarr eller noe i den duren. Anonymkode: 2a39c...8a6 Så det at du ikke skyller øynene ordentlig fører til at det er en overarbeidet lege sin skyld? Finnes det seriøst ingen her på kg som klarer ta på seg ansvar? Alltid noen andres skyld. Anonymkode: 66038...673 6 1
petterm Skrevet 28. august #10 Skrevet 28. august AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Så det at du ikke skyller øynene ordentlig fører til at det er en overarbeidet lege sin skyld? Finnes det seriøst ingen her på kg som klarer ta på seg ansvar? Alltid noen andres skyld. Anonymkode: 66038...673 Det er legens skyld at de friskmelder ett øye som er fullt av glasskår i stedet for å henvise til øyelege som har riktig utstyr for å undersøke øyet skikkelig! 9 9
AnonymBruker Skrevet 28. august #11 Skrevet 28. august AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Så det at du ikke skyller øynene ordentlig fører til at det er en overarbeidet lege sin skyld? Finnes det seriøst ingen her på kg som klarer ta på seg ansvar? Alltid noen andres skyld. Anonymkode: 66038...673 Du leste jo ikke innlegget. Anonymkode: 76088...228 1 5
AnonymBruker Skrevet 28. august #12 Skrevet 28. august Vil tro at det er en eller annen årsak til at to forskjellige leger kan konkludere og agere på samme måten. Kan det ha noe med hvordan du kommuniserer med legene Kan det være at optiker ikke fant glassbiter, men valgte å gi deg en behandling allikevel Kan det være at begge legene tok feil basert på deres erfaringer med slike hendelser, og anså dette for å være helt usannsynlig, basert på hvordan du fremla historien og den kliniske undersøkelsen. (one in a million) Det er noe som skurrer. Anonymkode: df733...8de 8
AnonymBruker Skrevet 28. august #13 Skrevet 28. august Er du den samme som skriver om floaters og går til legen med «øyesykdom» hele tiden? Anonymkode: adcea...1a4 2 2 2
AnonymBruker Skrevet 28. august #14 Skrevet 28. august petterm skrev (15 minutter siden): Det er legens skyld at de friskmelder ett øye som er fullt av glasskår i stedet for å henvise til øyelege som har riktig utstyr for å undersøke øyet skikkelig! ET øye fullt av glasskår ville du ikke sett noe med. Snakk om å overdrive da. Du ville mest sannsynlig blitt blind om øyne var fulle av glasskår i mange uker Anonymkode: fc66c...7c2 4
Bokormsen Skrevet 28. august #15 Skrevet 28. august Ingenting av det du sier gir noen mening, og legen din hadde rett. Flyterne er glasslegemet i øyet ditt som kollapser med alderen og, lysglimt kan være tegn til netthinnerift sekundært til dette. Glass i øye ville gitt sår på hornhinnen som leger ser lett med gulfarge og blått lys, og om glasset gikk inn i øynene dine ville det vært åpenbart umiddelbart og du ville vært blind i dag om du ikke fikk kirurgisk hjelp ila kort tid. De to tingene over er fullstendig urelatert til hverandre. 5 1
AnonymBruker Skrevet 28. august #16 Skrevet 28. august AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Vil tro at det er en eller annen årsak til at to forskjellige leger kan konkludere og agere på samme måten. Kan det ha noe med hvordan du kommuniserer med legene Kan det være at optiker ikke fant glassbiter, men valgte å gi deg en behandling allikevel Kan det være at begge legene tok feil basert på deres erfaringer med slike hendelser, og anså dette for å være helt usannsynlig, basert på hvordan du fremla historien og den kliniske undersøkelsen. (one in a million) Det er noe som skurrer. Anonymkode: df733...8de Kan det være at to leger brukte for kort tid på å sjekke og hadde gjort seg opp en mening på forrhånd at her har vi en syter? Hun har problemer med øyene, at det går an. Om du er en lege.. Tenk om alle leger kun sjekker ut ifra at noe må være svært sannsynlig når symptomene og hendelsesforløpet er der.. de er ikke hva som er normalt politi, de er helsehjelp. Anonymkode: 223fd...6bc 4 1
Fizzypo Skrevet 28. august #17 Skrevet 28. august Nordmenn er overforbrukere av helsetjenester og det er ingen andre europeiske land som bruker mer på helse per innbygger enn oss. Fastlegens portvokterrolle er helt essensiell for at vi skal ha et velfungerende helsevesen der vi ikke tar unødvendige undersøkelser og skaper køer fordi pasienten "føler" at det er noe galt. Dette er mennesker som har 6 årig universitetsutdannelse, turnustjeneste og 4-5 år i spesialisering. Mange fastleger er også spesialister i allmennmedisin. Jeg skulle ønske at flere kunne respektert leger som fagfolk og at de besitter ikke bare kunnskap, men erfaring som gjør at de tar de vurderingene dem gjør. Det er ikke arroganse. Man henger ikke over en rørlegger som prøver å fikse en lekkasje på badet og forteller dem hva de skal gjøre. Hvorfor er det normalt å gjøre det overfor en lege? Ja, de kan ta feil, men de har likevel større belegg for å kunne konkludere med noe enn en som ikke har medisinskfaglig utdannelse. Hvis alle hadde vært eksperter på sin egen kropp ville man ikke hatt behov for leger. 3
Hatsumomo Skrevet 28. august #18 Skrevet 28. august Fizzypo skrev (4 minutter siden): Nordmenn er overforbrukere av helsetjenester og det er ingen andre europeiske land som bruker mer på helse per innbygger enn oss. Fastlegens portvokterrolle er helt essensiell for at vi skal ha et velfungerende helsevesen der vi ikke tar unødvendige undersøkelser og skaper køer fordi pasienten "føler" at det er noe galt. Dette er mennesker som har 6 årig universitetsutdannelse, turnustjeneste og 4-5 år i spesialisering. Mange fastleger er også spesialister i allmennmedisin. Jeg skulle ønske at flere kunne respektert leger som fagfolk og at de besitter ikke bare kunnskap, men erfaring som gjør at de tar de vurderingene dem gjør. Det er ikke arroganse. Man henger ikke over en rørlegger som prøver å fikse en lekkasje på badet og forteller dem hva de skal gjøre. Hvorfor er det normalt å gjøre det overfor en lege? Ja, de kan ta feil, men de har likevel større belegg for å kunne konkludere med noe enn en som ikke har medisinskfaglig utdannelse. Hvis alle hadde vært eksperter på sin egen kropp ville man ikke hatt behov for leger. Tja, leger som har tidspress innenfor 15 min og knapt har tid til ETT problem pr disse 15 minuttene - tillater jeg meg veldig til å være skeptisk til klarer å gjøre en god og grundig undersøkelse/jobb. 7 1
AnonymBruker Skrevet 28. august #19 Skrevet 28. august Leger og bilmekanikere - de to yrkesgruppene jeg ikke stoler på. Anonymkode: 4d79a...33e 4
Fizzypo Skrevet 28. august #20 Skrevet 28. august Hatsumomo skrev (8 minutter siden): Tja, leger som har tidspress innenfor 15 min og knapt har tid til ETT problem pr disse 15 minuttene - tillater jeg meg veldig til å være skeptisk til klarer å gjøre en god og grundig undersøkelse/jobb. Okei, så du opererer med utgangspunktet at fastleger, bærebjelken i helsevesenet, ikke skal gis noe tillit? Javel.. Hva er forslaget ditt til forbedring da om jeg tør å spørre? Er en problemstilling for kompleks får man ny time eller dobbelttime neste gang, evt. bruker legen mer tid (ja, de jobber masse overtid). Ikke verre enn det. Dessuten har ikke alle har kun 15 min per pasient. Hvis du tror at det må gjøres slett arbeid pga tidspress så må du virkelig tro det verste om en yrkesgruppe som hadde funnet seg i det. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå