Gå til innhold

Hva er det som feiler dere som tror bokstaven X skal brukes flittig i det norske skriftspråk?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Eksempel: Ex-kjæreste, sexualitet, examen osv..

Vitner om at her mangler det noe vesentlig.

Har noen flere eks..(kremt!) jeg mener exempler?

Anonymkode: 613d3...b37

• Liker 6
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sikkert de samme som tror at månedene skrives med stor bokstav 🙄 

Anonymkode: 2405f...d7f

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Språk er dynamisk og endrer seg hele tiden.
En person fra 1940 ville fått hjerteinfarkt av måten du skriver på til daglig.
Du og Dere var like ille som bannskap for bare 30 år siden i skriftspråk.
Men prøv å skriv De og Dem i dag, da vil rettskrivingsprogrammet klage

Synes synd i mennesker som henger seg opp i slike bagateller ;)

Anonymkode: 3104c...8c7

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Blanding av engelsk og norsk kanskje? Husker ikke bestandig og bryr meg heller ikke så fremt det er forståelig. Alle forstår hva som står, kun språk fanatikere som ikke liker det, og det lever jeg helt fint med.

Anonymkode: 17fa6...594

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Klart alle forstår hvilket ord som forsøkes skrives, men jeg har en fornemmelse av at de samme menneskene som bruker x på denne måten kanskje er litt mer mot minussiden intellektuelt sett. Og før noen drar dysleksikortet vil jeg si at jeg har til gode å møte noen som er høyt intelligent som har dysleksi. Ja, jeg vet det finnes et fåtall unntak som bekrefter regelen.

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Sikkert også de samme folkene som putter mellomrom i sammensatte ord.

Anonymkode: 69cfc...ea9

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Relaxxxxx, språkpoliXxxiii! Det er 2025, ikke 1825. X er ikke djevelens trident, det er en bokstav—en heeelt udramatisk en. Hvis du får utslett av ex-kjæreste, sexualitet og examen, ta en exxtra dyp pust og en exxpress kopp kaffe, så kan vi snakke om exxakt hva som egentlig feiler retorikken din. For nå høres det mest ut som “xx—hjelp, språk lever!” xD

Du roper “mangler noe vesentlig”? Jep: exxakt kunnskap. X finnes i alt fra X-akse og X-kromosom til X-faktor og X-ray—pluss en haug lånord du helt fint bruker når det passer deg. Språk utvikler seg, bokstaver flytter inn og ut, og ingen får hedersmedalje for å være vokter av den hellige K-en. Ex-kjæreste? Ja, fordi livet går videre. Exxamen? Fordi tradisjon og stilnivå kan variere. Sexualitet? Sorry, men den debatten er litt for kompleks til å kveles av en bokstavfobi.

Og når du spør etter flere exempler (kremt!), her har du en exxplosjon: ex-kollega, ex-president, exxpresslevering, exxcel-filer, exxport, exxpo, exxperiment, exxtra, exxentrisk, exxklusiv, exxistens, exxil—exxakt så mange at tastaturet ditt får X-tra arbeid. Hvis det fortsatt klør: klø deg i nysgjerrigheten, ikke i bokstavhatet.

Så ja—slapp av, slipp X’en fri, og slutt å oppføre deg som om norsk er en museumsvitrine med støv og “ikke rør”-skilt. Exx og kjærleik! ✌️

Anonymkode: 41fa5...f9d

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Klart alle forstår hvilket ord som forsøkes skrives, men jeg har en fornemmelse av at de samme menneskene som bruker x på denne måten kanskje er litt mer mot minussiden intellektuelt sett. Og før noen drar dysleksikortet vil jeg si at jeg har til gode å møte noen som er høyt intelligent som har dysleksi. Ja, jeg vet det finnes et fåtall unntak som bekrefter regelen.

jeg kjenner en med IQ på 144 som har dysleksi. Det er betraktelig høyere enn min egen på 129, selv om jeg leser mye bedre enn vedkommende. Hva er din IQ?

Du tar helt feil i at intelligente mennesker med dysleksi er «unntaket som bekrefter regelen» - akkurat som med ADHD kan man ha både høy og lav IQ med dysleksi.

Albert Einstein, Leonardo da Vinci og Thomas Edison hadde dysleksi. Steve Jobs også.

Anonymkode: e9286...32b

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

det kalles låneord og er en greie TS. 

Anonymkode: 8b840...8d0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

jeg kjenner en med IQ på 144 som har dysleksi. Det er betraktelig høyere enn min egen på 129, selv om jeg leser mye bedre enn vedkommende. Hva er din IQ?

Du tar helt feil i at intelligente mennesker med dysleksi er «unntaket som bekrefter regelen» - akkurat som med ADHD kan man ha både høy og lav IQ med dysleksi.

Albert Einstein, Leonardo da Vinci og Thomas Edison hadde dysleksi. Steve Jobs også.

Anonymkode: e9286...32b

Men selv om IQ’en er høy, kan man være veldlg, veldig dum. Tenker på Frank Løke. Særlig de som påpeker sin egen høye IQ virker litt enkle.

Anonymkode: 20cb8...aa9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Eksempel: Ex-kjæreste, sexualitet, examen osv..

Vitner om at her mangler det noe vesentlig.

Har noen flere eks..(kremt!) jeg mener exempler?

Trenger det å feile dem noe?? 

Anonymkode: 46bfe...d8b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Er det mulig? Du er ganske uvitende, hvert fall :) 

Det er faktisk ikke alle som har lært å skrive, og ikke har fått deltatt på skole slik de fleste gjør. Skal love at det ikke har med intelligens å gjøre. 

Jeg synes det viser lite intelligens når folk er så konkluderende som du er her, uten å, tilsynelatende, gjøre noe annet enn å synse og dermed leke ekspert. 

AnonymBruker
Skrevet

Kommunikasjon handler om å uttrykke noe som blir forstått av andre. Jeg tenker at mennesker som forstår hva som kommuniseres, men likevel må rette på andre, er et større problem enn de som skriver eller uttaler noe feil.

Anonymkode: b73ff...260

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

det kalles låneord og er en greie TS. 

Anonymkode: 8b840...8d0

Nei.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Trenger det å feile dem noe?? 

Jepp. Mistenker billig amerikansk underholdning i form av realityserier har en del av skylden. Bidrar til mer hjerneråte enn nødvendig.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor i all verden gidder dere å sløse energi på noe så uvesentlig som dette? 

Anonymkode: f13e0...f06

Skrevet (endret)

Jeg har helt gjennomsnittlig IQ, det feiler meg ikke noe spesielt, jeg ser sjelden på amerikanske serier, og jeg skriver ikke navnet på måneder eller høytider med stor forbokstav. X, derimot, bruker jeg i en del flere ord enn ordbøkene tillater. Jeg gjør det fordi jeg personlig mener at når vi faktisk har en bokstav som uttrykker ks-lyden i alfabetet vårt, så er det synd at den ikke brukes mer. Jeg ser noen sier det handler om lånord og språkutvikling, men bruken av x er ikke et spesielt nytt og moderne fenomen, heller. Islandsk, som jo er et temmelig konservativt språk, bruker x på denne måten i større grad enn vi i Norge. 

Endret av Ullvott
AnonymBruker
Skrevet
Ullvott skrev (2 timer siden):

Jeg har helt gjennomsnittlig IQ, det feiler meg ikke noe spesielt, jeg ser sjelden på amerikanske serier, og jeg skriver ikke navnet på måneder eller høytider med stor forbokstav. X, derimot, bruker jeg i en del flere ord enn ordbøkene tillater. Jeg gjør det fordi jeg personlig mener at når vi faktisk har en bokstav som uttrykker ks-lyden i alfabetet vårt, så er det synd at den ikke brukes mer. Jeg ser noen sier det handler om lånord og språkutvikling, men bruken av x er ikke et spesielt nytt og moderne fenomen, heller. Islandsk, som jo er et temmelig konservativt språk, bruker x på denne måten i større grad enn vi i Norge. 

Islenderne har ikke C, Q, W eller Z i sitt skriftspråk i hvert fall. Har ikke lagt merke til at de bruker X noe særlig? Men kanskje det er fordi det er den eneste fremmede bokstaven de har i sitt alfabet. Svenskene derimot med sine frankofile tendenser kan nok være mer løssluppen med X-en.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Eller at man skriver Norsk eller norskt…..

Anonymkode: 52876...f1f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvorfor i all verden gidder dere å sløse energi på noe så uvesentlig som dette? 

Anonymkode: f13e0...f06

Fordi tallet seks ikke kan skrives sex. Hvilke assosiasjoner får man om man skriver man er sexten år for eksempel? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...