Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
AntiBullshit skrev (14 timer siden):

Eh, jo? Jeg vokste selv opp på en liten plass, men har også bodd i større norske byer i ungdommen og vært mye i Oslo (både øst og vest). Og i resten av landet er veldig vanlig å ha venner over hele byen man bor i, men ikke i Oslo. Den mangelen på kontakt mellom bydelene er merkelig

Men har man venner over hele byen allerede på ungdomsskolen? Kanskje gjennom en eventuell fritidsaktivitet, men ellers tenker jeg at de fleste har venner fra klasse/trinn, og de vil nødvendigvis gjerne bo i nærområdet? 

For min del var det først på videregående at horisonten virkelig åpnet seg, og man fikk venner, ikke bare fra nærområdet og egen kommune, men også kommunene rundt. Videregående skole var i nærmeste by (ja, oppvokst relativt landlig) og her var det mange bydeler/nabokommuner som ble smeltet sammen på videregående skole. 

Men på ungdomsskolen? Fartet litt rundt i forbindelse med stevner/turneringer innen idrett, men det ble ikke vennskap av en kamp eller turnering i ny og ne. Dog etterhvert fjes man kjente igjen fra tidligere, men venner og omgangskrets var fremdeles i lokalmiljøet tilknyttet ungdomsskolen. 

• Liker 10
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Kålrota skrev (På 29.8.2025 den 17.34):

Jeg innbiller meg at det er mest spennende for Oslo-folk, men tar kanskje feil? 

Tenker jeg også. Tynn suppe for folk utenfor Oslo/Bærum

Skrevet

Veldig fin serie, sett hele. ❤️

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Vi likte serien, jeg så den sammen med femtenåringen min, og det ga oss mange ulike ting å diskutere og å reflektere over. Vi bor litt utenfor Oslo og min tenåring hadde nok ikke tenkt så mye på dette før. I tillegg synes jeg det var laget på en måte som gjorde at det ble varmt og hyggelig, og der var fint å se møtene mellom familiene. 

• Liker 7
  • Hjerte 1
Skrevet
Kålrota skrev (På 29.8.2025 den 17.34):

Jeg innbiller meg at det er mest spennende for Oslo-folk, men tar kanskje feil? 

Bor i Bergen, og synes det var en fin serie. Vi har barn i samme alder selv, veldig fint å snakke sammen mens vi har sett serien. Det er dessuten litt gøy å se på forskjellene mellom Oslo og Bergen. Forskjellene er nok mer ekstreme mellom ulike deler av Oslo enn Bergen, selv om også vi har «rikere» og «mindre rike» områder. 

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
Jodaneida skrev (På 1.9.2025 den 20.42):

Jeg reagerte også på han sønnen som snakket innmari dårlig norsk/ kebabnorsk som hadde en norsk mor? 
En ting er utenlandske med aksent. 

Han snakker vel en sosiolekt og er preget av at så mange av hans jevnaldrende har norsk som andrespråk

• Liker 7
Skrevet
AntiBullshit skrev (På 2.9.2025 den 0.29):

Eh, jo? Jeg vokste selv opp på en liten plass, men har også bodd i større norske byer i ungdommen og vært mye i Oslo (både øst og vest). Og i resten av landet er veldig vanlig å ha venner over hele byen man bor i, men ikke i Oslo. Den mangelen på kontakt mellom bydelene er merkelig

Men hvor skal ungdommen møte potensielle venner fra andre deler av byen? 

De går på skole med, og har fritidsaktiviteter med, barn på egen alder fra samme område. Oftest fra samme skolekrets. 
Reiser de andre steder, er det oftest fordi de skal spille kamper eller noe, evt. at deres fritidsaktivitet samarbeider med en tilsvarende fritidsaktivitet i en annen del av byen. 
Men det er sjelden slike møter fører til virkelige vennskap, av typen der man besøker hverandre hjemme og er sammen etterpå. 

Og skulle man møte noen gjennom en eller annen aktivitet i en ferie eller noe, og faktisk bli gode venner, så er det kanskje en eller to, det er ikke over hele byen. 
Og ofte møtes de jo heller "på midten" i eller nær sentrum. 

De jeg vet som har venner "over hele byen", er de som går på skoler i sentrum, av typen skole som trekker barn fra hele byen. 
Men det er jo ganske få som går på slik skole før VGS. 

Jeg tenker at sammenligningen mellom Oslo og andre Norske byer blir litt "fiktiv". Oslo er mange ganger større enn andre byer, både med reiseavstander og mengde mennesker. 

Det blir som å si at man synes det er rart at barn som har vokst opp i Stjørdal, ikke har venner, og er kjent  i hele Trondheimsområdet, inkludert Orkanger og Melhus. 

Som nevnt før her, så er det veldig lite som skjer ute i bydelene som trekker folk fra andre deler av byen. 
Oftest trekkes folk fra drabantbyene og inn til sentrum, om de trenger større tilbud enn det som er lokalt der de bor. Og det er jo gjerne der folk fra forskjellige deler av byen møtes, om de skal møte hverandre også. 

Hver drabantby er jo i praksis en liten by i seg selv. 
Du har egne skoler, egne idrettslag og idrettshall/idrettsbaner, egne treningssenter, bibliotek, kino, spisesteder, kjøpesenter, selskapslokaler, møteplasser, fritidsklubb, kirker, parker og kulturarenaer.  

Og veien til en annen drabantby, med tilsvarende fasiliteter for egne innbyggere, går via Oslo sentrum. 
Så hva er trekkplasteret for å bruke 1,5 timer på å reise fra Nordstrand til Vestli? Eller fra Skullerud til Holmenkollen? 

Noen reiser jo gjennom byen for å komme ut i marka. Men de aller fleste velger å bruke marka nærmest der de bor selv. (De i øst drar i Østmarka, de i nord drar i Lillomarka, og de i vest drar i Nordmarka.) 

Det er jo selvfølgelig enkelte steder i byen "alle" har vært. 
De fleste ungdommer i Oslo har et forhold til akebakken "Korketrekkeren", selv om de bor i øst. 
På samme måte som også ungdom fra Oslo vest vet hvor Ekebergsletta er. 

Men om du har vært mye i Oslo, navngi gjerne et "trekkplaster" i hver bydel, som er stort nok til at barn og ungdom fra resten av byen skal reise dit, fordi de ikke har tilsvarende tilbud der de bor.

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg synes serien var rørende og ble så imponert over ungdommene. Det gir håp å se at det er så mange nydelige 14-åringer der ute. Jeg vil anbefale alle å se. :hjertesmil:

• Liker 3
  • Hjerte 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...