Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag har dokumentarserien "Skolebytte" premiere på TV2 klokken 21:45. I serien skal 24 niendeklassinger fra hver sin kant av Oslo – Bjøråsen skole på Romsås og Uranienborg skole på Frogner, danne en ny klasse. Elevene skal tilbringe én uke på hver av skolene, hvor de skal lære om hverandres kulturer og verdier, og bli utfordret på egne og andres fordommer. Dokumentarserien skal ledes av 'Norge bak fasaden'-duoen Janne Amble (43) og Kadafi Zaman (51).  (TV2)

Hele serien ligger ute på TV2Play

• Liker 3
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Veldig spennende og fint prosjekt/tv-program! 

Ser på det nå. 

• Liker 4
Skrevet

Veldig fin dokumentarserie ❤️. Har sett første episode. 

• Liker 4
Skrevet

Veldig fin serie så langt, jeg har sett to episoder.

Brobygging kunne ikke vært viktigere enn det er i disse tider!

Lære seg forståelse for andre mennesker og ikke minst bli eksponert for noe annet enn det man er vant til for både foreldre og barn.

• Liker 5
Skrevet

Bare jeg som synes at han ene gutten fra «rike» siden er lik sønnen til David Eriksen?🤣

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Har sett hele serien på en kveld og anbefaler den veldig. Så nydelige, kloke og morsommere ungdommer. Mye å lære for oss alle! 

• Liker 4
Skrevet
Vålull skrev (1 time siden):

Bare jeg som synes at han ene gutten fra «rike» siden er lik sønnen til David Eriksen?🤣

Jeg tenkte på nøyaktig det samme! 😂

• Liker 1
Skrevet

Veldig bra tema, dette likte jeg godt!

• Liker 2
Skrevet
Kartoffel skrev (20 timer siden):

Veldig spennende og fint prosjekt/tv-program! 

Ser på det nå. 

Jeg innbiller meg at det er mest spennende for Oslo-folk, men tar kanskje feil? 

• Liker 2
Skrevet

Har sett nesten hele serien nå. Kan virkelig anbefales! Flott ungdom, og jeg blir veldig rørt av enkelte av foreldrene også!

• Liker 4
Skrevet (endret)

Tipper det blir nominasjon til  Gullruten.

Endret av Sicktrip
  • Liker 6
Skrevet

Så hele serien i kveld - veldig fin! Tenker at slikt burde det være mer av, en solid kulturreise for ungdommene. 

• Liker 5
Skrevet

Jeg er på episode 4 nå, og kom ikke lenger enn til ca 4 minutter før jeg måtte spole tilbake for å høre én gang til. Nå er de på Uranienborg skole på Oslos vestkant. De snakker om kjønnsroller hvor læreren sier dette: "«… forventninger om hvordan man er på bakgrunn av skjønn?» 🫣😳 Det skal selvsagt være ordet "kjønn". Altså, læreren er norsk og er i tillegg på vestkanten, der man vel snakker litt "fint"?  Jeg kan ikke noe for det, men det er noe av det verste jeg vet - voksne mennesker som ikke klarer forskjellen på kj/sj/skj-lyden og ky/sky-lyden  (sier at man skal ha skylling til middag og ikke kylling)

Hadde vedkommende hatt en annen etnisitet enn norsk, så kunne jeg nok sett gjennom fingrene, men en norsk lærer? Nei, da burde man faktisk ha språket nogenlunde i orden...

• Liker 16
  • Nyttig 3
Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger.

Sciurus, mod

Skrevet
Janzypants skrev (På 31.8.2025 den 7.19):

Jeg er på episode 4 nå, og kom ikke lenger enn til ca 4 minutter før jeg måtte spole tilbake for å høre én gang til. Nå er de på Uranienborg skole på Oslos vestkant. De snakker om kjønnsroller hvor læreren sier dette: "«… forventninger om hvordan man er på bakgrunn av skjønn?» 🫣😳 Det skal selvsagt være ordet "kjønn". Altså, læreren er norsk og er i tillegg på vestkanten, der man vel snakker litt "fint"?  Jeg kan ikke noe for det, men det er noe av det verste jeg vet - voksne mennesker som ikke klarer forskjellen på kj/sj/skj-lyden og ky/sky-lyden  (sier at man skal ha skylling til middag og ikke kylling)

Hadde vedkommende hatt en annen etnisitet enn norsk, så kunne jeg nok sett gjennom fingrene, men en norsk lærer? Nei, da burde man faktisk ha språket nogenlunde i orden...

Hahaha! Det irriterte meg skikkelig også, og jeg fikk akkurat de samme tankene som deg. 
Jeg reagerte også på han sønnen som snakket innmari dårlig norsk/ kebabnorsk som hadde en norsk mor? 
En ting er utenlandske med aksent. 

Jeg er forøvrig gift med en utlending som ikke snakker bra norsk😆

• Liker 4
Skrevet
Kålrota skrev (På 29.8.2025 den 17.34):

Jeg innbiller meg at det er mest spennende for Oslo-folk, men tar kanskje feil? 

Som de sier innledningsvis i første episode, så er dette aktuelt i flere byer i hele landet, ikke bare Oslo. 

Jeg syns den var fin, om ikke litt overfladisk. Skulle gjerne sett de gå litt mer i dybden på hvor fordommene kommer fra, men dette er jo 14-åringer, så det er kanskje begrenset hvor dypt man får gått. Hadde vært gøy å se en gjentagelse av eksperimentet når de går 2. eller 3. klasse på vgs. 

• Liker 1
Skrevet

Ble greit sjokker av at så mange av ungdommen fra vest aldri hadde vært på østkanten av byen de bor i? Men hytte i en annen by og ferie til utlandet, det har de mange opplevelser med. Synes det var helt merkelig. Greit nok at de «bare» er 14, men kommen man fra en hvilken som helst annen norsk by så har ungdommen der god kjennskap og ferdes i de ulike bydelene uavhengig av hvilken bydel de selv bor i. Til å bo i Norges største by så er det overraskende hvor lite av egen by de har utforsket eller bekjentskap til. Sånn sett så vokser ungdom i Oslo opp under tilsvarende små forhold som noen i Nordland 

• Liker 4
Skrevet
AntiBullshit skrev (6 minutter siden):

Ble greit sjokker av at så mange av ungdommen fra vest aldri hadde vært på østkanten av byen de bor i? Men hytte i en annen by og ferie til utlandet, det har de mange opplevelser med. Synes det var helt merkelig. Greit nok at de «bare» er 14, men kommen man fra en hvilken som helst annen norsk by så har ungdommen der god kjennskap og ferdes i de ulike bydelene uavhengig av hvilken bydel de selv bor i. Til å bo i Norges største by så er det overraskende hvor lite av egen by de har utforsket eller bekjentskap til. Sånn sett så vokser ungdom i Oslo opp under tilsvarende små forhold som noen i Nordland 

Eh, nei? Hvor mange bor det i små forhold i Nordland, 2000? Vestkantungdommer er nok fort masse i Bærum og Asker og, men mobiliteten fra Groruddalen til vest er lav. Det er jo heller ingen grunn til å dra til Groruddalen hvis du ikke bor der. Det er ikke spesielle butikker eller museer eller noe der. Tøyenbadet er vel omtrent severdigheten lengst øst utenom marka. Så egentlig er det ikke så rart siden byen er så sosialt delt at familiene nok ikke har venner på andre side av byen.

• Liker 5
Skrevet
AntiBullshit skrev (13 minutter siden):

Jeg er fra østkanten i Oslo. Vært mye på vestkanten i voksen alder, men det var ikke vanlig at vi dro til vestkanten på ungdomskolen. Kanskje vi var der pga en fotballkamp/turnering, men ellers holdt vi oss til nærområde og sentrum. Så synes overhode ikke det er så rart motsatt vei heller.

Det som overrasket meg mest, var at så mange svarte at de ikke kunne være venn med homofile. Håper det bare er umodemhet og usikkerhet over egen seksualitet, og at de fleste tenker annerledes om noen år. 

• Liker 9
Skrevet
hvalstad45 skrev (12 minutter siden):

Eh, nei? Hvor mange bor det i små forhold i Nordland, 2000? Vestkantungdommer er nok fort masse i Bærum og Asker og, men mobiliteten fra Groruddalen til vest er lav. Det er jo heller ingen grunn til å dra til Groruddalen hvis du ikke bor der. Det er ikke spesielle butikker eller museer eller noe der. Tøyenbadet er vel omtrent severdigheten lengst øst utenom marka. Så egentlig er det ikke så rart siden byen er så sosialt delt at familiene nok ikke har venner på andre side av byen.

Eh, jo? Jeg vokste selv opp på en liten plass, men har også bodd i større norske byer i ungdommen og vært mye i Oslo (både øst og vest). Og i resten av landet er veldig vanlig å ha venner over hele byen man bor i, men ikke i Oslo. Den mangelen på kontakt mellom bydelene er merkelig

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...