AnonymBruker Skrevet 28. august #1 Skrevet 28. august Så mange nordmenn, så mange problemer overalt. Og samtidig så lite innsats for å løse dem. Men mange som snakker og klager hele tiden, hovedsakelig om andre. Hvorfor gjør så mange nordmenn så lite for å løse sine problemer eller problemer generelt, på jobb, i familien, i bedriften sin osv? Anonymkode: fa5fd...315 2
AnonymBruker Skrevet 28. august #2 Skrevet 28. august Fordi vi er så slitne og har resignert. Anonymkode: 63586...d2e 2
AnonymBruker Skrevet 28. august #3 Skrevet 28. august Det er samfunnet som har skylda, hvorfor skal JEG løse MINE problemer? Hallo?!? Anonymkode: 696da...aca 3 1 2
AnonymBruker Skrevet 28. august #4 Skrevet 28. august Fordi vi har vant oss til at det er bare å spørre om hjelp til alt. Vi klarer ingenting selv lengre. Og klarer vi det, følger det 400 kg syting med på lasset. Og gjerne en sykmelding på toppen. Anonymkode: bf548...67a 4 2
AnonymBruker Skrevet 28. august #5 Skrevet 28. august Fordi at det for å løse mange problemer kreves at flere enn en person besitter endringsvilje? Anonymkode: 64066...718 1
Trolltunge Skrevet 28. august #6 Skrevet 28. august Må jeg kjenne meg igjen i dette? Har litt utfordringer med det, men det er antagelig til å løse. 😉 1
AnonymBruker Skrevet 28. august #7 Skrevet 28. august Unnskyld, vi skal skjerpe oss 😔 Anonymkode: 8cec2...b47 2
AnonymBruker Skrevet 28. august #8 Skrevet 28. august Har innvandrebakgrunn. Nordmenn er ofte veldig forsiktige og konfliktsky. På lang sikt gjør det ofte ting verre. Det er heller ingen kultur for å bry seg om eller hjelpe hverandre. Kjipt. Anonymkode: 1a567...b12 6 1
AnonymBruker Skrevet 30. august #9 Skrevet 30. august Jeg synes det er så trist. Hvis du løser problemet, krever det mye mindre negativ energi, og du blir kvitt det mye raskere. Etterpå føler du deg vanligvis mye bedre. Det er ingen fordel med å ikke løse problemer. Anonymkode: fa5fd...315 1
AnonymBruker Skrevet 30. august #10 Skrevet 30. august Og det er også et problem for folk rundt dem. De sitter også med det negative, Noen ganger i åresvis. Det er ikke hyggelig å være rundt folk som ikke løser problemene sine. Det suger energi. Anonymkode: fa5fd...315
AnonymBruker Skrevet 30. august #11 Skrevet 30. august AnonymBruker skrev (På 28.8.2025 den 19.09): Har innvandrebakgrunn. Nordmenn er ofte veldig forsiktige og konfliktsky. På lang sikt gjør det ofte ting verre. Det er heller ingen kultur for å bry seg om eller hjelpe hverandre. Kjipt. Anonymkode: 1a567...b12 Veldig enig med deg. Blir et kaldt samfunn av slikt. Hilsen etnisk norsk. Anonymkode: 7b724...a79 2
AnonymBruker Skrevet 30. august #12 Skrevet 30. august Det finnes to typer problemer; de du kan gjøre noe med, og de du ikke kan gjøre noe med. Første kategorien tar jeg selvfølgelig tak i. Men andre kategorien må du bare akseptere - feilen mange gjør er at de klager og klager, og da bare gjør det verre for seg selv og de rundt. Anonymkode: e2478...482 2
AnonymBruker Skrevet 30. august #13 Skrevet 30. august ? Jeg har ingen problemer Anonymkode: 69ae6...3bc
AnonymBruker Skrevet 30. august #14 Skrevet 30. august AnonymBruker skrev (På 28.8.2025 den 19.09): Har innvandrebakgrunn. Nordmenn er ofte veldig forsiktige og konfliktsky. På lang sikt gjør det ofte ting verre. Det er heller ingen kultur for å bry seg om eller hjelpe hverandre. Kjipt. Anonymkode: 1a567...b12 Der er jeg delvis uenig med deg. Vi har (hatt) kultur for å bry seg om, og hjelpe hverandre, men noe har forsvunnet de siste 20-30 årene. Til TS. Jeg mener at veldig mange gjør veldig mye for å løse problemene de har. Men de som heller vil klage enn å handle blir veldig synlige/hørbare. Du ser/hører ikke de som bare gjør det de må uten å klage. Anonymkode: b1fe3...64d 5
AnonymBruker Skrevet 30. august #15 Skrevet 30. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Det finnes to typer problemer; de du kan gjøre noe med, og de du ikke kan gjøre noe med. Første kategorien tar jeg selvfølgelig tak i. Men andre kategorien må du bare akseptere - feilen mange gjør er at de klager og klager, og da bare gjør det verre for seg selv og de rundt. Anonymkode: e2478...482 Hva er problemer du "ikke kan gjøre noe med" ? Anonymkode: fa5fd...315
AnonymBruker Skrevet 30. august #16 Skrevet 30. august Hva er det du snakker om? Hvor har du det fra at nordmenn gjør noe mindre for å løse problemer enn andre? Anonymkode: b2f73...edf 2
AnonymBruker Skrevet 30. august #17 Skrevet 30. august AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hva er problemer du "ikke kan gjøre noe med" ? Anonymkode: fa5fd...315 Syk, eldre forelder, på andre siden av landet. Som nekter å flytte på seg. Jeg har jobb, mann, barn, dyr, så kan jo heller ikke bryte opp alt her. Og en omsorgsevne og -ønske, jeg ikke kan eller vil legge bort. Anonymkode: e2478...482 2
AnonymBruker Skrevet 30. august #18 Skrevet 30. august AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Syk, eldre forelder, på andre siden av landet. Som nekter å flytte på seg. Jeg har jobb, mann, barn, dyr, så kan jo heller ikke bryte opp alt her. Og en omsorgsevne og -ønske, jeg ikke kan eller vil legge bort. Anonymkode: e2478...482 Men da må dere finne andre løsninger. Situasjoner du ikke kan gjøre noe med er ting som dårlig vær. Det kan du ikke gjøre noe med. Men hvis noen ikke vil flytte, må du finne en annen løsning. Å ikke ville gjøre noe, er et valg. Et bevisst valg. Det finnes ofte flere måter å løse et problem på. Og det å ikke gjøre noe, eller til og med å gjøre ingenting, er et bevisst valg. Og det du gjør med det, er å ta påfølgende valg. Anonymkode: fa5fd...315 2 1
AnonymBruker Skrevet 30. august #19 Skrevet 30. august AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Men da må dere finne andre løsninger. Situasjoner du ikke kan gjøre noe med er ting som dårlig vær. Det kan du ikke gjøre noe med. Men hvis noen ikke vil flytte, må du finne en annen løsning. Å ikke ville gjøre noe, er et valg. Et bevisst valg. Det finnes ofte flere måter å løse et problem på. Og det å ikke gjøre noe, eller til og med å gjøre ingenting, er et bevisst valg. Og det du gjør med det, er å ta påfølgende valg. Anonymkode: fa5fd...315 Hvilke løsninger foreslår du? Tvangsflytte en samtykkekompetent person over landet, slik at det blir enklere for meg å sjonglere forpliktelsene? Rive dem bort fra det de har kjært, i enebolig, ting og rutiner, for å gjøre mitt liv enklere? Situasjonen er som den er. Jeg kan selvfølgelig si "ikke mitt problem": Men det er uaktuelt etter et langt liv med mye omsorg og kjærlighet andre veien. Anonymkode: e2478...482 4 1
AnonymBruker Skrevet 30. august #20 Skrevet 30. august AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvilke løsninger foreslår du? Tvangsflytte en samtykkekompetent person over landet, slik at det blir enklere for meg å sjonglere forpliktelsene? Rive dem bort fra det de har kjært, i enebolig, ting og rutiner, for å gjøre mitt liv enklere? Situasjonen er som den er. Jeg kan selvfølgelig si "ikke mitt problem": Men det er uaktuelt etter et langt liv med mye omsorg og kjærlighet andre veien. Anonymkode: e2478...482 Tvangsflytte? Huh? Nei, selvfølgelig ikke. Men du vil selv også ikke flytte (hvis jeg forstår det riktig) og du vil ikke at noen andre skal ta vare på den personen? Dette er valg du bevisst tar. Og da velger du også for konsekvensene. Ja, du kan gjøre noe med dette. Ta andre valg og/eller finn andre løsninger. Hva er best for den personen vi snakker om nå? Hva vil h*n? Og hvis noen andre skal ta vare på den personen, da finnes det kanskje også flere muligheter. Enten det går gjennom kommunen, en privat organisasjon eller en bekjent? Bare fordi det er visse ting du ikke vil, betyr det ikke at du ikke kan gjøre noe med denne situasjonen. Du vil ikke gjøre noe med det, men du kan gjøre noe med det. Det er to forskjellige ting. Mange endrer «vil ikke» til «kan ikke», men det er manipulasjon. Bare vær ærlig. Du vil ikke. Ok. Men da må du finne andre løsninge. Og ikke gjøre som om du er fullstendig maktesløs, det er du ikke. Anonymkode: fa5fd...315 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå