Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 
Skal bli støttekontakt/aktivitetskontakt for en voksen mann.

Jeg får en utgiftsdekning fra kommunen på 40,- timen.

Sliter litt med å finne på ting. 

Alt koster jo penger.

Litt begrenset hvor givende det er å gå fra park til park.

Biblioteket arrangerer mye bra, men lite som passer tidsmessig for meg, eller nivåmessig for ham.

Har ikke ledsagerbevis, og det er uansett få steder her som tilbyr inngang for ledsagere.

Målet er å finne på hyggelige ting utenfor hjemmet.

Har dere noen gode tips?

Anonymkode: 42f15...ed7

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Alvorlig? 40kr?!

Er det da meningen at han skal dekke resten selv kanskje? Dette hadde jeg aldri gått med på.

Anonymkode: 39425...912

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hei! 
Skal bli støttekontakt/aktivitetskontakt for en voksen mann.

Jeg får en utgiftsdekning fra kommunen på 40,- timen.

Sliter litt med å finne på ting. 

Alt koster jo penger.

Litt begrenset hvor givende det er å gå fra park til park.

Biblioteket arrangerer mye bra, men lite som passer tidsmessig for meg, eller nivåmessig for ham.

Har ikke ledsagerbevis, og det er uansett få steder her som tilbyr inngang for ledsagere.

Målet er å finne på hyggelige ting utenfor hjemmet.

Har dere noen gode tips?

Jeg har også vært støttekontakt, og ser problemet. Men, utgiftsdekningen er jo på 40 kr timen - er dere sammen i tre timer blir det 120, - kr, som fortsatt er lite, men tross alt litt mer. Slik vi gjorde det, "sparte" vi opp pengene, slik at vi annen hver gang gjorde noe gratis (bibliotek, gikk tur, osv.) og så brukte vi litt mer de andre gangene (svømmehall, kino, osv.) Skal sies at vi ofte også gikk og tok oss en kaffe, fordi den jeg var støttekontakt likte det godt. Da betalte vi hver for oss uten å bruke utgiftsdekningen. Jeg hadde egentlig ikke noe problem med å betale for det jeg selv kjøpte og spiste/drakk, som regel var det bare en kaffe eller noe. 

Du kan jo også spørre kommunen om de har noen forslag til aktiviteter som vil passe brukeren?

I dag jobber jeg med mennesker som trenger støttekontakt, og vi ser at noe av de beste aktivitetene er å hjelpe personen inn i organiserte aktiviteter, som for eksempel foreninger eller lignende (avhengig av alder, funksjonsnivå og interesser selvfølgelig). Hvis personen er interessert i å for eksempel melde seg inn i husflidslaget, mental helse, røde kors, idrettslag eller noe lignende, kan det å gå på faste medlemsmøter sammen være en fin måte å utvide nettverket til personen på. På sikt kan h*n kanskje gå alene, og dermed bli mer selvstendig? 

Anonymkode: 5035e...147

• Liker 1
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har også vært støttekontakt, og ser problemet. Men, utgiftsdekningen er jo på 40 kr timen - er dere sammen i tre timer blir det 120, - kr, som fortsatt er lite, men tross alt litt mer. Slik vi gjorde det, "sparte" vi opp pengene, slik at vi annen hver gang gjorde noe gratis (bibliotek, gikk tur, osv.) og så brukte vi litt mer de andre gangene (svømmehall, kino, osv.) Skal sies at vi ofte også gikk og tok oss en kaffe, fordi den jeg var støttekontakt likte det godt. Da betalte vi hver for oss uten å bruke utgiftsdekningen. Jeg hadde egentlig ikke noe problem med å betale for det jeg selv kjøpte og spiste/drakk, som regel var det bare en kaffe eller noe. 

Du kan jo også spørre kommunen om de har noen forslag til aktiviteter som vil passe brukeren?

I dag jobber jeg med mennesker som trenger støttekontakt, og vi ser at noe av de beste aktivitetene er å hjelpe personen inn i organiserte aktiviteter, som for eksempel foreninger eller lignende (avhengig av alder, funksjonsnivå og interesser selvfølgelig). Hvis personen er interessert i å for eksempel melde seg inn i husflidslaget, mental helse, røde kors, idrettslag eller noe lignende, kan det å gå på faste medlemsmøter sammen være en fin måte å utvide nettverket til personen på. På sikt kan h*n kanskje gå alene, og dermed bli mer selvstendig? 

Anonymkode: 5035e...147

Takk for mange nyttige tips! 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Alvorlig? 40kr?!

Er det da meningen at han skal dekke resten selv kanskje? Dette hadde jeg aldri gått med på.

Anonymkode: 39425...912

Det er meningen at personen skal dekke billetter. Men mye blir fort ganske dyrt for noen på uføretrygd.

De fleste utstillinger koster 100-150,-

Man skal dekke mat og drikke selv. 

En enkel svart kaffe koster 45-50,- her.

Kinobilletter koster fra 180,- og oppover.

Synes det er litt vanskelig å finne på ting. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...