Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er pisslei!!! Veldig lei!!! Etter alt er betalt og penger til mat er satt av må resten gå til gjeld. Det betyr at om barna skal ha nye sko osv så tar jeg det på avbetaling og ting er i gang. Dette er særlig vanskelig siden jeg har ei datter i verste alder som skal ha sminke og div ting hele tiden. Jeg jobber 100 prosent, har fast lønn og ingen mulighet til overtid. Jeg vet jeg kan si nei til jenta mi, men det blir så tydelig at vi har dårlig råd for før av, vil ikke det for henne. 

Jeg har to barn. Jeg har de annenhver uke, men minste har en diagnose som gjør at det ofte kommer og vil til meg, så derfor vanskelig å skaffe ny jobb. Prøver også ta igjen en del jobb når jeg ikke har de, for å kunne følge opp de mer. Har kanskje 4000 å betale på gjeld hver mnd. har 120000 i div gjeld. 

Noen som har klart å bli gjeldfrie og mer økonomisk smart?

tips!!!!!

Anonymkode: de69c...657

• Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg er pisslei!!! Veldig lei!!! Etter alt er betalt og penger til mat er satt av må resten gå til gjeld. Det betyr at om barna skal ha nye sko osv så tar jeg det på avbetaling og ting er i gang. Dette er særlig vanskelig siden jeg har ei datter i verste alder som skal ha sminke og div ting hele tiden. Jeg jobber 100 prosent, har fast lønn og ingen mulighet til overtid. Jeg vet jeg kan si nei til jenta mi, men det blir så tydelig at vi har dårlig råd for før av, vil ikke det for henne. 

Jeg har to barn. Jeg har de annenhver uke, men minste har en diagnose som gjør at det ofte kommer og vil til meg, så derfor vanskelig å skaffe ny jobb. Prøver også ta igjen en del jobb når jeg ikke har de, for å kunne følge opp de mer. Har kanskje 4000 å betale på gjeld hver mnd. har 120000 i div gjeld. 

tips!!!!!

Hvis hun er så gammel at hun skal ha sminke og div hele tiden, så er hun antagelig gammel nok til å ha en liten jobb også. Passe barn, vaske, selge vg e.l

Anonymkode: c2722...936

• Liker 20
  • Nyttig 14
Skrevet

Siden du ikke nevner noe om at du har boliglån og du nevner en gjeldssum som tilsier at du ikke har det, så bor du i leiebolig? Altså ingen eid bolig der du kan refinansiere og få bakt inn dyr kredittgjeld i boliglånet til en mer levelig rente?

Slutt å gi datteren din alt hun sutrer om å få. Seriøst, sminke!? Kjøper du sminke hver gang hun spør når du har dårlig råd, og setter deg heller i gjeld for å gi henne dill og dall? Hun kan skaffe seg en avisrute eller dele ut reklame for betaling i stedet, og kjøpe sin egen sminke.

Det å ikke bruke penger på tull man fint kan klare seg uten (som "sminke og diverse ting" til tenåringen) er et av tipsene du ber om som du får av meg. Det er bare å være åpen med ungene, si at dere ikke har særlig mye penger, og at mamma nå må bruke sparekniven en stund.

Hva gikk feriepengene dine i år til, blant annet?

• Liker 13
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dattera di bør få seg en jobb. Hatt sommerjobb fra jeg var 13. 

Anonymkode: 6b78c...ec1

• Liker 6
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje du kan søke NAV om hjelpestønad dersom barnet med diagnose krever (mye) mer enn andre jevnaldrende barn. Det kan være greit å sjekke opp. 

Litt ekstra penger inn kan hjelpe i denne situasjonen. 

Anonymkode: 990b3...a6d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Når du skriver "skal ha" to steder her så tyder det på at du ikke er sjefen i mor-barn-forholdet?

Jeg klarte det. Jeg var en skikkelig "luksusfellen-kandidat" for vel ti år siden. Ikke fordi jeg ikke tjente nok, men fordi jeg lot regninger ligge ubetalt, spiste ute ofte og jevnt over kjørte rundt i en for dyr bil for min inntekt og med den også ofte dreit i parkeringsreglene med bøter som resultat. For å ta grep solgte jeg bilen og kjøpte sykkel og tar taxi de få gangene i året når jeg synes det regner for mye. Sa også opp noen strømmeabonneringer. Og så setter jeg av 30-60 minutter hver fredag etter jobb som "økonomitimen" der jeg noterer i et google docs-regneark alt jeg har brukt og tjent siste uke så jeg har full oversikt. Oversikt er et nøkkelord! Har gått fra være underkuet gjeldsslave til å sannsynligvis klare å bli investor (aksjesparegris) om 1-2 år.

Anonymkode: ad55a...6ab

• Liker 6
  • Hjerte 5
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Ingen unger trenger smmnke hele tiden. Du skal ikke kjøpe deg fri fra dårlig samvittighet. Selv barn som har foreldre med god råd får ikke alt de vil hele tiden. 

Anonymkode: b025e...811

• Liker 17
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig må du betale tilbake gjeld. 

Generelt vil god oversikt og budsjett bidra til bedre økonomisk styring hos de fleste. Og selvsagt å ha en nøktern livsstil tilpasset inntektene. 

Anonymkode: 7fc20...543

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel er datteren din? Nei, hun trenger ikke ny sminke hele tiden selvom hun ber om det. Regner med hun ikke bruker dyr sminke , det er jo uansett mer enn det som velter lasset. 
ja, jeg har blitt gjeldsfri, med kjøpestopp, billig mat/ tgtg / datodisk, samle flasker ( det er jo supert for datteren din om hun ikke får betalt jobb lett) og hatt ekstra jobb . 
er det av hensyn til yngste du ikke tar ekstrajobb annenhver uke? 

Anonymkode: 426a9...199

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dattera di bør få seg en jobb. Hatt sommerjobb fra jeg var 13. 

Anonymkode: 6b78c...ec1

Hvor får 13åringer i dag jobb?

Jeg jobbet også da jeg var 12-13 år, men det er ‘hundre år’ siden. I dag lyses de fleste ut med ‘over 18 år og bestått videregående’. Det er ikke helt som da vi var ung;) 

Anonymkode: 9baa6...d10

• Liker 5
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Hjelpestønad eller grunnstønad på barnet med diagnose.

Og 13 åringen kan passe barn feks. Du gjør henne en bjørnetjeneste ved å leve over evne slik dere gjør nå. Alvorlig talt! 

Anonymkode: 17332...e7f

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Hei TS,

Det kan være frustrerende med trang økonomi. Men i motsetning til mange andre som skriver innlegg her inne, så skriver du veldig godt hva som er rotårsaken: 

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

(...) barna skal ha nye sko osv så tar jeg det på avbetaling og ting er i gang.

.. og da var ting i gang ja!

Å kjøre på med forbruk på kreditt er oppskriften til all ondskap. Det gjør at du tar penger fra fremtiden, som da riktig nok mangler i fremtiden. På grunn av renter på lånet så trenger du da mer og mer og mer penger helt til det smeller sånn ordentlig. 

Mitt råd er nettopp det du sier selv også:

Jeg vet jeg kan si nei (...)

Hvis du ønsker en mindre trang øknomi, så er dette oppskriften. 

Du må ta deg tid til å innhente allerrede eksisterende forbrukslån og deretter må du spare opp før du kjøper. Det klarer du kanskje kun hvis du sier nei. Spesielt til sminke som absolutt ikke er nødvendig. Når det gjelder nødvendige sko, så bør også faren bidra i saken. Her bør du ha kommunikasjon med han på et vis. 

Så nevner du gjelden din:

Har kanskje 4000 å betale på gjeld hver mnd. har 120000 i div gjeld.

Dersom du har 120'000 kroner i diverse gjeld, så kan det være spennende å søke en refinansiering. Da samler du alt på ett lån og får typisk en litt bedre rente. Samtidig kan du da utbetale alle de ulike kreditorene og trenger ikke å forholde deg til de lenger.

Men du må da selvsagt konsekvent betale ned på lånet. Uansett. 

Mange gjør feilen at de refinansierer med lang løpetid, og så har de ikke kommet lenger med økonomien sin. I verste fall blir det enda trangere økonomi. 

Derfor vil Jeg anbefale at du ikke bruker mer enn 2 år nedbetalingstid på denne summen her. Eller så blir rentekostnaden så høy at beløpet begynner å doble seg. Det kan skape et stort problem fremover, derfor bør du heller takle et høyere beløp nå for å ha det mer romslig senere. En trang periode på 2 år er absolutt gjennomførbar. Det blir mye verre dersom du drar dette i lengden. 

Mye bedre er det derimot om du kan nedbetale enda fortere.

Lykke til med sparing!

Schmuhu

Endret av Schmuhu
  • Liker 8
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg jobbet også da jeg var 12-13 år, men det er ‘hundre år’ siden. I dag lyses de fleste ut med ‘over 18 år og bestått videregående’. Det er ikke helt som da vi var ung;) 

13-åringer trenger heller ikke sminke.

Anonymkode: c933d...960

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Avbetaling må du bare slutte med 

Anonymkode: 0b770...668

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vil du gi barna litt og litt nå, eller vil du heller bli upopulær en periode og bli raskere ferdig med lånet? 

4000 i måneden, er det minstebeløpet, eller betaler du ned slik at du faktisk ser gjelden gå ned? 

Anonymkode: af6c4...5fd

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

tips!!!!!

Har gjeld som også må betales. Far til barnet mitt svindlet meg for flere år siden, det nærmer seg ferdig nå. Min gjeld er på 4000 i mnd, ikke noe ekstra utenom dette. 

Beste tips er å finne best rente, kutte ned der man kan, bo billig. Først nå at jeg kan jobbe ekstra fast utbetalt med barnetrygd er 38 000, jobber ekstra annen hver helg og tjener 8000 da, noen helger mindre. 

Jeg kommer til å være gjeldfri innen 2 år. 

Anonymkode: 7a7c8...022

• Hjerte 2
Skrevet

Det er mye klær og ting til en billig penge på finn.no

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Barnepass, dyrepass, enkle vaskeoppdrag, ryddehjelp, kanskje bidra med vareplassering i butikker osv.

Uansett, en 13-åring trenger ikke så mye sminke at det ruinerer foreldrene ... Det beste du kan gjøre for datteren din, er å lære henne at man ikke kan kjøpe ting man ikke trenger når man ikke har råd til det. Hun får ønske seg sminke til bursdag og jul.

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Gjeld må alltids betales først, sånn har alle det. 

At du faktisk har mulighet til å leve uten partner og forsørge barn på en inntekt er mer enn hva de fleste har kunne gjort i historien og ellers i verden. Få deg en mann!

Anonymkode: 0d0f9...78c

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.8.2025 den 14.35):

tips!!!!!

Dette er AS Norges blindhet. Tror de fleste innser det ikke er godt å bo i Norge. Dette er system og kultur som befolkningen står under. Det gjelder kun å oppdage hva som egentlig skjer rundt oss. 

Anonymkode: 3f3ed...c82

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...