Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

"Har flere barn med tannregulering og briller. 

Kommende år koster bare tannreguleringen oss 20-30000 og det er bare starten. Går 2 par briller i året per brillebruker og de koster fort 5-10 000 per par. 

Ser ikke det som aktuelt å protestere når tannhelsetjenesten henviser oss til tannregulering, og vi har dessverre laveste rabatt, noe som betyr 30-40000 kroner i kostnad per unge.

Vi er også to foreldre med synsutfordringer og bruker 5-10 000 hver på briller og linser i året. Jeg tør ikke engang prøve å summere opp hva dette koster oss, men det er en klar grunn til at vi ikke har råd til noe ekstra for å si det sånn. Etter hvert kommer også konfirmasjonene. Med 2 helt normale inntekter vil kontoene være helt skrapt de kommende årene.

Hvorfor er det ingen partier som har tann- og synshelse på dagsorden? Har tatt flere valgomater nå og det er ikke nevnt med et eneste ord..."

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Stabbur skrev (1 time siden):

Rødgrønn side ønsker visst å gjøre det å gå til tannlegen like billig som å gå til fastlegen.https://www.vg.no/nyheter/i/Jb8j27/roedgroenne-vil-gi-alle-raad-til-tannlegen

Tror høyresiden fjernet brillestøtten til barn. Man bør lese partiprogrammene tror jeg. Jeg ser blant annet at MDG sier de ønsker "

• At tannhelse skal inkluderes som en del av det offentlige helsetilbudet på sikt.

Ingen av de har noe håndfast eller konkrete forslag slik jeg ser det. Heller ingen som snakker om det, selv om dette er noe som har stor betydning for familieøkonomien for de det gjelder. Tannlegene kan f.eks sette sine egne priser og gjør det til gagns. 40 000 for 6 timer i en tannlegestol er jo den glade vannvidd.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Tenker at det å ha behov for briller er så normalt at det blir veldig dyrt om dette skal betales av skattebetalerne. Jeg har selv brukt briller så langt tilbake jeg kan huske. Det er helt opp til meg om jeg velger en innfatning til kr 500 eller kr 5000. Jeg kan også i stor grad bestemme kvaliteten på glassene selv. Jeg velger å bruke penger på dette, og evner å tenke noen måneder fremover i tid, slik at dette ikke blir en "plutselig utgift". 

Tannregulering til barn er vel omfattet av stønad fra Helfo? Men et viktig spørsmål er også om alle barn trenger dette. Ene min trengte det absolutt. Vi betalte en egenandel på 25%. Nestemann var det bare anbefalt for av estetiske årsaker. Denne årsaken var så marginal, at vi som foreldre ikke kunne se at hverken han eller vår lommebok var tjent med det. Har dere laveste stønadssats, bør dere nok vurdere om behovet faktisk er tilstede. Er ulemper med tannregulering og, bl a økt sjanse for hull.

Staten kan ikke dekke alt, fordi om SV og Rødt mener det. 

Endret av MorTil2
  • Liker 2
Skrevet
Hensatt skrev (6 timer siden):

Kommende år koster bare tannreguleringen oss 20-30000 og det er bare starten. Går 2 par briller i året per brillebruker og de koster fort 5-10 000 per par. 

Ser ikke det som aktuelt å protestere når tannhelsetjenesten henviser oss til tannregulering, og vi har dessverre laveste rabatt, noe som betyr 30-40000 kroner i kostnad per unge.

Vi er også to foreldre med synsutfordringer og bruker 5-10 000 hver på briller og linser i året. Jeg tør ikke engang prøve å summere opp hva dette koster oss, men det er en klar grunn til at vi ikke har råd til noe ekstra for å si det sånn. Etter hvert kommer også konfirmasjonene. Med 2 helt normale inntekter vil kontoene være helt skrapt de kommende årene.

Hvorfor er det ingen partier som har tann- og synshelse på dagsorden? Har tatt flere valgomater nå og det er ikke nevnt med et eneste ord..."

Du har jo ikke fulgt med i det hele tatt, Rødt har dette som en av kampsakene. 

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
iliah skrev (1 time siden):

Du har jo ikke fulgt med i det hele tatt, Rødt har dette som en av kampsakene. 

Som jeg skrev har jeg tatt flere valgomater og ikke sett dette nevnt i det hele tatt. Har ikke lest programmene til alle partier...

Skrevet

Erna Solberg fjernet brillestøtte til barn, så da vet du hva du får med en borgerlig regjering. 

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
Hensatt skrev (32 minutter siden):

Som jeg skrev har jeg tatt flere valgomater og ikke sett dette nevnt i det hele tatt. Har ikke lest programmene til alle partier...

Rødt og SV og Mdg vil ha tannhelse som offentlig ordning tror jeg.

• Liker 5
Skrevet
Hensatt skrev (49 minutter siden):

Vil virkelig anbefale deg å gjøre det :) Også hva de fokuserer på på SoMe-profilene sine.

• Liker 1
Skrevet
iliah skrev (Akkurat nå):

Vil virkelig anbefale deg å gjøre det :) Også hva de fokuserer på på SoMe-profilene sine.

Synes de fokuserer mest på å kritisere de andre partiene enn å fremme sin egen politikk.

Skrevet
Hensatt skrev (1 minutt siden):

Synes de fokuserer mest på å kritisere de andre partiene enn å fremme sin egen politikk.

Kan være enig der, av det jeg har sett i det siste. Men har sett at Rødt har fokusert mye på rettigheter til fri tannhelse der. 

• Liker 3
Skrevet

Rødt, INP, SV vet jeg. Muligens flere.

Skrevet

Fanesaken til Rødt er gratis tannhelse til alle, at det kun betales egenandel som hos legen.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Om gratis tannhelse skulle innføres, så mener jeg det ikke burde ha tibakevirkende kraft. Med det så mener jeg at de kanskje kunne vurdere en ordning slik at alle de som for eksempel fyller 18 år i eller etter 2026 skulle få gratis tannbehandling. Tenkte også på egenandel, men det er kanskje ikke så¨lurt, siden moen da vil prioritere bort tannbehandlingen til det nesten er for sent og deretter møte opp på tannlegen for en full resturasjon på samfunnets regning.

Og av den grunn så mener jeg også vi må sette en grense som "gjelder for de som fyller 18 år i 2026 eller etter" da har man mulighet for å få frem en generasjon med god tannhelse uten at vi skal betale for et voldsomt etterslep som vil gjøre ordningen for dyr og også gi kapasitetsproblemer.

Vi er tre stykker i familien som bruker briller, men fortsatt er jeg imot brillestøtte. Har også en i familien med tannregulering, men er av den oppfatning at velferdssystemet ikke kan eller skal ta ansvar for alt. Men at det kan avvikes og det kan ytes hjelp til de som er aller vanskligst stilt i samfunnet,og spesiellt barn av vanskligstilte foreldre, dette istedenfor å strø støtten tynt utover til alle.

Skrevet

Har fått brille støtte til barnet mitt i alle di årene hxn har trengt det. 

Tannregulering måtte jeg betale mesteparten selv. Men jeg var jo forbredt på at barnet mitt muligens trengte det, så hadde pengene klare.

Velferdsstaten kan ikke betale alt. Noe må vi betale selv. At noen får flere barn en dem har økonomi til er dems eget problem.

Skrevet
Miss Clara skrev (På 30.8.2025 den 7.17):

Tannregulering måtte jeg betale mesteparten selv. Men jeg var jo forbredt på at barnet mitt muligens trengte det, så hadde pengene klare.

Velferdsstaten kan ikke betale alt. Noe må vi betale selv. At noen får flere barn en dem har økonomi til er dems eget problem.

Anbefaler deg virkelig å lese denne, dersom du ønsker å utvide synet ditt når det gjelder at vi har fått et land med flere typer fattigdom som kan være vanskelig å helgardere seg mot, uavhengig av utdanning:

https://www.nrk.no/ytring/blir-eg-sjuk_-blir-eg-fattig-1.17527545

• Liker 1
Skrevet
Hensatt skrev (På 28.8.2025 den 13.48):

Rødt har snakket om tannhelse i årevis..

• Hjerte 1
Skrevet
Miss Clara skrev (På 30.8.2025 den 7.17):

Dette innlegget var imponerende navlebeskuende. 

• Liker 2
Skrevet
iliah skrev (15 minutter siden):

Anbefaler deg virkelig å lese denne, dersom du ønsker å utvide synet ditt når det gjelder at vi har fått et land med flere typer fattigdom som kan være vanskelig å helgardere seg mot, uavhengig av utdanning:

https://www.nrk.no/ytring/blir-eg-sjuk_-blir-eg-fattig-1.17527545

Offentlig forvaltnings utgifter utgjør allerede over 60% av fastlands-bnp. Det betyr at svært mye penger går via staten. Det betyr igjen at svært mye penger på tiltak som ikke er produktive. Det kan selvfølgelig være nyttige og gode ting, som f.eks. forsvaret eller sykepenger, men sammenlignet med resten av OECD så ligger vi langt over det som er vanlig og fornuftig. 

Sagt med andre ord, staten kan absolutt ikke bli større nå. At staten har en så stor rolle i norsk økonomi er den viktigste årsaken til svak vekst her i landet de siste 15-20 årene. Om man skal bruke mer på syke eller tannhelse, så må noe annet kuttes. 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...