Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi hører ofte historiene til mobbeoffre, men hva med mobberne? Fortell deres historie. 

Anonymkode: edfd9...665

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg trodde ikke det.... Har aldri sett på meg selv som en mobber, eller en som plaget andre. Men da vi hadde klassejubileum for noen år siden ble jeg konfrontert av ei jente i klassen som kunne fortelle at hun hadde et lite helvete på ungdomsskolen på grunn av meg og mine venninner. Hun opplevde at vi frøys henne ut, at hun ble bevisst holdt utenfor og at vi hadde slengt stygge ting etter henne. Jeg ble kjempelei meg og fikk utrolig dårlig samvittighet, men forstår fortsatt ikke helt at hun har opplevd det slik. 

Vi var en liten gjeng på 4-5 stk som hang mye sammen på ungdomsskolen, både på skolen og i fritiden. Tror aldri noen av oss tenkte på at vi utestengte andre, det var aldri bevisst, men det var heller ikke slik at vi spurte om noen ville være med. Tror egentlig jeg tenkte at hun hadde sine egne venninner og at hun ikke hadde interesse av å være med oss. Jeg kan heller ikke huske at vi sa noe stygt til henne, men det kan jo være noen slengbemerkninger som vi ikke egentlig tenkte over. Det var en litt sånn "køddetone" i gjengen, så at vi har brukt den samme sjargongen til andre er fullt mulig, uten at det har vært verken bevisst eller stygt ment. 

For meg var det i alle fall veldig ubehagelig å oppdage at jeg var blitt sett på som en mobber, da det er så langt fra det jeg har ment eller trodd om meg selv. Jeg har snakket mye om dette med flere andre og tror dette egentlig gjelder veldig mange. Tror de færreste som mobber faktisk selv forstår at det blir oppfattet slik og jeg tror heller ikke folk flest ønsker å være mobbere. 
Det er selvsagt ingen unnskyldning for det jeg var med på og jeg skulle veldig gjerne sett det ugjort, men det var rett og slett ikke innom hodet mitt at vi var stygge mot denne klassevenninnen. 

Anonymkode: ca7d0...d6b

• Liker 5
  • Hjerte 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Problemet er vel at sånne plageånder neppe kommer til å innrømme at de faktisk er mobbere. 

I stedet påstår de at "dette bare var for gøy altså" eller lignende...  

Anonymkode: f2803...5f9

• Liker 7
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Problemet er vel at sånne plageånder neppe kommer til å innrømme at de faktisk er mobbere. 

I stedet påstår de at "dette bare var for gøy altså" eller lignende...  

Anonymkode: f2803...5f9

Få svar i tråden.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

For meg var det i alle fall veldig ubehagelig å oppdage at jeg var blitt sett på som en mobber, da det er så langt fra det jeg har ment eller trodd om meg selv. Jeg har snakket mye om dette med flere andre og tror dette egentlig gjelder veldig mange. Tror de færreste som mobber faktisk selv forstår at det blir oppfattet slik og jeg tror heller ikke folk flest ønsker å være mobbere. 
Det er selvsagt ingen unnskyldning for det jeg var med på og jeg skulle veldig gjerne sett det ugjort, men det var rett og slett ikke innom hodet mitt at vi var stygge mot denne klassevenninnen. 

Jeg tror de fleste mobbere vet det godt, mange er direkte ondskapsfulle. Akkurat utfrysing kan være litt vanskeligere å definere enn mer direkte mobbing. Men de som står i ring rundt en elev og slenger dritt og kaster ting, vet veldig godt hva de gjør. 

Anonymkode: b43ff...ac6

• Liker 11
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg trodde ikke det.... Har aldri sett på meg selv som en mobber, eller en som plaget andre. Men da vi hadde klassejubileum for noen år siden ble jeg konfrontert av ei jente i klassen som kunne fortelle at hun hadde et lite helvete på ungdomsskolen på grunn av meg og mine venninner. Hun opplevde at vi frøys henne ut, at hun ble bevisst holdt utenfor og at vi hadde slengt stygge ting etter henne. Jeg ble kjempelei meg og fikk utrolig dårlig samvittighet, men forstår fortsatt ikke helt at hun har opplevd det slik. 

Vi var en liten gjeng på 4-5 stk som hang mye sammen på ungdomsskolen, både på skolen og i fritiden. Tror aldri noen av oss tenkte på at vi utestengte andre, det var aldri bevisst, men det var heller ikke slik at vi spurte om noen ville være med. Tror egentlig jeg tenkte at hun hadde sine egne venninner og at hun ikke hadde interesse av å være med oss. Jeg kan heller ikke huske at vi sa noe stygt til henne, men det kan jo være noen slengbemerkninger som vi ikke egentlig tenkte over. Det var en litt sånn "køddetone" i gjengen, så at vi har brukt den samme sjargongen til andre er fullt mulig, uten at det har vært verken bevisst eller stygt ment. 

Interessant å lese det du skriv. 

Sjølv har eg aldri sett på meg sjølv som nokon mobbar, men ser i ettertid at eg kunne oppført meg annleis på ungdomsskulen. 

Hadde ei smellvakker venninne som alle gutane var superforelska i, og som kjempa om å bli sett av ho. I kampens hete både erta dei henne og skubba rundt på ho.

Er lei meg for at eg ikkje verna betre om henne. ❤️ 

Anonymkode: e95ee...a1b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke direkte.

Men jeg var kanskje stilltiende medløper i et "klima" av mobbing. Fordi jeg ikke gjorde nok, oftest ikke noe, for å markere at jeg mislikte det stygge snakket som var der helt uten grunn, mot de som ble mobbet også når ofrene ikke var der, og kanskje jeg et par ganger bidro til "vitsingen" bak deres rygg også.

Selv vaktene i Auswitch, Birkenau, Treblinka osv hadde sikkert humor på jobben. Å dælje til noen mens man skriker "forstår du ikke at dette er humor og sarkasme eller?"... ikke noe vakkert bilde. Derfor litt forstemmende å se at de såkalte Gutta på youtube bortforklarer sine infantile påfunn med "humor" eller "sarkasme". Folk som vil bedrive humor på et litt høyere nivå klarer det hvis de har nok talent. Alle andre kan godt la være.

Anonymkode: 46236...c66

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vi hører ofte historiene til mobbeoffre, men hva med mobberne? Fortell deres historie. 

Nei, ikke direkte. Ble veldig indirekte ved at jeg unngikk de jeg ikke likte. Drittslenging og annet drama klarte de andre fint å stå for. Jeg ville heller spille fotball, basket og være i aktivitet på annet vis for å slippe å delta i dette drama 😅

AnonymBruker
Skrevet

Jenter mobber gjerne på en annen måte.

Man velger hvem som er innenfor og hvem som skal holdes utenfor.

Av og til blir utestengelsen et mål i seg selv alene.

Invitere alle utenom én eller to. 

Lar være å fortelle om morsomme ting som skal skje. 

I dag brukes Snapchat aktivt for å holde folk innenfor og utenfor. 

De vil at andre skal se hvor de befinner seg, og hvem som befinner seg sammen med de. 

De styrer også selv hvem som kan og ikke kan se det.

Blir de konfrontert så aaaaaner de ikke hva man snakker om.

Anonymkode: f8f10...468

• Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke mobbere alltid vet hva de gjør. Jeg ble grovt mobbet på skolen (slag, spark, tyggegummi i håret, utestengning, brev om at alle hatet meg fordi jeg var så stygg og dum, kastet egg på huset vårt, osv. 

I voksen alder møtte jeg en av de verste mobberne, på et arrangement som omhandlet mobbing. Jeg er lærer nå, og holdt et innlegg om hvor skadelig mobbing er.

En av de som mobbet meg veldig mye, kom da bort til meg, «vi gikk jo på skole sammen», og fortalte at etter at hun flyttet i 6. klasse ble hun mobbet på den nye skolen. Jeg husker at hun flyttet, det var en stor lettelse for meg. Men hun sa ikke et ord om den mobbingen hun hadde utsatt meg for, snakket bare om hvor fælt mobbing var, hvor grusomt hun hadde hatt det på den nye skolen, og ønsket min medfølelse.

Jeg tror ikke hun på noen måte så på seg selv som en mobber, bare et offer. Det var en spesiell opplevelse. 

Anonymkode: c0579...498

• Liker 5
  • Hjerte 12
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Jeg tror ikke mobbere alltid vet hva de gjør. Jeg ble grovt mobbet på skolen (slag, spark, tyggegummi i håret, utestengning, brev om at alle hatet meg fordi jeg var så stygg og dum, kastet egg på huset vårt, osv. 

I voksen alder møtte jeg en av de verste mobberne, på et arrangement som omhandlet mobbing. Jeg er lærer nå, og holdt et innlegg om hvor skadelig mobbing er.

En av de som mobbet meg veldig mye, kom da bort til meg, «vi gikk jo på skole sammen», og fortalte at etter at hun flyttet i 6. klasse ble hun mobbet på den nye skolen. Jeg husker at hun flyttet, det var en stor lettelse for meg. Men hun sa ikke et ord om den mobbingen hun hadde utsatt meg for, snakket bare om hvor fælt mobbing var, hvor grusomt hun hadde hatt det på den nye skolen, og ønsket min medfølelse.

Jeg tror ikke hun på noen måte så på seg selv som en mobber, bare et offer. Det var en spesiell opplevelse. 

Beklager for det du opplevde. Det er vondt å lese. Min søster ble utsatt for grov mobbing av samme karakter som deg. Hun forsøkte å ta livet sitt flere ganger, og ble ufør pga av det. Selv for meg, som "bare" var vitne til alt hun ble utsatt for, synes det er vanskelig og bittert og treffe på mobberne hennes når jeg er hjemme på hjemstedet. Jeg bærer på så utrolig mye forakt for disse menneskene. Ene mobberen hennes er ordfører i hjemkommunen vår i dag, og jeg har så lyst til å rope det ut og klistre det utover forsiden av lokalavisa. Jeg klarer ikke å forestille meg hvordan det må være for min søster og andre som har levd det selv. 

Det høres ut som du har det bra i dag, og at du er en ressurs for deg selv og andre. Du er sterk og viktig, og du betyr antageligvis mye for mange ❤️ Ønsker deg alt godt videre.

Anonymkode: 5059a...f98

• Liker 3
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja. Skulle ønske jeg aldri gjorde det. 

Anonymkode: b03a5...4f8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja. Ikke grov og langvarig mobbing, men likevel. Dessverre. Utestengte også en venninne. Angrer dypt og har bedt om unnskyldning i etterkant. Skammer meg fremdeles og har endret meg til det bedre.  

Anonymkode: ad06a...067

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ene mobberen hennes er ordfører i hjemkommunen vår i dag, og jeg har så lyst til å rope det ut og klistre det utover forsiden av lokalavisa.

Så gjør det da. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Beklager for det du opplevde. Det er vondt å lese. Min søster ble utsatt for grov mobbing av samme karakter som deg. Hun forsøkte å ta livet sitt flere ganger, og ble ufør pga av det. Selv for meg, som "bare" var vitne til alt hun ble utsatt for, synes det er vanskelig og bittert og treffe på mobberne hennes når jeg er hjemme på hjemstedet. Jeg bærer på så utrolig mye forakt for disse menneskene. Ene mobberen hennes er ordfører i hjemkommunen vår i dag, og jeg har så lyst til å rope det ut og klistre det utover forsiden av lokalavisa. Jeg klarer ikke å forestille meg hvordan det må være for min søster og andre som har levd det selv. 

Det høres ut som du har det bra i dag, og at du er en ressurs for deg selv og andre. Du er sterk og viktig, og du betyr antageligvis mye for mange ❤️ Ønsker deg alt godt videre.

Tusen takk for støttende melding. Veldig leit å høre om søsteren din - mobbing er så skadelig! Jeg har et flott liv i dag, er i full jobb, og har et godt liv på alle måter, men jeg vet jo at alle ikke er så heldige. Derfor er det så viktig å forebygge mobbing! Varme tanker til både deg og søsteren din!  

• Hjerte 2
Skrevet

Ja, jeg og noen andre utestengte en jente på ungdomsskolen. I ettertid tenker jeg at det var en form for mobbing, selv om vi da berettiget det med at vi ikke ønsket å være med henne. Jeg er imidlertid noe usikker på hvordan vi burde ha løst dette, for vi ønsket helt faktisk ikke å være sammen med henne, fordi vi ikke passet sammen. Når vi prøvde det var ikke hun interessert i de tingene vi var interessert i, og dikterte oss mot sine interesser. Ble sur om hun ikke fikk viljen sin. Hadde hun vært mer åpen for andres interesser ville det ikke blitt slik. Det var likevel ikke en grei situasjon, siden hun gjerne ville være med oss, og vi bevisst stakk av. Planla hvordan vi kunne riste henne av oss, og gjorde det. 

Så var jeg med på vitsing og latter rundt en klassekamerat som senere betrodde meg at han følte seg mobbet. Noen år eldre kunne jeg godt forstå at han følte det, men i situasjonen trodde jeg at han selv synes det var morsomt. Han lo med, men det skjønner jeg i ettertid at var et forsvar. Han takket meg forøvrig for at jeg ikke var blant dem som mobbet, fordi jeg likte ham som person og også jevnlig snakket skikkelig med ham, men jeg føler ikke det helt godt likevel. Jeg var helt faktisk blant dem som lo, og ikke skjønte hvordan det var å bli ledd av slik, stadig. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Trolltunge skrev (3 minutter siden):

Så var jeg med på vitsing og latter rundt en klassekamerat som senere betrodde meg at han følte seg mobbet

Hva slags type ting var det dere vitset om, var det utseende?

Anonymkode: 20b78...ee1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja. Skulle ønske jeg aldri gjorde det. 

Anonymkode: b03a5...4f8

Hvorfor gjorde du det?

Anonymkode: 3de2a...77b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Hva slags type ting var det dere vitset om, var det utseende?

Anonymkode: 20b78...ee1

Egentlig alt mulig. Han var liksom den det bare ble vitset om generelt.

Er ikke noe kjekt å tenke på, for i etterkant skjønner jeg at det ikke kan ha vært morsomt, selv om han liksom spøkte med og lo med. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Så gjør det da. 

Feiginger feiger alltid ut.

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...