Gå til innhold

Arv. Betale ned gjeld eller sette på høyrentekonto?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kort fortalt:

Jeg er midt i 60-åra og uføretrygdet. Er gift med en mann som er i full jobb. Vi har felleseie på boligen vår. Boligen er taksert til ca 10 mill, vi har i underkant av 3 mill i gjeld på den.

Får i løpet av de neste månedene ca 1,3 mill i arv etter faren min. Mannen min mener vi skal betale ned gjeld med pengene, mens jeg har lyst til å sette dem på høyrentekonto så jeg har en buffer om mannen min går bort før meg. 

Jeg kommer til å selge boligen om han blir borte før meg, for jeg er ikke i stand til å ta meg av snømåking, plenklipp etc. og det er for dyrt å bo der for meg alene. Salg av boligen vil betale ned gjelden.

Hva er lurt å gjøre her? 

Anonymkode: 8dbfc...d5c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette er dine penger, så du bestemmer. Dersom du betaler ned på lånet må du sørge for at det er din del av lånet som betales ned, ikke hans. 

Anonymkode: 609de...fc3

• Liker 8
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Behold dem selv! Du går muligens ned i trygd når du blir pensjonert? Isåfall kommer de veldig godt med da!

Anonymkode: 50476...70c

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Kort fortalt:

Jeg er midt i 60-åra og uføretrygdet. Er gift med en mann som er i full jobb. Vi har felleseie på boligen vår. Boligen er taksert til ca 10 mill, vi har i underkant av 3 mill i gjeld på den.

Får i løpet av de neste månedene ca 1,3 mill i arv etter faren min. Mannen min mener vi skal betale ned gjeld med pengene, mens jeg har lyst til å sette dem på høyrentekonto så jeg har en buffer om mannen min går bort før meg. 

Jeg kommer til å selge boligen om han blir borte før meg, for jeg er ikke i stand til å ta meg av snømåking, plenklipp etc. og det er for dyrt å bo der for meg alene. Salg av boligen vil betale ned gjelden.

Hva er lurt å gjøre her? 

Økonomisk er det nok bedre å betale ned gjeld enn å sette på høyrentekonto fordi selv en høyrentekonto har lavere rente enn huslånet. Det som kan lønne seg i stedet for sparekonto eller gjeldsreduksjon, er å investere pengene i fond, fordi mange fond gir høyere avkastning/rente enn det huslånet koster. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Tenker han på arven din som "deres"? Har han fått arv og hva gjorde dere med den? Hvis ikke; hva tenker han å gjøre med sin arv om han får det en dag?

Jeg mener at dette er viktig å avklare først. Hvis det er naturlig for deg/dere at alle penger inn er felles er det helt ok, men dere må være enige og det må gå begge veier. Om det skulle bli slutt så står du tross alt litt svakere enn han med lavere inntekt. Men om du holder din arv for deg selv vil vel han holde sin for seg selv også.

Så til spørsmålet: Jeg hadde valgt det som gir best avkastning på sikt. Er renta på lånet høyere enn realistisk avkastning på å investere pengene i noe, så ville jeg betalt lånet. Men da skal pengene dere nå bruker på lån hver måned gå inn på en høyrentekonto e.l. De skal ikke brukes på moro. Lag et regnestykke over en tidsperiode som tilsvarer resterende løpetid på 1,3 mill av boliglånet.

Anonymkode: 9d7c5...cc5

• Liker 4
Skrevet

Kondolerer! 

Du kan selvsagt velge å bruke hele beløpet på å nedbetale din andel av gjelden.

Arv holdes utenom felleseiet.

Du kan også f.eks betale ned 650.000,- på din andel av lånet og så sette 650.000,- i flere ulike aksjer og fond.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde satt pengene på konto. Du trenger noe å leve av som pensjonist også. Og en sikkerhet i tilfelle brudd. 

Anonymkode: 5e66e...076

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Vi fikk ikke arv, men en stor sum, vi brukte det på lånet, det førte til at vi ble gjeldfrie nå vi var isj 50.

vi endret ikke levevis i noen grad, og dette gjør at vi nå går 50-60 000 i overskudd hver måned, ungene får 100 000 hver til hjul!

og vi bytter bil hvert 5 år.

Anonymkode: 4eca8...e3d

AnonymBruker
Skrevet

Helt uavhengig av mann og slikt ville jeg delt opp beløpet. Fordelt mellom gjeld, sparekonto, fond og noe bruk (noe du har ønsket deg som kan minne deg om faren din?)

Anonymkode: b08f1...0fe

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Tenker han på arven din som "deres"? Har han fått arv og hva gjorde dere med den? Hvis ikke; hva tenker han å gjøre med sin arv om han får det en dag?

Jeg mener at dette er viktig å avklare først. Hvis det er naturlig for deg/dere at alle penger inn er felles er det helt ok, men dere må være enige og det må gå begge veier. Om det skulle bli slutt så står du tross alt litt svakere enn han med lavere inntekt. Men om du holder din arv for deg selv vil vel han holde sin for seg selv også.

Så til spørsmålet: Jeg hadde valgt det som gir best avkastning på sikt. Er renta på lånet høyere enn realistisk avkastning på å investere pengene i noe, så ville jeg betalt lånet. Men da skal pengene dere nå bruker på lån hver måned gå inn på en høyrentekonto e.l. De skal ikke brukes på moro. Lag et regnestykke over en tidsperiode som tilsvarer resterende løpetid på 1,3 mill av boliglånet.

Dette! Og et tillegg: arven er ditt særeie. Dersom du bruker av arven til å betale ned gjeld, sørg for at dette dokumenteres (i ektepakt el.l., avhengig av nødvendig formkrav), slik at verdien av arven din består som din egen. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Foreldrene hans eide ikke nåla i veggen, så arven hans var noen få ting med affeksjonsverdi. Det lille som var igjen av penger etter dem gikk til å dekke gravferdene + gravstein.

Jeg regner med å gå ned i inntekt når jeg blir alderspensjonist og tenker det kan være godt å ha penger i bakhånd. 

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Kort fortalt:

Hva er lurt å gjøre her? 

Dette er DIN arv, den kan holdes utenfor felleseie i ekteskapet også. Så gjør det DU er komfortabel med.
Og da er høyrentekonto helt fint. Du kan evt vurdere å bruke avkastningen til å betale ned gjel på boligen, HVIS boliglånsrenta deres er høyere enn høyrentekontoen. Velg en konto med høyest mulig rente til pengene dine. Den ligger rundt 5% nå. Du kan også binde de for enda høyere rente.

Så jeg synes din plan er god, jeg tenker det du planlegger er en veldig god ide. 

og husk: om du velger å sette pengene på høyrentekonto nå, og om ett år, fem år, angrer deg og tenker at du sikkert kunne betalte det på boligen, eller rentesituasjonen endrer seg, så kan du jo bare betale de inn på lånet. Hele, eller deler av det. Men anbefakler deg først å ha de på konto til du eventuelt er komfortabelt med noe annet. Det er ikke alltid lett å få arv, det hører jo med at en forelder har gått bort, og det kan være følelser knyttet til pengene. Og derfor anbefaler jeg deg å ta deg tid, og det får du ved å bare plassere pengene på konto. Så kanskje du tenker noe annet neste år, eller om situasjoner endrer seg.

Anonymkode: cfc45...b6c

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde satt pengene i fond.

Anonymkode: 77a49...2f4

AnonymBruker
Skrevet

Slik jeg forstår det er dere gift og har felleseie (gjelder hele boet, ikke bare bolig). Mottatt arv kan skjevdeles ved skilsmisse, så det er viktig at den kan dokumenteres.

Jeg ville betalt ned gjeld, og helst fått satt opp en avtale med hvordan verdien skal regnes ved brudd, f.eks justeres som boliglånsrenten, indeksreguleres eller ut fra renter på høyrentekonto.

Anonymkode: 702ed...9e9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Arv er ikke særeie, men det kan kreves skjevdelt ved oppløsning av ekteksapet om den kan spores om dere ellers har felleseie. Har dere felles barn eller har noen av dere særkullsbarn? Kan du sitte i uskiftet bo om han dør først? Har dere ektepakt eller testamente? 

Siden han er i full jobb, betaler han mye mer enn deg i daglige utgifter? Da bør kanskje noe av din arv gå til felleseie? Kanskje du kan spre arven på høyrentekonto, fond eller andre investeringer og noe på lånet? 

Det er ikke lett å bestemme seg for hva som er best, ingen vet hva livet bringer av utfordringer eller hvordan eventuelle investeringer slår ut.

Anonymkode: 1058d...270

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Rent matematisk er det jo mer lønnsomt å betale ned gjeld fordi gjeld oftest har en høyere prosent rente enn det man får på såkalt høyrentekonto (max 5% om man binder pengene ett år). For noen typer gjeld, langt høyere. Feks billån eller *gulp* forbrukslån. Du skriver at du vil ha buffer, men det normale blant de anbefalingene jeg har lest er å ha bare tre måneders inntekt etter skatt som buffer. Buffer i tilfelle din mann "reiser" før deg, da har du jo boligen som buffer, du skriver jo at du da i så fall vil bytte til noe enklere og billigere. Har man gjeld er beste sparetips oftest å betale ned ekstra på den. Man kan gamble litt å sette noe på aksjesparekonto og håpe på å få 10% "rente" der gjennomsnittlig over noen år (husk da å trekke fra aksjegevinstskatt, som er ca 37%, dette tallet er ofte ikke med når noen skriver om fond), men når man er i den alderen, samme som meg forøvrig, så bør man kanskje ikke gamble for mye heller. Max 50% i aksjefond er min egen regel for min sparing, kanskje en akseptabel risiko.

Anonymkode: e7cac...184

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg hadde satt pengene i fond.

Neich ikke når du er i 60 åra!

Anonymkode: b45e4...90b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Neich ikke når du er i 60 åra!

Hvorfor ikke? Jeg kan jo fint leve til jeg blir 100.

AnonymBruker
Skrevet

Han har betalt mer enn deg størsteparten av ekteskapet deres? Er det da rettferdig å beholde arven selv til eget bruk? Pengene står jo der om de er i huset eller om de er på konto, du/dere får tvert i mot lavere kostnader og mer til forbruk hvis du betaler ned gjelden. 

Anonymkode: 52e6d...5b4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor ikke? Jeg kan jo fint leve til jeg blir 100.

Anonymkode: 77a49...

jeg tenker ..

om du vil spare til arving: sett dem i fond

om du vil ha mulighet til å bruke penger når du føler for det: sett på høyrentekonto 

om du vil ha lavere «bokostnader» betal ned gjeld

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...