Gå til innhold

Fargevalg kjøkken. Mørkebrunt eller svart?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal ha nytt kjøkken og står mellom fargevalgene mørke brunt eller svart. Begge alternativene har tresteuktur. Det kommer kjøkkenøy i eik. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Smak og behag, selv er jeg ikke så fan av svart interiør. Synes det blir for mørkt, med mindre du har ekstremt mange vinduer som slipper naturlig lys inn.

• Liker 3
Skrevet

Brunt

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde gått for brunt, det passer sammen med de fleste interiørstiler. 

Anonymkode: 08b29...530

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg hadde gått for brunt, det passer sammen med de fleste interiørstiler. 

Anonymkode: 08b29...530

Ja på en måte, men hva med spisebord og spisestuestoler… kan ha eik spisebord, men litt kjedelig med samme tre på stoler Masse spennende i svart, men kanskje vanskelig å få noe i brunt? Noe forslag? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Både mørkebrunt og svart vises aaaaaaaallllllleeee flekker på. Har hatt både svart og mørkebrunt kjøkken i eik (ikke selvvalgt) og begge deler er håpløst i lengden. Fingermerker er håpløst. Måtte jeg valgt mellom de to igjen måtte det blitt svart slik at det matcher med andre ting, men begge to spiser opp lys, får fingermerker og får hvite merker etterhvert av bruksslitasje. Fordelen med svart er at du kan bruke fargestift eller sprittusj på de merkene. Brunt er det vanskeligere å matche med.

Anonymkode: d62b4...2e2

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tenker du må gå etter egne preferanser her, hva kan du leve med de neste årene? Hva går du lei? 

Nå er foresten treverk på full fart inn igjen, og kan vere det sorte ryker ut. 

Selv gikk jeg for kjøkken i lys eik for etpar år siden,kanskje på tross av moten, og har ikke angret ett sekund, var i tvil, for en ble jo overøst med sorte kjøkken ei stund. 

Anonymkode: 95634...b8c

AnonymBruker
Skrevet

Brunt definitivt!! Men har du vurdert å bytte om på farge på kjøkkenøy og «resten» av kjøkkenet? Vi bygde nettopp nytt hus og valgte lys farge på kjøkkenet som står ved siden av vegg/tak og en mørkere beiset eikefronter på kjøkkenøya. Da bløendet kjøkkenet fint inn i veggen og øya ble litt mer som et møbel i rommet😊 Bare et forslag🙌🏻

Anonymkode: b0f14...8c0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Både mørkebrunt og svart vises aaaaaaaallllllleeee flekker på. Har hatt både svart og mørkebrunt kjøkken i eik (ikke selvvalgt) og begge deler er håpløst i lengden. Fingermerker er håpløst. Måtte jeg valgt mellom de to igjen måtte det blitt svart slik at det matcher med andre ting, men begge to spiser opp lys, får fingermerker og får hvite merker etterhvert av bruksslitasje. Fordelen med svart er at du kan bruke fargestift eller sprittusj på de merkene. Brunt er det vanskeligere å matche med.

Anonymkode: d62b4...2e2

Vi har helt slett mørkegrått nå. Har ikke det problemet i det hele tatt. Svært mye vinduer inn i rommet så både støv og fingermerker ville vist. Derimot kjøleskapshåndtaket i børstet stål er et helvete 

Anonymkode: 55900...9d6

AnonymBruker
Skrevet

Brunt.

Anonymkode: ff4de...4a5

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville i utgangspunktet valgt svart, men svart med tredetaljer synes jeg ikke er fint, og jeg ville derfor gått for brunt. 

likevel er det umulig for oss som kan noe om interiør å si hva man selv foretrekker uten andre detaljer om størrelse på rommet, om det er kun er benkeskap/skuffer eller også overskap, lysforhold, andre farger på vegger, gjennomgang i kjøkkenet og innsyn til andre rom/farger (altså helheten), og ikke minst andre møbler. Den viktigste detaljen å ta hensyn til er benkeplaten, og hvitevarer (men jeg antar at de er integrerte). 

Alt kommer uansett an på din smak, det er du som skal bo der. 

Anonymkode: c0177...f70

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har faktisk hatt begge deler.

Begge kjøkken var kjempekule, men svart slukte lyset mer enn brunt. Brunt er mer organisk. 

Anonymkode: 8d422...5c7

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Kvalitet skrev (28 minutter siden):

Vi skal ha nytt kjøkken og står mellom fargevalgene mørke brunt eller svart. Begge alternativene har tresteuktur. Det kommer kjøkkenøy i eik. 

Ville valgt brunt, så mye varmere og kosligere, gir en mye mer hjemmekoslig følelse enn svart etter min mening.

Anonymkode: ed0dc...c6a

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg ville i utgangspunktet valgt svart, men svart med tredetaljer synes jeg ikke er fint, og jeg ville derfor gått for brunt. 

likevel er det umulig for oss som kan noe om interiør å si hva man selv foretrekker uten andre detaljer om størrelse på rommet, om det er kun er benkeskap/skuffer eller også overskap, lysforhold, andre farger på vegger, gjennomgang i kjøkkenet og innsyn til andre rom/farger (altså helheten), og ikke minst andre møbler. Den viktigste detaljen å ta hensyn til er benkeplaten, og hvitevarer (men jeg antar at de er integrerte). 

Alt kommer uansett an på din smak, det er du som skal bo der. 

Anonymkode: c0177...f70

Ja integrere hvitevarer og Dekton  arga benkeplate. Overskap på ene vegg i samme mørke farge. Kjøkkenet er ikke så stort men åpent mot stue. Store vinduer i kjøkken og stuede  som gir masse lys og naturen rett inn. 

AnonymBruker
Skrevet

Vi har sort,  og hatt det i fem år. 
veldig fornøyd, og har aldri angret. Ja deg blir fingermerker, men det er fort gjort p dra kluten over dørene når jeg uansett vasker spisebordet etter middag. 

men som flere skriver, så er et sort kjøkken avhengig av store vindusflater og mye lys. 

Noen nevner «hjemmekoselig».. det er nok helt avhengig av hva man ser på som hjemmekoselig, og ikke minst hvordan interiør man har ellers i rommet.

Anonymkode: da653...1b3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Brunt definitivt!! Men har du vurdert å bytte om på farge på kjøkkenøy og «resten» av kjøkkenet? Vi bygde nettopp nytt hus og valgte lys farge på kjøkkenet som står ved siden av vegg/tak og en mørkere beiset eikefronter på kjøkkenøya. Da bløendet kjøkkenet fint inn i veggen og øya ble litt mer som et møbel i rommet😊 Bare et forslag🙌🏻

Anonymkode: b0f14...8c0

Enig i dette!

Anonymkode: 123ca...f20

AnonymBruker
Skrevet

Brunt. Men vær obs på at det føles tungt, og at alt synes på så mørke flater. Har hatt brunsort kjøkken selv, det var ingen favoritt. Men kan absolutt være lekkert og urbant!

Anonymkode: 7cb08...d15

Skrevet (endret)

Jeg hadde personlig ikke valgt noen av fargene. Skulle jeg likevel gjort det og valgt helt isolert så hadde jeg no valgt brunsort i håp om at det er mindre tungt, mer liv i det, og ting vises mindre på det. Jeg tror likevel at det kanskje ikke hadde passet så godt inn med mine farger hjemme da. Her er det lyst, med blant annet grå sofa, og hvite møbler. Jeg tror nok sort hadde passet bedre enn brunsort. 

Så jeg hadde sett nøye på resten av fargepaletten og vurdert deretter. Både brunsort og rent sort kan være lekkert, men kan også bli veldig hardt. Det kan gi både et klassisk og et moderne uttrykk alt etter hva du har til. 
Det er lunere med brunsort ut mot naturen rundt også. 

Endret av Daisy-love
AnonymBruker
Skrevet

Svart med trestruktur er i alle fall helt ut, og ser grusomt ut!

Ville heller valgt brun med trestruktur, da. Men jeg tror jeg ville gått lei av det ganske raskt, så jeg ville egentlig heller valgt noe annet😅

Anonymkode: a3991...aec

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...