AnonymBruker Skrevet 28. august #1 Skrevet 28. august Har vært overvektig lenge, og har endelig kommet meg ned på normalvektig på bmi skalaen. Jeg vil ned mer, for vil ikke ligge rett i øvre del av normalvektig. Problemet er at jeg ikke kan se at jeg har tatt av meg. Har gått ned ca 13 kilo. Hvordan skal jeg vite når det er på tia å stoppe når jeg ikke kan se forskjellen selv? Anonymkode: 80f0b...6a0
AnonymBruker Skrevet 28. august #2 Skrevet 28. august Merker du det ikke på klær og sånt, da? Muskler har større tetthet enn fett, så hvis du har gått ned i vekt og mistet mer fett enn muskler så skal jo som regel klærne sitte løsere. Det er genetikk som avgjør hvor man mister fett fra, da. Jeg mister som regel mest på bakside lår i starten og sist fra nedre del av magen + fra rumpa. Anonymkode: 07fcc...70e 4 1
AnonymBruker Skrevet 28. august #3 Skrevet 28. august Snakk med legen din. Anonymkode: 67212...afd 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. august #4 Skrevet 28. august AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hvordan skal jeg vite når det er på tia å stoppe når jeg ikke kan se forskjellen selv? Hva mener du med dette? Mener du at du ikke ser du har gått ned nok i vekt? Da har du vel ikke gått ned nok? Jeg har gått fra 28 til 22,5 i bmi. Trodde på 28 at jeg var fornøyd på 23, men jeg føler meg enda «lubben og dvask». Så jeg prøver på 21 da det bare er 3-4 kg til. Synes også det er vanskelig å vite. Men på en annen side, så går jeg fortsatt ned i vekt med det daglige inntaket jeg har, så jeg «strever» ikke hardt med å gå ned enda, så derfor fortsetter jeg bare videre. Veldig bra jobba med innsatsen forresten! Anonymkode: 377e0...6f3 1
AnonymBruker Skrevet 28. august #5 Skrevet 28. august AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Snakk med legen din. Anonymkode: 67212...afd Hvorfor svarer du i det hele tatt om du ikke har noe bedre å si? Prøver du å være frekk? Anonymkode: 377e0...6f3
AnonymBruker Skrevet 28. august #6 Skrevet 28. august AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Hvorfor svarer du i det hele tatt om du ikke har noe bedre å si? Prøver du å være frekk? Anonymkode: 377e0...6f3 Det nøytrale rådet om å søke støtte i kvalifisert helsepersonell om hvilken vekt en bør legge seg er å være frekk….? Om TS ikke ser vektnedgangen på egen kropp, når en har gått ned såpass mye som 13 kilo, da er det klokt å ta en prat med helsepersonell og ha støtte fra fastlegen om veien videre. Sagt med oppriktig omtanke for TS. Anonymkode: 67212...afd 5 3
AnonymBruker Skrevet 28. august #7 Skrevet 28. august AnonymBruker skrev (9 timer siden): Merker du det ikke på klær og sånt, da? Muskler har større tetthet enn fett, så hvis du har gått ned i vekt og mistet mer fett enn muskler så skal jo som regel klærne sitte løsere. Det er genetikk som avgjør hvor man mister fett fra, da. Jeg mister som regel mest på bakside lår i starten og sist fra nedre del av magen + fra rumpa. Anonymkode: 07fcc...70e Jo, merker det ganske godt på klær, men kan ikke det i speilet 😅 Anonymkode: 80f0b...6a0
AnonymBruker Skrevet 28. august #8 Skrevet 28. august AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hva mener du med dette? Mener du at du ikke ser du har gått ned nok i vekt? Da har du vel ikke gått ned nok? Jeg har gått fra 28 til 22,5 i bmi. Trodde på 28 at jeg var fornøyd på 23, men jeg føler meg enda «lubben og dvask». Så jeg prøver på 21 da det bare er 3-4 kg til. Synes også det er vanskelig å vite. Men på en annen side, så går jeg fortsatt ned i vekt med det daglige inntaket jeg har, så jeg «strever» ikke hardt med å gå ned enda, så derfor fortsetter jeg bare videre. Veldig bra jobba med innsatsen forresten! Anonymkode: 377e0...6f3 Andre ser det og kommenterer det, å 13 kilo bør jo være merkbart? Tusen takk 🫶🏼 Anonymkode: 80f0b...6a0
AnonymBruker Skrevet 28. august #9 Skrevet 28. august AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Andre ser det og kommenterer det, å 13 kilo bør jo være merkbart? Tusen takk 🫶🏼 Anonymkode: 80f0b...6a0 Tror vi ser kroppen i speilet slik vi alltid har sett den. Og det tar lengre tid for øyet liksom, hvis du skjønner hva jeg mener? Jeg kan også se lite endring over magen. Men ser at ansiktet mitt er endret og kjenner at det er lite igjen på overarmene, men magen synes jeg ser like stor ut. Når jeg måler meg ser jeg jo at det ikke stemmer, men det er slik JEG ser meg?! Anonymkode: 377e0...6f3 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. august #10 Skrevet 29. august Det kommer jo an på om du har funnet et kosthold og en vekt du kan leve med på sikt også. Ikke bare presse seg ned, holde ut noen måneder, og sprette opp igjen. Personlig hadde jeg følt meg veldig stor i øvre sjikt av normal bmi. Alt over 23 føles for mye på meg. Å være såvidt innenfor normal bmi betyr jo ikke at nå må alle være fornøyd utseendemessig. Det betyr bare at nå er ikke vekten din i seg selv en helserisiko. 13kg er jo heller ikke så fryktelig mye når man er overvektig, så at du ikke ser det kjempetydelig betyr ikke at psyken er ute å kjøre, som noen antyder her. Anonymkode: 8c268...dd5 2
AnonymBruker Skrevet 29. august #11 Skrevet 29. august Jeg er i samme båt som deg, jeg har gått ned fra ca 125 kg til 80, deretter har jeg jojoet mellom 60-65 og 80 i årevis fordi jeg har overspisingslidelse og er generelt frakoblet hvordan min egen kropp blir større eller mindre - det er ikke så enkelt alltid. Dere som ikke ser problemet trenger ikke bry dere med å kommentere, dere har ikke erfaring til å ha noen mening. Min kropp lagrer fett ganske jevnt over, derfor er det vanskelig for meg å "se" eller "merke" forskjeller. Da jeg begynte å gå ned fra 125 (jeg var større men veide meg ikke før jeg hadde tatt av litt) var det ikke mange som så at jeg hadde tatt av, merket det ikke så godt selv heller. Det er også faren når jeg slutter å veie meg og ikke logger hva jeg spiser, for det tar en stund før jeg finner ut at jeg har gått opp i vekt. Jeg er 164 cm høy og har tidligere hatt et mål på ca 65 kg - der har jeg vært før og vet at jeg trives med kroppen min samtidig som jeg kan ha et fornuftig kaloriinntak som jeg klarer å vedlikeholde en god stund. Mitt mål nå er å komme dit, og klare å holde meg der. Faktisk tror jeg at jeg har vært på den vekten 3-4 ganger før. For meg er der ikke noen fasit på en vekt som er perfekt, men heller en kombinasjon av å sette et fornuftig mål og godta at kroppen min er som den er og ikke stresse for mye med maten og dietter men heller følge med og justere kostholdet. Anonymkode: c9589...69f 4 1
AnonymBruker Skrevet 29. august #12 Skrevet 29. august Godt spørsmål og jeg kjenner meg så igjen. Har gått og tenkt litt på det samme i det siste. Kommer jeg til å bli fornøyd på et tidspunkt? Foreløpig har jeg ikke nådd mitt opprinnelige mål, så er ikke helt der du er enda, men jeg også sliter med å se de store forskjellene. Jeg ser litt, men klarer ikke å se at jeg har gått ned nesten 30 kg(bortsett fra at jeg får på meg klær i mindre størrelser). Anonymkode: c00ff...14c 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. august #13 Skrevet 29. august Jeg kjenner meg igjen i det at hodet kan spille deg et puss. Var overvektig i 20 år, og hadde fedme de siste 8 årene før jeg slanket meg for siste gang. Det som gjorde det vanskelig for meg å gå ned i vekt var mye pga jeg aldri følte meg feit. Jeg syns jeg så fin ut og at jeg bar kiloene godt. Først på bilder fikk jeg sjokk av vekten - det var ikke hun jeg så i speilet. Jeg slanket meg for helsen, og jeg stoppet på BMI 24 for helsen. Det var det samme da jeg gikk ned i vekt, jeg så ikke vektnedgangen, så fortsatt den samme i speilet, og først på bilder ble jeg "jøss! jeg er blitt såpass mindre!" Så jeg har frakoblet hodet i prosessen og kun tenkt på helsen og kalde fakta. Det er sunnere for meg å ha en BMI på 24 enn 32 som jeg var før. Og det er sunnere for meg å ha en BMI på 24 enn på 20 (om jeg blir fristet til å gå ned mer). Da må jeg spise altfor lite ift hva kroppen trenger av næring. Veier meg og stoler på at jeg er der jeg skal være. Etter hvert har jeg landet i vekten, og kan spise "normalt", litt begrenset kos av og til, men mest sunt og næringsrikt i riktige mengder. Anonymkode: ae575...5d6 1 2
AnonymBruker Skrevet 29. august #14 Skrevet 29. august AnonymBruker skrev (2 timer siden): Og det er sunnere for meg å ha en BMI på 24 enn på 20 (om jeg blir fristet til å gå ned mer). Da må jeg spise altfor lite ift hva kroppen trenger av næring. Lurer på hva du mener med det? Eller om du er redd det blir for lite «kos» på så lite? For å vedlikeholde en bmi på 20 for min del, så utgjør det 1577kcal ut i fra TDEE utregning. Som du kan se på bilde betyr 118 til 158g protein og 61 til 70g fett. Det er MYE næring! Skriver dette fordi det er fort gjort av uvitende å tro på det du sier. Og det stemmer ikke helt at det er lite næring for kroppen med denne kalorimengden for å opprettholde en bmi på 20. Anonymkode: 377e0...6f3 1
AnonymBruker Skrevet 29. august #15 Skrevet 29. august AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Lurer på hva du mener med det? Eller om du er redd det blir for lite «kos» på så lite? For å vedlikeholde en bmi på 20 for min del, så utgjør det 1577kcal ut i fra TDEE utregning. Som du kan se på bilde betyr 118 til 158g protein og 61 til 70g fett. Det er MYE næring! Skriver dette fordi det er fort gjort av uvitende å tro på det du sier. Og det stemmer ikke helt at det er lite næring for kroppen med denne kalorimengden for å opprettholde en bmi på 20. Anonymkode: 377e0...6f3 Jeg regner med at du selv aldri har hatt fedme. Nei, jeg skal ikke gå ned mer i vekt. Det er helt utelukket. Jeg er 170 og holder meg rundt 70 kg. Jeg er normalvektig og trivs med denne vekten som jeg har holdt i 6 år. You do you. Det er helt annerledes om man alltid har vært slank. Anonymkode: ae575...5d6 2 1
AnonymBruker Skrevet 29. august #16 Skrevet 29. august AnonymBruker skrev (17 minutter siden): You do you. Det er helt annerledes om man alltid har vært slank. Har vært overvektig hele livet jeg. Men bortforklaringer blir man ikke varig slank av heller. Hjelper ikke å lure seg selv. Anonymkode: 377e0...6f3 1 2
Grüner Skrevet 29. august #17 Skrevet 29. august AnonymBruker skrev (På 28.8.2025 den 17.07): Hva mener du med dette? Mener du at du ikke ser du har gått ned nok i vekt? Da har du vel ikke gått ned nok? Jeg har gått fra 28 til 22,5 i bmi. Trodde på 28 at jeg var fornøyd på 23, men jeg føler meg enda «lubben og dvask». Så jeg prøver på 21 da det bare er 3-4 kg til. Synes også det er vanskelig å vite. Men på en annen side, så går jeg fortsatt ned i vekt med det daglige inntaket jeg har, så jeg «strever» ikke hardt med å gå ned enda, så derfor fortsetter jeg bare videre. Veldig bra jobba med innsatsen forresten! Anonymkode: 377e0...6f3 Du bør ikke gå ned mer enn det! 1
AnonymBruker Skrevet 29. august #18 Skrevet 29. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Har vært overvektig hele livet jeg. Men bortforklaringer blir man ikke varig slank av heller. Hjelper ikke å lure seg selv. Anonymkode: 377e0...6f3 Bortforklaringer? Hva er dette slags pro-ana forum? Jeg har gått ned 28 kg og har holdt en normalvekt i 6 år. Er det provoserende at jeg er fornøyd med en BMI på 24, og overhodet ikke ønsker å gå ned mer? Jeg ER slank, og sunnere mentalt enn om jeg som det du foreslår skulle presse vekten ned mer. Herregud. Anonymkode: ae575...5d6 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå