AnonymBruker Skrevet 28. august #1 Skrevet 28. august Barnefar og jeg blir ikke enige om hvorvidt han skal betale barnebidrag eller ikke. Han er frilans-journalist og tjener ofte ikke så mye. Jeg har relativt høy trygd pga tidligere god jobb. Han jobber akkurat nok til å dekke egne utgifter, men nekter å ta andre type jobber, eller å være i fast jobb i det hele tatt. Han har i år arvet etter en gammel barnløs tante, og sitter nå svært godt i det. Nok til å kjøpe en romslig bolig i Oslo og fortsatt ha en solid buffer i årevis. Slik han ser det er ikke dette grunn til å hverken etterbetale barnebidrag eller å starte å betale barnebidrag. Samværsfordelingen har hele veien vært 70/30. Han har slitt i lang tid med å følge opp barna godt nok, hvilket var årsak til at vi ikke har 60/40 fordeling. Jeg klarer meg greit økonomisk sett, men syns det er merkelig at han ikke har ønske om å bidra noe som helst. Jeg har for lengst akseptert at det er jeg som må være oppdrageren og ivareta barna på alle plan, mens han kan være tivoli-pappaen, men syns det er helt uforståelig at han ikke ønsker å bidra noe som helst, og i tillegg syns jeg er kjip som spør om barnebidrag i det hele tatt. Hva tenker dere andre om dette? Anonymkode: f47bf...a66 3
AnonymBruker Skrevet 28. august #2 Skrevet 28. august Ta beregningen via nav. Det er det ryddigste. Det er forøvrig hans skattbare inntekt som ligger til grunn. Man skal ikke måtte tære på formue for å betale bidrag. Så han trenger ikke være redd for at bufferen ryker. Anonymkode: 253ce...55c 18 5
AnonymBruker Skrevet 28. august #3 Skrevet 28. august Nei, det er vel ingen tilfeller der det er innafor at barnefar ikke betaler bidrag om han faktisk har penger til det. Slutt å la han diskutere dette med deg, og la det offentlige ta seg av innkrevingen og diskusjonen med han om han skal betale noe eller ikke. Anonymkode: e3200...67e 13 2
AnonymBruker Skrevet 28. august #4 Skrevet 28. august Gå til NAV og be de kreve det inn, for selvfølgelig skal han betale. Barn blir ikke gratis selv om man ikke har en stabil jobb. Anonymkode: 99ae3...e0c 12 4
AnonymBruker Skrevet 28. august #5 Skrevet 28. august Det du spør om, er om det er noen tilfeller hvor den andre parten ikke trenger å forsørge barna sine. Det er to tilfeller jeg tenker det er greit: om den parten er død eller hjemløs pga fattigdom. Anonymkode: 81f5d...e44 9 7
AnonymBruker Skrevet 28. august #6 Skrevet 28. august Jeg tenker du er teit som ikke bare tok det gjennom NAV fra begynnelsen av, og at det bør du selvsagt. Ja, det finnes nok tilfeller hvor det er ok å ikke betale, men de er sjeldne. Da snakker vi "mor har bortført barnet til Indonesia," liksom. Anonymkode: ef457...18c 4 5
AnonymBruker Skrevet 28. august #7 Skrevet 28. august AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Ta beregningen via nav. Det er det ryddigste. Det er forøvrig hans skattbare inntekt som ligger til grunn. Man skal ikke måtte tære på formue for å betale bidrag. Så han trenger ikke være redd for at bufferen ryker. Anonymkode: 253ce...55c Samtidig vil de vel i tilfeller hvor en jobber lite (og en kunne jobbet mer) beregne utfra hva vedkommende kunne forventes å tjene i full stilling. Det blir mer aktuelt for ts å be om en slik beregning nå som han faktisk har råd til å være med og bidra til barna. Anonymkode: a7ff9...c4e 5 1
AnonymBruker Skrevet 28. august #8 Skrevet 28. august AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Samtidig vil de vel i tilfeller hvor en jobber lite (og en kunne jobbet mer) beregne utfra hva vedkommende kunne forventes å tjene i full stilling. Det blir mer aktuelt for ts å be om en slik beregning nå som han faktisk har råd til å være med og bidra til barna. Anonymkode: a7ff9...c4e Nop de går kun ut fra reele inntekt. Blir jo som kvinner kunne eks bytter til bedre betalt jobb eller jobbet fult men gjør det ikke fordi da blir bidraget bedre.nav går ikke ut fra at han kunne hatt jobb som er bedre betalt, for det har ikke nav mandat til, en ska betale ut fra reel inntekt og ikke at de eks må bytte jobb . Og som en sier formue regnes ikke da med, og arv er personlig, en ska ikke bruke det opp. Ja greit ecnt bidragsytere gjeld ska betales, det hadde blitt trukket hvis alt hadde gått via nav Anonymkode: 68415...06b
AnonymBruker Skrevet 28. august #9 Skrevet 28. august AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nop de går kun ut fra reele inntekt. Blir jo som kvinner kunne eks bytter til bedre betalt jobb eller jobbet fult men gjør det ikke fordi da blir bidraget bedre.nav går ikke ut fra at han kunne hatt jobb som er bedre betalt, for det har ikke nav mandat til, en ska betale ut fra reel inntekt og ikke at de eks må bytte jobb . Og som en sier formue regnes ikke da med, og arv er personlig, en ska ikke bruke det opp. Ja greit ecnt bidragsytere gjeld ska betales, det hadde blitt trukket hvis alt hadde gått via nav Anonymkode: 68415...06b Nei, de kan selvsagt gå etter hva en person burde ha tjent. Det kalles inntektsEVNE. Da bruker de 80% av hva de mener at personen burde ha tjent med sin utdannelse og bakgrunn. Det er for å forhindre at man feks sier opp jobben for å bli nullbidragsyter. Anonymkode: 81f5d...e44 3 6
AnonymBruker Skrevet 28. august #10 Skrevet 28. august § 4 sjette ledd andre og tredje punktum – Lavere inntekt enn inntektsevnen [Endret 6/07, 1/09] Inntekten skal fastsettes etter skjønn dersom en forelder er uten inntekt, eller inntekten er vesentlig lavere enn det vedkommende ut fra utdanning og evner burde kunne oppnå, uten at det gis en rimelig grunn til dette. https://lovdata.no/nav/rundskriv/r55-02-for Anonymkode: 81f5d...e44 2 2
AnonymBruker Skrevet 28. august #11 Skrevet 28. august AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Nei, de kan selvsagt gå etter hva en person burde ha tjent. Det kalles inntektsEVNE. Da bruker de 80% av hva de mener at personen burde ha tjent med sin utdannelse og bakgrunn. Det er for å forhindre at man feks sier opp jobben for å bli nullbidragsyter. Anonymkode: 81f5d...e44 Det gjorde de med min X som var selvstendig og kun tok ut minimum lønn. Han betalte dog ikke og det ble en stor sum som tilslutt havnet på barnas konto da minste var godt opp i 20 årene og han arvet sin mor. Så det ble min "sparekonto" til barna og de egenkapital til bolig . Så krev via Nav TS! Om ikke for din skyld så for barna. Anonymkode: 030e0...7d6 3
AnonymBruker Skrevet 28. august #12 Skrevet 28. august Krev bidrag via NAV, og be de skjønnsfastsette inntekten. At han er lat og ikke gidder å jobbe fulltid, og vil leve på arv, skal ikke gå ut over barna deres. Dersom du har mulighet bør du sette barnebidraget på urørt konto i eget navn, som barna kan få når de skal etablere seg. Å komme inn på boligmarkedet er tøft for unge i dag, og de behøver all hjelp de kan få. Anonymkode: 44c0b...d43 2 3
AnonymBruker Skrevet 28. august #13 Skrevet 28. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Barnefar og jeg blir ikke enige om hvorvidt han skal betale barnebidrag eller ikke. Han er frilans-journalist og tjener ofte ikke så mye. Jeg har relativt høy trygd pga tidligere god jobb. Han jobber akkurat nok til å dekke egne utgifter, men nekter å ta andre type jobber, eller å være i fast jobb i det hele tatt. Han har i år arvet etter en gammel barnløs tante, og sitter nå svært godt i det. Nok til å kjøpe en romslig bolig i Oslo og fortsatt ha en solid buffer i årevis. Slik han ser det er ikke dette grunn til å hverken etterbetale barnebidrag eller å starte å betale barnebidrag. Samværsfordelingen har hele veien vært 70/30. Han har slitt i lang tid med å følge opp barna godt nok, hvilket var årsak til at vi ikke har 60/40 fordeling. Jeg klarer meg greit økonomisk sett, men syns det er merkelig at han ikke har ønske om å bidra noe som helst. Jeg har for lengst akseptert at det er jeg som må være oppdrageren og ivareta barna på alle plan, mens han kan være tivoli-pappaen, men syns det er helt uforståelig at han ikke ønsker å bidra noe som helst, og i tillegg syns jeg er kjip som spør om barnebidrag i det hele tatt. Hva tenker dere andre om dette? Anonymkode: f47bf...a66 Det enkle svaret- nei det finnes ikke noen gode grunner til at en forelder - far eller mor - ikke skal betale bidrag. Ta en vurdering via NAV så blir det vurdert korrekt basert på inntekt, samvær og alder. Anonymkode: 76426...a0a 1
AnonymBruker Skrevet 28. august #14 Skrevet 28. august Bor og jobber i et u-land. Anonymkode: e94c5...9c8
AnonymBruker Skrevet 28. august #15 Skrevet 28. august At mannen aktivt velger å ha lav inntekt i en usikker bransje er ingen unnskyldning for ikke å forsørge sitt eget barn. Krev barnebidrag gjennom nav. Anonymkode: e98a5...266 1 2
jor67 Skrevet 28. august #16 Skrevet 28. august Bidrag skal ALLTID betales. Om du er millionær og ikke trenger pengene, så skal du fortsatt ta de imot, eventuelt sette de på lukket konto til barnet hvis du faktisk ikke har behov for bidraget 3
Perfume Skrevet 28. august #17 Skrevet 28. august Kun dersom mor saboterer og ødelegger og ikke lar far få se barnet sitt, kun da bør far få slippe betale. Ellers.. Ta det via nav, som noen nevner så går det ikke på penger i banken, men skattbar inntekt. 2
GammelKaktus Skrevet 28. august #18 Skrevet 28. august Er man med å lager et barn så må man være med å betale for det, eneste unnskyldningen som er gyldig er død. Ta det gjennom NAV. 1 2
AnonymBruker Skrevet 28. august #19 Skrevet 28. august AnonymBruker skrev (3 timer siden): Barnefar og jeg blir ikke enige om hvorvidt han skal betale barnebidrag eller ikke. Dere trenger ikke å være enige. Det er nok at en av partene ber nav om å beregne og kreve inn bidraget. Anonymkode: 81f5d...e44 3
AnonymBruker Skrevet 28. august #20 Skrevet 28. august Syns egentlig ikke det finnes noen gode grunner som er gode nok til å ikke kunne bidra til å forsørge barnet sitt, så lenge man har inntekt. Barnefaren til mitt barn ville heller ikke betale barnebidrag. Han hadde alle slags unnskyldinger for å slippe. Jeg foreslo at han kunne bidra med 3000kr i mnd. Han påsto at han ikke kunne betale mer enn 2000 kr i mnd hvis han absolutt måtte betale noe, og forsøkte å få meg med på en privat avtale. Han har tidligere latt vær å bidra med avtalte beløp til f.eks bursdager og lignende, så jeg fant ut at å lage en privat avtale om bidrag kommer til å skape konflikter. Sendte derfor søknad om barnebidrag gjennom NAV, hvor jeg også krysset av at jeg ønsker at Skatteetaten skal kreve det inn. Han prøvde å lyve til NAV om hvor mye han tjener, men NAV får alle opplysninger via arbeidsgiver og Skatteetaten, så han kom ikke unna. Status nå er at han må betale nesten 6k i mnd etter nav sine beregninger Med en voksende tenåring i huset så skulle det bare mangle at han bidrar. Pengene hjelper på til å forsørge barnet vårt. Det er dyrt med tenåringer, og jeg betaler mye mer enn barnefar for alt som ungen trenger. Han kjøper heller ingenting når barnet er hos han. Her er det minimalt med samvær da far er på jobb halve året og når han er hjemme så er det ikke barnet som kommer først for å si det sånn Anonymkode: c8062...489 1 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå