AnonymBruker Skrevet 28. august #1 Skrevet 28. august Bor i byen i en leilighet der nabo har bikkjer. De bjeffer om morgenen, om kvelden, på dagtid når eier er på jobb...stort sett hele tida. Går ut på gata så er det hund på begge sider som bjeffer mot hverandre tvers over bilveien. Bikkjer i parken som bråker så inn i helvetes mye. Drar til fjells, der er det bikkje som bjeffer i dalen, og en eller annen nisse på topptur med bikkje som sier fra om alt mulig rart vi ikke forstår. Ei heller er den i bånd. Hva faen skjer her? Har folk glemt hvordan man oppdrar hund? Vi må ha førerkort for bikkjer. Anonymkode: ea30d...4fc 3 4
AnonymBruker Skrevet 28. august #2 Skrevet 28. august AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Bor i byen i en leilighet der nabo har bikkjer. De bjeffer om morgenen, om kvelden, på dagtid når eier er på jobb...stort sett hele tida. Går ut på gata så er det hund på begge sider som bjeffer mot hverandre tvers over bilveien. Bikkjer i parken som bråker så inn i helvetes mye. Drar til fjells, der er det bikkje som bjeffer i dalen, og en eller annen nisse på topptur med bikkje som sier fra om alt mulig rart vi ikke forstår. Ei heller er den i bånd. Hva faen skjer her? Har folk glemt hvordan man oppdrar hund? Vi må ha førerkort for bikkjer. Anonymkode: ea30d...4fc De må jo få lov til å uttrykke seg! De har rett på personlighet og ytringsfrihet, og friheten det er å løpe løs på både fjell og strand. Anonymkode: cc8f8...32a 4 1
Tabris Skrevet 28. august #3 Skrevet 28. august Når det gjelder hunder som bjeffer veldig mye så synes jeg mer synd på dem enn på menneskene rundt. Overdreven bjeffing, enten det er på andre hunder på tur eller når hunden er alene hjemme, er som regel et tegn på at hunden ikke har det bra. Her tenker jeg mer på hundens velferd enn menneskenes. Vi kan lukke vinduer, ta på musikk, høretelefoner, flytte.... hundene er prisgitt sine eiere og hva de velger å utsette dem for. 2 2 2
hocane Skrevet 28. august #4 Skrevet 28. august Bjeffing i hunder er enda en mutasjon. Du ser ikke ulver som bjeffer for eksempel. Faktisk har folk lurt på om ulver i det hele tatt har evnen til å bjeffe siden de gjør det så sjeldent. Å bjeffe for alt og annet er ikke naturlig oppførsel. 6
AnonymBruker Skrevet 28. august #5 Skrevet 28. august AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Bor i byen i en leilighet der nabo har bikkjer. De bjeffer om morgenen, om kvelden, på dagtid når eier er på jobb...stort sett hele tida. Går ut på gata så er det hund på begge sider som bjeffer mot hverandre tvers over bilveien. Bikkjer i parken som bråker så inn i helvetes mye. Drar til fjells, der er det bikkje som bjeffer i dalen, og en eller annen nisse på topptur med bikkje som sier fra om alt mulig rart vi ikke forstår. Ei heller er den i bånd. Hva faen skjer her? Har folk glemt hvordan man oppdrar hund? Vi må ha førerkort for bikkjer. Anonymkode: ea30d...4fc Du vet jo ingenting om bakgrunnen til disse hundene. Jeg har en hund som bjeffer på alt hun synes er skummelt. Det er en omplasseringshund som har blitt mishandlet i sitt tidligere hjem, ingen har noen sinne stilt opp for henne i skumle situasjoner, så bjeffing har blitt hennes måte å "skremme bort" det skumle (hun tror i hvert fall selv at det fungerer sånn). Jeg har hatt henne i to måneder, og tro meg, bjeffingen er minst like plagsom for meg som den er for deg. Men skjønner at du er ekspert, så du sitter vel men løsningen? Anonymkode: 0e746...8ca 1 2
AnonymBruker Skrevet 28. august #6 Skrevet 28. august Skulle tro folk ikke klarer å leve uten hunder i livet sitt. Var på skogstur i går, gikk og nøt stillheten, før en løs bikkje fikk ferten av meg og løp mot meg. Bjeffet og var aggressiv. Eieren var ikke å se. Skjønner dyrene i skogen føler seg truet av slike bikkjer. Spesielt de som ikke kan forsvare seg. Men de som kan forsvare seg..ikke for ingenting at de eneste registrerte bjørneangrep i Norden er der den som blir angrepet har bikkje. Så jeg hilser en stor ulve- og bjørnestamme i Norge velkommen. Da tør ikke folk sleppe løs bikkja si. Bodde noen år i en kommune langs svenskegrensa med mye ulv. Der var det lite løse bikkjer å se i skogen. For de tok ulven. Anonymkode: 6ab05...0ce 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. august #7 Skrevet 28. august Tabris skrev (2 timer siden): Når det gjelder hunder som bjeffer veldig mye så synes jeg mer synd på dem enn på menneskene rundt. Overdreven bjeffing, enten det er på andre hunder på tur eller når hunden er alene hjemme, er som regel et tegn på at hunden ikke har det bra. Her tenker jeg mer på hundens velferd enn menneskenes. Vi kan lukke vinduer, ta på musikk, høretelefoner, flytte.... hundene er prisgitt sine eiere og hva de velger å utsette dem for. Helt enig. Akkurat naboen min vet jeg har fått minst tre anmeldelser til Mattilsynet til de flyttet vanskjøtsel av hund til politiet, og dit har eieren blitt meldt minst to ganger, meg bekjent i alle fall. Men ingen gjør noe. Hundene er prisgitt hensyns- og kunnskapsløse eiere. hocane skrev (2 timer siden): Å bjeffe for alt og annet er ikke naturlig oppførsel. Ei heller er det naturlig å holde rovdyr fanget i byleiligheter for "kos". Mulig sammenheng der. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du vet jo ingenting om bakgrunnen til disse hundene. Jeg har en hund som bjeffer på alt hun synes er skummelt. Det er en omplasseringshund som har blitt mishandlet i sitt tidligere hjem, ingen har noen sinne stilt opp for henne i skumle situasjoner, så bjeffing har blitt hennes måte å "skremme bort" det skumle (hun tror i hvert fall selv at det fungerer sånn). Jeg har hatt henne i to måneder, og tro meg, bjeffingen er minst like plagsom for meg som den er for deg. Men skjønner at du er ekspert, så du sitter vel men løsningen? Anonymkode: 0e746...8ca Innlegget mitt er mer uttrykk for fortvilelse enn et signal om en stor, fantastisk løsning. Det tenker jeg er ganske lett å lese ut av mine ord, er det ikke det? Det at du umiddelbart velger å "bjeffe" selv og går til angrep mot meg, uten å vite noe som helst om meg, er bekymringsverdig og dessverre helt på linje med mitt inntrykk av inkompetente hundeeiere. At hunden din bjeffer og plager alt og alle er ikke mitt ansvar - og det er jo hele poenget mitt. Anonymkode: ea30d...4fc 2 1
AnonymBruker Skrevet 28. august #8 Skrevet 28. august AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Innlegget mitt er mer uttrykk for fortvilelse enn et signal om en stor, fantastisk løsning. Det tenker jeg er ganske lett å lese ut av mine ord, er det ikke det? Det at du umiddelbart velger å "bjeffe" selv og går til angrep mot meg, uten å vite noe som helst om meg, er bekymringsverdig og dessverre helt på linje med mitt inntrykk av inkompetente hundeeiere. At hunden din bjeffer og plager alt og alle er ikke mitt ansvar - og det er jo hele poenget mitt. Anonymkode: ea30d...4fc "Har folk glemt hvordan man oppdrar hund?" skriver du, som om det er manglende oppdragelse som er problemet. Anonymkode: 0e746...8ca 3
AnonymBruker Skrevet 28. august #9 Skrevet 28. august AnonymBruker skrev (Akkurat nå): "Har folk glemt hvordan man oppdrar hund?" skriver du, som om det er manglende oppdragelse som er problemet. Anonymkode: 0e746...8ca Og bjeffingen er fortvilende for meg og. Jeg har hatt hund i 14 år, og min forrige hund bjeffa én gang i året, Hva sier det om kompetanse tenker du? Anonymkode: 0e746...8ca
AnonymBruker Skrevet 28. august #10 Skrevet 28. august Det er fri oppdragelse generasjonen som har fått seg hund. Når jeg er hjemme så styrer hunden vår alt med blikk og holdning. Stiller seg foran døra når den må på do. Kan være ute i hagen hele dagen uten ett eneste bjeff. Varsler om noe nytt/skummelt skjer. Jeg er snill, streng og konsekvent. Supersnill og rolig balansert hund! Verdens beste. Når samboer er hjemme, full fest, kan stå å bjeffe i 1time, er utrygg og virrete. Bjeffer konstant på alt og alle. Virker utrygg. Varsler på alt som skjer. Så samme hund kan endre adferd bare forskjellig person er hjemme. Hun: fri adferd. Hunder bjeffer naturlig. Jeg: Regler. Hunder skal bare varsle fare. Kidsa: fri flyt Hvis nabohunden bjeffer har vår lyst å svare. Er jeg hjemme så holder hun seg. Er samboer hjemme er spetakkelet løs. Stakkars naboer. Hunder skal ikke bjeffe konstant. De hundene har det ofte ikke bra. Anonymkode: 57ae0...fb5 4 2
TulleTall Skrevet 28. august #11 Skrevet 28. august AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Og bjeffingen er fortvilende for meg og. Jeg har hatt hund i 14 år, og min forrige hund bjeffa én gang i året, Hva sier det om kompetanse tenker du? Anonymkode: 0e746...8ca Tenker du hadde en hund av en rase som ikke er avlet for å bruke stemmen sin Mange raser deriblant gjeterhunder er avlet for å bjeffe når de jobber. Vokterraser bjeffer for å varsle at noe skjer/noen kommer. Jakthunder bjeffer ved jakt osv. 4
AnonymBruker Skrevet 28. august #12 Skrevet 28. august TulleTall skrev (Akkurat nå): Tenker du hadde en hund av en rase som ikke er avlet for å bruke stemmen sin Mange raser deriblant gjeterhunder er avlet for å bjeffe når de jobber. Vokterraser bjeffer for å varsle at noe skjer/noen kommer. Jakthunder bjeffer ved jakt osv. Det var samme rase som den omplasseringshunden jeg har nå. Uansett, poenget var at jeg vet jo hvorfor hun bjeffer, og vi jobber med det hver eneste dag. Men det vet jo ikke TS som bare irriterer seg over uoppdragne, bjeffende drittbikkje med inkompetente eiere. Anonymkode: 0e746...8ca 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. august #13 Skrevet 28. august AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Og bjeffingen er fortvilende for meg og. Jeg har hatt hund i 14 år, og min forrige hund bjeffa én gang i året, Hva sier det om kompetanse tenker du? Anonymkode: 0e746...8ca Sier ingenting om kompetanse overhodet. Anonymkode: 19cd2...20c 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. august #14 Skrevet 28. august AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Sier ingenting om kompetanse overhodet. Anonymkode: 19cd2...20c Takk, det var hele poenget mitt. Om en hund bjeffer eller ikke har ingenting med (in)kompetanse å gjøre. Anonymkode: 0e746...8ca 1 1
VisningsnavnPÅKREVD Skrevet 28. august #15 Skrevet 28. august AnonymBruker skrev (2 timer siden): Helt enig. Akkurat naboen min vet jeg har fått minst tre anmeldelser til Mattilsynet til de flyttet vanskjøtsel av hund til politiet, og dit har eieren blitt meldt minst to ganger, meg bekjent i alle fall. Men ingen gjør noe. Hundene er prisgitt hensyns- og kunnskapsløse eiere. Ei heller er det naturlig å holde rovdyr fanget i byleiligheter for "kos". Mulig sammenheng der. Innlegget mitt er mer uttrykk for fortvilelse enn et signal om en stor, fantastisk løsning. Det tenker jeg er ganske lett å lese ut av mine ord, er det ikke det? Det at du umiddelbart velger å "bjeffe" selv og går til angrep mot meg, uten å vite noe som helst om meg, er bekymringsverdig og dessverre helt på linje med mitt inntrykk av inkompetente hundeeiere. At hunden din bjeffer og plager alt og alle er ikke mitt ansvar - og det er jo hele poenget mitt. Anonymkode: ea30d...4fc "Fortvilelsen" jeg leser ut av dine ord er ikke akkurat på hundenes vegne, men at du er veldig irritert over at hunder lager lyd. Ditt HI: AnonymBruker skrev (5 timer siden): Bor i byen i en leilighet der nabo har bikkjer. De bjeffer om morgenen, om kvelden, på dagtid når eier er på jobb...stort sett hele tida. Går ut på gata så er det hund på begge sider som bjeffer mot hverandre tvers over bilveien. Bikkjer i parken som bråker så inn i helvetes mye. Drar til fjells, der er det bikkje som bjeffer i dalen, og en eller annen nisse på topptur med bikkje som sier fra om alt mulig rart vi ikke forstår. Ei heller er den i bånd. Hva faen skjer her? Har folk glemt hvordan man oppdrar hund? Vi må ha førerkort for bikkjer. Anonymkode: ea30d...4fc Dette tolkes som at du irriterer deg veldig over at du er "omgitt" av hunder som (grøss og gru:) bjeffer, og dernest at denne bjeffingen skyldes manglende oppdragelse,- slett ikke at du er innmari bekymret for deres velferd.. Bjeffing er en normal del av hunders språk, noen er mer vokale enn andre, det finnes ulike typer bjeffing, osv. Er det hunder generelt, er det at de bjeffer, i hvilke situasjoner de bjeffer, eller hva spesifikt plager deg?
VisningsnavnPÅKREVD Skrevet 28. august #16 Skrevet 28. august AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er fri oppdragelse generasjonen som har fått seg hund. Når jeg er hjemme så styrer hunden vår alt med blikk og holdning. Stiller seg foran døra når den må på do. Kan være ute i hagen hele dagen uten ett eneste bjeff. Varsler om noe nytt/skummelt skjer. Jeg er snill, streng og konsekvent. Supersnill og rolig balansert hund! Verdens beste. Når samboer er hjemme, full fest, kan stå å bjeffe i 1time, er utrygg og virrete. Bjeffer konstant på alt og alle. Virker utrygg. Varsler på alt som skjer. Så samme hund kan endre adferd bare forskjellig person er hjemme. Hun: fri adferd. Hunder bjeffer naturlig. Jeg: Regler. Hunder skal bare varsle fare. Kidsa: fri flyt Hvis nabohunden bjeffer har vår lyst å svare. Er jeg hjemme så holder hun seg. Er samboer hjemme er spetakkelet løs. Stakkars naboer. Hunder skal ikke bjeffe konstant. De hundene har det ofte ikke bra. Anonymkode: 57ae0...fb5 Dette høres jo slett ikke ut som en god hjemmesituasjon for hunden.. Så hunden tør ikke å bjeffe når du er hjemme med den? Å undertrykke naturlig atferd pga frykt for konsekvenser er ikke noe bedre for hunden enn noe annet. 1 2
AnonymBruker Skrevet 28. august #17 Skrevet 28. august AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er fri oppdragelse generasjonen som har fått seg hund. Når jeg er hjemme så styrer hunden vår alt med blikk og holdning. Stiller seg foran døra når den må på do. Kan være ute i hagen hele dagen uten ett eneste bjeff. Varsler om noe nytt/skummelt skjer. Jeg er snill, streng og konsekvent. Supersnill og rolig balansert hund! Verdens beste. Når samboer er hjemme, full fest, kan stå å bjeffe i 1time, er utrygg og virrete. Bjeffer konstant på alt og alle. Virker utrygg. Varsler på alt som skjer. Så samme hund kan endre adferd bare forskjellig person er hjemme. Hun: fri adferd. Hunder bjeffer naturlig. Jeg: Regler. Hunder skal bare varsle fare. Kidsa: fri flyt Hvis nabohunden bjeffer har vår lyst å svare. Er jeg hjemme så holder hun seg. Er samboer hjemme er spetakkelet løs. Stakkars naboer. Hunder skal ikke bjeffe konstant. De hundene har det ofte ikke bra. Anonymkode: 57ae0...fb5 Ingen snille mennesker omtaler seg selv som snill. Anonymkode: 0e746...8ca
PITTY Skrevet 12 timer siden #18 Skrevet 12 timer siden Er vel snart noen som oppretter en tråd om "hvorfor må drittbikkjer absolutt tisse? Eier de ikke oppdragelse?" 2
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #19 Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (På 28.8.2025 den 7.54): Skulle tro folk ikke klarer å leve uten hunder i livet sitt. Var på skogstur i går, gikk og nøt stillheten, før en løs bikkje fikk ferten av meg og løp mot meg. Bjeffet og var aggressiv. Eieren var ikke å se. Skjønner dyrene i skogen føler seg truet av slike bikkjer. Spesielt de som ikke kan forsvare seg. Men de som kan forsvare seg..ikke for ingenting at de eneste registrerte bjørneangrep i Norden er der den som blir angrepet har bikkje. Så jeg hilser en stor ulve- og bjørnestamme i Norge velkommen. Da tør ikke folk sleppe løs bikkja si. Bodde noen år i en kommune langs svenskegrensa med mye ulv. Der var det lite løse bikkjer å se i skogen. For de tok ulven. Anonymkode: 6ab05...0ce Jepp, stemmer det, et liv uten hunder er ikke et liv for meg. Men, med det sagt, deler jeg frustrasjonen over eiere som har null kontroll. Er så lei av alle som bare slipper hunden sin løs, uten å ha stabil innkalling. (Enda verre om de ikke engang er under tilsyn). Om hunden ikke stopper hva enn den holder på med og kommer når du roper, så skal hunden være i bånd. Eiere som syns "Jammen dakar må jo få lov å strekke beina sine, å være hund", ja da er det bare å kjøre på med masse innkalling trening. Hunder skal aldri løpe bort til fremmede folk og dyr. Helt latterlig hvor mange som fraskriver seg ansvar. Anonymkode: 3e86a...bbc 1 3
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #20 Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jepp, stemmer det, et liv uten hunder er ikke et liv for meg. Men, med det sagt, deler jeg frustrasjonen over eiere som har null kontroll. Er så lei av alle som bare slipper hunden sin løs, uten å ha stabil innkalling. (Enda verre om de ikke engang er under tilsyn). Om hunden ikke stopper hva enn den holder på med og kommer når du roper, så skal hunden være i bånd. Eiere som syns "Jammen dakar må jo få lov å strekke beina sine, å være hund", ja da er det bare å kjøre på med masse innkalling trening. Hunder skal aldri løpe bort til fremmede folk og dyr. Helt latterlig hvor mange som fraskriver seg ansvar. Anonymkode: 3e86a...bbc Svart i feil tråd? HI har ingenting med løse hunder å gjøre. Anonymkode: 0e746...8ca
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå