AnonymBruker Skrevet 28. august #1 Skrevet 28. august Til tider lurer jeg virkelig på om alle tror at folk bor i by og boligfelt. Virker som de blir overasket når en sier en ikke ser naboer når de håret og inn, ute å kjører osv Selv bor jeg inn en vei på 2 km kun vårt hus og en bonde. Er da et hus da vi svinger inn til oss og 2 km kjøre så er det ca 1 km til bonden. Ca fra oss så er det 3 km der er det hvis en kan kalle det boligfelt med ca 25 til 30 hus litt sprett der lå det og barnehage og skole, og en liten lokal butik som nå er nedlagt. I bygda er det ca 60 boligene. Folk i alle hus. Så vi har mange arrangement på gamle skolen gjennom året som vi gjør ting sammen nyttårs fest, karneval, påske sammenkomst, loppe.arked grillfest, juletre fest, julebord+++++ Ja etter grunnskolen ble lagt ned hadde vi privat skole i bhg i mange år. Nå nedlagt så fra at de fleste kunne sykle så har de nå 25 km en vei til grunnskolen. Videregående hadde vi et annet sted ca 18 km unna der har vi alt annet som apotek, pol, dagligvare klær,møbler osv nå ble Videregående skole der lagt ned så da har de som har ungdom der alt fra 20 til 50 km til Videregående . Der blir det regnes som by. Uansett så ser jeg ofte når jeg skriver at vi ikke ser hva naboen driver med, eller at de kjører osv at det er jo rart. Enda mer når jeg skriver 2 km til neste hus. Det er jo flere slike steder rung. En kan og kjøre og bare se grusveier som avkjørselen men en ser ikke huset som ligger lenger inn. Virker som en del her Virker negative eller at en bor et øde sted. Men vi har ofte mer kontakt med det vi sier er naboer en de som bor i boligfelt, blokk osv. Vi drar på kaffe til hverandre, kan bare ringe hvis vi trenger hjelp til noe. Og vi vet hvem som bor i de forskjellige husene, og trenger eks Per på 70 en sjafør til lege eller butikk Ja da stiller en i bygda opp å kjører. Så hvorfor ska folk være så nedlatende over for slikt? Er det fordi det er blitt så mye navlebeskuende folk Anonymkode: ff43c...423 6
AnonymBruker Skrevet 28. august #2 Skrevet 28. august Er sånn på kg at de som ikke bor som flertallet,de finnes ikke. Vær glad du bor øde,det gjør jeg og. Og det er gull! La de andre sitte der med naboer som bråker, naboer med skrot i hagen, naboer som bryr seg for mye . For alle som bor tett i tett klager på naboer. Og jeg lurer: hvorfor har de valgt å leve slik da? Hvis jeg ville snakke med naboer rett over hekken så hadde jeg bosatt meg i tettbygd strøk. Så ikke bry deg om byfolk,det er dritmisunnelige egentlig. Anonymkode: 8de4c...2a1 5 1
AnonymBruker Skrevet 28. august #3 Skrevet 28. august Det er så mange som bor i sentrale storbyer som glemmer at det faktisk er distrikter der ute. Det ser man godt i politikken. Både på godt og vondt. Anonymkode: 6981f...04f 5
AnonymBruker Skrevet 28. august #4 Skrevet 28. august AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er sånn på kg at de som ikke bor som flertallet,de finnes ikke. Vær glad du bor øde,det gjør jeg og. Og det er gull! La de andre sitte der med naboer som bråker, naboer med skrot i hagen, naboer som bryr seg for mye . For alle som bor tett i tett klager på naboer. Og jeg lurer: hvorfor har de valgt å leve slik da? Hvis jeg ville snakke med naboer rett over hekken så hadde jeg bosatt meg i tettbygd strøk. Så ikke bry deg om byfolk,det er dritmisunnelige egentlig. Anonymkode: 8de4c...2a1 Jeg elsker å bo slik. Kan gå nakken om jeg så ville i hagen. Ser og på eldste sønnen han ser nå etter hus i omerådet vi bor, er bare en så lenge ingen tomme hus. Som han sier han ønsker ikke å bo sette seg i boligfelt, føler ting blir trangt. Han ønsker hage, garasje til å drive med ting. Er en nabo som muligens ska selge et småbruk om litt, der har nå sønnen fått muntlig at det kan bli en løsning, siden eier ikke har noen arvtageren. Så ser vi yngste ho flytter nå pga lærlingplass og ho og var at ho ville helst ikke bo helt oppe i ting, så ho har valgt leilighet litt på utsiden av et sted og sier bare billapen blir i boks vil jeg flytte tilbake Anonymkode: ff43c...423 2 1
AnonymBruker Skrevet 28. august #5 Skrevet 28. august AnonymBruker skrev (3 timer siden): Til tider lurer jeg virkelig på om alle tror at folk bor i by og boligfelt. Virker som de blir overasket når en sier en ikke ser naboer når de håret og inn, ute å kjører osv Selv bor jeg inn en vei på 2 km kun vårt hus og en bonde. Er da et hus da vi svinger inn til oss og 2 km kjøre så er det ca 1 km til bonden. Ca fra oss så er det 3 km der er det hvis en kan kalle det boligfelt med ca 25 til 30 hus litt sprett der lå det og barnehage og skole, og en liten lokal butik som nå er nedlagt. I bygda er det ca 60 boligene. Folk i alle hus. Så vi har mange arrangement på gamle skolen gjennom året som vi gjør ting sammen nyttårs fest, karneval, påske sammenkomst, loppe.arked grillfest, juletre fest, julebord+++++ Ja etter grunnskolen ble lagt ned hadde vi privat skole i bhg i mange år. Nå nedlagt så fra at de fleste kunne sykle så har de nå 25 km en vei til grunnskolen. Videregående hadde vi et annet sted ca 18 km unna der har vi alt annet som apotek, pol, dagligvare klær,møbler osv nå ble Videregående skole der lagt ned så da har de som har ungdom der alt fra 20 til 50 km til Videregående . Der blir det regnes som by. Uansett så ser jeg ofte når jeg skriver at vi ikke ser hva naboen driver med, eller at de kjører osv at det er jo rart. Enda mer når jeg skriver 2 km til neste hus. Det er jo flere slike steder rung. En kan og kjøre og bare se grusveier som avkjørselen men en ser ikke huset som ligger lenger inn. Virker som en del her Virker negative eller at en bor et øde sted. Men vi har ofte mer kontakt med det vi sier er naboer en de som bor i boligfelt, blokk osv. Vi drar på kaffe til hverandre, kan bare ringe hvis vi trenger hjelp til noe. Og vi vet hvem som bor i de forskjellige husene, og trenger eks Per på 70 en sjafør til lege eller butikk Ja da stiller en i bygda opp å kjører. Så hvorfor ska folk være så nedlatende over for slikt? Er det fordi det er blitt så mye navlebeskuende folk Anonymkode: ff43c...423 Det blir vel mye jakt også da, på et slikt sted? Anonymkode: 6381c...8c6
AnonymBruker Skrevet 28. august #6 Skrevet 28. august Det er også noen som blir overrasket over at ikke alle som bor "på landet" bor på gård eller småbruk... Noen av oss bor i et helt vanlig hus med andre helt vanlige eneboliger rundt. Og at det er flere tomannsboliger og firemannsboliger her (men ingen boligblokker av betong). Anonymkode: aeacf...870 2
AnonymBruker Skrevet 28. august #7 Skrevet 28. august AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det blir vel mye jakt også da, på et slikt sted? Anonymkode: 6381c...8c6 Ja vi går nå rett ut av døra når vi ska på elgjakt, møtter de andre på en plass det er blitt bygd gapahuk og bålplass der møtter en flere generasjoner og jakter sammen. Anonymkode: ff43c...423 1
AnonymBruker Skrevet 28. august #8 Skrevet 28. august AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja vi går nå rett ut av døra når vi ska på elgjakt, møtter de andre på en plass det er blitt bygd gapahuk og bålplass der møtter en flere generasjoner og jakter sammen. Anonymkode: ff43c...423 Og du er dame? Anonymkode: 6381c...8c6
AnonymBruker Skrevet 28. august #9 Skrevet 28. august AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er også noen som blir overrasket over at ikke alle som bor "på landet" bor på gård eller småbruk... Noen av oss bor i et helt vanlig hus med andre helt vanlige eneboliger rundt. Og at det er flere tomannsboliger og firemannsboliger her (men ingen boligblokker av betong). Anonymkode: aeacf...870 Det er det og. Vi bor i vanlig enebolig med 4 mål tomt. Skilt ut fra gården på innsiden, var broren til bonden som bygde huset i sin tid. Huset svigers bor i var et bytte ved at bestefaren til mannen fikk 7 mål tomt mot at han hadde jobbet på gården i over 8 år. Var mye slikt her og en del av gårdsarbeiderne fikk tomt på 4 til 8 mål for å kunne bygge å bo Anonymkode: ff43c...423 2
AnonymBruker Skrevet 28. august #10 Skrevet 28. august AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Og du er dame? Anonymkode: 6381c...8c6 Ja. Hvordan det. Vi er nå 4 damer og 2 unge jenter på et lag på 20 stykk. Jaktet i 26 år nå og elsker det. Anonymkode: ff43c...423 4
AnonymBruker Skrevet 28. august #11 Skrevet 28. august Det høres jo fint ut for voksne med egen bil, men litt traurig ut for barn og unge. Naboer tett på er noe herk, men likevel har barna flere lekekamerater å velge i rett utenfor døra i tettbebygde strøk, så der er jo fordeler og ulemper med alt. At ikke alle kan bo på bygda burde ikke være vanskelig å forstå. Da hadde bygda blitt til en by. Folk flest må bo der arbeidsplassene er, sånn er det bare. Politikken gjenspeiler ofte demografi, sånn må det være i et demokrati. Anonymkode: 8fa4e...9fe
AnonymBruker Skrevet 28. august #12 Skrevet 28. august AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja. Hvordan det. Vi er nå 4 damer og 2 unge jenter på et lag på 20 stykk. Jaktet i 26 år nå og elsker det. Anonymkode: ff43c...423 Tenkte umiddelbart ar du var Jegerrinne som skrev anonymt. Anonymkode: 6381c...8c6 1
AnonymBruker Skrevet 28. august #13 Skrevet 28. august AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det høres jo fint ut for voksne med egen bil, men litt traurig ut for barn og unge. Naboer tett på er noe herk, men likevel har barna flere lekekamerater å velge i rett utenfor døra i tettbebygde strøk, så der er jo fordeler og ulemper med alt. At ikke alle kan bo på bygda burde ikke være vanskelig å forstå. Da hadde bygda blitt til en by. Folk flest må bo der arbeidsplassene er, sånn er det bare. Politikken gjenspeiler ofte demografi, sånn må det være i et demokrati. Anonymkode: 8fa4e...9fe Har nå 2 av de største industrien ca 25 til 45 km unna. Og kan vel si den ene bedriften går så de jommer pga verdens sitvasjone . Flere rundt pendler ditt hver dag Anonymkode: ff43c...423
AnonymBruker Skrevet 28. august #14 Skrevet 28. august Hva da "traurig for barn og unge"? På bygda har alle bil, man kjører, bringer, henter. Ingen problemer med det, vanligvis. Ungene har skolebuss, blir kanskje med en venn hjem og hentes senere. Men nå sa ts at det var mange hus i sykkelavstand fra der de bor, bare skolen som var langt unna. Anonymkode: f1677...51b
AnonymBruker Skrevet 28. august #15 Skrevet 28. august Jeg er fra Oslo, og har bodd på bygda i enebolig med 60 mål tomt. Så da var det avstand til naboene. Men det livet passet ikke for meg. Ble for stille, og bygdetrollet levde godt i den bygda, folk løp da jeg kom. Så vi flyttet til Drammen i rekkehus, i stort rekkehus borettslag. Så vi har fotballbane, basketbane, akebakke og 3 lekeplasser. Har jo vært fantastisk å bo her med barna. Alltid andre barn å leke med, og godt samarbeid med de andre foreldrene. Men eldste barnet som nå er voksen, ønsker å bo uten nære naboer. Men ønsker å bo maks 30 min unna Drammen sentrum. Så hun vil nok se nabohusene. Anonymkode: a8318...4f1
AnonymBruker Skrevet 28. august #16 Skrevet 28. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg elsker å bo slik. Kan gå nakken om jeg så ville i hagen. Ser og på eldste sønnen han ser nå etter hus i omerådet vi bor, er bare en så lenge ingen tomme hus. Som han sier han ønsker ikke å bo sette seg i boligfelt, føler ting blir trangt. Han ønsker hage, garasje til å drive med ting. Er en nabo som muligens ska selge et småbruk om litt, der har nå sønnen fått muntlig at det kan bli en løsning, siden eier ikke har noen arvtageren. Så ser vi yngste ho flytter nå pga lærlingplass og ho og var at ho ville helst ikke bo helt oppe i ting, så ho har valgt leilighet litt på utsiden av et sted og sier bare billapen blir i boks vil jeg flytte tilbake Anonymkode: ff43c...423 Pusser tennene på terrassen naken hver kveld,det er nydelig det! Ingen som ser meg og ingen som kan bli krenka 😀Ofte har jeg på høy musikk eller serie på mobilen til og. Anonymkode: 8de4c...2a1 2
AnonymBruker Skrevet 28. august #17 Skrevet 28. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Det høres jo fint ut for voksne med egen bil, men litt traurig ut for barn og unge. Naboer tett på er noe herk, men likevel har barna flere lekekamerater å velge i rett utenfor døra i tettbebygde strøk, så der er jo fordeler og ulemper med alt. At ikke alle kan bo på bygda burde ikke være vanskelig å forstå. Da hadde bygda blitt til en by. Folk flest må bo der arbeidsplassene er, sånn er det bare. Politikken gjenspeiler ofte demografi, sånn må det være i et demokrati. Anonymkode: 8fa4e...9fe Tror ikke det vil bli et problem at for mange bor på bygda,her er plass til flere uten at det blir by. Mange bygder som er fraflyttingstruet så mer folk er velkomne. På bygda har vi jo både sentrum og mer landlig så her får du litt av alt. Anonymkode: 8de4c...2a1
AnonymBruker Skrevet 28. august #18 Skrevet 28. august la oss snu det litt: hvorfor tror de som lever i grisgrente strøk at de er normalen? Anonymkode: 940b0...97b
AnonymBruker Skrevet 28. august #19 Skrevet 28. august Det er rart med hva man er vant til. Er man oppvokst i by eller tettbebygd strøk, er det vanskelig å forestille seg at man kan trives med å bo på landet, og er man oppvokst på landet, er det vanskelig å se for seg at man vil trives i byen. Selv er jeg oppvokst på landet, men med kort vei til byen. Selv om jeg ikke har så langt til naboer at jeg ikke kan se dit, er det fritt nok til at jeg kan pisse uforstyrret på alle hushjørner, og det er plass til 30-40 biler i gårdstunet, eller 3-4 vogntog. Og tomta er stor nok til at jeg kan gå tur i skogen i et par timer uten å gå utenfor egen eiendom. Jeg liker plass, og synes oppriktig synd på alle de som bor i trange boligfelt eller bygårder hvor man i beste fall har plass til to biler på egen tomt. Har man campingvogn må den stå i hagen og skal man ha gjester, må de parkere gatelangs. Jeg er så takknemlig for at jeg ikke har det sånn. Det er greit å være turist i byen en dag eller to, men du verden så godt det er å reise derifra igjen også. Bort fra støv, støy, stress, trange gater og folk overalt. Anonymkode: b4412...3a1
Hoppetaujenta Skrevet 28. august #20 Skrevet 28. august Tine-reklamen på tv illustrerer det greit: "Tenk at det kan bo folk HER"?!? Byfolk på tur ute på landet, ved fjord og fjell. Tror kanskje at mange fremdeles ikke helt vet hvor mat, fisk og kjøttet vi spiser kommer fra og tror det er fra butikken. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå