AnonymBruker Skrevet 28. august #1 Skrevet 28. august Fikk ms etter mr, spinalpunksjon og mange andre testet etter typisk ms-atakk. Bremsemedisin gitt. Votere er utmattelsen av så ekstremt omfang at fysio og nevrolog nå mistenker ME. Mye pga sengeliggende med PEM. Og mye annet. Sover ikke om nettene. kjenner jeg blir forvirret. jeg er igrunnen livs-/sykdomstrett av dette. isolasjon i mørkt rom og får “kjeft”’for ikke å trene styrke som er bra for msfatigue. Men jeg blir jo skamdåelig dager etterpå og lenge. Det rimet ikke mtp forskningen. Anonymkode: 52141...a6d 1
AnonymBruker Skrevet 28. august #2 Skrevet 28. august Skal ikke uttale meg helt bastant, for det er garantert noen som hevder å ha begge diagnosene. Det jeg imidlertid har hørt er at diagnoser som f.eks ME og fibromyalgi aldri settes hvis man beviselig har en annen mer legitim "diagnoseknagg" å henge plager/symptomer på. Fibro og ME er jo sekkediagnoser som man "får" når man ikke finner noe annet galt under utredning. Unntaket må f.eks være at hvis man har ME og får kreft, så blir man utslitt av behandlingen, så kan man nok ikke ta bort ME diagnosen og si at man er syk pga fatigue. For da hadde man jo plagene fra før. I ditt tilfelle så tror jeg nok du "bare" har MS da symptomer på MS og ME går veldig hånd i hånd. Anonymkode: 9ae38...5f3 1
AnonymBruker Skrevet 28. august #3 Skrevet 28. august Kjenner flere som har fått FM og ME først og så har det gått et par år før MS diagnose. Anonymkode: f2bca...b09
AnonymBruker Skrevet 28. august #4 Skrevet 28. august AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Kjenner flere som har fått FM og ME først og så har det gått et par år før MS diagnose. Anonymkode: f2bca...b09 Men, da blir vel ME og FM diagnosene fjernet? Da det er overveiende sannsynlig at plagene stammer fra MS i utgangspunktet? Jeg kjenner ei som fikk fjernet FM diagnose etter en tid fordi det viste seg at hun hadde bektrew. De mente da at mange autoimmune og nevrologiske sykdommer kan ligge å ulme og gi småplager helt tidlig i forløpet, som man ikke nødvendigvis finner ut av i startfasen. Anonymkode: 9ae38...5f3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå