Gå til innhold

Søskenbarn som tror at vi blir "sporet" av myndighetene

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi blir jo sporet, men jeg hadde ikke vært så engstelig for akkurat norske myndigheter. Det er skumlere aktører der ute, og ALLE sporer oss. Men viktig å finne balanse i livet, om man ønsker å delta i samfunnet. Ta noen forhåndregler er alltid lurt, men ikke bli ekstrem.

Anonymkode: 0eddc...90a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

De har jo rett, hva er problemet ditt med dem ts?

Anonymkode: 90996...0f4

AnonymBruker
Skrevet
Rødvinsfilosofen skrev (På 28.8.2025 den 15.18):

Men «helt vanlige folk» trenger ikke være paranoide for å bli overvåket av telefonen, bilen, banken, kommunen, og staten. 

Folk flest i Norge er ikke russiske spioner, internasjonalt etterlyst eller står på en terrorliste.

Det er viktig å ikke mate oppunder folks paranoia 

De er ikke paranoide, de har bare ikke sansen for å bli overvåket. Må en ha en psykiatrisk diagnose for å ikke like det nå? 

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.8.2025 den 1.02):

Mitt søskenbarn er imot å bruke bankkort, for det kan spores av myndighetene

Han er imot pulsklokker, for de kan spores

Han vil ikke bruke mobiltelefon pga myndighetene kan spore han osv.

Han er en helt vanlig mann i gaten som aldri har gjort noe kriminelt, så skjønner ikke denne engstelsen for å bli sporet.

Har også to kolleger som prater om dette , og den ene mener at vi er hjernevasket av myndighetene og at samfunnet vårt er korrupt 🙉

Anonymkode: 7c7c3...25c

Hvordan vet du at han ikke er kriminell? Du vet jo ikke hva han gjør på nettet?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.8.2025 den 1.34):

Men hva er hensikten til  myndighetene for å skulle spore oss, og hva skal de bruke opplysningene til?

Eksen til en venninne snakket også om dette og han var kommunist, brukte sykkel for å slippe å kjøre kollektivt fordi han mente at det norske folk ble sporet når vi kjøpte billetter i app eller billettautomat, og fortalte at opp mot 100 000 nordmenn hadde "mappe på seg".

Han jobbet i psykiatrien og var belest innenfor politikk og filosofi.

Ts

Det er jo ikke de norske myndighetene som har bestemt dette, det kommer fra høyere opp, da det skjer gradvis i alle land samtidig. Vi hadde jo også nylig pandemien der det vidt forskjellige land foretok seg var merkelig synkronisert, fordi instruksene kom fra en instans som ikke var norske myndigheter. 

Så om man er litt smart og legger disse to tingene sammen da, hvor praktisk vil det ikke være med sporing om det gjelder å holde kontroll på folk under en pandemi, eller en PLANdemi?

Jeg tviler forresten på at du kjenner alle disse menneskene som er så opptatt av sporing ts, for de aller, aller fleste er helt hjernevasket og bryr seg døyten ikke om det.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

De er ikke paranoide, de har bare ikke sansen for å bli overvåket. Må en ha en psykiatrisk diagnose for å ikke like det nå? 

Det er forskjell på å vite at man etterlater digitale spor ved å bruke Facebook, Snapchat og TilTok, VS det å ikke ha telefon, ikke ha bankkort, og å innskrenke sin egen bevegelsesfrihet for å unngå å etterlate spor. 

Da har det bikket over i paranoia.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hører dette titt og stadig. Fellestrekket er vel at de fleste som prater om dette åpenbart sliter på en eller annen måte. Det som er interessant her er hvorfor de tror at myndighetene ønsker å bruke tid og ressurser på å spore akkurat dem. Lurer på hvorfor går rundt og innbundet seg at de er så forbaska interessante at de blir overvåket. Og ja selvfølgelig blir vi overvåket via elektroniske spor. Men hva så?  Jeg hadde blitt stolt hadde noen funnet meg såpass interessant. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Natu skrev (8 timer siden):

Hører dette titt og stadig. Fellestrekket er vel at de fleste som prater om dette åpenbart sliter på en eller annen måte. Det som er interessant her er hvorfor de tror at myndighetene ønsker å bruke tid og ressurser på å spore akkurat dem. Lurer på hvorfor går rundt og innbundet seg at de er så forbaska interessante at de blir overvåket. Og ja selvfølgelig blir vi overvåket via elektroniske spor. Men hva så?  Jeg hadde blitt stolt hadde noen funnet meg såpass interessant. 

Hva om en fremmed makt får tak i dataene dine da? Er det like gøy? Vi gjør jo svært mye for å unngå at norske data havner i feil hender. DET er jo trussebildet. De jeg kjenner som jobber med digital sikkerhet og beredskap i noen av våre mest samfunnskritiske systemer er svært forsiktige med hvordan de legger igjen spor. Jeg vil ikke si at de "sliter" og mener der er "så forbaska interessante".

Jeg tror folk flest er naive og stoler blindt på at myndighetene våre vil ordne opp for oss. Verden er ikke slik. Vi er grensenabo med en av de aller beste i verden på overvåkning satt i system med aggressiv imperalisme. 

Anonymkode: b1331...af6

AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig blir vi overvåket! Om de ønsker kan de se deg sitte i din egen stue via smart tv’en din, de kan høre hva du sier via tlf din selv om den bare ligger på bordet, de vet hvor du er via din gps både på klokken, på mobilen, i bilen osv, de vet hvor du brukte bankkortet ditt sist… så de KAN hvis de vil, det er det ingen tvil om. But who gives a shit? Jeg har ingenting å skjule, og kunne rett og slett ikke brydd meg mindre! 

Anonymkode: 13c9a...f48

• Liker 1
Skrevet (endret)
Rødvinsfilosofen skrev (9 timer siden):

Det er forskjell på å vite at man etterlater digitale spor ved å bruke Facebook, Snapchat og TilTok, VS det å ikke ha telefon, ikke ha bankkort, og å innskrenke sin egen bevegelsesfrihet for å unngå å etterlate spor. 

Da har det bikket over i paranoia.

Det er forskjell på 1984 og 2025. Den gangen hadde vi papirpenger og fasttelefon. Sporing og overvåkning var minimal i Norge. Nå har vi fått all verdens kommunikasjonsteknologi med "gratis" facebook og alt mulig. Men de er ikke gratis (nothing such as a  free lunch). Vi betaler med våre elektoniske spor og vi betaler med å bli  overvåket (mest av firmaer som ønsker å tjene penger på oss).

Man kan allikevel fortsatt bevege seg ganske fritt  med minimalt med spor. Men det er ikke enkelt. Mange vil ha betalt via app  eller  bankkortfor å levere det du trenger.  Man kan ta ut kontanter,  men store kontantuttak blir lagt merke til av sporingsalgoritmer, og går du i bilbutikken og blar opp 399 000 så blir det innrapportert. 

1984 var et fint år. Framskrittet er ikke bedre. Og framskrittet er overvåkning over alt.

1984. Les boka 1984.

Endret av I Grosny
AnonymBruker
Skrevet
Rødvinsfilosofen skrev (På 28.8.2025 den 15.18):

Men «helt vanlige folk» trenger ikke være paranoide for å bli overvåket av telefonen, bilen, banken, kommunen, og staten. 

Folk flest i Norge er ikke russiske spioner, internasjonalt etterlyst eller står på en terrorliste.

Det er viktig å ikke mate oppunder folks paranoia 

I hate to bring this to you…men de fleste russere er ikke spioner heller. 

Anonymkode: 27ec3...e70

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Selvfølgelig blir vi overvåket! Om de ønsker kan de se deg sitte i din egen stue via smart tv’en din, de kan høre hva du sier via tlf din selv om den bare ligger på bordet, de vet hvor du er via din gps både på klokken, på mobilen, i bilen osv, de vet hvor du brukte bankkortet ditt sist… så de KAN hvis de vil, det er det ingen tvil om. But who gives a shit? Jeg har ingenting å skjule, og kunne rett og slett ikke brydd meg mindre! 

Anonymkode: 13c9a...f48

Dette stemmer. Vi satt og snakket her om noen joggesko en av oss ville ha. Mobilene lå på bordet.

Dagen etter rant det over av reklame for akkurat disse skoene på nettet på alle 3 mobilene Ingen av oss hadde googlet dem og jeg nekter å tro at dette er tilfrldig

Anonymkode: f5e54...b18

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.8.2025 den 1.02):

hjernevasket av myndighetene og at samfunnet vårt er korrupt 🙉

Dette er jo sant. Mye skjult korrupsjon i Norge, samtidig som politkerne har solgt seg til EU og andre internasjonale organisasjoner.

AnonymBruker
Skrevet

Ts her

Dette må dere høre:

I går var vi i en bursdag i familien, og og jeg snakket om at det var lenge siden jeg hadde sett fullmånen.

Da kom det fra mitt søskenbarn: "Det er jo ikke så rart du ikke ser månen, for den er jo gjennomsiktig og da er den ofte vanskelig å se"!😅

Vi var flere som bare stirret på han uten å få frem et ord, og min nevø på 8 år sa da at månen ikke var gjennomsiktig fordi da kunne ikke folk gå der oppe, og det hadde de som var med på månelandingen gjort.

Han sa da at det var en løgn og bedrag fra NASA/ myndighetene sin side, og at ingen hadde noengang vært på månen!

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.8.2025 den 8.14):

Hva om en fremmed makt får tak i dataene dine da? Er det like gøy? Vi gjør jo svært mye for å unngå at norske data havner i feil hender. DET er jo trussebildet. De jeg kjenner som jobber med digital sikkerhet og beredskap i noen av våre mest samfunnskritiske systemer er svært forsiktige med hvordan de legger igjen spor. Jeg vil ikke si at de "sliter" og mener der er "så forbaska interessante".

Jeg tror folk flest er naive og stoler blindt på at myndighetene våre vil ordne opp for oss. Verden er ikke slik. Vi er grensenabo med en av de aller beste i verden på overvåkning satt i system med aggressiv imperalisme. 

Anonymkode: b1331...af6

Mitt største problem er vel USA, fordi jeg risikerer at problemet først kommer til overflaten når jeg står ved passkontrollen ved innreise.

Men utover det, er Norske myndigheter værre enn både Meta og Kina : Norske myndigheter sitter med maktmidlene og definisjonsmakten for bruk av disse maktmidlene. Det kan skade meg og innskrenke min frihet mye mer enn noen andre. Spesielt Kina og Russland fremstår uinteresante: Det fremstår ikke sannsynlig at jeg noen gang behøver forholde meg til dem så lenge de er et problem. Og når de IKKE er et problem lenger, faller de inn i blandt alle andre. 

Nå er det slik at det ER relativt gode skott mellom hvilke spor vi legger fra oss og  myndighetene sine muligheter til å misbruke dem, på tross av at dette er under kontinuerlig politisk press.

Idag er stort sett alle kontrolloppgaver distribuert til private tjenesteleverandører. Når du blir kontaktet i tilknyttning til mistanke om hvitvasking, er det din bank som tar kontakt med deg, ikke politiet. Tilsvarende er det nettoperatør som sporer og lagrer trafikken din, og tilgangen er prosessbasert.  

PST er en veldig dyktig organsiasjon, som har vist seg veldig treffsikker (Man fant vel ut at PST hadde snakket med over 90% av de nordmennen som valgte å reise for å knytte seg til IS!!), men jeg tror ikke vi har en sak der PST har åpnet sak på manglende hjemler. 

Jeg stoler ikke blindt på myndighetene, men jeg ser at folk flest er et større problem, i at de ønsker politikerene skal bruke mer maktmidler som eroderer personvernet for å gi en avskrekkende overvåking, så snart ordene "terror" og "pedofili" dukker opp. Hvilket kan brukes i å så mange settinger. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...