Rødvinsfilosofen Skrevet 28. august #61 Skrevet 28. august I Grosny skrev (2 minutter siden): De som må være mest forsiktig er journalistene. I moderne krig blir journalister målrettet drept. Fordi de er vitner som formidler. Joda, men nå befinner han seg vel først og fremst i Norge? 1
AnonymBruker Skrevet 28. august #62 Skrevet 28. august Skulle noen ville meg noe er det helt andre ting enn apple klokka mi, mobilen og ruter-appen som gir de mulighet til å skade eller begrense meg om det er økonomisk, fysisk, mentalt eller hva som helst. Man er ikke vanskelig å finne i 2025 i noe som helst moderne samfunn. Man trenger heller ikke dermed være redd for alt mulig for gevinsten er ekstremt liten for å skade en av maurene i maurtua. Det er større sjangs for at det skjer noe tilfeldig som et terrorangrep eller blid vold og så langt har jeg overlevd begge deler sånn helt på ekte så jeg er ikke redd for det heller. Anonymkode: 44d86...f5c
I Grosny Skrevet 28. august #63 Skrevet 28. august (endret) Rødvinsfilosofen skrev (31 minutter siden): Joda, men nå befinner han seg vel først og fremst i Norge? Norge er et ganske trygt land, men det var muligens en henrettelse av en greenpeace-leder her i Norge for noen få år siden. Han kan ha hatt GPS. Jeg tror han var på kajakktur. Endret 28. august av I Grosny
AnonymBruker Skrevet 28. august #64 Skrevet 28. august AnonymBruker skrev (12 timer siden): Så myndighetene skal bruke opplysninger fra "overvåkingen" i tilfelle noen av oss gjør noe kriminelt? Ts Anonymkode: 7c7c3...25c Ja. Men det er jo bra, sånn får de jo noen ganger tak i kriminelle. Anonymkode: e27c4...9ce
FruR Skrevet 28. august #65 Skrevet 28. august (endret) AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hadde enkeltindivider blitt overvåket så hadde jo ikke sporløse forsvinner eksistert. Anonymkode: 050d1...a34 Eh når noen forsvinner så går jo politet ofte inn å ser på hvor telefonen har vært pluss samtale og meldingslogg og hvor bankkortet har blitt brukt. Det kan de jo gjøre fordi datasporing blir lagret. Endret 28. august av FruR 1
AnonymBruker Skrevet 28. august #66 Skrevet 28. august AnonymBruker skrev (12 timer siden): Kjenner til 3-4 personer som snakker om sporing ved at vi bruker apper, kort ol Ts Anonymkode: 7c7c3...25c Dette er jo sånn derre allmennkunnskap. At vi spores finnes det ikke tvil om. Heller ingen som nekter for det, tvert imot samtykker du til det. Gange, balanse, fart og skritt måles kontinuerlig selv om appen ikke er på engang (den er på alltid). Det er kart om hvor du har vært og det står hvor fort du kjører i hvilken fartsone. I tillegg lyttes det med mikrofon som du har krysset samtykker til at de at tilgang til, bildene og videoene er nesten offentlige via appene. All denne informasjonen selges og samles til å lage profil på deg. Så nei, han er ikke far out. Det er bare fakta. Anonymkode: 4ca0e...66b 6 1
Rødvinsfilosofen Skrevet 28. august #67 Skrevet 28. august I Grosny skrev (24 minutter siden): Norge er et ganske trygt land, men det var muligens en henrettelse av en greenpeace-leder her i Norge for noen få år siden. Han kan ha hatt GPS. Jeg tror han var på kajakktur. Men «helt vanlige folk» trenger ikke være paranoide for å bli overvåket av telefonen, bilen, banken, kommunen, og staten. Folk flest i Norge er ikke russiske spioner, internasjonalt etterlyst eller står på en terrorliste. Det er viktig å ikke mate oppunder folks paranoia
Nooni Skrevet 28. august #68 Skrevet 28. august Jeg tenker at det er grunn til uro, kanskje ikke på kort sikt, men lang. Ikke pga bare sporing på mobilen, men den totale mengden av data vi legger igjen overalt og som over tid lett kan settes sammen til et skremmende fullstendig bilde, i de gale hender. Jeg er bekymret for økende tilfeller av identitetstyveri og ikke minst økende polarisering i samfunnet (med hjelp av AI, deep fake m.m), men pr. nå er det jo ikke den norske staten man trenger å være mest redd for. Men jeg synes det er lurt å være bevisste og tenke lengre frem enn dagen i dag og dette året. 4 3
AnonymBruker Skrevet 28. august #69 Skrevet 28. august AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vi blir jo sporet. Selv her inne. Anonymkode: f519b...793 Spesielt her inne! 😱 Anonymkode: a265c...680
BobbySocks Skrevet 28. august #70 Skrevet 28. august Men hvorfor er de så redde for å bli sporet? Hva tror de vil skje?! 1
AnonymBruker Skrevet 28. august #71 Skrevet 28. august Dersom myndighetene skulle ønske å finne deg, sporer de deg nok veldig lett. Om man tenker at myndighetene aktivt sporer deg eller ønsker å kartlegge dine bevegelser er noe litt annet. Anonymkode: c53aa...f8e 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. august #72 Skrevet 28. august Snublefot62 skrev (9 timer siden): Til og med dumme telefoner blir sporet. Ikke i samme grad da de ikke har gps. Men de kan spores i form av hvilken telemast de har vært i nærheten av og "pinget" på. Hvis det var noe sånt du mente? Anonymkode: ada14...83f 3
I Grosny Skrevet 28. august #73 Skrevet 28. august (endret) AnonymBruker skrev (5 timer siden): Spesielt her inne! 😱 Anonymkode: a265c...680 Rødvinsfilosofen skrev (5 timer siden): Men «helt vanlige folk» trenger ikke være paranoide for å bli overvåket av telefonen, bilen, banken, kommunen, og staten. Folk flest i Norge er ikke russiske spioner, internasjonalt etterlyst eller står på en terrorliste. Det er viktig å ikke mate oppunder folks paranoia Sant nok, ikke folk flest. Men hva slags terrorlister utenlandske makter har vet ikke jeg. Israel henrettet en restaurantarbeider, Ahmed Bouchiki, på Lillehammer 21 juli 1973. Drapsagenter operer på tvers av landegrenser. Jeg aner ikke hvem som drepte Olof Palme, utenlandske stater eller oligarker er vel de som kan ha hatt motiv. Endret 28. august av I Grosny
AnonymBruker Skrevet 28. august #74 Skrevet 28. august AnonymBruker skrev (11 timer siden): Slike ting utvikler seg ofte. En jeg kjenner til tror nå på det meste av konspirasjonsteorier, teiper. feks over kameraet på PCen fordi hen tror hen er overvåket. Sitter så og si kun hjemme for å "lese seg mest mulig opp på sannheten" Anonymkode: 59c60...2d6 Kameraet på PC-er er dessverre veldig enkelt for gode hackere å få tilgang til, vet om et par som plutselig har lyst grønt uten at bruker skrudde det på. Men akkurat å sitte hjemme og lese seg opp på sannheten er kanskje noe annet Anonymkode: c670e...7a9 1 2
AnonymBruker Skrevet 28. august #75 Skrevet 28. august BobbySocks skrev (3 timer siden): Men hvorfor er de så redde for å bli sporet? Hva tror de vil skje?! Kanskje folk ikke ønsker å utvikle seg som Kina, er totalitært overvåkningssamfunn, hvor goder blir begrenset dersom man ikke er enig med Myndighetene om alt? Nå tenker jeg at man ikke skal bli paranoid, overtenke, eller overfokusere, men inneha en sunn skepsis, og gjerne ha lest 1984. Anonymkode: c670e...7a9 2 5
linsejesus Skrevet 28. august #76 Skrevet 28. august I Grosny skrev (15 timer siden): Vi bor ikke i Nord-Korea, men farlige regimer er nærmere enn vi tror, og de kan se oss. Men vi er til en viss grad beskyttet av at de kan se så mange. Derfor blir vi lite synlige i mengden. Om det var du og jeg som enkeltpersoner som ble overvåket og profilert ville det ikke være så ille, for det er lite å hente for både stater og selskaper. Men å spore praktisk talt alle gir enorm makt til dem som har tilgang til dataene. Jeg vet at jeg som person er temmelig uinteressant, likevel gjør jeg det jeg kan for å ikke profileres av Google etc. Det har gått litt sport i det for min del, og selv om det er skremmende og deprimerende å oppdage alle de tusen måtene vi spores på, er det også artig å omgå det. Det er ikke mye som skal til for å ivareta personvernet ekstremt mye bedre enn den jevne nett- og mobilbruker. Det har selvsagt lite å si i det store bildet, men jeg vil uansett ha størst mulig kontroll over mine egne personopplysninger. 1 2
Mezzosoprena Skrevet 28. august #77 Skrevet 28. august Vi blir jo sporet absolutt hele tiden, med våre egne duppedingser, automatiske farstkontroller, overvåkningskameraer osv osv osv. Spørsmålet er hva denne sporingen blir brukt til, og om vi faktisk blir sporet i real time, eller bare når det er strengt nødvendig. I Norge (og EU) har vi et strengt regelverk på dette, men spørsmålet er om regelverket klarer å holde tritt med den digitale utviklingen, noe jeg egentlig tviler på. Men å gå fra dette, til å ikke tørre å bruke noe som helst av digitale hjelpemider fordi man blir "overvåket at staten" er å dra det for langt inn i konspiland. 2
AnonymBruker Skrevet 29. august #78 Skrevet 29. august AnonymBruker skrev (På 28.8.2025 den 1.02): Mitt søskenbarn er imot å bruke bankkort, for det kan spores av myndighetene Han er imot pulsklokker, for de kan spores Han vil ikke bruke mobiltelefon pga myndighetene kan spore han osv. Han er en helt vanlig mann i gaten som aldri har gjort noe kriminelt, så skjønner ikke denne engstelsen for å bli sporet. Har også to kolleger som prater om dette , og den ene mener at vi er hjernevasket av myndighetene og at samfunnet vårt er korrupt 🙉 Anonymkode: 7c7c3...25c Helt enig med kollegaene dine. Anonymkode: 385ab...76e 1 1
I Grosny Skrevet 29. august #79 Skrevet 29. august Vi lever heldigvis ikke i Russland, men den sporingen og overvåkningen Russland driver med er skummel. Man skal være forsiktig der borte for å unngå farlige konsekvenser. Finner de ut at man har kritisert krigen så vanker det fengselsstraff. Slik er det ikke i Norge, men det er politiske krefter som presser på for å overvåke mer, og det er alltid en risiko for at antidemokratiske krefter vil ta over. Det kan skje ved demokratiske valg, slik Trump og Putin ble valgt. Og blir staten tatt over av onde krefter så tar de samtidig over all den informasjonen og informasjonsstruktur som har blitt bygget opp. 1
AnonymBruker Skrevet 29. august #80 Skrevet 29. august Alt vi skriver her ligger spredt på servere i inn- og utland. Med kobling til ditt brukernavn, epostadresse osv. Hadde du tålt at dine meninger hadde blitt sendt til familie og venner hvis noen hackere hadde bestemt seg for å ha det gøy? Selvsagt hadde ikke hackerne giddet det kun for gøy, men de kunne truet deg for penger for å ikke sende det. Det tar sekunder å finne ut hvem du er ut fra dataene du har oppgitt i profilen. Anonymkode: b1331...af6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå