AnonymBruker Skrevet 27. august #1 Skrevet 27. august Hei! Vi venter vårt andre barn nå. Når barnet blir født er det ca 2,5 års mellomrom mellom dem. Eldste har begynt å få en periode med seperasjons angst og er veldig klengete på meg. Kjenner jeg er redd barnet skal få seperasjons angst når lillebror blir født. Jeg vil aller helst ha far så mye som mulig på sykehuset etter dårlig fødsels opplevelse og opphold på sykehuset sist gang, men kjenner jeg er redd eldste barnet vil få en del seperasjons angst av hvis begge foreldrene er på sykehuset 2 dager etter fødsel. Vi tenker eldste skal sove hos sin farmor som er veldig trygg og god, og er ikke redd for den biten, men at eldste vil få litt voldsomme sjalusi utbrudd på baby når vi kommer hjem fra sykehuset, eller at jeg ikke har mulighet til å være så mye tilstede for eldste som før fødsel og det vil resultere i mye klenging og grining, nekte far å gi mat eller bleieskift etc. har noen innspill, erfaringer eller råd? Anonymkode: 58417...b1c
AnonymBruker Skrevet 28. august #2 Skrevet 28. august Veldig normalt med søskensjalusi, ville begynt tidlig å forbrede søsken på at baby snart blir født, og bygge opp under hvor flott storesøster/bror de kommer til å bli. Hva med å kjøpe en bok om det å bli søsken og lese sammen? Husk at det er vanskelig å unngå så ikke engste deg for mye, heller forbrede deg på hvordan veilede søsken gjennom det, deeskalere osv. Samme med separasjonsangsten, ikke til å unngå om du ønsker partner med på oppholdet. Kan søsken overnatte hos farmor i forkant og være ute på tur med henne en dag og slik trene på det å være borte fra dere? Du vil ikke ha like mye anledning å være der for søsken etter baby er født, slik er det bare, desverre. Jeg ville forsøkt å ha regelmessig egentid med søsken etter du kommer hjem fra sykehuset, feks om far tar baby på trilletur mens du og søsken gjør noe gøy sammen kun dere. Sjalusi og seperasjonsangst er normale følelser for et søsken, selv om de kan gi uttrykk for at verden går under, så gjør den ikke det. Anonymkode: b997f...d34 2
AnonymBruker Skrevet 28. august #3 Skrevet 28. august Nå vil jeg si at 80% av nyfødte sover veldig mye den første tiden, så her var det null problem å gi førstefødte nok oppmerksomhet i starten. Også ble det en gradvis tilvenning jo mindre babyen sov. Går barnet i bhg? Da vil det jo mest sannsynlig være der en del mens dere er på sykehuset, og der er jo alt som før. Kan far hente barnet så kan det bli med på sykehuset å hente deg og babyen? Tror ikke du skal krisemaksimere dette, kommer nok til å gå bra Anonymkode: f4218...a5d 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå