Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye ansvar har jeg dersom jeg øvekjører med en privatperson? Jeg må ta trafikalt grunnkurs og ha ekstra speil for ledsager og en L, men ellers så er ansvaret mitt å være i god form og edru bare? 

Anonymkode: ff485...ddd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvor mye ansvar har jeg dersom jeg øvekjører med en privatperson? Jeg må ta trafikalt grunnkurs og ha ekstra speil for ledsager og en L, men ellers så er ansvaret mitt å være i god form og edru bare? 

Hva skjer om jeg bulker noen? Forsikringen deres gjelder ikke for meg?

ts

AnonymBruker
Skrevet

Det er ledsagers ansvar, inkludert å sørge for at dere i minst mulig grad kommer i situasjoner den som kjører ikke mestrer.. Forsikringen følger bilen (gitt at ledsager har lappen, begge er edru etc). Jeg ville aldri vært ledsager for noen jeg ikke kjente veldig godt.

Anonymkode: d808e...08d

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

ts

Du er ikke å anse som den juridiske føreren. Forsikringen sin bør ledsageren din sjekke..

Anonymkode: 39a22...4f0

Skrevet

Hentet fra Tryg forsikring:

Forsikring under øvelseskjøring?

Når dere øvelseskjører er det du som ledsager som regnes som fører av bilen. Det er derfor ikke noe spesielt du trenger å tenke på når det gjelder forsikringen din.

Den som skal øvelseskjøre må ha fylt 16 år, men det er også andre regler å ta hensyn til før du begynner å øvelseskjøre.

Følgende kreves for øvelseskjøring:

Trafikalt grunnkurs må gjennomføres av alle under 25 år før øvelseskjøring

Den som skal øvelseskjøre må ha fylt 16 år

Bevis for fullført trafikalt grunnkurs og legitimasjon, Bevis kan lastes ned på mobilen, og må medbringes under øvelseskjøring

Ledsageren må ha fylt 25 år 

Ledsageren må ha hatt førerkort for bil/ den klassen det øves i, sammenhengende i de siste fem årene

Ledsageren kan ikke ta betalt

Bilen må være merket med en godt synlig rød L på en hvit bakgrunn

Bilen må ha ekstra speil til bruk for ledsageren

Øvelseskjøring er kun tillatt i Norge. Skal det øvelseskjøres i andre land må dere undersøke hvilke regler som gjelder i det landet.

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Eleven kan selvsagt også gjøres ansvarlig til en viss grad når situasjoner oppstår. Her må det alltid nøye vurderes om eleven følget ledsagers instruks eller tok egne valg som er i strid med ledsagers instruks.

Spesielt når større materielle skader eller personskader er involvert, dvs. utvikling av en straffesak, så kan elevens oppførsel vurderes i en domstol og eventuell straffes.

Først og fremst har ledsager ansvaret. Men når eleven gasser på og ikke lytter, så kan ledsager ikke bare stoppe kjøretøyet så enkelt. Dermed har eleven også et juridisk ansvar om å føre kjøretøyet forsvarlig og nekte kjøring ved for vanskelige forhold.

:skya:

Anonymkode: e06de...52e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.8.2025 den 21.32):

ts

Hvis du øvelseskjører er det ledsager som er juridisk sjåfør og som må ta ansvaret for ulykken.

Du derimot burde være moralsk ansvarlig til å dekke ledsagers økonomiske tap. Ikke noe du må etter loven, men har du bittelitt samvittighet burde det ikke vært noe å tenke på engang.

Heldigvis er det sjelden det er noen uhell under øvelse skjøring. 

Anonymkode: 02bdb...5d9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er ikke lenge siden jeg leste om en ulykke der eleven som øvelseskjørte brøt vikeplikten og forårsaket en kollisjon. Jeg ble litt overrasket over at både eleven og ledsageren ble stilt til ansvar, jeg trodde det kun var ledsagern sitt ansvar.

https://www.fvn.no/nyheter/lokalt/i/QM5OWx/far-og-datter-tiltalt-etter-kollisjon

Anonymkode: b51d8...9c5

Veldig få har abonnement hos fedrelandsvennen. Du må gjerne dele mer om saken.

Anonymkode: e8a37...426

AnonymBruker
Skrevet

Ledsager regnes som fører, og må ha hatt lappen i minst fem år sammenhengende, minst 25 år, og ellers være skikket nok til å kjøre bil. Dvs være både edru og våken.
Elev må være over 16, og også edru. 

Angående bulking, så regner forsikringen ledsager som fører, så hvis forsikringen ville ha dekket skaden dersom ledsager satt bak rattet, så vil den også dekke skaden ved øvelseskjøring. 
Men ikke alle forsikringer dekker bulker. Og hvem som skal betale egenandelen bør dere ha avklart på forhånd. 

Og det er ikke tillatt med betaling for å øvelseskjøre privat. 

Anonymkode: efe4c...cbe

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Veldig få har abonnement hos fedrelandsvennen. Du må gjerne dele mer om saken.

Anonymkode: e8a37...426

Åh, sorry, la ikke merke til at det var en pluss-sak. Det er altså en kvinne som øvelseskjørte, med sin far som ledsager. Det står at begge er tiltalt, men jeg vet ikke om begge ble dømt.

Sitat:

Søndag 28. mai øvelseskjørte kvinnen langs Mollandsveien i Grimstad. Det samme gjorde en 15 år gammel gutt på lett motorsykkel, som kom motsatt vei med mora sittende bakpå. Sammenstøtet oppsto da kvinnen svingte inn på Støleveien.

Nå er far og datter tiltalt for brudd på veitrafikkloven, samt for «uaktsomt å ha voldt betydelig skade på en annens kropp eller helse» etter straffelovens paragraf 280.

– Det er litt ulik ordlyd i de to tiltalene, men kjernen går på det samme, sier førstestatsadvokat Carl Henning Leknesund ved Agder statsadvokatembeter til Fædrelandsvennen.

– Brøt vikeplikten

I tiltalen mot kvinnen slår statsadvokaten fast at hun «ikke overholdt vikeplikten og/eller feilfordelte sin oppmerksomhet» da hun skulle svinge over motgående kjørefelt for å kjøre inn på Støleveien.

I tiltalen mot faren heter det at mannen i 50-årene ikke «i tilstrekkelig grad» forsikret seg om at vikeplikten ble overholdt.

Statsadvokaten viser blant annet til at mannen ikke tok tak i rattet for å svinge unna eller trykket på knappen til håndbrekket.

Påtalemyndigheten mener også at faren «ikke i tilstrekkelig grad forut for kjøringen hadde forsikret seg om at hans datter, som kun for kort tid siden hadde gjenopptatt øvelseskjøringen, var instruert om at ved kryssing av motgående kjørefelt måtte kjøringen avpasses ved å stanse og/eller ved å redusere farten vesentlig for å forsikre seg om at veibanen var klar.»

Anonymkode: b51d8...9c5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...