AnonymBruker Skrevet 27. august #1 Skrevet 27. august Her en dag jeg kjørte yngste på jobb. Så kom ho med følgende: mamma hvorfor er så mange kristene mot alkohol, når det står i bibelen flere steder at de drikker vin og at de har alter vin. Er det det at de kan drikke så mye vin de vil og det ikke regnes som alkol, og at det er ku sprit, øl osv som er synd? Jeg kunne ikke svare på det. Men jeg og begynte litt å gruble på dette: Hvorfor regner enkelte kristene full avholds, når det samtidig nevnes vin flere steder i bibelen, nesten som en helig drikke Anonymkode: c3124...7de
TildaTegneGlad Skrevet 29. august #2 Skrevet 29. august AnonymBruker skrev (På 27.8.2025 den 21.14): Her en dag jeg kjørte yngste på jobb. Så kom ho med følgende: mamma hvorfor er så mange kristene mot alkohol, når det står i bibelen flere steder at de drikker vin og at de har alter vin. Er det det at de kan drikke så mye vin de vil og det ikke regnes som alkol, og at det er ku sprit, øl osv som er synd? Jeg kunne ikke svare på det. Men jeg og begynte litt å gruble på dette: Hvorfor regner enkelte kristene full avholds, når det samtidig nevnes vin flere steder i bibelen, nesten som en helig drikke Anonymkode: c3124...7de For meg, som er personlig kristen, er ikke alkohol i seg selv en synd. Men det å være full kan fort lede til synd, fordi det hemmer evnen til å tenke konsekvenser. Grunnen til at jeg selv er avholds handler likevel ikke bare om troen min, selv om det var utgangspunktet. Det er mest fordi jeg ser så mange negative sider ved alkohol, og mye trist rundt bruken av det. Da jeg studerte, var det mange som brukte alkohol for å dempe angst og nervøsitet. For flere ble det nesten den eneste måten å ha det gøy sammen på. Jeg synes det er tragisk at man kan føle seg så ukomfortabel med andre mennesker at man må ødelegge hjerneceller for å klare å slappe av og ha det fint. Jeg har heller valgt å finne mennesker jeg er komfortabel med, og da drikker jeg vann eller brus. 1
AnonymBruker Skrevet 29. august #3 Skrevet 29. august AnonymBruker skrev (På 27.8.2025 den 21.14): Her en dag jeg kjørte yngste på jobb. Så kom ho med følgende: mamma hvorfor er så mange kristene mot alkohol, når det står i bibelen flere steder at de drikker vin og at de har alter vin. Er det det at de kan drikke så mye vin de vil og det ikke regnes som alkol, og at det er ku sprit, øl osv som er synd? Jeg kunne ikke svare på det. Men jeg og begynte litt å gruble på dette: Hvorfor regner enkelte kristene full avholds, når det samtidig nevnes vin flere steder i bibelen, nesten som en helig drikke Anonymkode: c3124...7de Det er ikkje alko-forbod i kristendommen. Både katolikkane og dei ortodokse er glade i sin vin og sprit! Heller ikkje med pietismen, dei mest "strenge kristne" kom jo eit alkohold-forbod. Ein tenkte nok meir motsatt: eit syndig liv fører til fyll. Ikkje fyll fører til eit syndig liv. Kor gammal er dotter di, forresten? Anonymkode: 05a73...ec1
AnonymBruker Skrevet 14. september #4 Skrevet 14. september Jeg er kristen, og når noen spør meg hvorfor jeg ikke drikker så, har det ingenting med religion å gjøre. Det handler mer om at jeg som person ikke tåler det pga. jeg var avhengig. Men det vel ikke meg dere vil ha svar fra da når jeg tenker over det. Men viktig å ikke automatisk tenke det handler om religion, dersom kristne ikke drikker Anonymkode: c8413...082 1
Catch22 Skrevet 14. september #5 Skrevet 14. september (endret) AnonymBruker skrev (På 27.8.2025 den 21.14): Her en dag jeg kjørte yngste på jobb. Så kom ho med følgende: mamma hvorfor er så mange kristene mot alkohol, når det står i bibelen flere steder at de drikker vin og at de har alter vin. Er det det at de kan drikke så mye vin de vil og det ikke regnes som alkol, og at det er ku sprit, øl osv som er synd? Jeg kunne ikke svare på det. Men jeg og begynte litt å gruble på dette: Hvorfor regner enkelte kristene full avholds, når det samtidig nevnes vin flere steder i bibelen, nesten som en helig drikke Anonymkode: c3124...7de Vin er nevnt og også brukt i lignelser. Likevel er det svært mange advarsler mot vin, og ingen vet om Jesus faktisk har sagt dette med vinlignelsene. Evangeliene og NT sine bøker dateres til mellom år 65 og år 130 e.kr. Forfatterne til evangeliene er ukjente. Mye av bibelen vi har i dag ble til på romerne og de romerske keisernes tid. Dionysos - hos romerne kalt Bacchus - var gud for vin, vinhøst og ekstase i gresk mytologi... Inntil nylig har man trodd at et glass vin var bra for helsen, men slik er det ikke lenger og jeg vil tro at en skikkelse som Jesus visste at alkohol ikke var bra, både for mennesket og verden, men husk også at evangeliene er muntlige overleveringer nedskrevet av andre, og om vin var like vanlig blant folk som i dag er det tenkelig at man har tillagt tekstene egne tolkninger. Alkohol er i dag en hovedårsak til kreft i nordiske land. Alkohol er også den største årsak til samlivsbrudd, uvennskap, ulykker, kriminalitet vold og drap. Hvorfor blander man da vin og åndelighet, eller gjør man egentlig det? Legg merke til at druesaft i utgangspunktet er sunt og alkoholfritt. Vintreets frukt er det som blir presset ut av druene, rent og klart... Bibelen om vin... Dette med å gjøre vann til vin handler vel mer om hvordan Guds ånd forvandler mennesket, og slik alkohol gjør det. Jeg mener det er en sammenligning, og ikke nødvendigvis en god en, og spesielt om det gjør at folk aksepterer alkohol. Likevel vil nok de fleste kunne vite hvordan alkohol forandrer oss, og slik forstå en lignelse. I nattverden brukes ordet kalk som symbol på Jesu blod og handler vel om å få den hellige ånd, for blod er egentlig symbol på liv, mens brødet er det sanne ord, slik vi er hva vi eter, både fysisk og psykisk. Likevel har man i kirken brukt vin, og fordi det også også står noe om vintreets frukt (Mark 14,25) Men jeg er rimelig sikker på at det ikke handler om vin, og at man ikke drikker vin i paradis. Guds salighet må da vel være nok? Vin brukes også en lignelse som handler om at Jesus kom med noe nytt fremfor en tidvis forferdelig moselov som fariseerne og saddukeerne fulgte. Den er ikke basert på kjærlighet og Jesus sa vel noe slikt som: Ingen som har smakt gammel vin vil umiddelbart like den nye (Luk 5,39), og jeg tror det handler om at gammel vin regnes som noe mer edelt, men ikke alltid. Om døperen Johannes som er et godt forbilde står det at han ikke drakk sterk drikk. (Lukas 1:15) Noen bibelvers: - Vinen er en spotter, og den sterke drikk en bråkmaker, ingen som raver av drikk, er vis. ( Ordspråkene 20:1) - Vær ikke blant dem som fyller seg med vin, eller blant dem som fråtser i kjøtt. For den som eter og drikker, blir fattig, og rusen kler folk i filler. (Ordspr 23:20,21) - Se ikke til vinen, hvor rød den er, hvorledes den perler i begeret, hvor lett den går ned. Til sist biter den som en slange og hugger som en huggorm. (Ordspr 23,31.32). Jeg tror faktisk at verdens alkoholkonsum skyldes mangel på ånd og således fyller et tomrom. - Ikke bli drukne av vin, men heller bli fyllt av Ånden (Ef 5,18) Endret 14. september av Catch22 1
Catch22 Skrevet 14. september #6 Skrevet 14. september (endret) TildaTegneGlad skrev (På 29.8.2025 den 13.50): For meg, som er personlig kristen, er ikke alkohol i seg selv en synd. Men det å være full kan fort lede til synd, fordi det hemmer evnen til å tenke konsekvenser. Grunnen til at jeg selv er avholds handler likevel ikke bare om troen min, selv om det var utgangspunktet. Det er mest fordi jeg ser så mange negative sider ved alkohol, og mye trist rundt bruken av det. Da jeg studerte, var det mange som brukte alkohol for å dempe angst og nervøsitet. For flere ble det nesten den eneste måten å ha det gøy sammen på. Jeg synes det er tragisk at man kan føle seg så ukomfortabel med andre mennesker at man må ødelegge hjerneceller for å klare å slappe av og ha det fint. Jeg har heller valgt å finne mennesker jeg er komfortabel med, og da drikker jeg vann eller brus. Flott at du ikke drikker, men alkohol har en svært negativ effekt på både mennesket, samfunn og verden. Det er som en epedemi, og jeg er rimelig sikker på at Jesus visste bedre og at bibelen ordbruk om vin og sterk drikk ikke hører sammen med åndelighet. Det er skrevet av mennesker som sannsynligvis selv drakk alkohol. Jeg drikker heller ikke alkohol, først og fremst fordi det er svært skadelig både for mennesket og samfunnet, noe jeg er rimelig sikker på at Jesus, og ikke minst Gud, visste og vet. Det følger utrolig mye lidelse og død med alkoholbruk. Alkohol er i dag en hovedårsak til kreft i nordiske land. Alkohol er også den største årsak til samlivsbrudd, uvennskap, ulykker, kriminalitet vold og drap. Hvordan var det på Jesu tid? I dag lider samfunnet av at politikerne som lager lovene selv nyter alkohol, noe som gjør at de stadig vekk åpner for mer drikking, også på helligdager og 17. mai hvor man ønsker alkoholservering fra klokken åtte om morgenen... over 150.000 barn gruer seg til jul fordi foreldrene drikker for mye alkohol. Og nå skal foreldre og voksne drikke på 17 mai som kalles barnas dag, før, under og etter barnetoget... I følge undersøkelser drikker cirka 10 prosent av voksne i Norge på en måte som medfører stor risiko for helseskade – alkoholavhengighet. Det utgjør 550.000 nordmenn. I følge FHI har vi 14.000 som fyllekjører hver dag. Over 600.000 europeere dør hvert år av alkohol og samfunnskostnadene er enorme.. Med tanke på hvor skadelig og hvor mye ødeleggelse og død alkohol medfører vil jeg påstå at det er synd. Se forøvrig innlegget mitt over. Endret 14. september av Catch22
AnonymBruker Skrevet 15. september #7 Skrevet 15. september AnonymBruker skrev (På 27.8.2025 den 21.14): Jeg kunne ikke svare på det. Men jeg og begynte litt å gruble på dette: Hvorfor regner enkelte kristene full avholds, når det samtidig nevnes vin flere steder i bibelen, nesten som en helig drikke Fordi det kan føre til synd om man drikker for mye og blir ruset, som Bibelen advarer mot. Derfor synes mange det er bedre å holde seg helt unna, enn å riskere å begå synd. Anonymkode: dec09...97c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå