AnonymBruker Skrevet 27. august #1 Skrevet 27. august Her en dag jeg kjørte yngste på jobb. Så kom ho med følgende: mamma hvorfor er så mange kristene mot alkohol, når det står i bibelen flere steder at de drikker vin og at de har alter vin. Er det det at de kan drikke så mye vin de vil og det ikke regnes som alkol, og at det er ku sprit, øl osv som er synd? Jeg kunne ikke svare på det. Men jeg og begynte litt å gruble på dette: Hvorfor regner enkelte kristene full avholds, når det samtidig nevnes vin flere steder i bibelen, nesten som en helig drikke Anonymkode: c3124...7de
TildaTegneGlad Skrevet 29. august #2 Skrevet 29. august AnonymBruker skrev (På 27.8.2025 den 21.14): Her en dag jeg kjørte yngste på jobb. Så kom ho med følgende: mamma hvorfor er så mange kristene mot alkohol, når det står i bibelen flere steder at de drikker vin og at de har alter vin. Er det det at de kan drikke så mye vin de vil og det ikke regnes som alkol, og at det er ku sprit, øl osv som er synd? Jeg kunne ikke svare på det. Men jeg og begynte litt å gruble på dette: Hvorfor regner enkelte kristene full avholds, når det samtidig nevnes vin flere steder i bibelen, nesten som en helig drikke Anonymkode: c3124...7de For meg, som er personlig kristen, er ikke alkohol i seg selv en synd. Men det å være full kan fort lede til synd, fordi det hemmer evnen til å tenke konsekvenser. Grunnen til at jeg selv er avholds handler likevel ikke bare om troen min, selv om det var utgangspunktet. Det er mest fordi jeg ser så mange negative sider ved alkohol, og mye trist rundt bruken av det. Da jeg studerte, var det mange som brukte alkohol for å dempe angst og nervøsitet. For flere ble det nesten den eneste måten å ha det gøy sammen på. Jeg synes det er tragisk at man kan føle seg så ukomfortabel med andre mennesker at man må ødelegge hjerneceller for å klare å slappe av og ha det fint. Jeg har heller valgt å finne mennesker jeg er komfortabel med, og da drikker jeg vann eller brus.
AnonymBruker Skrevet 29. august #3 Skrevet 29. august AnonymBruker skrev (På 27.8.2025 den 21.14): Her en dag jeg kjørte yngste på jobb. Så kom ho med følgende: mamma hvorfor er så mange kristene mot alkohol, når det står i bibelen flere steder at de drikker vin og at de har alter vin. Er det det at de kan drikke så mye vin de vil og det ikke regnes som alkol, og at det er ku sprit, øl osv som er synd? Jeg kunne ikke svare på det. Men jeg og begynte litt å gruble på dette: Hvorfor regner enkelte kristene full avholds, når det samtidig nevnes vin flere steder i bibelen, nesten som en helig drikke Anonymkode: c3124...7de Det er ikkje alko-forbod i kristendommen. Både katolikkane og dei ortodokse er glade i sin vin og sprit! Heller ikkje med pietismen, dei mest "strenge kristne" kom jo eit alkohold-forbod. Ein tenkte nok meir motsatt: eit syndig liv fører til fyll. Ikkje fyll fører til eit syndig liv. Kor gammal er dotter di, forresten? Anonymkode: 05a73...ec1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå