Gå til innhold

Urimelig forskjell i forsikringsutbetaling – kun pga. 6 dagers alderforskjell?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Min forelder døde rett før jul i 2024. Jeg var da akkurat fylt 21 år – bare seks dager før hen gikk bort. Mitt yngre søsken (født 2006) fikk utbetalt nesten 300k i barneutbetaling fra gruppelivsforsikringen min forelder hadde gjennom jobben. Jeg fikk derimot 63k, siden jeg var over aldersgrensen med seks dager. Jeg sendte dermed en klage til banken først i juni 2025, som jeg fikk svar på i går.

Banken viser til vilkårene, hvor det står at barneutbetaling kun gis dersom barnet er under 21 år på dødstidspunktet. Jeg klaget til dem, men de fastholder at det ikke er rom for skjønn – selv om det bare dreier seg om 6 dager. 

Jeg har nå sendt saken videre til Finansklagenemnda, ettersom at de mener reglene er absolutte og at de ikke kan gjøre unntak, selv i slike tilfeller.

Har noen vært i lignende situasjon? Fikk dere medhold? Tror dere det er noen sjanse her?

Setter pris på innspill!

Anonymkode: 29e99...1f9

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Aldersgrenser er satt og slik er det. Og det er ikke urettferdig for det er slik for alle. 

Anonymkode: e94e2...578

• Liker 24
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Aldersgrenser og betingelser er slik de er. Ingenting å klage på her. 

Anonymkode: bec0f...74c

• Liker 5
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Nei, du får ikke medhold. Aldersgrenser er absolutte og det må de være,  for nettopp å være rettferdige.

Anonymkode: 1b5f1...694

• Liker 8
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Grensen må gå et sted.

Dersom du blir innvilget med 6 dager etter fylt 21, så kommer noen til å synes det er urettferdig at de ikke får innvilget med 21 år og 7 dager osv osv.

Anonymkode: 65048...c5c

• Liker 8
  • Nyttig 5
Skrevet

Et sted må grensen gå for slike forsikringsutbetalinger, den er satt og den er ikke flytende og den baseres ikke på skjønn. Du var for gammel, rett og slett, og du vil ikke komme noe sted med klagen din, dessverre. Sånn er livet.

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Her kommer du ingen vei. Punktum.

Anonymkode: bab07...41c

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Selvsagt blir det ikke medhold. Aldersgrenser er absolutte.

• Liker 5
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Er satt en grense og det får en jo ikke gjort noe med. De må jo sette grensen et sted. Er jo og det at foreldre er kun pliktig til å forsørge til en fyller 21 år ved videregående opplæring.  Så grensen blir da i forhold til det. Ja skjønner det er kipt at det er snakk om noen dager. Men et sted må en sette ned foten på et punkt.

Anonymkode: daf2f...c65

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Kondolerer!

Både trist og kjipt. 

Dessverre tror jeg at du må forberede deg på et nytt avslag.

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hei,

Min forelder døde rett før jul i 2024. Jeg var da akkurat fylt 21 år – bare seks dager før hen gikk bort. Mitt yngre søsken (født 2006) fikk utbetalt nesten 300k i barneutbetaling fra gruppelivsforsikringen min forelder hadde gjennom jobben. Jeg fikk derimot 63k, siden jeg var over aldersgrensen med seks dager. Jeg sendte dermed en klage til banken først i juni 2025, som jeg fikk svar på i går.

Banken viser til vilkårene, hvor det står at barneutbetaling kun gis dersom barnet er under 21 år på dødstidspunktet. Jeg klaget til dem, men de fastholder at det ikke er rom for skjønn – selv om det bare dreier seg om 6 dager. 

Jeg har nå sendt saken videre til Finansklagenemnda, ettersom at de mener reglene er absolutte og at de ikke kan gjøre unntak, selv i slike tilfeller.

Har noen vært i lignende situasjon? Fikk dere medhold? Tror dere det er noen sjanse her?

Setter pris på innspill!

Hadde skjønt det hvis din søster var mindreårig at hun fikk mer,men hun ble 18 år i 2024 og var da myndig da de døde. Synes dette hørtes urettferdig ut. Hvorfor skal en 18 åring få mye mer enn 21 åring?

Hadde søster vært 12 år liksom..... 

Anonymkode: e44e3...685

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Hei,

Setter pris på innspill!

Kondolerer 

Vil tro vilkårene i forsikringen er svært  tydelige her. Sjansen for medhold er 0. 

Anonymkode: 1bc1e...dee

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hadde skjønt det hvis din søster var mindreårig at hun fikk mer,men hun ble 18 år i 2024 og var da myndig da de døde. Synes dette hørtes urettferdig ut. Hvorfor skal en 18 åring få mye mer enn 21 åring?

Hadde søster vært 12 år liksom..... 

Det kommer av foreldre / foresatte sin forsørgerplikt inntil "barnet" er ferdig med videregående utdannelse, noe de fleste er ved fylte 21 år

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Men har søskenet ditt fått pengene utbetalt til seg? Hvis jeg hadde vært moren deres, hadde jeg gitt dere 180 000 kr hver og ikke sagt noe som helst om vilkårene.

Anonymkode: 6e89f...a18

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for alle svar. Jeg er for så vidt helt enig i at det må gå en grense et sted, og jeg har ikke noe problem med det jeg selv fikk utbetalt – jeg skjønner at reglene er til for å være tydelige og rettferdige.

Det jeg reagerte på var først og fremst den store forskjellen i utbetaling, til tross for at det bare var 6 dager som skilte oss. Jeg lurte rett og slett på om det fantes noen mulighet for skjønn i slike tilfeller, og om noen eventuelt har fått medhold tidligere i lignende saker.

Uansett har jeg sendt saken videre til Finansklagenemnda og aksepterer selvsagt det utfallet de kommer med. Lurte bare på om folk har vært i lignende situasjoner.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men har søskenet ditt fått pengene utbetalt til seg? Hvis jeg hadde vært moren deres, hadde jeg gitt dere 180 000 kr hver og ikke sagt noe som helst om vilkårene.

Anonymkode: 6e89f...a18

ja, han har det

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det kommer av foreldre / foresatte sin forsørgerplikt inntil "barnet" er ferdig med videregående utdannelse, noe de fleste er ved fylte 21 år

Så det at hun ble 21 år 6 dager før de døde betyr at hun fikk så mye mindre? Hvis hun hadde blitt 21 år 6 dager etter hadde hun fått like mye som søsken 18 år?

Skjønner godt den er blodig urettferdig!! Stakkars.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Takk for alle svar. Jeg er for så vidt helt enig i at det må gå en grense et sted, og jeg har ikke noe problem med det jeg selv fikk utbetalt – jeg skjønner at reglene er til for å være tydelige og rettferdige.

Det jeg reagerte på var først og fremst den store forskjellen i utbetaling, til tross for at det bare var 6 dager som skilte oss. Jeg lurte rett og slett på om det fantes noen mulighet for skjønn i slike tilfeller, og om noen eventuelt har fått medhold tidligere i lignende saker.

Uansett har jeg sendt saken videre til Finansklagenemnda og aksepterer selvsagt det utfallet de kommer med. Lurte bare på om folk har vært i lignende situasjoner.

Så hadde du blitt 21 år 6 dager ETTER dødsfallene hadde dere fått like mye?  Godt du prøver klage. Da har du iallefall prøvd.

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke lenge siden jeg leste om tilsvarende, bare at da var det snakk om minutter (før midnatt vs etter midnatt), ikke dager.

Det ble argumentert med at fødselstidspunktet var senere på dagens og at personen ikke hadde fylt på år ved dødsfallet tidspunkt, men det ble avslag.

Anonymkode: b6fc3...bd3

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så det at hun ble 21 år 6 dager før de døde betyr at hun fikk så mye mindre? Hvis hun hadde blitt 21 år 6 dager etter hadde hun fått like mye som søsken 18 år?

Skjønner godt den er blodig urettferdig!! Stakkars.

Ja, det er vilkårene til forsikringsselskapet og da er det slik det er. Og det er likt for alle etter fylte 21 år som har de samme vilkårene. Altså ingen urettferdighet.

Urettferdig hadde det vært om Nina på 22 år fikk, Nils på 21 år og 7 måneder ikke fikk, Hanna på 21 år og 11 dager fikk, mens Khalif på 21 år og 5 dager ikke fikk. 

Lik behandling utfra vilkårene er rettferdig. 

• Liker 5
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...